Gå til innhold

Reparasjon av strømforsyning


Anbefalte innlegg

Har ei enermax coolergiant 650w størmforsyning som har tatt kvelden.

Har nå åpnet den opp og funnet ut att en NTC motstand er svidd.

Det står SCK 0512 på den.

Jeg tror jeg skal klare å bytte den selv da det er ganske grov lodding, men trenger hjelp til å finne riktig motstand å bytte til.

Har sjekket ELFA og det jeg finner som ligner mest er dette http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012558.htm

 

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i riktig motstand eller en annen jeg kan bruke?

Endret av Xplode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje har du fått fikset dette allerede, men i alle fall:

5 Ohm er å betrakte som minimum. Den begrenser startstrømmen til 230/5=46A. Bruk gjerne helt opp til 20 Ohm.

12A er overkill. Sikringskursene er jo ofte kun på 10A, og IEC kontakten er klasset til bare 6A. Sjekk merkestrømmen/ sikringene på PSUen og velg en NTC deretter. Lav "Max res vid max ström" gir lavt effektap under drift. SG200, SG64, og SG40 er eksempler på NTCer jeg antar kan virke greit til formålet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
klipp den ut og forsøk å å kjøre opp dyret før du

kjøper en ny, kan godt a vært en nettpeak som tok akkurat den

men det er gode muligheter for at du har brent alvorlig mye mer.

 

Klippe den ut? Inrush NTC står vel i serie, og da vil det gå veldig lite strøm. Er vel helst derfor PSU ikke fungerer i utgangspunktet?

 

Trosterud har gitt gode råd til valg av erstatning.

 

Kanskje dumt å spør; Har du fortsatt garanti, så er det dumt å gjøre noe selv... At UPS gikk samtidig kan jo betyr at enten UPS produsenten skylder deg en ny UPS og PSU, eller omvent... ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...