Gunfreak Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Brown Bess(Land patern musket) Brukt av brittene i forskjellige konfigurasjoner fra 1722 til 1830 tallet kaliber .75 effektiv rekkevidde ca. 100 meter, selve kula kunne gå flere hundre meter, men det var helt random hvor den gikk. Charleville musket Franske musketten brukt under mesteparten av tiden empire til ta for seg. kaliber .69 ca. samme rekkevidde som brown bess Sabel kom i mange variasjoner, fra ganske korte til lange, fra rette til kurvete på dette bilde ser man en fransk sabel, brukt av en marine offiser kanon(prøysisk 6pdr) kom i mange varrianter og kalibere, rekkevidde fra 300 meter til 1500 meter Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Du som er historieksperten her, hvordan tror du oppgradringer og teknologi vil utvikle seg i empire? Total war har alltid vært et byggespill hvor du lager byer og får bedre soldater, våpen og rustning jo lengere du kommer i spillet. Et typisk eksempel er at du starter med bøndekrigere og når du er på slutten av spillet har du knekter med skjold, sverd og rustning fra topp til tå. Jeg tror at dem vil fokusere mer på moral, erfaring og trening i empire siden du ikke kan få "oppgradringer" på samme måte du fikk i de tidligere total war spillene. Jeg synes også det er viktig å ha korps og masse flagg på slagmarken som vil virke som moralboostere for soldatene dine. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 de oppgraderingene jeg renger med blir å finne er Bajonett. de første bajonettene måtte stikkes inn i løpet på muskettene, og da kunne man ikke skyte med dem. dette gjorde infanteri ekstrem sårbare spesielt ovenfor kavaleri, og tidlig i spillet regner jeg med at du må bruke pike men til å beskytte soldater med musketter. dette er kjent som pike & musket tiden. på begynnelsen av 1700tallet ble sokket bajonetten oppfunnet som gjorde at man kunne ha bajonett på våpenet og skyte med de. dette gjorde pike men gammledagse og de forsvant. så jeg renger med at sokket bajonetten er en tidlig oppgradering. Kanoner: jeg tenker de første kanonene du har er små 4pdr kanoner med kort rekkevidde så jo lengre ut i spillet du kommer jo større kanoner får du opp til 12pdr. i begynnelsen vil du sikkert bare ha milits soldater, som er dårlige til å skyte og slåss, samt milits pike menn, så får du bedre og bedre soldater opp til linje, lett og gerender soldater. du har også flere unike soldater. England: 95th rifles, highlanders. coldsteam guards ect. USA: rifle milits, minutemen, frankrike: young/middel/old guards, polish lancers ect. Russland, cossacks, grenader guards. Prøysen: jegers, prøssisk kavaleri(de beste i europa) på båter begynner du nok også med små sloops, som du kan oppgradere til firgates, 3rd rate ship of the line(74gun ship) 2nd rate, 1st rate osv. du får kanskje på slutten lagd pioneers, som kan bygge fort og skyttergraver på slagmarken. på kavaleri begynner du nok også med bare lett kavaleri, sikkert hussars, så senere får du tyngre kavaleri. på samme måte som i rome og medieval 2 der du får ridder senere også. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 og ja, de må vel på en måte finne en måte å oppgradere moral, eller gi moral bonuser. selv tror jeg det hadde vært kult om man kunne ha 3 generaler vedsiden av 20 vanlige units. så kunne du sende generaler til for å gi bonuser til units for å hjelpe dem ta over vansklige saker. men moral er alltid vanskligere enn å lage stål rusting. Lenke til kommentar
ThinRedLine Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Militaryheritage.com er en grei side ja. Regner med at baker rifle vil komme under napoleonskrigene. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Militaryheritage.com er der jeg kjøpte musketten min Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Etter å ha spillt Americas campaign igjen, synes jeg våpensystemet virker ganske dårlig i Medieval II. Har kommet så langt at jeg har veldig mange thunderbraves og mounted thunderbraves og de nekter å skyte om jeg ikke har dem på en lang linje som to rader. Dette fungerer dårlig siden det tar nesten hele kartet og de må stå forran de andre soldatene mine. Kampkartet er også veldig ruglete så det er vansklig å finne et sted å plassere soldatene som også gir dem god sikte. Håper dem tenker på det også. Gunfreak: Den siden din, er det bare modeller man kan kjøpe eller ekte våpen også? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 det er ekte våpen, men du må gå til våpen smed for å bore opp tennhullet for å skyte med den, men da trenger man våpen kort på våpenet ja skytevåpen i medieval 2 er ubruklig, det er en av grunnene til at de måtte lage helt ny motor PS. det var bare brittene som hadde 2 dype linjer, de andre landene bruke 3 dyp linje. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 her er forsten noe jeg skrev til en annen sammenheng " Hvorfor krutt? På papiret virker ikke skytevåpen fra denne tiden spesielt effektive. Hvorfor begynne så godt som alle å bruke dem. Vel det er 3 hovedgrunner. Når man tenker på det, virker jo idiotirsk å skyte med våpen som bare er effektive på 100 meter og kan bare skyte maks 3 skudd i minuttet. Hvorfor tar ikke bare fienden og bruker langbuer. En langbue var effektiv på 250 meter og kunne skyte 10+ skudd i minuttet, de var maskingevær i forhold til musketter. Hvorfor ikke bare peppre fienden med piller for å så ri dem ned med tungt kavleri eller infanteri med sverd, de med muskettene hadde jo ikke en gang skjold eller rusting, de ville bli slaktet. Vel ikke helt. Å bruke et sverd krever MYE treing år for å bli veldig god. og langbuer en enda verre, der tok det tiår å bli god nok til å kunne brukes i et slag. Å bruke en muskett tar deg 1 dag å lære å skyte, 3 dager å treffe en blink og 2 uker på å blir poff med. Mens sverd og buer var ting, proffe soldater kunne gjøre ble aldri den vanlige mann god på dette. Men med musketten kunne ALLE bli soldater. en annen ting var at man kunne bære mye mer ammo, vanlig utdeling under napoleons krigene var 60 skudd. du kan tenke deg hvor stor plass 60 piler ville ta Mens hærer under middelalderen skjelldent ble større en 20-30 tusen, kunne hærer med musketter bli mye større. Det var jo ikke bare kruttet som gjorde det, fra 1600tallet ble levestandarden bedre og bedre og folketallet økte noe som naturlig nok førte til at hærene ble større. Når våpen treingen ble så mye kortere og enklere ble mer og mer tid brukt til å trene soldatene til å følge ordre og ha bedre moral. Det krevde en helt annen type mot å stå stille når eksplosjoner gikk av rundt deg og kuler fly over deg, eller traff mannen ved siden av deg. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei Grunfreak, sendte deg en personlig melding (tror jeg, om jeg fikk det til ) Om du finner det av interesse så får du bare si i fra Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 her er forsten noe jeg skrev til en annen sammenheng" Hvorfor krutt? På papiret virker ikke skytevåpen fra denne tiden spesielt effektive. Hvorfor begynne så godt som alle å bruke dem. Vel det er 3 hovedgrunner. Når man tenker på det, virker jo idiotirsk å skyte med våpen som bare er effektive på 100 meter og kan bare skyte maks 3 skudd i minuttet. Hvorfor tar ikke bare fienden og bruker langbuer. En langbue var effektiv på 250 meter og kunne skyte 10+ skudd i minuttet, de var maskingevær i forhold til musketter. Hvorfor ikke bare peppre fienden med piller for å så ri dem ned med tungt kavleri eller infanteri med sverd, de med muskettene hadde jo ikke en gang skjold eller rusting, de ville bli slaktet. Vel ikke helt. Å bruke et sverd krever MYE treing år for å bli veldig god. og langbuer en enda verre, der tok det tiår å bli god nok til å kunne brukes i et slag. Å bruke en muskett tar deg 1 dag å lære å skyte, 3 dager å treffe en blink og 2 uker på å blir poff med. Mens sverd og buer var ting, proffe soldater kunne gjøre ble aldri den vanlige mann god på dette. Men med musketten kunne ALLE bli soldater. en annen ting var at man kunne bære mye mer ammo, vanlig utdeling under napoleons krigene var 60 skudd. du kan tenke deg hvor stor plass 60 piler ville ta Mens hærer under middelalderen skjelldent ble større en 20-30 tusen, kunne hærer med musketter bli mye større. Det var jo ikke bare kruttet som gjorde det, fra 1600tallet ble levestandarden bedre og bedre og folketallet økte noe som naturlig nok førte til at hærene ble større. Når våpen treingen ble så mye kortere og enklere ble mer og mer tid brukt til å trene soldatene til å følge ordre og ha bedre moral. Det krevde en helt annen type mot å stå stille når eksplosjoner gikk av rundt deg og kuler fly over deg, eller traff mannen ved siden av deg. Ikke bare var treningen lettere men det å produsere en muskett var mye billigere en bue. For å ikke snakke om selve kulen kontra en pil. Krutt er enkelt å lage og kuler kunne støpes enkelt i enorme antall. Faktisk vanlig at soldatene lagde sine egne kuler. Nå var jo også kvaliteten på muskettene opp og ned selv om risikoen for eksplosjon var liten etterhvert. Det har vel mere med metallurgi å gjøre en selve kvaliteten på arbeidet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 svart krutt i seg selv er lett nok å lage, men det var varierende kvalitet på kruttet, england hadde noe av de beste, mens frankrikee sitt var midt på tre. de finnes nemelig et ultimat blandings format, mellom svovel, salpeter og kull. de britiske sitt krutt var nærmere det prefekte forholdet enn franskmannene sitt. brittene hadde også den fordelen av et større kaliber på musketten, så de kunne bruke fransk ammo om de fant det. på når napoleons krigene kom, var tilgangen på patroner(pappir patroner) så stor at soldater ikke trengte å støpe kuler selv. i patronen kom både krutt og kule, hver soldat ble utdelt 60 skudd. våpenet ble ladet med å bite av toppen av patronen med kule i, de beholdt den i munnen mens de helte litt krutt i fengpannen og så tømte de resten nedi løpet og slap oppi papirtet, du brukte lade staven til å stake neddi kruttet og pappret. de spyttet da kula nedi løpet som også hadde litt papir rundt seg som gjorde at den satt litt bedre i løpet og ikke falt ut, de staket da kulna nedi, og man var klar til å skyte. en virklig god soldat greide å gjøre dette 3 ganger i minuttet, men det var nok vanligere med 2 kanskje helt ned i 1 under et slag. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 en interessant forskjell på lett og tungt kavaleri. mens lett kavaleri hadde kruvete sverd, hadde tungt rette. forskjellen var betydlig, mens kurvete sverd ble brukt til å kutte med ble rette brukt til å stikke. dette første til forskjellige skader, mens kutt skader skjeldent var dødlige selv på den tiden, var stikk farlige. kutt gjorde naturlig nok dritt vondt og tok de fleste ut av kampen, men de døde ikke, det ville ta dager å blø ihjel selv uten "medisinsk" hjelp, eneste som kunne føre til død var naturlig nok infeksjoner, som sikkert drepe noen. mens stikk skaddene fra rette sverd, stakk hull på store blodårer og/eller organer, noe som på den tiden nesten alltid førte til død, med mindre du hadde veldig flaks. det samme gjalt også bajonetter, fikk du en slik i magen eller brystet var du så godt som død Lenke til kommentar
olus Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Blir sykt spennende å få se de første filmsnuttene fra Empire. Har jo satt inn et bilde i hode mitt takKet være deg gunfreak. har utroli store forfventninger til dette. I mens får jeg nøye meg med COD4 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 du kan også ta å sjekke dette spillet. skal også komme i løpet av året http://www.thelordzgamesstudio.com/index.p...age=screenshots Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 en interessant forskjell på lett og tungt kavaleri. mens lett kavaleri hadde kruvete sverd, hadde tungt rette. forskjellen var betydlig, mens kurvete sverd ble brukt til å kutte med ble rette brukt til å stikke. dette første til forskjellige skader, mens kutt skader skjeldent var dødlige selv på den tiden, var stikk farlige. kutt gjorde naturlig nok dritt vondt og tok de fleste ut av kampen, men de døde ikke, det ville ta dager å blø ihjel selv uten "medisinsk" hjelp, eneste som kunne føre til død var naturlig nok infeksjoner, som sikkert drepe noen. mens stikk skaddene fra rette sverd, stakk hull på store blodårer og/eller organer, noe som på den tiden nesten alltid førte til død, med mindre du hadde veldig flaks. det samme gjalt også bajonetter, fikk du en slik i magen eller brystet var du så godt som død Tja, kutt kunne jo bli alvorlige det og. Kunne rive med blodårer og arterier og. Blør ganske godt, og du vil ikke overleve en dag da. Men som sagt, stikk var vell farligere. Likevel, kutt er nesten like effektivt. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 vel en godt kutt er jo livsfarlig, sablene var i teorien skarpe nok til at både hode, armer og bein ville kutte bli kuttet av. men man må tenke på at når man slåss fra hesteryggen får man ikke tatt i fullt, slagene blir ikke så kraftige at våpene gjør like mye skade som de i teorien kan gjøre, ofte ble det bare lettere kutt over ryggen på flyktende infanteri, og kavaleri mot kavaleri ble ofte også bare små kutt her og der. men så klart får du et kutt på insiden av låret vil du jo blå ihjel på mimutter. men på kjennerel basis, var kutt mindre dødlige enn stikk, men man trengte jo ikke å dø for å være ute av slaget, får du en stor flenge på ryggen blir muskler kutta opp og du vill ikke kunne gjore noe mer på mange uker. en annen festlig info er at selv om effektiv rekkevidde på en muskett var på ca. 100 meter kunne selve kula går mye lengre, var en russer som fikk en muskett ball i ryggen fra 1.5km, men så klart på den rekke vidden satt kula seg bare fast i tøyet i uniformen hans. men fremdeles han skvatt litt Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Q: Blir tiden rundt den amerikanske revolusjonen dekket også? Tenker da på riflede musketter med mini-ball ammo om disse kansje blir introdusert etterhvert? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 amerikanske revolusjonen blir med den varte fra 1775-1783 og de ble brukt riflede musketter da, riflede musketter har eksitert nesten like lenge som vanlige musketter, men Minié ball ble ikke oppfunnet før 1840 tallet, som da er etter spillets tid. men ja, rifler vill nok dukke opp i spillet, under den amerikanske revolusjons krigen bruke amerikanske milits enheter ofte rifler, england hadde på den tiden ikke egene tropper med rifler, så de leide inn tyske leiesoldater. i 1800+ lagde brittene den første store enheten der alle var utstyrt med rifler, dette var da Baker rilfa, den brukte heller ikke Minié ball, men vanlige runne kuler som ble slått ned i løpet med en hammer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå