Lurvefranzen Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Skjønner. Dog kommer vel buingen og pipingen automatisk dersom noe drastisk skjer på banen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jau, men hovedjobben til roperten er å piske opp publikum når de dabber av og ikke synger e.l. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) På engelske fotballkamper har de alltid noen med ropert som står vendt mot en viss del av publikum for å dra igang sanger eller buing og sånt..Har jeg aldri sett. Eksempel? Endret 8. januar 2008 av ibrotha Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Ditto, iBrotha. Men samtidig er det jo mange titalls tusen på tribunene, så det er vel ikke så lett å legge merke til det. Dessuten er det vel forskjellig fra klubb til klubb. Er vel bedre enn den de har på Lerkendal. "Å ROOOOOOOOOOOOOOOOSEEEEEEENBOOOOOOOOOOOOOOOOORRRRRRRRGGGGGGGGG." En bartestemme som skriker helt uten videre. Er bare så kunstig og unaturlig. Så er det å hamre løs på trommen. Jeg skjønner det ikke! Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Tydeligvis mange her som ikke har spesielt stor innsikt i tribunestemning på verdensbasis. I fleng nevner brukere her den "fenomenale stemningen" som tydeligvis skal være på engelske kamper. Nå skal det nevnes at jeg dessverre ikke har vært å sett en Premier League-kamp borte på de britiske øyer i levende live, men det er mange som setter den engelske supporterkulturen som den aller gjeveste. Vennligst se dere om en gang til. Den engelske fotballkulturen er i ferd med å dø ut. Stemningen er ikke i nærheten det den en gang var. Billettene er svindyre, og minimum 70% av de tilreisende er turister som trolig aldri har vært på en engelsk fotballstadium før. Tromme brukes som et verktøy for å holde takta, når tusener av mennesker synger samme melodi/sang. Om noen ikke liker bruken av tromme, så respekterer jeg det. Dette dreier seg om en smaksak. Men se det minste igjennom noen av disse videoene, før dere uttaler dere igjen negativt om den sydlandske supporterkulturen. Noe slikt vil du - merk mine ord; aldri ville kunne oppleve i en engelsk seriekamp: http://youtube.com/watch?v=LBBPoyXEOhM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=VvxlKU9UEss...feature=related http://www.youtube.com/watch?v=8AInR7EZ-zo Er ikke dette stemning, så vet ikke jeg Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Den engelske fotballkulturen er i ferd med å dø ut. Stemningen er ikke i nærheten det den en gang var. Billettene er svindyre, og minimum 70% av de tilreisende er turister som trolig aldri har vært på en engelsk fotballstadium før.Takk for det seriøse innspillet i debatten Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Den engelske fotballkulturen er i ferd med å dø ut. Stemningen er ikke i nærheten det den en gang var. Billettene er svindyre, og minimum 70% av de tilreisende er turister som trolig aldri har vært på en engelsk fotballstadium før.Takk for det seriøse innspillet i debatten Poenget mitt forstod du sant? Ikke vet jeg hvem som oppfører seg mest seriøst eller ikke... Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) I de siste årene har den sydlanske supporterkulturen spredt seg rundt hele Norges supportergrupper. Kanarifuglene bruker tromme, Kjernen bruker tromme, Menigheden bruker tromme, Stormen bruker tromme.. Og mange fler.Dette blir vel primært brukt for å holde takten i endeløse "lallesanger". Jeg syntes dog at det høres så utrolig tåpelig ut med en konstant tromme som går igjen, og igjen og igjen. Den skaper kunstig stemning, rett og slett. Jeg betror meg til den mer engelske tribunekulturen; korte sanger med mer trøkk i. Ingen trommer, ingen megafoner eller annet vrøvl. Flotte sanger av tusen supportere som synger for høy hals. Herlig. Dette er da min personlige mening, hva mener dere om dette? Jeg liker trommer! Tromma er genial til å holde takten når mange folk synger lange sanger. Selv liker jeg den sydlandske supporterkulturen mye bedre enn den engelske. I England er det gjerne stille store deler av kampen. Folk blir bedt om å sitte ned. Slik skal det ikke være på kamp. Når man er på fotballkamp er man på fest. Endret 12. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Som denne pippilangstrømpe sangen! den var litt kul i starten, men det blir bare komisk når stormen og plankehaugen skal synge den. Den var brukt av mange andre fans før Kjernen, så hvorfor blir det patetisk først når Plankehaugen tar den? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Den engelske fotballkulturen er i ferd med å dø ut. Stemningen er ikke i nærheten det den en gang var. Billettene er svindyre, og minimum 70% av de tilreisende er turister som trolig aldri har vært på en engelsk fotballstadium før.Takk for det seriøse innspillet i debatten Poenget mitt forstod du sant? Ikke vet jeg hvem som oppfører seg mest seriøst eller ikke... Jada - men det får da være måte på å overdrive Største problemet i England er at det ikke lenger er så mye en sport for the drink.. øh .. working classes - ikke turistene. Trommer har jeg aldri likt, og kommer aldri til å synes at det har noe å gjøre på en stadion. Og egentlig er det vel ikke en sak man kan diskutere - man diskuterer ikke personlige preferanser. Men det betyr ikke at jeg ikke kan slenge dritt om trommer i ny og ne Endret 12. februar 2008 av ibrotha Lenke til kommentar
Dr. Jacoby Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Som denne pippilangstrømpe sangen! den var litt kul i starten, men det blir bare komisk når stormen og plankehaugen skal synge den. Den var brukt av mange andre fans før Kjernen, så hvorfor blir det patetisk først når Plankehaugen tar den? Slik jeg har forstått så startet denne sangen i en eller annen klubb i Tyskland, da med kanskje 50k syngende og hoppende fans. Da mener jeg det bli patetisk når de små, norske småklubbene skal dra igang samme sangen, det blir veldig wannabe-ish. Kunne de ikke helle lage sine egne sanger? Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Som denne pippilangstrømpe sangen! den var litt kul i starten, men det blir bare komisk når stormen og plankehaugen skal synge den. Den var brukt av mange andre fans før Kjernen, så hvorfor blir det patetisk først når Plankehaugen tar den? Slik jeg har forstått så startet denne sangen i en eller annen klubb i Tyskland, da med kanskje 50k syngende og hoppende fans. Da mener jeg det bli patetisk når de små, norske småklubbene skal dra igang samme sangen, det blir veldig wannabe-ish. Kunne de ikke helle lage sine egne sanger? Spørs hva du legger i begrepet å lage egne sanger. 90% av supportersangene i Norge er selvfølgelig med egen tekst til en melodi som mange bruker. Det som dog er det store skillet er hvordan innholdet er. I disse latterlige shalala- pippilangstrømpe sangene så synger de vel bare "shalalala" og "Fredrikstad tjola hopp tjolahei". Kanskje jeg sitter det litt på spissen, men denne 'sydeuropeiske/søramerikanske' supporterkulturen er blitt tatt i bruk av flere og flere, mens det er et fåtall som holder på den gamle engelske. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Lenge leve den sydlandske tribunekulturen, lenge leve den engelske, og lenge leve alle bastardvarianter som finnes. At forskjellige grupperinger sverger til det ene eller det andre her til lands betyr vel egentlig bare at vi ikke har en helt konform tribunekultur i Norge, og det trenger jo ikke å være negativt. For min del synes jeg i alle fall det er bra at forskjellige grupper skiller seg ut på forskjellige måter. Selv er jeg en svoren tilhenger av å holde levenet gående i samfulle 90 minutter, og siden jeg har tilhold på en tribune der det er denne stilen som gjelder betyr det fint lite hva utenforstående synes om det. Vi synger for laget, ikke for forståsegpåere fra alle andre kanter av landet. Diskusjonene om trommer og hvem som var først ute med den og den sangen er forøvrig fåfengte. Det er få av sangene som synges på norske tribuner i dag som ikke har blitt adoptert fra utlandet, og de få det gjelder er gjerne lokale schlägere som ingen andre grupper gidder å stjele uansett. Gruppene som bruker trommer har gode erfaringer med det, og gruppene som ikke bruker trommer synes det høres teit ut og kommer neppe til å skifte mening hverken i dag eller i morgen. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Hvem er det som skiller seg ut? Ser man på de forskjellige supporterstilene i Norge, så er det som nevnt før to vidt forskjellige; den sydlandske og engelske. Omtrent hele Norge har innført tromme nå. Kanaris er klart de som "får det til best", selv om jeg personlig ikke kan fordra disse tekstløse sangene deres. Ellers er det Bataljonen og Klanen, og muligens Godsetunionen som har holdt på den britiske/engelske. Resten av supporterne har gått over til "Shalalalalalala - ååååå (Vålerenga, Rosenborg, LSK, gudene vet). Er det noen som skiller seg ut så er det de som holder på den britiske supporterkulturen; kortere sanger med høyere trøkk. Det jeg syntes er så flott med den måten å støtte laget på, er at fansen virker mye mer engasjert. Husker i LSK- leiren på Stadion, da Kanari fansen hoppet og sang da de lå under 3-1. Jada, de støtter laget sitt, det skal de ha - men det virket jo ikke som om de ble påvirket av at de ble rundspilt av Brann (og synget ut av Staddaren). Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvem er det som skiller seg ut? Ser man på de forskjellige supporterstilene i Norge, så er det som nevnt før to vidt forskjellige; den sydlandske og engelske. Omtrent hele Norge har innført tromme nå. Kanaris er klart de som "får det til best", selv om jeg personlig ikke kan fordra disse tekstløse sangene deres. Ellers er det Bataljonen og Klanen, og muligens Godsetunionen som har holdt på den britiske/engelske. Resten av supporterne har gått over til "Shalalalalalala - ååååå (Vålerenga, Rosenborg, LSK, gudene vet). Er det noen som skiller seg ut så er det de som holder på den britiske supporterkulturen; kortere sanger med høyere trøkk. Det jeg syntes er så flott med den måten å støtte laget på, er at fansen virker mye mer engasjert. Husker i LSK- leiren på Stadion, da Kanari fansen hoppet og sang da de lå under 3-1. Jada, de støtter laget sitt, det skal de ha - men det virket jo ikke som om de ble påvirket av at de ble rundspilt av Brann (og synget ut av Staddaren). Jeg regner med det er fjorårets kamp på Åråsen du referer til? Etter utligning tidlig i andre omgang til 1-3 av Myklebust, ble det tent et håp i Lillestrømleiren. Jeg vet ikke hva som er best jeg? Holde kjeft og surmule på en 3-1 ledelse med seriegullet i sin store hule hånd i minst 20 minutter, eller støtte laget sitt både tykt og tynt? Jeg siterer en kar fra KFL-forumet: Dagens øyeblikk: Det er midt i 2. omgang. Brann leder 3-1 og har i praksis tatt seriegullet. 10.000 LSK-fans reiser seg og synger for laget sitt. 1000 bergensere står som saltstøtter og glor på matchen med arma i kors. Stolt av å være fugl i dag! Banneret i Bergen "Oppskrytt stemning har et navn - Brann Stadion" var så absolutt på sin plass. Jeg fotograferer på hver eneste bidige hjemmekamp på Åråsen. Det betyr at jeg sitter én omgang på hver av kortsidene. Hvordan du klarer å påstå at Kanari-Fansen ble sunget ut av "stadden" er for meg et stort mysterium. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Hvordan du klarer å påstå at Kanari-Fansen ble sunget ut av "stadden" er for meg et stort mysterium. Nå refererte jeg til hjemmekampen på Brann "Staddaren" Stadion. Litt tåpelig av meg å skrive at vi sang dere ut der, for det gjør vi uansett. Ikke for å være selvgod. Akkurat som dere synger oss ut på Åråsen, siden dere er mange fler enn oss. Da Brann vant 5-1 mot dere på Åråsen sto ikke Brannfansen med armene i kross, nei. Den burde sjekke opp i; det var borteturen der vi skapte mest liv, garantert. Det dere argumenterer med er at vi kun står i ro, synger i ett minutt, og de neste ti er helt stille, er bare tull. Sett bort i fra sangrepertoaret så - la oss bruke Bataljonen/Kanaris som eksempel - virker det for meg at vi er mye mer engasjert. Jeg kunne ærlig talt ikke hoppet opp og ned, danset eller hva dere gjør, prøve å få sidemannen min med å hoppe om vi ligger under. Jeg blir for engasjert i kampen til å stå å synge sanger fem minutter i strekk. Nå skal jeg se en legendarisk kamp i Bergen, dere får kose dere. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Everton fansen var virkelig skuffende. Så mange folk og de sang kanksje fire eller fem sanger. Forøvrig har store deler av engelsk media og treneren til Everton berømt fansen i går for den flotte atmosfæren vi laget. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Trommene på Lerkendal hjelper til å holde takten. Kjernen står jo så tynt og langt at det er lett å miste takten for den ene siden. Der hjelper jo høytalerne og. På vinteren er også trommene greie, siden det ikke blir mye klapping pga votter og hansker. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Klanen er ikke bare en av supportergruppene som ikke bruker trommer og megafoner. De går også konsekvent i mot det. Med indianer-rop og "Trommer er for bønder!" legger de opp til at Klanen aldri heller kommer til å bruke trommer. Det synes jeg er veldig bra. Trommene ødelegger veldig. Det er ikke alltid "Heia, heia, åååh, vål'enga, åååh, enga"-ropene som er de beste. Jeg synes sangene med litt innhold og litt ordentlig tekst kan være veldig bra til tider. Nesten hele kampen i går, RBK-Fiorentina, satt jeg og irriterte meg over karen med megafonen. Faen, så surt det er. Trommene på Lerkendal hjelper til å holde takten. Kjernen står jo så tynt og langt at det er lett å miste takten for den ene siden. Der hjelper jo høytalerne og. På vinteren er også trommene greie, siden det ikke blir mye klapping pga votter og hansker. Om man ser VIF-kamper på TV-en ser man at den delen av Klanen som står på Vestbredden (Postbanken-tribunen) og den delen som står i Gaza (Coca Cola-svingen) omtrent aldri synger sammen. Det skaper en fin stemning. Man hører ikke teksten og rytmene i sangen. Det eneste man hører er bare et høyt brus av stemmer. Det er veldig vakkert. Endret 15. februar 2008 av Olum Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Når man ikke hører sangene er det jo bare å stå å gaule. Synes Kjernen gjør en grei jobb med å bruke trommer og ropert. Ropert blir jo bare brukt til å spille opp, og synes ikke det er overdrevent bruk av trommene. Er det klapping så merkes de så vidt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå