ceca Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Så lett det er å forandre når du skriver så utførelig til meg om hvilket jeg skal velge. Tusen takk - igjen ! De får nok ikke lov å sitte så lenge når de spiller , men uansett bør de vel ha en god musematte, så jeg oppgraderer den - ser på prisen på siden og velger en som koster rundt 200 mere Jeg tenker mye på minne, det er nok minne...? De tallene og bokstavene sier meg ingenting. Jeg har tent på å kjøpe en ekstern hard-disk til å legge bilder og skriv jeg er redd for å miste. Vet man bør brenne det i tillegg, men har fått anbefalt å også bruke en ekstern harddisk. Er dette noe vits tror du om man brenner det på en cd? Og vil du anbefale meg en av de eksterne harddiskene som er inne på denne pc-pakken? Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Og btw, som Ceca skriver i emnetittel, barna hennes er 10 år, De sitter neppe og spiller Spill som crysis, CoD4 osv.. OG ikke minst de stiller ikke krav til at ting skal gå unna på 5 sekunder. Så om lasting av spill osv tar litt lenger tid, ja da får det bare ta det:) jeg mener fortsatt at 2 gig burde holde masse, Men det er min mening:) Unger er jo veldig forskjellige. Min sønn på 11 år spiller i alle fall spill som krever en del av maskinen. CS, BF2, COD4 + en del annet. Heldigvis likte han ikke Crysis! Da hadde det vært fare for nytt skjermkort. Noen vil sikkert være fristet til å si at han er for liten til slike spill, er alt for bortskjemt o.s.v. spar dere! Han fikk først en "billig pc", men enden på visa var at han syns den var så treg/dårlig at han lånte min eller dro til venner og spilte der. Oppgraderte hans pc til omtrent det samme som min. Nå er det heller andre som kommer til han og spiller. Skal ikke legge meg oppi hva andre kjøper til sine barn, men det er i alle fall lite hensiktsmessig å gjøre som vi gjorde. Mye dyrere blir det også. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ja ta med en ekstern harddisk, det er et lurt valg tilfelle noe skjer så har du backup på den:) Endringer: Musematte:Qpad|CT, Black, Medium,4mm, Gamingmatte med Hybratek overflate og glidz Ram/minne: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB (på ekstra minne) Ekstern harddisk: Western Digital My Book Premium Edition 500GB USB2.0/Firewire den hardisken er 500 giga, alltså den samme størelsen på den som allerede følger med pcen, men jeg valgte den Pga western digital har et rykte på seg for og levere bra kvalitet, noe du også må betale for. Håper du skjønner hvor du skal huke av osv, Og husk at for hver gang du går inn og gjør endring, tror jeg ting ble "resatt" alltså at du kanskje må gjøre alt på en gang, bare pass på og se om alt er som det skal:) Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) indeed Tropetor har et bra poeng der, var som jeg nevnte tidligere.. et kjøp av en pc til 15-20 tusen, er dyrt der og da, men over lenger tid taper du faktisk ikke penger, fordi du fortsatt har en bra pc da de som kjøpte pc til 4-8 tusen kanskje må oppgradere for og dra nye spill .. og det kan fort bli dyrt.. kan være at du må bytte masse , ikke bare 1-2 ting^^ pc verden er som mobil verden, kjøper du en sony ericson mobil nå og får med lader/minne kort til den, så passer det høyst sansynlig ikke til en ny sony ericsson om 1 år.. dette er en smart måte og tjene penger på, men som folk ikke helt skjønner, hvertfall når det gjelder pc. Men om barna hennes spiller Sims 2 osv, Tviler jeg strekt på at de plutselig skal begyne med crysis,cod 4 osv.. får ikke helt for meg at en 10-11 åring klarer og spille det spillet .. selv jeg syns ikke CoD4 var lett og spille i starten^^ og jeg er 18år. Men ja Ceca, det blir mye snakk om masse rart, men jeg er sikker på at du blir fornøyd med pcen din, og som du kanskje ser så følger det med en 3 års garanti i pakken hos komplett.no, noe som er kjekt og ha om man har 0 peiling på pc eller om noe går i stykker som ikke kan repareres og må byttes:) Endret 6. januar 2008 av lunnr Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Ser det er en liten diskusjon her.. om ram... Det skal nok bli kjørt noen tilleggspakker av sim. Pc ønsker jeg å ha noen år -helst en del - og da øker kanskje kravene litt når de er rundt 13 (ivertfall for gutten kanskje..) Jeg vil gjerne kjøpe en pc som fungerer greit, for de har i mange år nå vært så tålmodige med den gamle vi har arvet. Og nå som jeg først skal kjøpe en til dem - og meg - så tror jeg de setter pris på en som er litt kjapp ja.. Tittet inne på komplett, men hvor oppgraderer jeg ram? og utgjør det mye forskjell? de pleier ikke å ha masse programmer oppe når de spiller, kun det de spiller. Men vil ikke være gnien på 3-400 kroner hvis det gjør at de kan kose seg med maskinen noen år lenger. Ser at Norton er med. Har hørt en del negativt om det. Er det bra eller ikke? Hva bruker du? Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Norton anti virus, tja det er vel det mest solide antivirus programet som fins, MEN.. det har en stygg tendes til og blokkere program, og for en 11 åring så er ikke det så lett og løse det problemet med og bare huke av og huke på litt på innstilinger.. Men tror helt ærlig du ikke skal bekymre deg for det. Angående ram ja, Det som følger med Pcen er alltså windows vista 32 bit, noe som drar ganske mye ram.. men det er en ting.. ja, for og få full ytelse av 4giga ram så må man ha 64 bit opperativsystem, alltså noe som er dyrere. Men jeg tror helt ærlig at Det ikke er så stor forskell som mange skal ha det til og være, det har nokk stor forskjell for "High end gamere" alltså de som spiller de nyeste og mest krevene spillene på markedet.. men for en 11-13 åring tror jeg ikke merker noe av dette for og være helt ærlig:) Nå har du vel ikke oppgitt et budsjett, men jeg regner med at du har et maks på 9-10 tusen, eller? Endret 6. januar 2008 av lunnr Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 men skjønner ikke helt greia, du samenligner en gammel pc med pentium 4 med denne, det er jo som og sammenligne ferrari og lada:) Det har du rett i, men poenget mitt er at sims 2 med alle tillegspakker, er et krevende spill. Har man f.eks bare 2-3 ekstra pakker installert, så kjører det sikkert helt fint sammen med vista på f.eks 1 gb ram. Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Takk igjen lunnr. Jeg hadde håpet å holde meg innenfor det - helst ja. Derfor syntes jeg den pc til 8000 kr var fin, men måtte jo vite om det "holdt mål" Nå har vi ikke mye spill, siden vår maskin er gammel. Ikke er det mange rundt han som spiller mye på pc ennå heller. Det går mest i play station her. De spillene dere nevner har jeg ikke engang hørt han snakke om. Han er mest inne på nettet og spiller på spill som ligger der/evt laster dem ned. Men jeg er fullt klar over at det om noen år kan være en helt annen hverdag når det gjelder pc og spill. Hva den rammen betyr vet jeg ikke, om det er hastigheten eller hvor mye man kan lagre. Men kravene pr idag er ikke så skyhøye som andre her inne trenger. Men som sagt - er uerfaren på dette. Og skjønner at pc bruken vil gå opp når man får en pc man kan bruke Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Må si at i tillegg til spill så skal jeg ha billed-redigeringsprogram, og så vil vi nok laste ned en del musikk. vet ikke om det vil ha noe å si på denne rammen? Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 yes vel, det høres ut som at han spiller på 123spill.no her =P og da trenger du ikke rare pcen, menmen for og ha en pc til spill i et par år burde denne duge. Ram/minne.. alltså Det er en dårlig sammenligning, men du kan si at 2 lastebiler drar bedre en 1 personbil. Alltså Minne i pcen har ikke noe med harddisk(lagring som mange tror) det er mer med at pcen klarer og fordele oppgaver/prosseser mye bedre med mye ram, da oppstår kræsj/lagging<--(trege situasjoner) mye mindre en en pc som har lite ram,vs en med mye. håper det var en grei forklaring:) Og ja, du får mye billigere Ekstern harddisk en den jeg satt opp på listen, men ja.. den har 500 gig noe som er ganske stort, så da er spørsmålet om du vil ha en ekstern harddisk med mye plass, noe jeg ser som en fordel.. for det er jo ganske irriterende og ikke har mer plass igjen for eksempel og ikke få tatt over de aller nyeste ferie bildene osv? så hadde jeg vært deg, invester i en ekstern harddisk ,gjerne en 300-500 giga. Det er hvertfall en god innvestering, og det tror jeg ikke jeg er alene om og mene:) Bilde og redigerings programmer tar som regel mye av ram, Så jo mer ram du har, jo flere programer kan du kjøre uten og være redd for at pc kræsjer, eller at den faktisk gjør det og at du må starte den på nytt osv, Midt inne i en redigerings oppgave eller hva det måtte være.. noe som er jævelig irriternde om det skjer:) Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Siden du sier dem spiller så lite som dem gjør, så klarer du deg nok fint med 2 gb ram og om dem plutselig skal spille noe som skulle kreve mer, så er det jo bare å kjøpe mer ram, mulig det blir billigere etterhvert også. Men vil nevne noe om norton som ikke har blitt nevnt.. Norton sluker system ressurser. Men jeg vil tru at du har nok minne til å ikke merke så mye til det. Og jeg har heller ikke sett etter hvilken versjon av det du har. Men har opplevd på noen PC-er med lite ram, at windows har halvert oppstarts tida etter at norton ble fjerna, men dette var norton internet security. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 ta 4 gig ram du, alltså det jeg satt opp, og huk av det navnet på "ekstra minne/ram" på komplett.no Da slipper du og bekymre deg om pcen skal gå tregt eller ikke, for med 4 gig ram skal det mye til. Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Det er 123 spill han er inne på ja. Og det er ikke noe vits i å kjøpe noe som vi ikke trenger kan du si. Men samtidig - om ett år kan interessene være annerledes... Med de forandringene kom pc på 9000 kroner.- uten den eksterne hardisken. 10.000 kr med den eksterne hardisken. Er enig at den eksterne hardisken bør ha et stort minne den og lunnr. Takker for all hjelp og at dere kommer med råd. Utrolig hvor mye hjelp jeg fikk her inne, og en kjempestor takk til deg lunnr. Uten den hjelpen hadde jeg aldri kunnet bestilt meg en pc på nettet - med omgjøringer !! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Trenger ikke 4 giga ram, det er Ingen spill som drar ut alt av ram fra pcen din idag, hvertfall som jeg vet om. Og ram er det mest simple og oppgradere på en pc, det klarer selv en som alldrig har sett inn i en pc kasse før, gå for 2 gig i starten, OM du ikke har penger for 4giga ram. Crysis bruker 2.1 gb ALENE når jeg spiller i Vista 64. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Bare hyggelig Ceca, håper du/barna dine blir fornøyd med pcen:) Det er derfor vi har et forum her, er mye for og diskutere med også for og hjelpe andre som ikke har så bra peiling på pc/hardware =) Siste ting, det kan kanskje være lurt og spørre komplett.no på mail om de kan innstalere alt av nyeste drivere osv, for som regel følger det bare med gamle drivere til pc man bestiller, dessverre. og om man har 0 peiling på hvordan man laster ned nye drivere osv så kan det være en ide og spørre de. Nå vet ikke jeg om de utfører sånn service, men det er jo lov og høre:) Endret 6. januar 2008 av lunnr Lenke til kommentar
ceca Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 vi blir nok kjempefornøyd - tenk deg forskjellen fra den vi har nå !! skal høre med dem om de kan oppgradere, takk for tips! Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 bra:) ja ny pc er alltid gøy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå