elvis! Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Min data: ASUS P5GD1-VM hovedkort cd-rom og dvd-spiller en sata disk en ide-disk -------------------------------- I går byttet jeg ut min gamle ide-disk til en sata-disk, slik at jeg nå har en av hver (som angitt ovenfor). IDE-disken er liten, så der er kun windows, den står som master (via cable select). Er koblet sammen med cd-romen (cs: slave). SATA-disken er koblet inn der "slave"-sata-disker settes inn. Problemet: Annenhver gang jeg starter maskinen får jeg beskjed om at jeg må endre boot device - det virker som den prøver å starte fra SATA-disken. I bios har jeg imidlertid satt ide-harddisken som førstevalg. Skjønner ike hva jeg skal gjøre!! Noen som forstår problemstillingen? Noen løsninger? Lenke til kommentar
sgarmo Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Min data:ASUS P5GD1-VM hovedkort cd-rom og dvd-spiller en sata disk en ide-disk -------------------------------- I går byttet jeg ut min gamle ide-disk til en sata-disk, slik at jeg nå har en av hver (som angitt ovenfor). IDE-disken er liten, så der er kun windows, den står som master (via cable select). Er koblet sammen med cd-romen (cs: slave). SATA-disken er koblet inn der "slave"-sata-disker settes inn. Problemet: Annenhver gang jeg starter maskinen får jeg beskjed om at jeg må endre boot device - det virker som den prøver å starte fra SATA-disken. I bios har jeg imidlertid satt ide-harddisken som førstevalg. Skjønner ike hva jeg skal gjøre!! Noen som forstår problemstillingen? Noen løsninger? Det kan hende det er en egen innstilling for oppsett av SATA disken din i BIOS. Der kan det kanskje settes om SATA disk skal være boot, noe som kan overstyre den innstillingen du har satt til ide førstevalg. Lenke til kommentar
elvis! Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Min data:ASUS P5GD1-VM hovedkort cd-rom og dvd-spiller en sata disk en ide-disk -------------------------------- I går byttet jeg ut min gamle ide-disk til en sata-disk, slik at jeg nå har en av hver (som angitt ovenfor). IDE-disken er liten, så der er kun windows, den står som master (via cable select). Er koblet sammen med cd-romen (cs: slave). SATA-disken er koblet inn der "slave"-sata-disker settes inn. Problemet: Annenhver gang jeg starter maskinen får jeg beskjed om at jeg må endre boot device - det virker som den prøver å starte fra SATA-disken. I bios har jeg imidlertid satt ide-harddisken som førstevalg. Skjønner ike hva jeg skal gjøre!! Noen som forstår problemstillingen? Noen løsninger? Det kan hende det er en egen innstilling for oppsett av SATA disken din i BIOS. Der kan det kanskje settes om SATA disk skal være boot, noe som kan overstyre den innstillingen du har satt til ide førstevalg. Ingen slike innstillinger som jeg kan se. Andre forslag? Lenke til kommentar
qpeg Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 har du bare en ide kanal ? bruk en på hver og pass på at hdd står på master kannalen. set hdd fysisk som master om du bruker en ide kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå