Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch / Router - hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Det er ikke sikkert noen gidder å svare på dette ettersom det finnes en god del like tråder her.

Søk og du vil finne.

Ellers kan jeg si at det IKKE er det samme. Men en router kan som oftest brukes som en switch, men koster mer ettersom det er mer den er beregnet til å gjøre.

En hub: Kobler sammen flere maskiner og seder all data ut på alle portene (mye kollisjoner og generelt lavere hastighet og dårlig sikkerhet)

En switch: Kobler også sammen flere maskiner, men i motsetning til hubben, sender denne kun ut pakker til maskinen som skal ha de. Takler også flere hastigheter på en gang. Bedre sikkerhet, mindre kollisjoner, og generelt sett raskere.

En router: Kan stå oppkoblet mot internett, den har muligheten til å forandre ip-adresser. Mer gidder jeg ikke si. Med tanke på at den ofte har flere porter, har den som oftest en innebygget switch.

Sånn omtrentlig skal det være det mest grunnleggende du trenger å vite. :-)

Lenke til kommentar

Ellers kan jeg si at det IKKE er det samme. Men en router kan som oftest brukes som en switch, men koster mer ettersom det er mer den er beregnet til å gjøre.

Endel småroutere har innebygg en switch for og gjøre det lettere og sette opp hjemmenettverk men dette er ingen selvfølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...