Gå til innhold

Hvilke lag har verdens beste supportere?


Pañolada

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må le når folk kommer og sier at Man.U er blant de beste, har sett aviser i siste hvor der Sir Alex har klaget på stemning i tribune. Og Sir Alex var ikke alene om det. Arsenal, Liverpool og Man.U er dessverre ikke blant de beste, men kan skape gode stemning når de går for det. Spesielt på bortebane.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å skylde på turister? La oss regne litt, 60 000 kommer fra Manchester, 5000 er turister og 10 000 er bortesupporter, og det er jammen meg turistene som får skylden ja...

Å disse tallene trekker du hvor ifra?

 

Det sier seg egentlig ganske klart vel? Eller er ManU den klubben som har minst lojale supportere?

 

Er det ikke bare å innrømme at dere ikke greier å lage stemning? Men okey, dere er sånn og dere kommer til å være sånn, de 2% turistene utgjør er helt klart avgjørende på old Trafford.

 

Er det noe England mangler så er det stemning, grunnen er at det har kommet altfor mye penger i bilde i landet. Synd og skammelig er det, at nesten kun snobber kommer inn.

 

Men det er jo ikke sjokkerende at dere skylder på turistene for dere er jo best uansett hva som skjer. Og dere må jo ha noen å skylde på om noe gjærnt skjer.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å skylde på turister? La oss regne litt, 60 000 kommer fra Manchester, 5000 er turister og 10 000 er bortesupporter, og det er jammen meg turistene som får skylden ja...

Å disse tallene trekker du hvor ifra?

 

Det sier seg egentlig ganske klart vel? Eller er ManU den klubben som har minst lojale supportere?

 

Er det ikke bare å innrømme at dere ikke greier å lage stemning? Men okey, dere er sånn og dere kommer til å være sånn, de 2% turistene utgjør er helt klart avgjørende på old Trafford.

 

Er det noe England mangler så er det stemning, grunnen er at det har kommet altfor mye penger i bilde i landet. Synd og skammelig er det, at nesten kun snobber kommer inn.

 

Men det er jo ikke sjokkerende at dere skylder på turistene for dere er jo best uansett hva som skjer. Og dere må jo ha noen å skylde på om noe gjærnt skjer.

2% er turister??? Har ikke mye peiling på ditt eget lag hører jeg. I Manchester holder de fleste med City, så samtlige av "fansen" på OT er nok "turister" du.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å skylde på turister? La oss regne litt, 60 000 kommer fra Manchester, 5000 er turister og 10 000 er bortesupporter, og det er jammen meg turistene som får skylden ja...

Å disse tallene trekker du hvor ifra?

 

Det sier seg egentlig ganske klart vel? Eller er ManU den klubben som har minst lojale supportere?

 

Er det ikke bare å innrømme at dere ikke greier å lage stemning? Men okey, dere er sånn og dere kommer til å være sånn, de 2% turistene utgjør er helt klart avgjørende på old Trafford.

 

kilder? Nå er det plutselig 2%, isted var det 5? Du er virkelig på bærtur som vanlig. Å nei det er aldri stemning på Old Trafford og Anfield, du har helt rett.

Er det noe England mangler så er det stemning, grunnen er at det har kommet altfor mye penger i bilde i landet. Synd og skammelig er det, at nesten kun snobber kommer inn.

 

Men det er jo ikke sjokkerende at dere skylder på turistene for dere er jo best uansett hva som skjer. Og dere må jo ha noen å skylde på om noe gjærnt skjer.

England mangler stemning? Ærlig talt, du er på villspor. Å hvem faen er "dere" som har skyldt på turistene?

 

Skal du argumentere slik kan du gå på VGD. Skjønner ikke at jeg gidder bry meg om dette, hadde det vært et forsøk på trolling skulle jeg kanskje latt det gå. Men når man gjør noen utalelser om enkelt tilfeller om til alltid, og en til dere samt blåser ut tall uten kilder så lurer jeg på om det bare er en inngrodd dumskap.

Lenke til kommentar

Okey, ManU har bare turister på tribunene, 75 000, og dem fyller hver gang, godt gjort, 75 000 turister hver gang, jeg er imponert!!!

 

Forsatt står jeg ved at dere priser altfor mye, kun snobber kommer inn og muligens noen få tall turister og enda mindre hardbarka supportere.

 

- Fotballen i England har mistet de fleste av dem som fulgte sporten på 80-tallet og i starten av 90-åra. Nå er fotballen blitt en middelklassesport i England. En vanlig arbeider har ikke mulighet til å kjøpe sesongkort lenger.

 

Leeds 30pund for å se på, Bayern 11euro. Hvor er det best stemning? Jo Bayern. Engelsk fotball har blitt som poker, at alt handler om penger.

 

I går kveld så han en kamp på det niende nivået, mellom Three Bridges og Arundel (0-4). Litt fordi det var den eneste kampen i området. Og litt fordi han aldri hadde vært der før.

- Det var 64 betalende tilskuere på kampen. På sånne kamper treffer du folk du ikke gjøre i ligaen.

 

- Når to av tre på den tribunen har sesongkort, er det virkelig ingen unnskyldninger. Det er for enkelt å skylde på folk fra Skandinavia og Irland som er på dagstur, slås det fast.

 

Jaja, turistene har skylden er enig nå... Blir forsatt for dumt. Til og med de ManU supporterne som har vært der i flere år innrømmer situvasjonen, Liverpool og, men dere har vel ikke vært der? Bare sitter på ræva her i Norge og snakker om at det er vanvittig bra stemning i England, og når dem får litt kritik så er det turistene sine feil.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i Reynolds.

 

Men syns det forsatt er synd på ManU supporterne som ikke har råd til å gå på hjemme kamper, men til bortekamper.

 

ManU, Chelsea og Liverpool har økt prisene sine mye de siste 10-5årene og det er synd, for da jager dem vekk supportene sine, men heldigvis er dem med på borte kampene, ihvertfall ManU sine.

Lenke til kommentar
Leeds 30pund for å se på, Bayern 11euro. Hvor er det best stemning? Jo Bayern. Engelsk fotball har blitt som poker, at alt handler om penger.
Det må vel klassifiserest som et kunststykke å sammenligne et League one lag med et topplag i Tyskland med tanke på stemning - prissammenligningene dine er ikke noe særlig heller

Leeds ticket pricing

Bayern Munchen pricing

Men syns det forsatt er synd på ManU supporterne som ikke har råd til å gå på hjemme kamper, men til bortekamper.

 

ManU, Chelsea og Liverpool har økt prisene sine mye de siste 10-5årene og det er synd, for da jager dem vekk supportene sine, men heldigvis er dem med på borte kampene, ihvertfall ManU sine.

De er nok med på hjemmekampene og, men de står mer spredt enn på bortekampene.
Lenke til kommentar
Den ultimate supporter:

 

Synger gjennom hele kampen

Sitter aldri

Støtter laget uansett

Feirer hvert eneste mål like bra, selv om det er rævva

Skal ikke kaste ting på banen, f.eks bengalske lys, tomatsuppe, øl osv. (vel, kanskje ikke her, men ingen er perfekte)

Du beskriver en Brann-supporter:) Den 12 mann svikter aldri.

 

Synes forøvrig denne tråden er teit, da det alltid vil være subjektive meninger på hva som er en god supporter.

Endret av Henrik Hauken
Lenke til kommentar

Aalesunds FK har verdens beste supportere. Tenk at en liten by med 40 000 innbyggere trekker over 10 000 tilskuere på hver eneste kamp, selv om de hele tiden sliter i nedrykksstriden (eller spiller i første divisjon). Det er rett og slett bare å bøye seg i støvet.

 

På en god andreplass kommer Celtic. Det er en helt fantastisk stemning på Celtic Park.

Lenke til kommentar
Aalesunds FK har verdens beste supportere. Tenk at en liten by med 40 000 innbyggere trekker over 10 000 tilskuere på hver eneste kamp, selv om de hele tiden sliter i nedrykksstriden (eller spiller i første divisjon). Det er rett og slett bare å bøye seg i støvet.

 

På en god andreplass kommer Celtic. Det er en helt fantastisk stemning på Celtic Park.

 

Enig der, om ikke verdens beste så er de veldig bra! Tror nesten de ville fylt 15.000 hver kamp i tippeliagen jeg

Lenke til kommentar
Aalesunds FK har verdens beste supportere. Tenk at en liten by med 40 000 innbyggere trekker over 10 000 tilskuere på hver eneste kamp, selv om de hele tiden sliter i nedrykksstriden (eller spiller i første divisjon). Det er rett og slett bare å bøye seg i støvet.

 

På en god andreplass kommer Celtic. Det er en helt fantastisk stemning på Celtic Park.

 

Beklager, men verdens beste supporter + Norge = hører ikke sammen. Norsk tribunekultur er tragisk, rett og slett.

Lenke til kommentar
Aalesunds FK har verdens beste supportere. Tenk at en liten by med 40 000 innbyggere trekker over 10 000 tilskuere på hver eneste kamp, selv om de hele tiden sliter i nedrykksstriden (eller spiller i første divisjon). Det er rett og slett bare å bøye seg i støvet.

 

På en god andreplass kommer Celtic. Det er en helt fantastisk stemning på Celtic Park.

 

Beklager, men verdens beste supporter + Norge = hører ikke sammen. Norsk tribunekultur er tragisk, rett og slett.

 

Tragisk er å gå langt, vil heller si at italiensk tribunekultur er tragisk med alt bråket og slåssingen.

Lenke til kommentar
Beklager, men verdens beste supporter + Norge = hører ikke sammen. Norsk tribunekultur er tragisk, rett og slett.

Jeg har vært på Color Line Stadion og kan melde at stemningen der er upåklagelig, selv om resultatene ikke alltid er så gode.

 

Jeg sier det naturligvis med et glimt i øyet. Men, det er ikke å komme unna at 10 000 smågale Ålesundere gir fra seg vel så mye lyd som 25 000 italienere.

 

Ser man på decibelnivå så er det feigt å sammenligne de med f.eks Celtic som trekker godt over 50 000 på kampene sine.

 

Jeg føler at en supporter er en person som holder med laget sitt gjennom tykt og tynt. Der er Aalesunds FKs supportere i en særklasse (kanskje sammen med Leeds sine supportere. Elland Road fylles fremdeles opp med over 20 000 supportere, selv om de spiller i League One).

Lenke til kommentar

Husker når jeg var på Anfield og så LFC-Villa, til min store ergelse hadde seleskapet gitt oss billetter til der Villa fansen stod...

 

Men som imponerte meg var at når Gerrard scoret et flott mål klappet de, de så at dette fortjente hyllest uansett lag, det har jeg ikke sett andre steder..

Lenke til kommentar

Vet dere hva, jeg skal faktisk svare på denne. Jeg kommer selvsagt til å bli rent ned av svar, PM-innboksen min kommer til å fylles av drapstrusler og jeg må sannsynligvis få hemmelig telefonnummer på mandag og bli flyttet til en midlertidig sikker adresse. Men what the heck, jeg lar det stå til.

 

Vi vil aldri greie å på noen måte "fastslå" eller bli enig om hvem som er "verdens beste supportere", så å ta en objektiv diskusjon kan egentlig bare gis opp. Folk har forskjellig syn på hvilke kriterier som skal legges til rette når man skal gi bort en slik hedersbemerkning. For noen gjelder det å alltid trekke fulle hus og bare støtte laget. Andre synes man må lage så mye bråk som mulig og aldri sette seg ned. Mens andre synes det skal dømmes i organsiert allsang. Noen synes italienske fans er de beste, mens andre ikke synes det fordi tribunekulturen der er litt for brutal. Andre synes sør-amerikanske fans er de beste, mens andre ikke synes det fordi de ikke har noen relasjoner til fotballen der borte og da forsvinner litt av følelsen. Noen synes Liverpool-fans er de beste, mens andre ikke synes det fordi de er Man Utd-supportere.

 

Eller noen har kanskje så sterke relasjoner til lokal-laget sitt at de vil trekke frem Alta IF, fordi de alltid greier å samle 750 personer og folk er alltid behjelpelige med å koke wienerpølser til kampene.

 

En annen ting er at de fleste liker selvsagt det de har relasjoner til aller best. En som liker for eksempel Man Utd, vil automatisk sette sine egne fans høyere enn en nøytral person nødvendigvis vil gjøre. Det er jo tross alt hans medsupportere som synger sangene han selv gjør og som støtter laget han liker. Det er naturlig å like sine "brødre" litt ekstra. Og mange vil også trekke frem fans fra den ligaen de har mest relasjoner til. Jeg er for eksempel veldig glad i engelsk fotball, og derfor banker hjertet mitt litt raskere for alt som har med engelsk fotball å gjøre, alt fra selve fotballen til lagene og til supporterne. Det har bare blitt slik, ettersom jeg er vokst opp med engelsk fotball. Andre, derimot, som har sterkere relasjoner til italiensk, spansk eller sør-amerikansk fotball vil i de fleste tilfeller trekke frem nettopp supporterne fra den ligaen/verdensdelen de selv ser mest fotball fra.

 

Det er naturlig! Sånn vil det alltid være.

 

Og så skal dere få mine femti øre: Jeg vet ikke hvem som er verdens beste supportere. Enkelt og greit. Jeg vet ikke hva jeg skal legge til rette for å avgjøre det, og jeg kjenner egentlig ikke spesielt godt til supporterskarene utenfor Europa. Men for meg vil det uansett være Liverpool-fansen som utmerker seg hos meg. Jeg forstår godt at det ikke nødvendigvis gjør det hos andre. Men jeg har sjela mi i Liverpool, og derfor er det egentlig bare Liverpool-supportere som faktisk greier å bevege meg. Om Newcastle-fansen synger for fulls hals i 95 min i strekk, eller om Man Utd-fansen synger ut hjemmesupporterne i hver bortekamp som de hevder, så gjør det ingenting med meg. Jeg er helt likegyldig. Men bare tre-fire personer drar igang You'll Never Walk Alone, Fields of Anfield Road, We Won It Five Times etc., er jeg nærmest på gråten.

 

Og jeg har ingen andre grunner til ikke å like mine medsupportere heller. Vi fyller alltid vår altfor lille stadion Anfield, vi støtter alltid laget - om vi vinner eller ei (før noen kommer med de siste H&G-tider: alle støtter laget, men ikke nødvendigvis alle enkeltpersoner i klubben som gjør ting helt galt), vi har et godt utvalg av sanger og atmosfæren på Anfield er alltid god. Og vi har varemerket vårt - You'll Never Walk Alone. Man kan si hva man vil om hymnen, men vi elsker den og de fleste nøytrale trekker også den frem når de skal beskrive Liverpool-supportere eller supportere generelt. Jeg har sett motstandere og nøytrale både synge med og gråte når YNWA bygger seg opp på Anfield noen minutter før kampstart. Så sterk er den blitt.

 

Om vi synger høyest aner jeg ikke. Om vi har flest sanger aner jeg ikke. Om vi er verdens beste supportere aner jeg ikke. Vet ikke hvordan man kan måle dette engang. Men for meg finnes det ingen andre, ingen andre som faktisk kan gjøre noe med meg innvendig. Så da blir også Liverpool-supportere de jeg bryr meg om og de jeg relaterer meg med.

 

Og vi får jo da også mye skryt fra alle hold for supporterne våre, så jeg ser at det ikke bare er Liverpool-supportere som synes det vi gjør er bra, uansett hva andre forumgjengere i Norge sitter her og sier. Både motstandere, nøytrale og rivaliserende supportere snakker titt og ofte om Anfield, atmosfæren der og supporterne våre generelt og skryter av dem, så jeg velger å tro at vi gjør noe riktig.

 

Er vi verdens beste supportere? Don't know. Don't care. For meg er vi de eneste, og det er alt jeg bryr meg om.

 

Så er selvfølgelig mange uenige. La dem være uenige. Er litt av sjarmen ved mennesker.

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...