Johnny2000 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Hei! Jeg er helt fersk på vannkjølingsfronten men har lest mye her på forumet. Jeg byttet ut mitt gamle kabinett til Kandalf LCS. Tenkte det var greit med en pakkeløsning til å starte med. Har litt blanda følelser om kabinettet da etter å ha fylt det opp :/ Jeg liker utseendet og løsningen med radiator i front. Men syntes ikke plasseringen av pumpe/tank var spesielt Crossfire-vennlig. Hurtiglåsene til PCI/PCI-E slotene suger doodles og det virker som om vinkelen mellom HK og slotene er over 90 grader slik at jeg måtte løfte opp kortene bak-kant av PCIE sporet for å få skrudd dem fast men det virker som om det er god nok kontakt for alt fungerer i alle fall... Vel jeg fulgte noen av tipsene og bestilte ekstra 120 vifter til å bytte ut de som fulgte med (veldig fornuftig) og jeg kjøpte en DangerDen TDX til cpuen. Men jeg må si at pumpen bråker noe helt for j...lig. Jeg ble kjempeskuffet. Jeg trodde vannkjøling skulle bli lydløst, vel foreløpig står fremdeles vannpumpa og overdøver F-16 som tar av (jeg bor 500 meter fra hovedflystasjonen) men det er veldig rett før jeg hiver inn Schyte Ninja Plus tårnet istedet. Jeg har forsøkt å lese meg til mest mulig før jeg poster her så dette er vel bare en slags få en godkjennelse av dere før jeg bestiller delene. Her er planen 1 Er denne aquastream XT USB 12V Pumpe - Advanced Version en stillegående pumpe? Jeg vil ha det ganske så stille. 2 Slangene fra radiatoren er 9mm på utsiden med en "type 2" nippel i henhold til den nippelavstemmingstråden. Hvordan overgang skal jeg bruke her hvis jeg skal bruke aqua-computers plug&cool. Jeg tenkte jeg skulle fortsette å bruke radiatoren som fulgte med. I skrivende stund er CPU-tempen 31 grader (foreløpig uklokket) så det virker jo som den er helt grei. 3 Det virker som om en del er skeptisk til Plug&cool men samtidig har jeg funnet lite negativt om det her på forumet. 4 Er 1/4" BSP det samme som G 1/4 på aqua-computer sine hjemmesider? Jeg tenkte hvis jeg skulle bytte ut fittingsene på DangerDen TBX jeg har. 5 Hvordan fyller jeg tanken? Trenger jeg en DangerDen Fillport eller noe lignende? Hvor skal jeg koble t-stykket isåfall? 6 Jeg ser jo at luftstrømmingen over HK er noe dårlig så jeg tenkte å montere en vifte i døren. Det blir for stort med 25cm så en 12 eller 14 får duge. Har litt lyst på denne 14cm viften men er veldig skeptisk til støy. Jeg synes at det er omtrent bare Nexus sine vifter som virkelig er stille men den blir jo ikke så pen å ha i døren da. Jeg tenker også på om noen har noe forslag til gitter som blir som et slags støvfilter for selv om microplex sine støvfilter virkelig gjør jobben sin så er de ikke så vakre å se på. 7 Jeg er litt usikker på kjøleblokkene til grafikkortene (x1950CF / x1950XTX) det virker som det er litt delte meninger om man skal bruke heldekkende slik som denne jeg har tenkt på. 8 Trenger jeg denne aquajet eller er det bare "styling"? Kunne ikke finne ut hvilken fitting som skulle være til den? Puh... mange spørsmål. Håper jeg får svar på noen i alle fall PS! Jeg så dette i denne tråden dette er altså noe man bør kjøpe utenom, det følger ikke med? Hva skal jeg spøre etter hos rørleggern og hva er dimensjonen? Endret 6. januar 2008 av Johnny2000 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 1. Det finnes bedre pumper enn AC-pumpen, f.eks. laing ddc-1. Denne kan styres via USB vha Aquacomputers egne DDC-kontroller. 2-3. Glem Plug'n Cool, og bruk 3/8"-slanger og vanlige nipler (push-on). Grunnen til at du ikke har hørt så mye negativt er at få gidder å bruke det 4. G1/4 er det samme som 1/4" BSP. 6. Denne er stille: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...L&mcat=c351 7. De blokkene holder bra. 8. Aquajet har ingen hensikt. Men bruker du fortsatt Kandalf- Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Takk for svar Da blir det denne istedet Laing DDC-Pumpe 12V DDC-1T/Plus eller klarer jeg meg med lillebror Laing DDC-Pumpe 12V DDC-1T? Og så bestiller jeg en slik også poweradjust USB (with mounting kit) 1 Hvis jeg bestiller fra Tyskland blir det da prisen uten 19% moms (i tyskland) + 25% moms her og gebyret på rundt 150 kroner posten skal ha, eller er det toll på elektronikk? 2 Er det uheldig med en albu på utgangen på pumpa? 3 Den vifta så snop ut, men jeg var skeptisk til Mist siden jeg hadde en 92mm som lagde mye summelyd på stue-PCen når jeg brukte viftekontroll på den. Nå har jeg en Nexus der og den er fullstendig uhørbar. Men jeg skal gi Mist en ny sjanse. Skal bestille diverse kabelmateriell fra Microplex uansett. Som bringer meg til et spørsmål jeg glemte. 4 Fins det noe kit for å lage egne kabler eller koblinger. Jeg har loddeutstyr, så lurte på om det fins 3 pins og to pins kontakter "i løs vekt" for å koble selv? (for å slippe molex og annet tull fra viftekontrolleren) 5 Ingen som har sett noen fin grill til 12cm vifte som blir som et gitter og fungerer litt som støvfilter men litt mere elegant? (Kanskje ikke rett tråd å spørre i dette) EDIT: Jeg fant på microplex under standard griller. Tenkte ikke på å sjekke der siden jeg bare trodde det var de vanlige runde som lå der Ja jeg har Kandalf kabinettet. Fikk det for ei uke sida. Er fornøyd bortsett fra de tinga jeg nevnte i første post. Burde jeg reklamere på det med vinkelen på pci/pcie slotene? Har andre opplevd lignende? Mvh Johnny PS! Er det egentlig meningen at man skal ha en tank til utenom den aquatanken? Så en tegning inne på aqua-computer sine sider hvor det var den tanken + en tank i bunnen av kabinettet... Endret 6. januar 2008 av Johnny2000 Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg må si meg veldig fornøyd med AC Aquastream XT Ultra versjon av pumpen, denne pumper MYE mere vann enn den gamle Aquastream'n.. Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg må si meg veldig fornøyd med AC Aquastream XT Ultra versjon av pumpen, denne pumper MYE mere vann enn den gamle Aquastream'n.. Det viktigste for min del er at den pumper nok og er betydelig mer stillegående en den som fulgte med kabinettet. Hva er din erfaring med støy da? Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Den kan bråke litt på høye frekvenser, selv om dette ikke er veldig plagsom støy. Du kan derimot sette frekvensen på pumpa selv og velge selv støy/ytelsesfroholdet Lenke til kommentar
MamboJambo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Sitter her selv med et Kandalf tower, men jeg kan ikke si jeg syntes at pumpen bråker. Den er faktisk veldig stille, viftene i kabinettet bråker mer. Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Sitter her selv med et Kandalf tower, men jeg kan ikke si jeg syntes at pumpen bråker. Den er faktisk veldig stille, viftene i kabinettet bråker mer. hmmmm... kanskje jeg burde reklamere på kabinettet da... Jeg har ikke noe for å måle desibel men hvis jeg skal sammenligne lyden med noe så må det bli å kjøre en mixmaster eller noe lignende på lav hastighet slik at du får en ganske irriterende brummelyd. Det eneste som overdøver pumpa er når DVD-en snurrer på 18x hastighet. Har ikke sjans å høre noen vifter eller harddisker, selv med øret helt inntil. Eller en annen sammenligning... Jeg har denne vifta (ikke i kabinettet lenge ) men denne på full spiker bråker omtrent som pumpa... Lenke til kommentar
MamboJambo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Har bare en snill, diskrè summelyd i min. Under load hører jeg cpu'n min, men ikke pumpa(kan evt kun høres ved oppstart). Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Sett pumpen på noe skumgummi eller lignende og pass på den ikke er i direkte kontakt med metalldeler av kabinettet. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Pumpen i Kandalf bråker ikke så mye i seg selv, men Kandalf kabinettet virker som det forsterker vibrasjonene kraftig. Jeg merker stor forskjell hvis jeg løter opp pumpen. Jeg er glad jeg skal få en stillere pumpe, som også lager mindre vibrasjon snart Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Pumpen i Kandalf bråker ikke så mye i seg selv, men Kandalf kabinettet virker som det forsterker vibrasjonene kraftig. Jeg merker stor forskjell hvis jeg løter opp pumpen. Jeg er glad jeg skal få en stillere pumpe, som også lager mindre vibrasjon snart Hvilken pumpe har du tenkt å gå for? Jeg lurer på å følge baronkanon sitt råd å gå for den Laing. Men lurer på hvor kraftig pumpen trenger å være. Det var jo to typer. Har ikke tenkt å kjøle mere enn to grafikkort og prossesorer siden de fleste her på forumet skriver at man ikke trenger å kjøle NB/SB. Minnemodulene har passiv kjøling og HDD har aldri oversteget 40 grader så tror ikke det er noe behov der heller. @baronkanon: den står på noe tynn skumgummi så hvis jeg presser den ned så får jeg enda litt mere lyd Jeg har send en rma til amentio om kabinettet siden det var to ting som ikke var som forventet så får vi se hva de sier... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det holder egentlig med en DDC-1T. Pro-versjonen er etter min mening for de som vil ha litt lenger p*** å vise frem. Oss vanlige dødelige som bare vil ha ting stille klarer oss nok med en vanlig en. Å ha sånn poweradjust til den tror jeg ikke er noe vits. Har dog ikke hørt pumpen med egne ører. Jeg tenker selv på en Swiftech apogee drive til mitt system, som har pumpe (DDC-1T) og vannblokk (Apogee GT) i en kloss. Red: Har forresten sett (tror det var hos Watercool i tyskland) innbyggingsbokser for DDC med støydemping Uansett: når det gjelder alle pumper, bør de plasseres på vibrasjonsdempende underlag eller henges i gummi for å unngå vibrasjoner. Endret 8. januar 2008 av baronKanon Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Det holder egentlig med en DDC-1T. Pro-versjonen er etter min mening for de som vil ha litt lenger p*** å vise frem. Oss vanlige dødelige som bare vil ha ting stille klarer oss nok med en vanlig en. Red: Har forresten sett (tror det var hos Watercool i tyskland) innbyggingsbokser for DDC med støydemping Uansett: når det gjelder alle pumper, bør de plasseres på vibrasjonsdempende underlag eller henges i gummi for å unngå vibrasjoner. Yepp, fant en sånn boks på vcore.dk og så tenkte jeg å henge den opp i sånne gummiklosser i 5 1/4 sloten og da bør det ikke bli lyd kanskje overkill men jeg skal skrive å fortelle hvordan det ble når jeg får sakene. Jeg leste litt rundt og konkluderte med det samme at det var nok med en vanlig DDC. Takk for alle innspill og så satser jeg på at vannkjøling denne gangen blir den lydløse opplevelsen jeg drømte om. Lenke til kommentar
Lambchop Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Problemet med støy i pumpen kommer 99% sikkert av en luftblære i systemet. Har drevet med akvarium i 10 år, og vet at ingenting bråker så mye som luft i systemet. Det blir en lavfrekvent brumming av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå