Xplode Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Har ei enermax coolergiant 650w størmforsyning som har tatt kvelden. Har nå åpnet den opp og funnet ut att en NTC motstand er svidd. Det står SCK 0512 på den. Jeg tror jeg skal klare å bytte den selv da det er ganske grov lodding, men trenger hjelp til å finne riktig motstand å bytte til. Har sjekket ELFA og det jeg finner som ligner mest er dette http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012558.htm Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i riktig motstand eller en annen jeg kan bruke? Endret 6. januar 2008 av Xplode Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Naa er ikke jeg noe god i elektronikk, men det er vel en aarsak til at motstanden svei seg? Motstander ryker om de faar for hoey effekt/stroem. Kortsluttning? Noe som ligger mot dekselet? Lenke til kommentar
Xplode Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg har ikke funnet noe annet som er galt, men kan legge til att UPS'en min døde samtidig som strømforsyninga. Det er uansett verdt ett forsøk hvis jeg får tak i motstand som jeg kan bruke...regner ikke med att det er så dyrt Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Stor sannsynlighet for at det bare er motstanden iflg dette her sck0512 ... eneste jeg fant paa google er at den er 5 ohm her Lenke til kommentar
Xplode Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Etter det jeg har funnet ut så er den 5 ohm og 12 ampere max current. Ser dårlig ut med dem som er på ELFA, men kansje det går ann å bruke 2 stk i parallel\serie? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 når du finner en NTC du kan bruke, så kjøp 2 av de! de er såpass billige, at hvis du skulle være uheldig og ødelegge den ene, eller den blir svidd eller noe, så har du en i bakhånd;) Lenke til kommentar
Xplode Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Takk for tipset. Håper bare jeg finner en som jeg kan bruke så jeg får i orden igjen strømforsyninga Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Kanskje har du fått fikset dette allerede, men i alle fall: 5 Ohm er å betrakte som minimum. Den begrenser startstrømmen til 230/5=46A. Bruk gjerne helt opp til 20 Ohm. 12A er overkill. Sikringskursene er jo ofte kun på 10A, og IEC kontakten er klasset til bare 6A. Sjekk merkestrømmen/ sikringene på PSUen og velg en NTC deretter. Lav "Max res vid max ström" gir lavt effektap under drift. SG200, SG64, og SG40 er eksempler på NTCer jeg antar kan virke greit til formålet. Lenke til kommentar
LuckyPringle Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 klipp den ut og forsøk å å kjøre opp dyret før du kjøper en ny, kan godt a vært en nettpeak som tok akkurat den men det er gode muligheter for at du har brent alvorlig mye mer. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 klipp den ut og forsøk å å kjøre opp dyret før dukjøper en ny, kan godt a vært en nettpeak som tok akkurat den men det er gode muligheter for at du har brent alvorlig mye mer. Klippe den ut? Inrush NTC står vel i serie, og da vil det gå veldig lite strøm. Er vel helst derfor PSU ikke fungerer i utgangspunktet? Trosterud har gitt gode råd til valg av erstatning. Kanskje dumt å spør; Har du fortsatt garanti, så er det dumt å gjøre noe selv... At UPS gikk samtidig kan jo betyr at enten UPS produsenten skylder deg en ny UPS og PSU, eller omvent... ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå