Gå til innhold

Et par spørsmål om fokus på konserter m.m


Anbefalte innlegg

hei.

 

Har et nikon d80. Der kan eg på displayet stille på AF. Den kan settes til AF-A AF-C AF-S.

Itilegg kan eg i menyen stille på singel, dynamic, og en til. Jeg vet hva alt står for, men det eg gjerne vil høre er hva dere som tar mye konsert bilder liker å bruke. Og hvordan dere fokuserer.

 

 

Ligger endel bilder her. Synes det er bra action, men har bommet veldig på fokus flere steder. Sjekk under hinsides

http://picasaweb.google.no/akleppesto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du sitter forholdsvis langt borte ville jeg rukt MF. Da vil ikke de få centmeterne du beveger deg fram eller tilbake ha noe å si, men spørs selvfølgelig ann på lengden fra scenen.

 

hei. jeg står alltid så langt fremme som det er mulig å komme. Vi snakker ikkje metallica her. Vi snakker morgendags helter :-)

 

Andre som har tips ?

Lenke til kommentar
hei.

 

Har et nikon d80. Der kan eg på displayet stille på AF. Den kan settes til AF-A AF-C AF-S.

Itilegg kan eg i menyen stille på singel, dynamic, og en til. Jeg vet hva alt står for, men det eg gjerne vil høre er hva dere som tar mye konsert bilder liker å bruke. Og hvordan dere fokuserer.

 

 

Ligger endel bilder her. Synes det er bra action, men har bommet veldig på fokus flere steder. Sjekk under hinsides

http://picasaweb.google.no/akleppesto

Jeg har kikket på en del av bildene dine og er usikker på om diagnosen din er rett. Jeg tror rett og slett ikke at det er autofokus som er hovedproblemet ditt.

Men jeg finner en rekke bilder som bærer preg av begelsesuskarphet og eller utbrent høylys. Lurer på om du blander det sammen med feil fokus.

 

Jeg tror altså du bør legge mer vekt på å holde kamera stødig, bruke kortere lukkertider, og treffe bedre når det gjelder eksponering. Jeg har ikke sjekka dette med eksponering, men jeg tror at hvis du gjør det, så vil du oppdage at den røde kanalen er utbrent i mange av konsetbildene bildene dine. )Scenelys er ofte rødt)

Jeg mener du har spotmåling på D80. Da anbefaler jeg at du bruker det og måler lys mot ansiktene på artistene. Det gir gjennomgående mer presise eksponeringer ved konsertbilder. Spotmåling er forresten genialt i mange sammenhenger. Du er mye mer inteligent enn kameraet sitt lysmålersystem. Matrixmåler er bare er en dum computer som basert på hva fabrikanten tror du tar bilde av.

 

Hvis du ikke bruker raw formatet bør du nok og legge litt mer arbeid i å få hvittballensen til å stemme. Enten juster manuelt, eller lås kamera på Tungstein. Auto-WB funger ofte dårlig med scenelys. Grunnen til at dette kan være lurt er bla at du ofte får mer å gå på når det gjelder eksponering da. Hvis fargeballensen heller for mye mot rødt er det lett å brenne (overeksponere) denne kanalen.

 

Ta dette med en klype salt. Jeg har ikke finstudert alle bildene dine. Bare kikka litt tilfeldig her og der. Så det kan godt hende jeg har sett på feil bilder.

 

Ellers når det gjelder fokus så er Mr. Olsen inne på noe lurt. Scenelys setter ofte autofokus på store prøver. Med en del trening, fokuserer du ofte både raskere og bedre manuelt. Det krever altså trening. Men det kan være vel anvendt tid.

 

Et triks når artistene beveger seg mye, er å forfokusere manuelt på et punkt (f.eks rett bak en mikrofon) og så vente på at artisten skal bevege seg inn i fokusområdet.

For å fange det rett øyeblikket kan det være lurt å lytte til musikken. Mange sangere trekker mikrofonen vekk eller trekker seg tilbake på slutten av en strofe. Fanger du det øyeblikket, da unngår du mikrofon framfor ansiktet.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
r du mikrofon framfor ansiktet.

 

Mvh Tim

 

 

Tim. Dette var veldig intressant. Jeg har ikkje brukt spotmåling mye. Det er er helt klart. Jeg har heller ikkje brukt Raw mye. Mulig det skyldes lite kunnskap.

 

Lukketider har eg variert. Eg har brukt Shutter. Brukt alt fra 1/60, og oppover. ISO har gjerne stått på 800 og høyere. Har også brukt manuell. Det med å å holde kamera rolig kan du ha rett i. Har et grep rundt høyrehånd for å hjelpe, men dette kan nok ha endel å si.

 

Det med hvitbalanen har eg prøvd, men har ikkje fått særlig bedre resultater enn med auto. Jeg føler at jeg tar endel veldig bra konsert bilder, men at prikken over Ien mangler i mange tilfeller. Føler at jeg klarer å fange action endel :-)

 

Det du skriver om manuell fokus var også veldig intressant. Jeg har kun prøvd å bruke 50mm 1.8 på D40, og da var det ikkje autofokus. Jeg strevde helt enormt med dette, men trening kjøper eg. Men at dette er lettere, tror jeg ikkje enda :-)

 

Ellers vil eg gjerne nevne at jeg bruker 1.8 blender mest når eg bruker 50 mm. Er dette en tabbe? Eller er det bare lurt å variere dette litt? Føler det er veldig mye å utforske, og du og olsen har gitt meg masse å tenke på. Takk!

 

 

 

 

Her er eks bilder og kommentarer.

 

http://picasaweb.google.no/lh/viewPhoto?un...793665927811554

 

Hva er galt her? dårlig fokus eller bevegelse mens bilde ble tatt. Lukketid 1/60 her. Shutter

 

 

 

http://picasaweb.google.no/lh/viewPhoto?un...793644452975058

 

samme problem her.

 

 

beklager endel rot, men ble veldig mye å ta tak i. Tungstein hva er egentlig det?

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

De bildene du lenker til synes jeg faktisk bygger opp under teorien min om bevegelsesuskarphet.

 

Hvis du fingransker det første i full størrelse, så vil du nok oppdage at hårtuppene bak på vokalisten er det som er skarpest. Håret og ansiktet ser ut til å være omtrent i samme skarphetsplan. Det tolker jeg som han kaster (eller heller vrir) på hodet, mens håret henger igjen i bevegelsen.

 

Mens idet andre er mikrofonhånda skarpest. Hvis jeg tolker perspektivet rett, så er den i samme plan som ansiktet. Jeg tipper at mikrofonen er festa i stativet, og at det er dette som gjør at den beveger seg minst. Altså samme greie her.

 

Dette betyr ikke nødvendigivs at du har perfekt fokus, men det er neppe hovedproblemet.

 

Mot bevegelsesuskaphet forårsaket av at motivet beveger seg, finnes det egentlig bare en medisin. Nemlig raskere lukkertid. Prøv og pump opp ISO et hakk eller to. Da får du mere å gå på. Men vær klar over at når du hever ISO, så stilles enda større krav til perfekt eksponering. Ved høy ISO bør du unngå undereksponering for en hver pris.

 

Til det å lære seg å fokusere manuelt. Det er som å lære å kjøre bil. Mens du lærer så strever du. Men når du får trent nok, og holder ferdigheten ved like, da faller det ganske naurlig for deg.

Du tar heller ikke den første kjøretimen midt i rushtrafikken. Du finner en skjermet plass, og trener på kluch og gassbruk. Når du har fått litt trening forsøker du deg gradvis i trafikken. Det samme er lurt når det gjelder manuell fokus. Tren først i godt lys, og på ting som står dønn stille. Tren mye, helt til det går av seg selv. Så møter du de større utfordringene, og gjør det gradvis vanskeligere.

 

Hvis du bare er villig til å satse nok på det, er jeg villig til å vedde på at du til slutt blir flinkere enn autofokusen din i de sitasjonene hvor den sliter. Som sagt. Kameraet ditt er bare en uintelligent klump. Det er du som er sjefen!!

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Hvis du bare er villig til å satse nok på det, er jeg villig til å vedde på at du til slutt blir flinkere enn autofokusen din i de sitasjonene hvor den sliter. Som sagt. Kameraet ditt er bare en uintelligent klump. Det er du som er sjefen!!

 

Mvh Tim

 

takk. av det du skriver, så sliter autofokusen av og til. jeg skal i alle fall fra neste gang av, slå den av når dette skjer, og øve. jeg var igår på håndball kamp. hadde 1 time før kamp. satt og øvet på det å reagere raskt nok. lærte mye av det. lærte også å se med begge øyner, noe jeg egnetlig trodde var umulig. da fikk jeg mye bedre overblikk.

 

 

takk igjen!

Lenke til kommentar

HEi, jeg bruker som regel et fast punkt å fokusere på - som mikrofonen eller et punkt som er kontrastrikt (da reagerer autuofokusen bedre)

Som denne, tatt med 70-200/f4 - frihand med 1/30 sek/f4,5

post-74407-1199739541_thumb.jpg

eller sjekk de andre under Band-events

Bruker stort sett bare Tamron 17-50/f2.8 og/eller Canon 70-200/f4 på D30'ene med batterigrep (for mer tyngde på kamera).

Og jeg bruker utelukkende manuell eksponering (blender/lukker), også med blitz (Sigma 500 med eTTL og bouncher).

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Tungstein hva er egentlig det?

Glemte å svare på den.

Tungstein er betegnelse på vanlig innendørbelysning.

Det er den fargetemperaturen som er nærmest fargeløst scenelys. Det blir ikke helt korrekt, men oftest mer nøytralt enn det du får på autohvittballanse. Som jeg har sagt før er kameraet en dum elektronikklump.

 

Tim

Lenke til kommentar
Tungstein hva er egentlig det?

Glemte å svare på den.

Tungstein er betegnelse på vanlig innendørbelysning.

Det er den fargetemperaturen som er nærmest fargeløst scenelys. Det blir ikke helt korrekt, men oftest mer nøytralt enn det du får på autohvittballanse. Som jeg har sagt før er kameraet en dum elektronikklump.

 

Tim

 

 

jeg takker igjen for mye nytt å tenke på. jeg lover å teste som en gal til helgen, og poster mine erfaringer. skal ta biler av 8-10 band under en semifestival. ER "hyret" inn til jobben, så håper jeg klarer å levere varene.

Lenke til kommentar
Tungstein hva er egentlig det?

Glemte å svare på den.

Tungstein er betegnelse på vanlig innendørbelysning.

Det er den fargetemperaturen som er nærmest fargeløst scenelys. Det blir ikke helt korrekt, men oftest mer nøytralt enn det du får på autohvittballanse. Som jeg har sagt før er kameraet en dum elektronikklump.

 

Tim

 

hei. er ikkje stø i begrep, så må spørre. kjøpte en sak eg skrudde i stativskruen, og som festes i rundt håndleddet. er det dette som er batterigrep? Uansett føler jeg at den hjelper meg endel denne jeg prøver å forklare om. Særlig når man holder på lenge :-)

Lenke til kommentar
hei. er ikkje stø i begrep, så må spørre. kjøpte en sak eg skrudde i stativskruen, og som festes i rundt håndleddet. er det dette som er batterigrep? Uansett føler jeg at den hjelper meg endel denne jeg prøver å forklare om. Særlig når man holder på lenge :-)

Fra beskrivelsen høres dette ut som en håndleddrem.

 

Batterigrep festes og til stativfestet, det gjør kameraet høyere. Dette gir plass for et ekstra batteri. Da kan du skyte dobbelt så mye, uten å skifte batteri. Det gir bedre grep og tilfører litt ekstra vekt, noe som også gjør det lettere å unngå bevegelsesuskarphet. I tillegg så gir det bedre grep når du holder kameraet i stående format. Det siste forutsetter at grepet har ekstra utløser, noe som er vanlig.

 

En ny trend er å putte oppgraderinger inn i grepet. Større buffer f.eks. Slett ikke dumt spør du meg. De som har bruk for topp ytelse, de kjøper ekstra grep.

Jeg håper at Pentax velger en slik løsning på neste generasjon kamera.

 

Mvh

Endret av fototim
Lenke til kommentar

tim

 

takk for oppklaringen.

 

xST©NE2005

 

Utrolig mye bra og fine bilder her. Mange av dem fungerer som rein reklame for objektivene du never. Om du skal si hvor mye du har brukt tamron 18-50 iforhold til det andre? hvor mye vil du tippe? vuderer å kjøpe dette objektivet. Har et billig 50mm 1.8, det er bra, men kommer til kort på endel ting (savner zoom ofte)

 

Vuderer også å kjøpe en større zoom. Kan du si litt om blitz og hvordan du gjør for å ikkje å drepe stemmningen? eg har SB600 og en bouncher. Fyren du blitzen oppover? og hva stiller du inn på?

 

Så en del bilder eg tror du har brukt blitz på og de var rå!!. Et problem med blitz er nok at det egentlig ikkje er lov å bruke, i alle fall på de fleste steder i Bergen. Jeg er selv scenevakt, og skal liksom stoppe folk når de fyrer med blitz.

Lenke til kommentar
tim

 

takk for oppklaringen.

 

xST©NE2005

 

Utrolig mye bra og fine bilder her. Mange av dem fungerer som rein reklame for objektivene du never. Om du skal si hvor mye du har brukt tamron 18-50 iforhold til det andre? hvor mye vil du tippe? vuderer å kjøpe dette objektivet. Har et billig 50mm 1.8, det er bra, men kommer til kort på endel ting (savner zoom ofte)

 

Vuderer også å kjøpe en større zoom. Kan du si litt om blitz og hvordan du gjør for å ikkje å drepe stemmningen? eg har SB600 og en bouncher. Fyren du blitzen oppover? og hva stiller du inn på?

 

Så en del bilder eg tror du har brukt blitz på og de var rå!!. Et problem med blitz er nok at det egentlig ikkje er lov å bruke, i alle fall på de fleste steder i Bergen. Jeg er selv scenevakt, og skal liksom stoppe folk når de fyrer med blitz.

______________________

En liten oppskrift (Mine erfaringer)

Så lenge lukkertiden er lenger enn 1/250 sek, så påvirkes ikke "blitzlyset". Blenderen innstilt på f8.0 gir samme "lys" om du bruker 1/200 eller 1/20 - så lenge det er "mørkt" i rommet.

Bruker som sagt bare M-eksponering og stiller derfor inn blender etter blitzens lys og lukker etter scenelyset. Kjenner blitzen så godt at jeg vet dens kapasitet.

 

Fyren du blitzen oppover? og hva stiller du inn på?

Begge deler - noen ganger rettes blitzen mot objektet og når takhøyde og avstand er "riktig"- settes den opp. Det kommer med erfaringen (har over 40 års og noen dusin utbrukte kameraer - se bilder under "old times high")

 

Blitz egentlig ikkje er lov å bruke

Som oftest er det lov å bruke blitz på de 3 første låtene. Prøv å få snakke med bandet før GIGen.

Skjønner godt bandmedlemmene - det å få et blitxlys opp i ansiktet (hele tiden) kan være irriterende.

De fleste steder i Bergen

Det er vel ikke værre i Bergen enn andre steder?

 

Hvor mye du har brukt tamron 18-50 iforhold til det andre?

Tamron'n står på det ene 30D og 70-200 på det andre 30D. I snitt tar jeg omtrent like mye med begge.

For spesielle effekter bruker jeg også 10-22'n. 85/f1.8 når scenen og lyssettingen tilsier det.

Avstand til scene er selvfølgelig avgjørende. Tilgang til backstage/foran sperringer en fordel.

 

Skaff deg foto-akkreditering i god tid for konserten (evt. backstage-pass)

Kontakt bandet på MySpace (de fleste band er så PR-kåte og hvis du opptrer seriøst - "er scenen din")

 

Kontakt meg på mail via nettsiden min, hvis du ønsker mer hjelp -

Husk - Erfaring får du gjennom mengden av bevegelse på pekefingeren og kunnskap om redskapen.

 

Knut

Lenke til kommentar
Tungstein er betegnelse på vanlig innendørbelysning.

 

Strengt tatt heter det wolfram på norsk. Tungsten er svensk og engelsk.

 

knut. en liten ting jeg lurer på, før jeg drar ut for å ta enormt med bilder til helgen. skal poste endel bilder her, må først finne ut hvordan :-) og kommentere dem, osv her.

 

Here we go:

 

Med fare for å henge meg opp i fokus. Bruker du mest AF-C? og stiller du inn på singel eller dynamic?

 

Dine tips er nå printet ut, og alt skal testes. Takk igjen

Lenke til kommentar

Når det gjelder å holde kamera rolig.

 

Tok bilder i helgen som var. Ved siden av meg stod det en eldre kar med stativ, og fjernutløser. Tenkte først at dette var jåleri, men tenker han fikk mye bra bilder, uten problemmene jeg sliter med.

 

Så eg kjøpte en monopot, et stativ som ser ut som en stokk. Skal teste ut dette nærmere. :-)

Lenke til kommentar
Når det gjelder å holde kamera rolig.

 

Tok bilder i helgen som var. Ved siden av meg stod det en eldre kar med stativ, og fjernutløser. Tenkte først at dette var jåleri, men tenker han fikk mye bra bilder, uten problemmene jeg sliter med.

 

Så eg kjøpte en monopot, et stativ som ser ut som en stokk. Skal teste ut dette nærmere. :-)

Jeg bruker av og til monopod. Hvis ikke det er alt for trangt og kaotisk kan det være et godt verktøy.

 

I noen tilfeller så drar jeg det ikke helt ut. Jeg drar det ut bare så mye at jeg kan feste tuppen innafor beltet mitt. Ikke fullt så stødig som å sette det på gulvet, men mye mer fleksibelt. Og så slipper jeg at folk sparker bort i det. Det kan være ganske frustrerende at folk dulter bort i stativet når jeg står med kamera opp til øyet.

 

Mvh Tim

 

PS. Grattis med objektiv. Den Tamronen skal være bra saker :)

Lenke til kommentar

Har selv kun skutt for hånd på konserter, men tipset om monopod er kanskje ikke så dumt.

Når det gjelder objektiver, opplever jeg at behovet ofte er mest i 85-90mm og ca 30mm. Av "lysssterk" optikk har jeg selv 17-50 f2.8 fra Tamron, 50mm 1.8 fra Canon og 90mm 2.8 macro fra Tamron. Bruker mest 90mm og savner litt ekstra lysstyrke på vidvinkel. Tenker derfor å skaffe meg en 30mm Sigma 1.4, som jeg tipper vil bli brukt veldig mye - både til konsertfoto og andre spennende motiver. På konsert vil jeg da bare ta med 90mm og 30mm når den tid kommer. Området rundt 50mm har av en eller annen grunn aldri passet særlig bra når jeg har tatt konsertbilder. Mulig det har med hvor tett det blir med folk fra den avstand der den brennvidden kunn vært nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...