Gå til innhold

Hvilken pc skal jeg velge når barna skal ha en spille-pc?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en pc som barna på 10 år kan bruke til spill. Jeg kommer til å bruke den til billedbehandling, ellers kun surfing og e-post. Tenker på en stasjonær en pga barna skal bruke den. har ikke noe greie på pc så jeg spør her inne.

Har sett inne på komplett.no -

komplett gamer a 30. En pris på 8000 kroner.

Dette står om pc. :

Passer utmerket for avanserte spill. Hovedkort fra MSI, og skjermkort med støtte for DX10. AMD prosessor, 2GB DDR2 minne og stor harddisk gir også den ultimate opplevelsen til bildebehandling og digital videoredigering. Leveres med Windows VISTA Home Premium samt en meget god 19" skjerm.

Cooler Master Centurion 534, Sort,

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX,

AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz Socket AM2

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent,

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

USB2 multikortleser 3.5" sort,

LG DVD-brenner GSA-H58N IDE Black OEM

Logitech Deluxe 250 Keyboard NO

Logitech OEM Optical Wheel Mouse Sort

Microsoft Windows Vista Home Premium

LG 19" LCD L1918S-SN TCO-03 Silver

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

Har vært på telehuset og fått tilbud på to stasjonære :

HP Pavillion s3140 AMD Athlon64 X2 4000+ Den koster 6000 kroner, uten skjerm.

spesifikasjoner:

Minne: 2BG DDR2-SDRAM 2 DIMM-sokler

Harddisk: 320 BG SATA #G-harddisk (7200rpm)

Grafikk: NVIDIA GeForce 7500 LE Turbocache med PureVideo-teknologi 256 MB dedikert minne, inntil 528MB totalt tilgjengelig grafikkminne allokert av Windows Vista TV-tunerkort.

Optisk enhet: DVD RAM og tolags R/RW med maks 16x/8x og støtte for LightScribe-teknologi

Lydkort: Intel High Definition Audio 7.1 1 lydport foran, 6 analoge lydporter bak og 1 digital lydport bak.

Kommunikasjon: 15 in 1 minnekortleser

Nettverk: Ethernet 10/100BT integrert nettverksgrense snitt Trådløst LAN 802.11 b/g

Windows Vista Home premium

og HP Pavillion TV a6138 AMD Athlon X2 4800+ til 7000 kroner uten skjerm

Spesifikasjoner:

CPU: AMD Athlon 64 X2 prosessor 4800+

Minne: 2 GB DDR2-SDRAM 4 DIMM-sokler

Harddisk: 500 GB SATA-harddisk (7200rpm)

Grafikk: NVIDIA GeForce 8500 GT Turbocache med PureVideo-teknologi

512 MB dedikert minne, inntil 1279 MB totalt tilgjengelig grafikkminne allokert av Windows Vista

Lydkort: High Definition Audio 7.1 3lydporter foran, 6 analoge bak, 1 digital lydport bak

Kommunikasjon: 15 in 1 minnekortleser

Nettverk:Ethernet 10/100BT

Windows Vista Home premium

Da jeg ikke skjønner forskjellen på disse, er den ene "bedere" enn den andre med tanke på spill.

Hva bør jeg velge for å ha en pc de kan spille på, og samtidig ha den noen år?

Bør jeg kjøpe den i butikk eller er det greit å kjøpe over nett ?

Eller er det noen andre pc dere vil anbefale?

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ojsann...er jeg som blir "lurt" her kanskje...?

Spillene som vil bli spilt er for det meste "Sims" og ellers spill de laster ned / er inne på på nettet.

Vi har ikke mye spill heller da denne gamle maskinen vår ikke har nok plass :)

Har noen en mulighet for å anbefale meg en god pc, evt et godt merke på pc (det er så utrolig mye å velge i der ute..)

Takk for all hjelp !

Lenke til kommentar

Ville jo kanskje anbefale og ikke kjøpe den billigste pcen du får tak i, OM du ikke er god med pc og kan oppgradere selv om et par år. Vil da anbefale og kjøpe en heller kraftig pc en en middels/dårlig pc. De vil få glede av den mye lenger tror jeg

har selv bare kjøpt pcer i 15-20 tusen klassen, Og de har jeg hatt opp til 5 år :) Bare et eksempel.. men selvfølgelig det er ingen god ide og kjøpe en pc til 20tusen til en 10 åring som spiller SIMS :)

Lenke til kommentar

eller om du kjenner noen som er "pc hendige" be de bygge en for deg, du sparer mye mer penger, Og slipper alle de programene/tingene som du ikke har bruk for.

Og skal du ha PC pakke, da anbefaler jeg deg og dra på Datakjeden eller bestille pakker fra Komplett.no/netshop.no

Om du bor nær datakjeden, som du kan finne ut av på www.datakjeden.no , ta en tur innom: )

hvertfall, sånne "pakke pcer" fra elkjop,leftdal,spaceworld,telehuset.. de er ikke spessielt bra, og som regel alt for dyre og de putter i for mye "dritt" rett og slett:)

Endret av lunnr
Lenke til kommentar

vel, han har nokk ikke snakket helt fra seg, men ja.. Sier bare min mening:) Den pcen du linker til først, fra komplett.no .. den vil jeg anbefale etter og ha sett litt nermere på den. Vil si du også får med mye bra for den prisen:)

eneste endring jeg ville gjort var og byttet til et litt bedre grafikk kort:)

Endret av lunnr
Lenke til kommentar
Og skal du ha PC pakke, da anbefaler jeg deg og dra på Datakjeden eller bestille pakker fra Komplett.no/netshop.no

Om du bor nær datakjeden, som du kan finne ut av på www.datakjeden.no , ta en tur innom: )

hvertfall, sånne "pakke pcer" fra elkjop,leftdal,spaceworld,telehuset.. de er ikke spessielt bra, og som regel alt for dyre og de putter i for mye "dritt" rett og slett:)

Letteste for meg er en "pc-pakke" ja :)

Da får jeg heller se å lete på nettet på komplett/netshop.

Hvor mye minne , harddisk, bør en pc ha for å være ok?

Hva annet bør jeg være obs på?

Lenke til kommentar
vel, han har nokk ikke snakket helt fra seg, men ja.. Sier bare min mening:) Den pcen du linker til først, fra komplett.no .. den vil jeg anbefale etter og ha sett litt nermere på den. Vil si du også får med mye bra for den prisen:)

eneste endring jeg ville gjort var og byttet til et litt bedre grafikk kort:)

Så bra!

Bytter de den for meg på komplett før de sender den ut, eller må jeg kjøpe det i tillegg og bytte det ut selv?

*vet jeg spør mye nå*

Endret av ceca
Lenke til kommentar

jeg ville lagt mest vekt på harddisk/skjermkort og prossesor.

Den pakken fra komplett har en bra CPU et greit skjermkort og en bra harddisk

det jeg ville byttet på er et litt bedre skjermkort, en bedre mus.

minnet i pcen ser bra ut og burde holde fint:)

bare og spørre:) det som er litt genialt da med sånne Pc pakker for folk som ikke har filla peiling på pc, jo du kan endre det lett på listen selv med og bare huke av hva du vil endre på, så oppdatere pris og sånt seg selv automatisk:) og komplett vil da sende pakken som er blitt litt endret på;) men den kommer ferdigbygd selvfølgelig;)

Lenke til kommentar

Ville endret på dette:

Huk av XFX GeForce 8600GT 620M 256MB XXX GDDR3, (på skjermkort)

og velg en Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 PS2/USB (på mus)

grunnen til at jeg byttet mus er fordi at jeg har den selv, og syns den er veldig god og spille med.. noe jeg tror barna dine kommer til og synes selv;)

Du kunne sikkert ha tatt med en "bedre" musematte, det er egentlig en baggatell, men kan ødelege hele kosen med pcen total om du har en upresis mus som blir upresis pga musematten er dårlig.. men du må regne med og betale 200-300 kr for en "god matte" Men ja, om de ikke sitter på pcen mer en 1-2 timer daglig, ikke som meg som sitter oppimot 10 timer, hehe:) så burde ikke slitasjen bli så alt for stor;)

ikke noe problem:) bare si ifra om du trenger veiledning til og endre på listen, så tar jeg meg tid til det og;)

Endret av lunnr
Lenke til kommentar

Om dem skal spille sims 2, og kjøper alle tillegs pakker så vil jeg anbefalle den første, gjerne også oppgradere til 4gb ram.

Det tar minst 1-5 min å starte det spillet med alle pakkene installert.

(dama har testa på en pc her, den har bare 1 gb ram, og der tok det vel 5 min ifra man dobbelt klikka på snarveien, til at spillet var inne på menyen, og når hu gikk videre så tok det vel ca 5 min før alt var klart til spilling)

Og de 2 nederste forslagene dine har integrert skjermkort så vidt jeg kunne se, og dette yter en del dårligere enn et pci express kort.

Jeg er ikke noe stor spiller selv, men satt i rundt et halvt til et år med kun integrert skjermkort i min egen pc, Så begynte jeg å spille et FPS spill.. dette gikk helt greit, men en dag fikk jeg tak i et pciexpress kort, fikk inn dette og da kunne jeg fint sette det meste av detaljer på high.

Og dette er et kort man sikkert kunne fått for 100 kr brukt idag.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Trenger ikke 4 giga ram, det er Ingen spill som drar ut alt av ram fra pcen din idag, hvertfall som jeg vet om. Og ram er det mest simple og oppgradere på en pc, det klarer selv en som alldrig har sett inn i en pc kasse før, gå for 2 gig i starten, OM du ikke har penger for 4giga ram.

Lenke til kommentar

Og btw, som Ceca skriver i emnetittel, barna hennes er 10 år, De sitter neppe og spiller Spill som crysis, CoD4 osv.. OG ikke minst de stiller ikke krav til at ting skal gå unna på 5 sekunder. Så om lasting av spill osv tar litt lenger tid, ja da får det bare ta det:) jeg mener fortsatt at 2 gig burde holde masse, Men det er min mening:)

Lenke til kommentar

Ram er ganske billig for tida, så det er fort gjort å oppgradere ;) det ville ihvertfall jeg gjort om jeg skulle kjøpt noe og hadde en del penger til overs.

Men selv har jeg kun 1 gb ram, men kjører windows xp, så det krever jo ikke like mye som vista.

Er det ikke sånn at du må ha minst 1 gb for å kjøre vista "knirkefritt"?

En full installasjon av sims 2 + alle tillegspakker ligger på ca 10-12Gb diskplass, men hvor mye av disse filene som er i konstant bruk under spilling vet jeg ikke.

Vet bare at det tar fryktlig lang tid å starte på mine PC-er. men her er det ingen med over 1 gb ram.

Lenke til kommentar

Vel, ja vista tar mer ram, men jeg kan ikke Tenke meg at Sims 2 + litt programer bruker opp 1 giga med ram til, men du har et poeng ja, Vista er en liten ram sluker. så 4 giga er ikke et Dumt valg Om du har penger til det selvfølgelig.

rundt 6/10 grunner til at spill og operativsystem er tregt er pga spyware/unødvendige programer som kjører

hvertfall, for 2gig mer ram koster det deg rundt 300-400kr +, så det får bli ditt valg Ceca:) er jo ikke snakk om store beløpet:)

Lenke til kommentar
Trenger ikke 4 giga ram, det er Ingen spill som drar ut alt av ram fra pcen din idag, hvertfall som jeg vet om. Og ram er det mest simple og oppgradere på en pc, det klarer selv en som alldrig har sett inn i en pc kasse før, gå for 2 gig i starten, OM du ikke har penger for 4giga ram.

Ikke spyware eller noe sånt ihverttfal.

Hadde en re-install av xp, la inn alt av nyeste drivere, nod32 antivirus, office 2007 (kun word, powerpoint og excel), alle windows oppdateringer, msn, nero 7.

HW:

hovedkortet husker jeg ikke, men det drar på årene.. socket 478

cpu: 2,4ghz pentium 4

skjermkort: ati radeon 9800 pro, agp kort

ram: 1 gb, husker ikke merke eller hsatighet, men det er ddr ram.

Men det skal sies en ting, jeg trur det er bon voyage pakka det er noe rart med, for før den ble lagt inn funka virka alt mye raskere..

Men her er noe jeg henta ifra nettet:

"My computer is fairly fast, athlon 5200+ 2.8ghz, 10,000 rpm drive, 4gb ddr2, nvidia 8800 gts 640mb, and my computer sat for like 60 seconds at the loading screen before anything happened. I think this is just normal because it has all these expansions to process. My point is, when you first run the game, give it a good 5 minutes to load (not including the video)."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...