knewte Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Først: jeg er noob Jeg skulle ta en skikkelig clean up av pcen i jula. På en måte visste jeg at komponenter kunne kortslutte i kontakt med støvsugertuppen av metall, men "glemte det" og kom på det først etterpå. Som sagt noob Jeg skulle også formatere PC-en, og gjorde det på en noe spesiell metode. Ved oppstart gikk jeg inn i BIOS på harddiskvalg og trykket på "clean up harddisk". Jeg trodde (og tror og håper) det tømmer harddisken helt? og etter det satt på Boot from cd og satt i et operativsystem. Det funka før:) Fikk opp en lang feilmelding som jeg skriver her: "The system memory manager (EMM386.EXE) has detected an error caused by a fault in one of the device drivers or programs loaded in the system. Due to this fault the system is probably in an ustable state, and you are therefore recommended to reboot the computer immidiately. If the problem persists, then try to isolate which program is at fault, then contact the technical support for that program. Hold down the Ctrl and Alt keys and press Del to reboot, press any other key to just abort the current program" Men det funker ikke å trykke Ctrl Alt Del så et eller annet er kanskje muligens galt:p Jeg har hatt litt problemer med grafikkortet før jeg foretok "formateringen." Hver gang jeg startet windows kom det opp "ny maskinvare funnet" noe som tyder på at skjermkortet ikke var bra nok innstallert eller noe? For det var liksom grafikkortet som ble funnet. Lastet ned en driver fra nettet for fant ikke cden, men har ikke oppdatert driveren i løpet av de siste 6mnd. Og forresten; er interessert i råd om hvordan jeg får pcen i gang igjen, ikke om hvor idiot jeg var som støvsugde den hehe.. På forhånd taaaakk for alle råd Endret 6. januar 2008 av knewte Lenke til kommentar
AssFaster Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 hadde du i ledningen når du støvsugde? tror kanskje jeg ville prøvd å formatere på nytt fra windows boot cd-en, og prøvd å installer på nytt. Lenke til kommentar
knewte Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 hadde du i ledningen når du støvsugde? tror kanskje jeg ville prøvd å formatere på nytt fra windows boot cd-en, og prøvd å installer på nytt. jeg hadde ikke i ledningen nei. jeg tok ut alle komponenter i hele pcen. problemet er at jeg får ikke gjort noe etter den feilmeldingen, uansett liksom .kommer ikke videre uansett hvilken cd jeg setter i. Lenke til kommentar
Airborne Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Du kan ikke få noen kortslutning om det ikke er noen ledning i. ingen strøm/spenning ingen kortslutning. Edit: missforstod. Endret 6. januar 2008 av Airborne Lenke til kommentar
JammenIkkeLettDaGitt Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Først: jeg er noob Jeg skulle ta en skikkelig clean up av pcen i jula. På en måte visste jeg at komponenter kunne kortslutte i kontakt med støvsugertuppen av metall, men "glemte det" og kom på det først etterpå. Som sagt noob Jeg skulle også formatere PC-en, og gjorde det på en noe spesiell metode. Ved oppstart gikk jeg inn i BIOS på harddiskvalg og trykket på "clean up harddisk". Jeg trodde (og tror og håper) det tømmer harddisken helt? og etter det satt på Boot from cd og satt i et operativsystem. Det funka før:) Du skriver at du "satt i et operativsystem". Har du gjort en ny installasjon, eller lastet et image? JILDG Lenke til kommentar
knewte Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Du skriver at du "satt i et operativsystem". Har du gjort en ny installasjon, eller lastet et image? JILDG det jeg mente var, at jeg satte inn en installsjons-cd til xp. dette gjorde jeg etter at jeg allerede hadde "cleanet" harddisken. så nå tror jeg at jeg sitter på en tom harddisk, og jeg klarer verken boote cden til xp eller noe fra harddisken. Lenke til kommentar
Airborne Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Om du har "rensket" disken, altså at den er tom. så kommer du ikke inn i windows igjen, uten å installere XP på nytt. Dvs, at dersom din metode på clean harddisc, ikke ble fullstendig. og du starter windows, vil du mest sannsynlig få mange feil. Dersom du starter maskinen og booter via cden, og kommer deg inn via Windows XP installasjonen, og installerer windows xp på nytt, vil det nok fungere igjen. Edit: Formattering, betyr å slette all data på disken, ikke slette alt som ikke har noe med windows å gjøre. Så formatterer du, må du legge inn windows på nytt. Endret 6. januar 2008 av Airborne Lenke til kommentar
knewte Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Om du har "rensket" disken, altså at den er tom. så kommer du ikke inn i windows igjen, uten å installere XP på nytt. Dvs, at dersom din metode på clean harddisc, ikke ble fullstendig. og du starter windows, vil du mest sannsynlig få mange feil. Dersom du starter maskinen og booter via cden, og kommer deg inn via Windows XP installasjonen, og installerer windows xp på nytt, vil det nok fungere igjen. Edit: Formattering, betyr å slette all data på disken, ikke slette alt som ikke har noe med windows å gjøre. Så formatterer du, må du legge inn windows på nytt. jeg har prøvd å "cleane" mange ganger .. men det hjelper ikke:s og jeg kommer aldri så langt at jeg får boota XP på nytt. så jeg kommer ikke inn via cden, heller ikke inn på det gamle operativsystemet, så jeg får ikke innstallert et nytt et:S litt kjipern igrunn : p Endret 6. januar 2008 av knewte Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Du må huske å sette CD som "first boot device" i BIOS. Deretter er det bare å sette inn XP-cden og starte opp maskinen, trykk en tast når det kommer opp melding om "Press any key to boot from cd...". Dermed er du igang med å boote fra cden, velg å installere windows, derunder kan du formatere harddisken før du fortsetter installasjonen. Lykke til! Lenke til kommentar
knewte Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Du må huske å sette CD som "first boot device" i BIOS. Deretter er det bare å sette inn XP-cden og starte opp maskinen, trykk en tast når det kommer opp melding om "Press any key to boot from cd...". Dermed er du igang med å boote fra cden, velg å installere windows, derunder kan du formatere harddisken før du fortsetter installasjonen. Lykke til! hehe.. jeg har prøvd : ) var i bios og satt boot from cd, men den vil ikke boote Lenke til kommentar
qpeg Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) hva pc er dette ? det virker som du har en gjenoppretings cd og ikke en boot cd for win xp . det som er det kjipe er om du blir avbrutt mens du gjenoppretter kommer du ingen vei etterpå. da må du ha en full win xp cd. vil nå bare si at jeg bruker støvsugeren flittig i pcen og har gjort det de siste 5 årene. men med ståltupp er å utfordre sjebne litt mye Endret 7. januar 2008 av qpeg Lenke til kommentar
Xplode Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 hva pc er dette ? det virker som du har en gjenoppretings cd og ikke en boot cd for win xp . det som er det kjipe er om du blir avbrutt mens du gjenoppretter kommer du ingen vei etterpå. da må du ha en full win xp cd. vil nå bare si at jeg bruker støvsugeren flittig i pcen og har gjort det de siste 5 årene. men med ståltupp er å utfordre sjebne litt mye Samme hva du støvsuger pcn med kan du ødelegge komponenter med statisk elektrisitet. Skal en gjøre ren en pc er det best å bruke trykkluft på boks...og det lønner seg å stå ute med det :!: Lenke til kommentar
qpeg Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 hva pc er dette ? det virker som du har en gjenoppretings cd og ikke en boot cd for win xp . det som er det kjipe er om du blir avbrutt mens du gjenoppretter kommer du ingen vei etterpå. da må du ha en full win xp cd. vil nå bare si at jeg bruker støvsugeren flittig i pcen og har gjort det de siste 5 årene. men med ståltupp er å utfordre sjebne litt mye Samme hva du støvsuger pcn med kan du ødelegge komponenter med statisk elektrisitet. Skal en gjøre ren en pc er det best å bruke trykkluft på boks...og det lønner seg å stå ute med det :!: selv om det er helt utenfor emne må jeg bare hive inn noe her. ja jeg annbefaler ingen å støvsuge pcn, men sjangsen er så minimal at det skal komme noe statisk ut den tuten. jeg tror det kan gjøre mer skade å annbefale en som ikke vet så mye å koble ut alt og blåse pcn med trykkluft. bare med å flytte pcn fra a til b er ganske farlig for noen.(har hørt om noen som klarer å miste den i gulvet.) var nå bra du hadde med KAN ødelegge. for hver gang man åpner en pc Kan man ødelegge komponenter. er egentlig bare en viktig regel her. Du må utlade deg for statisk elektrisitet. det gjør du med å berøre towere mens pcn er koblet til jord, og det samme gjelder for støvsugeren Lenke til kommentar
knewte Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 hva pc er dette ? det virker som du har en gjenoppretings cd og ikke en boot cd for win xp . det som er det kjipe er om du blir avbrutt mens du gjenoppretter kommer du ingen vei etterpå. da må du ha en full win xp cd. vil nå bare si at jeg bruker støvsugeren flittig i pcen og har gjort det de siste 5 årene. men med ståltupp er å utfordre sjebne litt mye Samme hva du støvsuger pcn med kan du ødelegge komponenter med statisk elektrisitet. Skal en gjøre ren en pc er det best å bruke trykkluft på boks...og det lønner seg å stå ute med det :!: selv om det er helt utenfor emne må jeg bare hive inn noe her. ja jeg annbefaler ingen å støvsuge pcn, men sjangsen er så minimal at det skal komme noe statisk ut den tuten. jeg tror det kan gjøre mer skade å annbefale en som ikke vet så mye å koble ut alt og blåse pcn med trykkluft. bare med å flytte pcn fra a til b er ganske farlig for noen.(har hørt om noen som klarer å miste den i gulvet.) var nå bra du hadde med KAN ødelegge. for hver gang man åpner en pc Kan man ødelegge komponenter. er egentlig bare en viktig regel her. Du må utlade deg for statisk elektrisitet. det gjør du med å berøre towere mens pcn er koblet til jord, og det samme gjelder for støvsugeren takk for tips jaa: p men er det noen som har noen svar på problemet mitt? driver å vurderer å låne komponenter av kamerater for å sjekke om noe er galt der... Lenke til kommentar
qpeg Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 hva pc er dette ? det virker som du har en gjenoppretings cd og ikke en boot cd for win xp . det som er det kjipe er om du blir avbrutt mens du gjenoppretter kommer du ingen vei etterpå. da må du ha en full win xp cd. tror det er cd-en som ikke er boot cd Lenke til kommentar
knewte Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) hva pc er dette ? det virker som du har en gjenoppretings cd og ikke en boot cd for win xp . det som er det kjipe er om du blir avbrutt mens du gjenoppretter kommer du ingen vei etterpå. da må du ha en full win xp cd. tror det er cd-en som ikke er boot cd Nå har jeg fått en kompis til å innstallere XP på harddisken min for meg fra sin egen pc, ikke min så nå skal jeg sette sammen hele kostebinneriet av ei maskin og prøve å boote fra harddisken satser på at det funker, virker jo egentlig ganske smart ettersom han fikk innstallert et op.system på harddisken Endret 13. januar 2008 av knewte Lenke til kommentar
Dunno1987 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Nå har jeg fått en kompis til å innstallere XP på harddisken min for meg fra sin egen pc, ikke min så nå skal jeg sette sammen hele kostebinneriet av ei maskin og prøve å boote fra harddisken satser på at det funker, virker jo egentlig ganske smart ettersom han fikk innstallert et op.system på harddisken Når du bruker den metoden der, vil du nok mest sannsynlig få masse driverfeil når du setter harddisken inn i din pc... Men som mange har spurt om, har du en ordentlig Windows XP cd, eller en sånn recovery cd? (Windows CD-en har metallaktig logo, recovery cd har ofte produsent printet et eller annet sted, gjerne med liten skrift. Noe sånt som "For distribution only with a new HP - Compaq pc") Lenke til kommentar
knewte Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Når du bruker den metoden der, vil du nok mest sannsynlig få masse driverfeil når du setter harddisken inn i din pc... Men som mange har spurt om, har du en ordentlig Windows XP cd, eller en sånn recovery cd? (Windows CD-en har metallaktig logo, recovery cd har ofte produsent printet et eller annet sted, gjerne med liten skrift. Noe sånt som "For distribution only with a new HP - Compaq pc") hm. jeg prøvde metoden, og ja, jeg fikk endel driverfeil:s Etter "booten" kom det bare en skjerm med masse random farger. dette var på en måte en siste utvei før jeg begynner å bytte komponenter, og tror mest sannsynlig det er hovedkortet som har en feil.. Har prøvd å bytte skjermkort og harddisk. så får bare prøve å bytte komponenter. Forresten, det er en ordentlig win XP cd jeg har boota fra.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå