Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny pc henger seg ved installasjon av OS

Anbefalte innlegg

Har problemer med å få installert OS på en pc jeg bygde for en god stund siden, et veldig merkelig problem så er vel vanskelig å ta det her over et forum, men det virker som at det er mange dyktige folk her så må jo gi det et forsøk:)

Har som sagt hatt problemer over lang tid men skal prøve å oppsumere ting jeg har prøvd og hva som skjer:

Etter at jeg hadde satt sammen pcen satte jeg i en xp cd for å installere OS, da henger den seg der den legger inn drivere helt i starten, eller restarter(under innlasting av drivere), koblet da fra _alt_ av tillegsutsyr(ekstra disker, ata kontrollere, usb, lydkort osv), men det ble ingen forskjell.. Når den hang seg så stoppa dvdromen helt opp, så tenkte at det _kanskje_ var den som fucka så forsøkte også å bytte til en gammel cd rom men det var samme leksa. Forsøkte å installere fra andre xp CD-er, prøvde tilogmed vista(hat!), men også der hang den seg bare under installasjon. Det rare er, at en gang så kom den forbi driverinnlastinga på xp installasjonen, og til der man må trykke enter osv for å velge mellom å reparere eller installere på nytt osv, men da funket ikke tastaturet(trådløst usb tastatur), satte da i ps2 tastatur men da måtte jeg jo restarte pcen og da hang den seg bare igjen. Vet ikke om det er relevant men valgte å ta det med i tilfelle. Har forsøkt å bytte disker(har 4IDE disker som jeg _vet_ funker, samt to nye sata disker) og brukt en av gangen, så det skal ikke være disken som er problemet vertfall..

Fikk tilslutt klørne i en fedora 8 dvd og prøvde å legge inn dette, der er det en test som sjekker installasjonsdvd'en men den bare hang seg, så jeg restartet og fortsatte inst. og skippet medietesten. Da kom jeg etterhvert videre under installasjonen men plutselig fikk jeg en slags "bluescreen" og der kom det opp noe som så russisk ut eller noe, eller sånn alienspråk eller no var vertfall ikke vanlige bokstaver.. Helt usaklig. På fedora er det også en slik minnetest, kjørte den og da viste det seg at det var feil på den ene brikken! Fjernet denne og nå fikk jeg vertfall grønt lys på minnetesten. Dette er lenge siden så jeg husker ikke hva som skjedde når jeg nå prøvde å installere fedora, men jeg har nå ikke fedora på pcen nå så det var et eller anna som fucka fremdeles. Husker derimot hva som skjedde når jeg prøvde å installere xp:

Joda, etter å fjernet rambrikken så hang den seg ikke under innlasting av drivere lenger, og jeg kom meg videre og fikk valgt partisjon og formatert og greier, etter at pcen restarta etter formattering kom jeg videre til selve installasjonen, men da tok det ikke veldig lang tid før jeg fikk bluescreen! Restartet pcen og prøvde igjen og da fikk jeg opp at det manglet en fil på cden. Prøvde med flere CD-er og det var det samme, men det manglet nye filer eller jeg fikk bare bluescreen. Forsøkte da selvsagt å ta hele installasjonsprosessen på nytt når jeg brukte en annen cd(og annen xp iso).

Ok, ble veldig rotete og rart det her, men det er det jeg vet helt sikkert at jeg har gjort, har prøvd å bytte ut flere komponenter men jeg husker ikke helt hvilke og hva som skjedde osv så har valgt å ikke ta med det. Det skal også nevnes at når jeg har fjernet komponenter osv så har jeg også resatt biosen(da jeg hele tiden har mistenkt feil på HK), og av og til så har det ført til merkelige problemer i bios, f.eks at den henger seg når biosen laster(blir bare stående der det står press del to enter setup osv), eller at den ikke piper og det bare er svart skjerm, men neste gang jeg starter så er den ok. En annen gang så ble bildet helt fucka der biosen laster, var bare svarte og blå streker overalt og slik, var liksom biosbildet men det var stykket opp og flyttet rundt omkring. Kan det være noe feil med skjermkortet? Mye rart, så det kan jo være feil på HK her da men syns samtidig det virker som at det er noe annet muffens her, f.eks skjermkort (?)..

Er _veldig_ åpen for tips da jeg bare har 120gb på laptopen og er ganske ivrig på å få tatt i bruk de i overkant 2TB som er på denne maskina..

Dette består pcen av:

(varnr fra komplett)

311384 Chieftec Strømforsyning ATX 400W, 120mm Vifte, A-PFC, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

321781 Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

330167 Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

333467 TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT,w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

325480 Asus GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,supports 512MB,Tv-Out/DVI-D

318471 Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM

331024 Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

325580 NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

... den ene av rambrikkene var det feil på så nå står det bare en der, forsøkt å bytte ut dvdr med cdrom.

Hadde bla en slik koblet til til å begynne med men denne er nå koblet _fra_.

110632 Sunsway/ST Lab PCI ATA133 2P, Silicon Image chip

Kan den ha fucket opp noe?

Igjen beklager rotete post, men valgte å ta med alt jeg husker da jeg ikke er sikker på hva som er relevant osv. Takker på forhånd for svar :)

Endret av erkeurpurgwurg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.

Et forslag til mulig utbedring.

Du kan ta ut all deler som ikke er tvingende nødvendig. La CPU, GFX og den fungered RAM-brikken stå i MOBO.

Du kan sjekke CPU-temperatur så vel som GPU-temperatur. Kan du sjekke GFX på et annen maskin? Det kan hende overopphetning på disse får PC til å restarte? Ut i fra det du beskriver, ville jeg ha sjekket GFX på en annen maskin! Har opplevd lignende problemer(med streker) og da var det GFX som det var noe galt med.

Du sier at det mangler en fil. Hvilken fil? Det er ganske vanlig at filen ntldr mangler, sjekk google for hvorfor.

Antar du ikke bruker en lisensiert utgave av XP. Neste gang du brenner, kan du prøve å brenne med et program som imgburn eller poweriso. Har opplevd at eldre utgaver av NERO bla ikke vil brenne imaget korrekt, og dermed rapportere at en fil mangler(kan ikke huske hvilken) ved installasjon.

Du sier at noen ganger kommer du ikke forbi POST, noen ganger kommer du til installasjonsveiviseren? Er det ikke et fast mønster? -- er det forskjellige feilmeldinger hver gang? (viktig at du svarer på denne)

Lenke til kommentar
Hmmm.

Et forslag til mulig utbedring.

Du kan ta ut all deler som ikke er tvingende nødvendig. La CPU, GFX og den fungered RAM-brikken stå i MOBO.

Du kan sjekke CPU-temperatur så vel som GPU-temperatur. Kan du sjekke GFX på et annen maskin? Det kan hende overopphetning på disse får PC til å restarte? Ut i fra det du beskriver, ville jeg ha sjekket GFX på en annen maskin! Har opplevd lignende problemer(med streker) og da var det GFX som det var noe galt med.

Sjekka cpu temp i bios og den er helt ok, men det kan jo godt være at skjermkoret blir litt varmt som du sier! Eneste jeg syns er litt rart i såfall så hadde vel pcen restartet seg jevnlig når kortet er varmt(at pcen har stått på en stund)..? For jeg gidder ikke sitte å glo på at xp legger inn drivere osv så hender at pcen står å durer veldig lenge på der man må velge mellom å reparere eller installere på nytt, uten at den restarter seg.. Hadde kortet blitt varmt så hadde den vel restartet seg når den hadde stått der lenge nok..? Men skal prøve det kortet i en annen pc uanset, takk for tips :)

Du sier at det mangler en fil. Hvilken fil? Det er ganske vanlig at filen ntldr mangler, sjekk google for hvorfor.

Antar du ikke bruker en lisensiert utgave av XP. Neste gang du brenner, kan du prøve å brenne med et program som imgburn eller poweriso. Har opplevd at eldre utgaver av NERO bla ikke vil brenne imaget korrekt, og dermed rapportere at en fil mangler(kan ikke huske hvilken) ved installasjon.

Er faktisk lisensiert windows versjon i iso-format fra microsoft(får tilgang via classfronter til et slikt studentsamarbeid mellom microsoft og diverse skoler), men var denne jeg fikk opp at det manglet en fil på, så brant jeg en ny cd og da manglet det en annen fil, så brant jeg en 3. cd og den funket. Så tror kanskje det var noe feil på cden? iso filen skal være ok for det er jo fra microsoft og jeg kjenner flere som har brukt denne uten problem. Men jeg får altså bluescreen da du får opp at det er igjen 39minutter osv (etterhvert).

Du sier at noen ganger kommer du ikke forbi POST, noen ganger kommer du til installasjonsveiviseren? Er det ikke et fast mønster? -- er det forskjellige feilmeldinger hver gang? (viktig at du svarer på denne)

Som jeg begynte på istad så får jeg bluescreen under selve installasjonen av xp, dette skjer på forskjellige steder, noen ganger rett etter at windows oppstartsbildet er ferdig(den svarte bakgrunnen med windowslogo i midten), andre ganger ikke før etter at man har valgt tastatur og nettverksoppsett osv. Det er altså forskjellig! Andre ganger kommer den ikke forbi POST engang, men det er gjerne etter at jeg har byttet disk eller gjort andre endringer på hw.

Kom på nå noe ganske kritisk, jeg fikk bad BIOS checksum nå sist jeg prøvde.. Så flashet jeg BIOS og da funket det.. Vet ikke om det har noe å si men jeg tok bilde av det som kom opp på skjermen med mobilen så kan skrive ned det som kom opp:

Boot Block Compatible Versjon Ver. 034

Please do NOT insert any disc into CD-ROM or Floppy

if you want to recovery with an USB device .

Bad BIOS checksum. Starting BIOS recovery . . .

Checking for floppy . . .

Floppy not found!

Checking for CD-ROM . . .

CD-ROM found .

Reading file "P5B.ROM"

File "P5B.ROM" not found on CD-ROM!

Checking for USB Device . . .

...og der stoppet den.

Har ikke floppy så ikke så rart at den ikke fant den, men hva skjer med P5B.ROM filen? HK heter jo P5B, er det cd-rom driver i bios som er fuck eller no ? (regner med at det noen drivere i BIOS? ) Hva skal dette bety egentlig?

Flashet BIOS og da latet HK som om ingenting hadde skjedd, og ting var tilbake til slik det er beskrevet i 1. posten

**EDIT**

googlet:

http://static.tigerdirect.com/pdf/Asus_P5B_Manual.pdf

side 4-6

Dette skjer vist i forbindelse med oppdatering av bios ? :o

Endret av erkeurpurgwurg
Lenke til kommentar

Det siste først. Bios kan oppføre seg litt merkelig når man installerer/avinstallerer hardware. For å flashe bios må man ha de nye konfiguarjonsfilene. Hvis du ikke har filene(på diskett,rom,usb) vil ikke bios bli flashet. Som oftest vil en resetting av bios gjøre susen.

Jeg ville ha startet installasjonen med kun CPU, GFX og RAM, en HDD og ROM du vet fungerer. Sørg for at du har en stabil bios, før du går i gang med installasjon av windows. Med "stabil" bios mener jeg at du installerer HW som er nødvendig, og dermed resetter du bios. Etter dette, har vi forhåpentligvis fjernet "POST-problemene" og kan konsentrere oss på installasjon av Windows.

Når du for blåskjerm(BSOD), får du også en feilmelding, ikke sant? Er feilmeldingen du får i BSOD konstant, eller er feilen varierende? Om du kan få tak i hva feilmeldingen(ene) inneholder, er vi godt på vei til å finne årsaken(ene).

Lenke til kommentar
Det siste først. Bios kan oppføre seg litt merkelig når man installerer/avinstallerer hardware. For å flashe bios må man ha de nye konfiguarjonsfilene. Hvis du ikke har filene(på diskett,rom,usb) vil ikke bios bli flashet. Som oftest vil en resetting av bios gjøre susen.

Jeg ville ha startet installasjonen med kun CPU, GFX og RAM, en HDD og ROM du vet fungerer. Sørg for at du har en stabil bios, før du går i gang med installasjon av windows. Med "stabil" bios mener jeg at du installerer HW som er nødvendig, og dermed resetter du bios. Etter dette, har vi forhåpentligvis fjernet "POST-problemene" og kan konsentrere oss på installasjon av Windows.

Det er kun det som jeg listet opp der som er koblet til:

(varnr fra komplett)

311384 Chieftec Strømforsyning ATX 400W, 120mm Vifte, A-PFC, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

321781 Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

330167 Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

333467 TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT,w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

325480 Asus GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,supports 512MB,Tv-Out/DVI-D

318471 Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM

325580 NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Det skulle vel være det eneste kritiske.. Med å flashe BIOS mente jeg resette BIOS, skru av strøm, fjerne batteri, sette på jumper i 10sec, sette på igjen batteri og fyre opp :) Så det er forsåvidt gjort.

Når du for blåskjerm(BSOD), får du også en feilmelding, ikke sant? Er feilmeldingen du får i BSOD konstant, eller er feilen varierende? Om du kan få tak i hva feilmeldingen(ene) inneholder, er vi godt på vei til å finne årsaken(ene).

Skal prøve litt mer i kveld da og skrive ned koder, men stortsett så kommer BSOD opp i et halvt millisekund så restarter pcen seg. Har satt opp den skal freeze ved sydtem hault, men det ser ikke ut til å fungere.. Men nå har jeg jo resatt BIOSen veldig mange ganger da så skal ikke se bort ifra at jeg kanskje har glemt å sette på den funksjonen igjen:/ Mener at de BSOD kodene er så generelle at det nesten ikke er vits i å sjekke, mener å ha søkt opp noen koder på ms og slik og funnet ut at koden står for "hardware failure" og ikke noe mer spesifikt enn det :@ Men skal prøve det igjen, tusen takk for tips!

Lenke til kommentar

Har du sjekket om strømforsyninga leverer riktig spenning i bios?

I bios skal du også sjekke temperatur på cpu og hovedkort.

Du trenger ikke ta ut batteri for å resette bios...du trenger bare å koble fra strøm og flytte over CMOS jumperen i 1 sek.

Å flashe bios er å oppdatere til en nyere versjon...det skal helst ikke gjøres hvis maskina ikke er 100% stabil

Endret av Xplode
Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne være til hjelp.

Det er riktig at BSOD kan være generell, men ofte en indikator på hvilken del som forårsaker problemet. Jeg har sjelden fått BSOD ved installering av Windows. Men har fått tilfeldige og hyppige BSODs i etablerte systemer. Da har hardware failures hatt skylden. Ved to anledninger var det GFX, noe jeg har en liten mistanke; kan være feilen hos deg(kan dog være mye annet, prøv og huk tak i BSOD-feilmeldingen). Jeg opplevde upresis gjengivelse av bildet både i POST, men spesielt under innlasting av Windows.

Det hadde vært praktisk å kunne utelukke GFX som problemmet, ved at du tester dette i et annet system. Evt, prøver et annet GFX i "problem-pc-en".

Videre, du nevnte du hadde en live-cd fra linux. Kan du prøve å boote fra denne? Hva skjer her?

Endret av Thomas87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...