Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva skal hardisken og dvd rommen stå på Master eller slave?

Anbefalte innlegg

Forsøker å få opp den gamle travern etter at jeg solgte gaming pcen til brodern.

Men jeg har problemer med å starte opp med de forige operativsystemene på harddiskene derfor skal jeg nå formatere.

Jeg har en 80GB harddisk som skal formateres og legge inn xp på den.

Hvordan skal det da være med master, slave og slikt?

Skal Harddisken stå på master og dvd rommen på slave når jeg skal formatere fra cd eller var det omvendt?

Det var mitt første spørsmål :)

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har to IDE porter på hovedkort (to separate kabler) så er det best å sette HDD på den ene og DVD på den andre. Begge kan da være master.

Hvis du vil ha de på samme kabel skal det egentlig ikke ha så mye å si, begge deler skal fungere.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tre IDE porter da, to blå og en svart.

Så det beste er altså å bruke begge kablene. En på HDD og den andre på DVD?

Da skal de begge to kunne stå innstilt på master om jeg nå har forstått deg riktig? :)

(Jeg tenker på den lille knipsen du kan flytte frem og tilbake på enten Master Slave eller Cable Select på enten HDD eller DVD)

Prøver det...

Edit:

No Hard Disk Drive Detected!

Press F1 to resume

Er meldingen jeg da får opp...

Restarter og sjekker i Biosen om jeg finner HDD og DVD, finner bare DVD

Hva nå da? :(

Isted fikk jeg opp både HDD og DVD men da var alt på en kabel og hDD var knipsen på Master og på DVD var den lille knipsen på Slave.

Forsøker med den gamle innstillingen jeg (alt på en kabel)...

Æsj nå finner den bare HDD...

Forsøker å bruke strømkabler fra en annen ledning på Strømforsyningen. Den jeg brukte i sted gikk først via skjermkortet så via HDD og derreter DVD.... Nå prøver jeg rett fra strømforsyning til HDD og DVD

Nå fant jeg både HDD og DVD. HDD står som 1st boot device og DVD på 2nd boot device.

Ok da er det bra, litt rart at det funket å byttes strømkabel da... Har det noe med at det ikke blir like mye belastning som da det også var et skjermkort på samme ledningen isted? Nå bruker jo skjermkortet sin egen strønledning.

Ok da antar jeg at jeg må ha DVD som 1st boot device og HDD som 2nd boot device om jeg nå ønsker å boote fra windows cden.

Stemmer dette?

Endret til DVD som 1st boot device og HDD til 2nd boot device. Restartet og sjekket om alt var som det skulle og ikke noe kluss var sjedd med innstillingene. Det fungerte.

Nå restarter jeg igjen og forsøker å boote fra DVD med windows CD... Om ikke dette fungerer så vet sannelig ikke jeg hva som er problemet...

Prøver...

Får ikke boote og fra CDen, maskinen hopper rett til der jeg velger om jeg vil starte xp eller vista. Jeg restarter igjen og det samme skjer... Restarter og sjekke i Biosen og nå står det forsyne meg bare HDD som 2nd boot device???? 1st boot device står det nå Floppy device på??

Hvor ble det av DVDen som var på 1st boot device? :no:

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Her har det jo skjedd mye.

Kan høres ut som du har dårlig kontakt på strømkabel. Har selv opplevd at Molex kontakter ikke er helt å stole på. Rekkefølgen på pluggene har liten betydning.

Bootrekkefølge er riktig med DVD og floppy før HDD.

Er det dårlig kontakt på strøm som gjør at DVD forsvant?

Hvis du ikke får til å boote fra CD så går det å boote fra floppy. Her kan du laste ned og lage 6 disketter. http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Lenke til kommentar

Jeg har ikke floppydisk så det går nok ikke med med disketter.

Anngående Dårlig kontakt på strøm så kan det virke som det er noe slikt ja. Jeg plugget nå strømledningen til skjermkortet i samme som DVD og da funket det. Nå har jeg på 1st boot device floppy drive, 2nd boot device HDD og 3rd boot device DVD

Men hvorfor er det en floppy på 1st boot device?? Jeg har jo ikke noen floppy?

Så nå ser det slik ut på strøm kontaktene.

Strømforsyning-Skjermkort - DVD

Strømforsyning-HDD

Forsøker å skifte til DVD som 1st boot device og HDD som 2nd boot device. Floppyen fjerner jeg nok en gang...

Så forsøker jeg å boote på nytt...

sjekket for sikkerhetsskyld om inntillingen var riktig i biosen etter en restart og det var de.

restarter og booter...

ok, nå funket det... fikk bootet og er i windows xp setup. Men jeg er litt usikker på om jeg skal gjøre en xp eller vista instalasjon.... tar sjangsen på vista og booter på nytt... krysser fingrene for at det fungerer...

Nei... tror ikke det fungerte... restartet, puttet i vista cd og ventet... nå står det preparing to start your computer. This may take a few minutes. Please wait...

Var borti dette før idag også. Da ventet jeg litt og så gadd jeg ikke mer... ser jo ikke ut til at maskinen jobber med noe heller...

Jeg restarter og prøver å boote med xp på nytt...

Ok, xp fungerer da tar den ikke vista av en grunn... jaja.

forsøker å formatere og legge inn xp...

Æsj for andre gange idag så får jeg opp NTLDR is missing press crl alt del to restart. Dett skjedde også med den andre hardisken jeg forsøkte å instalere xp på :(

Nå er jeg nødt til å forsøke å fikse det... Æsj... Tror det er noe i veien med xp cden min også. :(

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Finner ikke FDC i biosen... noen ideer om nøyaktig hvor den ligger der? Nej sikkert ikke kan jeg tenke meg :p Fant den :)

Forsøker å boote med windows vista etter at alt var ok i bios av innstillinger.

Nå står det:

Prepearing to start your computer. This may take a few minutes. Please wait...

Og så står det masse tull bla noe med at mouse driver innstalled successfully

og en

A:\> helt på slutten

jaja, jeg lar den stå i en halvtime og så ser jeg hva som skjer...

Har en mistanke om at det kan være dvd rommen som er problemet. Har hatt småproblemer med den før. Skal vurdere å kjøpe en ny imorgen. Trenger det uansett...

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Ny DVD løste ihverfall det ene problemet mitt med ustabil dvd rom.

Nå forsvinner den ikke lengre fra biosen.

Det var de gode nyhetene

De dårlige er at jeg ikke klarer å gjennomføre en windows instalajson uten at det oppstår problemer med at diverse filer mangler, jeg blir bedt om å trykke esc for å skippe filen. Jeg gjør det men etterhvetr kommer det opp mange flere meldinger om at filer mangler eller ikke vil kopiere eller noe slikt. Etter å ha skippet alle så får jeg en feilmeldig som sier følgendes: A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

Jeg har brukt flere xp CD-er for å teste men ingen ser ut til å fungere skikkelig. Det lengste jeg har kommet er til ca 50 prosent, så begynner feilmeldinegene å dukke opp. :(

Noen forslag?

Jeg finner liksom ikke på mer logisk å gjøre. :(

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Fra gammelt av er det vel anbefalt at hardisken er master og er koblet til ytterst på kabelen.

Uansett er den ytterste alltid master og den inderste er alltid slave, når du bruker flere på samme IDE kabel.

Vet at det virker uansett bare det stemmer med slave/master innstillingene. Har du cable select på begge bruker du denne fungsjonen og glemmer alt dette.......

Lenke til kommentar
Da forsøker jeg å mikse litt med kabler og ram brikker og slikt jeg da.

Problemet ser i utgangspunktet ikke helt håpløst ut. Må liksom bare få opp en harddisk med OS på nå så er jeg et steg videre.

Kan også prøve å koble til hardisken din på en annen pc for å installere Windows og prøve da :) For å så koble den opp i den gamle PC-en.

Lenke til kommentar
Da forsøker jeg å mikse litt med kabler og ram brikker og slikt jeg da.

Problemet ser i utgangspunktet ikke helt håpløst ut. Må liksom bare få opp en harddisk med OS på nå så er jeg et steg videre.

Kan også prøve å koble til hardisken din på en annen pc for å installere Windows og prøve da :) For å så koble den opp i den gamle PC-en.

Ja men så har jeg ikke noen annen stasjonær pc å gjøre det på heller. Har en Laptop men kommer ikke så langt med den tror jeg :)

Skal forsøke å se hva som skjer om jeg nå kobler tilbake til en kabel og har HDD ytterst. Så forsøker jeg å sette begge to på cable select.

Er det foresten mulig å laste ned en prøveversjon av windows lovelig og brenne ut som en bootable cd?

Oppdaget at den nye DVDen sto på master, svitsjet den lille knotten bort på slave. Vet ikke om det har så mye å si men jeg forsøker med samem oppsett som igår. Kjører fortsatt på to IDE kabler. HDD på ene og DVD på den andre.

Den bootet på disken jeg satt inn i som vanlig men så får jeg bare svart skjerm?... Det er litt forskjellig fra gang til gang hva som skjer. Nå i det siste går det mye i svart og blå skjerm uten at jeg kommer til windows setup...

forsøker med alt på en kabel... HDD og DVD på cable select...

Hmm... får bare opp Harddisk i Bios nå. Jeg har aldri stolt på Cable select. Synest det er greiest med master og slave jeg.

Forsøker det samme bare nå med master på HDD og slave på DVD...

Nå fant den begge og alt ser ut som det er i orden i Bios ihvertfall... Cable select funket ikke. Jaja forsøker å boote fra cd igjen da med disse innstillingene...

Vel nå kom jeg ihvertfall inn på windows setup... Forsøker å formatere og installere igjen... krysser fingrene for en ren intalasjon denne gangen...

Lager en partisjon på 30000mb det skader sikkert ikke å prøve noe nytt... hmmm skal jeg gå for quick formatering eller den trege?... Har det noe å si om det er NTFS eller FAT? Vanligvis går jeg for NTFS...

Jeg forsøker den veldig trege og NTFS for sikkerhetskyld. FAT har jeg ingen erfaring med...

Æsj "The File dmdlgs.dll was not copied corectely" :(

Dette er altså hovedproblemet mitt! Hvordan løser jeg dette? Hva er galt?

heeeey den er vist ikke ferdig enda... trykket enter og den klarte å erstatte filen... en ny dukket opp og etter to trykk på enter så passerte den også... hmmm håper dette er gode nyheter...

Ok, etter mange slike feilmeldiger som det gikk ann å ersatte ved å trykkke enter så kom jeg til "The file she1132.dll was not copied corectely". Den kommer jeg ikke forbi og blir nok nødt til å skippe den med esc :(

The file dx7vb.dll was not copied corectely trykket esc er på 69%

Kom meg igjennom hele instalasjonen men får følgende beskjed: Setup cannot set the required windows xp configuration information. This indicates an internal setup error.

Contacat your system administrator.

Og så kan jeg bare trykke F3 - Quit :(

Haha vel det var nesten da, er det nærmeste jeg har kommet :p

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problemet som deg med en pc jeg prøvde å fikse. Hele tiden kom det opp at filene ikke kunne instaleres, hopp over eller prøv igjen. Eller så kommer den og den filen ble ikke kopiert riktig. Jeg irriterte meg grønt, å skjønte ikke hva det var. Dette var en skolepc, og skolen hadden en avtale med ellkjøp. De fant selvfølgelig ut at det var rammen som var defekt. Tro nok det er samme problemet du har, siden problemet er såppas likt. Noe jeg husker i ettertid var at det noen ganger kom opp: "checking nevram" åsså en feilmelding, da skjønte jeg ikke hva det var, men det er jo selvfølgelig rammen. Se etter samme melding hos deg!

Håper det hjelper. Du kan jo laste ned MEMTEST å brenne på en cd, så kjører den en test av rammen din!

Lenke til kommentar
Hadde akkurat samme problemet som deg med en pc jeg prøvde å fikse. Hele tiden kom det opp at filene ikke kunne instaleres, hopp over eller prøv igjen. Eller så kommer den og den filen ble ikke kopiert riktig. Jeg irriterte meg grønt, å skjønte ikke hva det var. Dette var en skolepc, og skolen hadden en avtale med ellkjøp. De fant selvfølgelig ut at det var rammen som var defekt. Tro nok det er samme problemet du har, siden problemet er såppas likt. Noe jeg husker i ettertid var at det noen ganger kom opp: "checking nevram" åsså en feilmelding, da skjønte jeg ikke hva det var, men det er jo selvfølgelig rammen. Se etter samme melding hos deg!

Håper det hjelper. Du kan jo laste ned MEMTEST å brenne på en cd, så kjører den en test av rammen din!

Ok :) Gjør det jeg :)

Laster ned den testen jeg og forsøker å se om det går med de andre brikkene jeg har. Nå hadde jeg i en på 1024mb Har to til på 512 tester med en av de.

Tester uten å endre innstillinger fra i sted, da så alt ut til å virke bortsett fra de feilmeldingene.

Takker

Hmm men hvordan skal jeg få tatt testen? Jeg har jo ikke noe fungerende opertivsystem... Det tenkte jeg ikke på.. Kan jeg kjøre den ved oppstart av maskinen eller?

Ok, den rammen jeg har som har stått i hele tiden (1024mb) ser ut til å fungere tror jeg, når jeg putter i de to andre 512mb hver for seg så kommer det ikke opp noe bilde på skjermen...

Rart...

Noen som vet hva det betyr)

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Memtest er bootable... Du brenner den ut på cd, og booter PC-en med den.

Ypperlig! Da gjør jeg det.

Nå viser det seg at jeg får bilde på skjermen når all rammen står i, totalt 2048mb

Skjønner ingenting jeg... jaja tar den ram testen...

Skal bare prøve å legge inn xp nå med all rammen i, haha :p så får vi se hva som skjer da...

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Hahahaha!!

Ok dette er veldig gode nyheter!

Jeg fullførte kopieringen av filene i windows setup, maskinen restartet seg, jeg forandret til å boote fra HDD og vips når jeg restartet, så startet windows.

Ok nå må jeg bare vente å se hvor langt jeg kommer med installasjonen av selve windows

Så ut til at det spilte en rolle å ha all rammen i ihvertfall :)

Nå ser alt ut til fungere fint :) Skal bare innstalere nyeste drivere osv. Er litt nervøs for å restarte...

ja nemmelig nå finner den hverken HDD eller DVD i bios. Fanken!!

Hmm det er noe med rammen ihvertfall det virker ihvertfall logisk nå.

Jeg får startet maskinen opp helt fint noenganger...

Tror ikke jeg skal klage alt ser ut til å fungere nesten ihvertfall :)

Må bare finne ut av det med rammen...

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...