Gå til innhold

Multimeter!

Kaksa

Anbefalte innlegg

Hmm, kva kan eg med eit multimeter måle?

har ikkje peiling på alt det som står det, kva betyr det?

er sann gul dings med to ledninge utav og eit hjul som du kan snurre rundt + eit display

har funnet ut korleis eg måler om der er kontakt (kjem pip viss der er)

men, kan eg måle kar masse strøm som er igjenn på eit batteri?

det er igrunn det viktigaste spm her..

-Kim-

P.s ja eg skal begynne på elektro, men det er ikkje før til høsten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kopler f.eks. en liten lyspære til batteriet. så setter du multimeteret på "Volt", og måler spenninga på batteriet. er det et 1,5V batteri så skal du få ca. 1,5V opp på displayet. Jo dårligere batteriet er jo lavere spenning vil du få på displayet.

Pass på å velge passende lyspære hvis du skal prøve med det. Ikke bruk 3V pære på et 12V batteri f.eks.

Lenke til kommentar
Trenger bare å sette pinnene på hver sin pol på batteriet når du skal måle spenningen, pære er unødvendig. Ingen fare for kortslutning fordi voltmeteret ideelt sett har uendelig høy impedans.

Batteriet må ha en belastning, ellers kan du måle max spenning selv om batteriet er nesten flatt.

Edit: Nettopp fordi multimeteret har tilnærmet uendelig impedans.

Lenke til kommentar

Spenninga til et batteri vil synke etter hvert som det blir brukt. Men det er ikke proposjonalt med hvor mye det er brukt.

Jeg vet ikke karakteristikken til ditt batteri, men moderne batterier vil normalt ha omentrent en slik karakteristikk (når det er belastet, altså noe koblet til):

100% fullt: 9,00V

90% fullt: 8,99V

80% fullt: 8,97V

70% fullt: 8,95V

60% fullt: 8,90V

50% fullt: 8,85V

40% fullt: 8,80V

30% fullt: 8,70V

20% fullt: 8,50V

10% fullt: 7,50V

5% fullt: 4-5V

Tomt: ca 0V.

Men denne kurven avhenger litt av hvor mye batteriet belastes (#watt) Fordi spenningen blir veldig lav på slutten så lades batteriene nesten aldri helt ut. Når man likevel lader det helt ut til 0V så kan likevel spenningen øke om man kobler det fra pga kjemiske likevekter. (Det er denne restspenningen (opp mot de orginale 9V) man vil måle hvis man måler med et multimeter med uendelig impedans, slev om batteriet leverer ca 0V ved belastning)

Kort fortalt: Det er ikke så lett å se hvor mange % som er igjen av ladingen på batteriet bare ved å måle spenningen. Da må man i så fall vite karakteristikken (som du kanskje kan få opplyst hos produsenten..)

Lenke til kommentar
Eller man kan kjøpe en liten batteri-tester på biltema eller noe. :)
Ja, det er nok det enkleste. Alle vanlige batterimålere er derimot ganske unøyaktige. (+- 20-30%) nettopp fordi forskjellige batterier har forskjellige karakteristikker.

Sony-Ericsson har noen veldig nøyaktige på mobiltelefonene sine (+- noen få %), men det gjelder kun med orginal batterier med kjent karakteristikk. Og de lader ikke helt ut, bare ned til en minimumspenning som telefonene bruker. (kanskje rundt 70% utladdet)

KAKSA: Kjøp en sånn hobby-elektronikk bok. (Du finner sikkert noe sånnt i bokhandelen din.) Der finner du mye interresant der og de er sikkert bra skrevet og har gode bilder og tegninger. De står sikkert også hvordan man bruker multimeteret.

Lenke til kommentar

hmm, no kopla ej bateriet direkte på multimeteret..

dei batteria som var "flate" viste 7,6-8,3 mens det som nettop kom ut frå laderen viste 10.10 eller.no

det er 9V batteri det er snakk om..

eg bruker dei til trålause mikrofoner, når skal grensa gå på at eg ikkje bør ta sjansen på å bruke dei meir før ei forestilling?

nokon forslag eller må eg teste meg fram?

(er lydtekniker uten utdanning)

-Kim-

P.s sann batteri måler dere snakker om, kva koster den, og er den å stole på?

P.P.s: batteriet er eit 9V oppladbart batteri av typen dyrt som er kjøpt på clasohlson

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...