Gå til innhold

Noen spørsmål angående 360 og PS3


tor_erik

Anbefalte innlegg

God dag godtfolk!

 

(Til eventuell moderator: Jeg har søkt etter svar på mine spørsmål uten å finne dem. Derfor ny tråd)

 

Sitter med tanken på å kjøpe ny konsoll i disse januarsalgtider. Ettersom jeg reiste meg fra PC-stolen for noen år siden, og ikke egentlig har satt meg skikkelig ned igjen enda, har jeg et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på. Jeg var faktisk en aktiv bruker på dette forumet for noen år siden, så derfor tenkte jeg at noen her kanskje kan hjelpe meg:

1. Kan disse konsollene kobles opp til en "vanlig" TV? Ikke alle som har flatskjerm med HDMI, HD, LCD, LSD, KGB, osv.

2. Vil kvaliteten på VGA være veldig mye dårligere enn HDMI?

3. Er det voldsom forskjell på disse konsollene utenom at den ene er mye stivere i pris enn den andre?

4. Vil begge disse konsollene leve like lenge, dvs vil det bli gitt ut spill til begge i lang tid fremover?

5. Til slutt, hvilken ville dere kjøpt? (Og her gidder jeg IKKE å høre på fanboys som skriker obskøne fraser som "LOL XBOX ZUXXOR LOLZ!!1"

 

Takk for at dere hjelper en gammel traver! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Skal prøve å svare så godt jeg kan.. ;)

 

1. Ja, den kan kobles opp på vanlige tv'r med Scart osv.

 

2. Kvaliteten er ikke så altfor dårlig som man kanskje skulle trodd.. (Bedre enn PS2 osv..) men man merker ganske stor forskjell når man etterpå spiller på en HD-TV.

 

3. Tja.. PS3 er vel kanskje litt mere en multimedia maskin.. Blu-ray som er en stor pluss.. (på X-Box må man kjøpe en ekstern HD-DVD spiller hvis man skal spille av HD-filmer.) PS3 har også innebygget trådløst nettverk, som ikke X-Box har. (Kan kjøpes..) PS3 har også gratis online-del. På X-Box må man betale. (Er ikke sikker på hvor mye.) Er sikkert mer å ramse opp, men begge konsoller har noen sterke og svake sider.. ;) Grafikken er så og si lik foreløpig.

 

4. Tror PS3 vil leve lenger pga. den benytter seg av Blu-Ray plater til spill.. (som har en lagringskapasitet på 50gb?) Imens X-boks bruker de gamle dvd'ene på rundt 9gb, hvis jeg ikke tar helt feil? Da sier det seg selv at spillene blir litt begrenset i forhold til diskkapasiteten.. (Etterhvert..)

 

5. Har selv kjøpt en PS3, og er storfornøyd med den. :)

Endret av t0mmern
Lenke til kommentar

1. Ja, alle dagens konsoller kan kobles opp til vanlig tv via compositt kabler. Gul for video, rød og hvit for lyd.

 

2. Kvaliteten blir noe bedre enn det var på xbox, gamecube og ps2, men for det skikkelige gode følelsen anbefaler jeg HDtv.

 

3. Som sagt Ps3 bruker Blu-Ray til spill og filmer. Dette gjør at du kan spille av neste generasjons filmer, arvtakeren til DVD. Stort pluss i mine øyne. Kan love deg at når du får deg HD TV og kjøper deg din første Blu-Ray så kommer du ikke til å kjøpe en dvd igjen.

 

Forskjellige utviklere har også vært meget positive til den økte plassen Blu-ray gir i forhold til DVD. Store RPG spill f.eks. slippes på en Blu-Ray i stedet for 3-4-5 DVD-er. Ett annet spill har f.eks. lagt ved en HD film i tillegg til spillet. Ps3 er mer multimedia maskin enn xbox 360. Xbox 360 har også en velutviklet online tjeneste som fungerer meget bra, men koster 500 kr i året. Ps3 online funksjoner er noe mer umodne, men de forbedres hele tiden. Har du ikke den, kan du heller ikke spille multiplayer. Xbox 360 har også per i dag flere spill på markedet, noe som er naturlig siden maskinen har vært på markedet i ett år mer enn ps3.

 

Bortsett fra det så bør du virkelig se hvilke spill som kommer og er kommet til maskinen.

 

I dag får du vel 40 GB Ps3 til ca 3300-3500 kr, og xbox 360 premium til 2800-3000 kr. Xbox 360 har også en billigere core modell uten harddisk. Men harddisk er meget kjekt å ha om du ønsker å laste ned demoer, patcher osv osv. Ps3 40 GB kan ikke spille av Ps2 spill, men det virker ikke som om at det er noe problem for deg. Ps3 har innebygget trådløs tilkobling om du ønsker å bruke det, noe som koster 600-800 i tillegg på xbox 360. Den har også vanlig 2,5" HDD som kan byttes ut av deg, om du trenger mere plass. På xbox 360 må du kjøpe deres harddisker som koster 2 ganger mer enn en vanlig hdd.

 

4. Tror nok at du ser at Ps3 og xbox 360 får de aller fleste god spillene fremover i minst 6-7 år til. (Nevner ikke Wii siden den ikke er aktuell for trådstarter).

 

5. Kjøpte Ps3 og har ikke angret. Anbefaler deg det samme, og anbefaler at du samtidig kjøper deg Uncharted, Burnout Paradise (kommer ut 25 januar), Ratchet & Clank. Sjekk også ut trailere på Gametrailers.com av Ps3 spill som Metal Gear Solid 4, Killzone 2, White Knight Story og andre ps3 spill som snart kommer ut. Få også med deg HOME.

Lenke til kommentar

begynner på spm 3 ettersom 1 er svart på og eg ikkje kan uttale meg om 2..

 

Forskjellen per i dag er ganske liten både i pris og ytelse, en xbox elite koster på komplett.no 3869,-

En ps3 40GB koster 3999,-

 

Kan kjøpe en "vanlig" 360 ril 2895,- men da uten HDMI utgang, uansett hvilken XBOX du kjøper så følger det ikke med trådløst nettverkskort, dette må kjøpes utenom for 699,-

Spillutvalget er nok fremdeles større på 360 og noen multiplattform spill ser bedre ut sies det.

 

4. Tror de vil leve lenge begge to, men Ps3 fordelen med Blu-Ray innebygd noe som gjør at du ikke vil se noe dobbeldisk spill på PS3 på lang, lang tid. Noe som faren er stor for at kommer til å skje med 360 siden denne kun har en vanlig dvd spiller innebygd, og så vidt eg vet, så kan du heller ikke bruke HD-DVD spilleren til spill selv om det skulle komt HD-DVD spill til 360. Så kort sagt, de vil leve lenge begge to, men Ps3 vil nok holde ut lenger, om ikke Sony og MS kommer ut med Ps4 og Xbox 1080 snart :p

 

5. Har Ps3 selv, og muligheten for trådløst nett fungerer meget bra, angrer ikke ett sekund på at eg brukte 6000 på den heller :) og som Urgelol sier.. sjekk ut uncharted og Burnout Paradise, som kommer ut 24. Januar :p

Endret av eifoerde
Lenke til kommentar
Kan kjøpe en "vanlig" 360 ril 2895,- men da uten HDMI utgang, uansett hvilken XBOX du kjøper så følger det ikke med trådløst nettverkskort, dette må kjøpes utenom for 699,-

 

Pussig, jeg finner den 200kr billigere ved å sjekke prisguiden.

 

Ang. spørsmål 5: finn ut hva vennene dine har. Om en konsoll skiller seg ut, blir det lettere å både låne spill og å spille sammen med dem. 360 har vært på markedet lengre, så du har en del "classics" tilgjengelig. Dette er spill som gjerne kom ut helt i begynnelsen, og nå selges for 99-199kr. Priser finner du her. Sjekk gjerne tilsvarende utvalg til PS3, det er hakket dyrere.

Lenke til kommentar

5. Skal svare på det siste ettersom jeg ikke er en Fanboy.

Jeg kjøpte en 360 i Oktober-November (2007) og var strålende fornøyd,

men ble ganske lei meg når jeg endte opp med å finne SHOOTERS og BILSPILl overalt,

sure er noen unntak men de var ikke i mitt måløye :p

RPG var det ikke mye av (im a big RPG-gamer) så det var også ganske irriterende.

Men ellers var den topp, spilte spilla bra, god kontroll osv, men jeg fikk ikke spilt de spilla jeg ville spille mest..

Så ser jeg rundt på nettet og ser spill som FFXIII, Littlebigplanet og MGS osvosv..

og tenker "why the f***"

Jeg selv skal kjøpe en PS3 nå men jeg sier deg, Sjekk hvilke type spill du liker, er fan av osv

for det er spilla du skal kjøpe konsollen for!!!

Lenke til kommentar

Nå kan jeg kun uttale meg om 360 da jeg ikke har PS3

 

God dag godtfolk!

1. Kan disse konsollene kobles opp til en "vanlig" TV? Ikke alle som har flatskjerm med HDMI, HD, LCD, LSD, KGB, osv.

Yep, følger med composit & component kabler til 360, sånn 2-in-1 ledning!

2. Vil kvaliteten på VGA være veldig mye dårligere enn HDMI?

Um, man får kjøpt VGA kabel til 360 så du kan koble den til feks PC skjerm som da gir "HD" oppløsning.

Men blir vel ikke noe "HD" om du har feks en 32" CRT selv om den har VGA ingang (om det fins)

3. Er det voldsom forskjell på disse konsollene utenom at den ene er mye stivere i pris enn den andre?

Det fins de som mener det ja, men nei.. sånn 'kraft' messig er det mindre forskjell enn det var forrige generasjon mellom PS2/Xbox..

4. Vil begge disse konsollene leve like lenge, dvs vil det bli gitt ut spill til begge i lang tid fremover?

Ingen grunn til å sette seg ned å vente på neste generasjon nå i dag i alle fall.

5. Til slutt, hvilken ville dere kjøpt? (Og her gidder jeg IKKE å høre på fanboys som skriker obskøne fraser som "LOL XBOX ZUXXOR LOLZ!!1"

Jeg skal ha begge, men anbefaler 360 på det sterkeste! Har ikke hatt det like morro med en konsoll siden NES/Mega Drive dagene på tidlig 90 tallet!

 

Mitt tips, stikk en tur på Elkjøp.. hold i kontrolleren til begge, hvem passer best i dine hender?

Se på spillene som fins i hyllene.. hvilken konsoll har flest spill som du vil spille.

Kjenner du noen som har 360/PS3? Byttelåne spill er alltid kjekt, for ikke å snakke om muligheter til å spille online med eller mot kompiser

Lenke til kommentar
God dag godtfolk!

 

(Til eventuell moderator: Jeg har søkt etter svar på mine spørsmål uten å finne dem. Derfor ny tråd)

 

Sitter med tanken på å kjøpe ny konsoll i disse januarsalgtider. Ettersom jeg reiste meg fra PC-stolen for noen år siden, og ikke egentlig har satt meg skikkelig ned igjen enda, har jeg et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på. Jeg var faktisk en aktiv bruker på dette forumet for noen år siden, så derfor tenkte jeg at noen her kanskje kan hjelpe meg:

1. Kan disse konsollene kobles opp til en "vanlig" TV? Ikke alle som har flatskjerm med HDMI, HD, LCD, LSD, KGB, osv.

2. Vil kvaliteten på VGA være veldig mye dårligere enn HDMI?

3. Er det voldsom forskjell på disse konsollene utenom at den ene er mye stivere i pris enn den andre?

4. Vil begge disse konsollene leve like lenge, dvs vil det bli gitt ut spill til begge i lang tid fremover?

5. Til slutt, hvilken ville dere kjøpt? (Og her gidder jeg IKKE å høre på fanboys som skriker obskøne fraser som "LOL XBOX ZUXXOR LOLZ!!1"

 

Takk for at dere hjelper en gammel traver! :)

 

1. Uten noe problem. Det er en generell misoppfatning, dvs et rykte spred av gudene vet hvem, at du må ha en HD klar TV for å spille spillene. Men skal du spille den over en vanlig CRT anbefaler jeg deg å investere i Scart kabler ettersom den medfølgende kompositt pluggen er dårlig.

 

2. Denne er jeg litt usikker på, HDMI er dog klassifisert som "det ypperste" men kun om det er 2 forhold tatt med, TVen din støtter 1080p (såkalt full HD) og spillene støtter TrueHD (dvs at de er native 1080p, ikke oppskallert fra 720 som de aller fleste er i dag (er det noen spill som er nativ 1080p foresten?). Tror du får tilnærmet komponent bilde ved å bruke en VGA overgang, om det stemmer (noe jeg er usikker på, noen pleas rett opp her om det er noe feil) får du ikke et akkurat dårlig bilde.

 

3. Forskjeller finner du, X360 f.eks har naturligvis et større bibliotek av spill å velge i grunnet sin lengere tid på markedet men er "begrenset" til vanlig DVD noe som visnok smålig har begynt å gi enkelte utviklere hodepine med tanke på plass. Men begge enhetene har både positive og negative sider.

 

4. Hvor lenge enhetene varer er ikke lett å spå. Men jeg tipper at i det minste blir de å være til rundt 2010 i alle fall, om ikke lengere. Dette kommer ann på en del faktorer som markedet, enhetssalg og slike ting. Om konkuransen tilspisser seg for MS kan MS finne ut å gi ut en enhet like raskt som de ga ut X360, men hvorvidt dette blir realitet blir kun spekulasjoner. De blir å leve derimot en stund til, spørs bare hvor lenge.

 

5. Vanskelig spørsmål synes jeg ettersom det er både kvaliteter og spill på begge enhetene som er virkelig verd å få med seg. Skulle jeg dog sett på dagens status ville jeg valgt X360 grunnet et større spillutvalg som appelerer til meg.

 

Det å velge seg en enhet er meget individuelt. Du kan "feige" ut slik jeg (snart) har gjort og anskaffe begge 2 (eller i min sak alle 3, Wii er og med) men om du er ute etter en enhet, og kun en, foreslår jeg noen minutter i tenkeboksen, tenk over hva slags nytte enheten din skal gjøre (kun spilling eller en flerfunksjonell enhet), hvilken spill du liker (anbefaler deg å sette opp en liten liste over spill du skal ha) og ikke minst se hva som kommer av spill. Utenom det er du mer eller mindre overlatt til deg selv til syvende og sist og må ta det vanskelige valget selv.

 

Vil og oppfordre folk til å svare på det trådstaret spør om, og det sakelig og. Hadde vært fint om man for en gangs skyld kunne hadt en konsollvalgs tråd som ikke endte med en hengelås.

Lenke til kommentar

Spaceworld av alle plasser selger 360 arcade SKU'en for 1995kr.

 

Anbefaler den.

 

I denne pakken medfølger:

 

*Trådløs håndkontroll

*256MB Minnekort

*HDMI utgang

*Det man trenger av kabler

 

Dette er faktisk den beste prisen jeg har sett på lenge. Minnekort på 256mb holder lenge hvis man bare skal spille. Hvis man eventuelt får lyst på mer plass så er det jo bare å kjøpe en harddisk senere.

Endret av Mesterkokk
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar!

 

Slik jeg forstår dere blir det mye hipp som happ, eller rettere sagt, min smak som avgjør valget. I alle fall sett ut fra dagens forhold. Kommer til å ta meg en tur og kikke litt i hyllene på Elkjøp en dag jeg har tid :)

 

Henger meg likevel litt opp i dette med DVD vs Blu-ray. Om det er riktig at kapasiteten på Blu-ray diskene er over fem ganger så stor som på DVD-er, vil jeg si at PS3 har en voldsom fordel i framtiden. Spill blir jo bare større og større, ingen tvil om det. Har ikke noe lyst til å oppleve at jeg eventuelt kjøper en 360, og utgivere ikke gidder å lage spill til den (eventuelt prioriterer spill til 360 ned i forhold til PS3) pga diskkapasiteten. På en annen side, flere DVD-er burde jo løse dette enkelt.

 

Hadde vært greit å vite hva utgiverne selv mener i denne kapasitetsdebatten.

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal tenke på plassmangel, innen det blir plassmangel på DVD har MS fått ut en ny enhet, og som jeg har sagt tipper jeg at rundt 2010-2012 kommer dette. Så det tror jeg ikke du skal tenke for mye på. Det er tilfelle at blu-ray har bedre plass enn DVD men mye av denne plassen brukes i dag på å få ned lastetiden i spill. I f.eks Oblivion til PS3 brukte de duplikat av texturer og modeller for vær sone for å få ned lastetiden i overgangen mellom sonene.

 

Utgiverne lager spill til enheten som selger og enheten som selger er den som får spill.

Lenke til kommentar

Har varit en die hard xbot i siden release men har i det siste følt meg litt "snubbed" over xboxen. Vi betaler for online og alikevel er det ikke sjeldent det er problemer med Live.

I det siste har xboxen min bynt å bråke noe fælt også så jeg får ikke lov å ha den i stua lenger :no: Det er også blitt langt om lenge mellom "hitene" av spilltitler. Vi ble lovt gull og grønne skoger med halo3 men selv synes jeg spillet var halvlunkent og langt fra det messias det ble markedsført som. Man kan oppsumere min erfaring med xbox plattformen i ett ord: skuffelse :no:

 

Har siden i all hemmlighet tittet litt over på ps3 siden av gjerdet og fristelsen ble for stor.

Med elegante løsninger som standard laptop harddisk for ekspansjon og blu ray spiller måtte jeg bare ha en. :love:

Nå har jeg akkurat fådd en ps3 i hus så det kan hende jeg er litt nyforelsket men fy flate for en maskin!!! Har hadd lyst te å rydde vekk xboxen men jeg kjøpte dessverre cod4 til den så den for stå framme enn så lenge..

 

jah.. det var mine 2 øre >_>

Lenke til kommentar
Henger meg likevel litt opp i dette med DVD vs Blu-ray. Om det er riktig at kapasiteten på Blu-ray diskene er over fem ganger så stor som på DVD-er, vil jeg si at PS3 har en voldsom fordel i framtiden. Spill blir jo bare større og større, ingen tvil om det. Har ikke noe lyst til å oppleve at jeg eventuelt kjøper en 360, og utgivere ikke gidder å lage spill til den (eventuelt prioriterer spill til 360 ned i forhold til PS3) pga diskkapasiteten. På en annen side, flere DVD-er burde jo løse dette enkelt.

Jeg tror ikke jeg ville latt dette være avgjørende. Mange trekker det fram fordi det på papiret er PS3's største fordel overfor xbox 360, og veldig få her klarer å være helt nøytrale. I ytterste konsekvens må du som xbox 360 eier belage deg på å bytte dvd en gang i løpet av spillet om noen år, det er nok ikke snakk om at noen spill ikke kommer ut pga dette.

 

Jeg vil si at de største forskjellene mellom konsollene er:

1. Spillutvalg (xbox 360 har flest spill tilgjengelig, men mange er i samme sjanger - førsteperson skytespill)

2. Blu-Ray filmer. PS3 kan spille av blu-ray filmer, som kan være nyttig hvis du har eller vil skaffe deg en hdtv.

3. Pris. PS3 er dyrest, men kommer med en del ekstra som ikke xbox 360 har (f.eks. trådløs internett).

4. Støy. Xbox 360 bråker langt mer enn PS3 når du spiller. Når du ser filmer osv er ikke forskjellen så stor.

5. Spille online. Xbox 360 har en bedre online tjeneste, men koster ca 50,- måneden. PS3 sin online-tjeneste er gratis.

 

Type spill du liker bør egentlig ta avgjørelsen for deg alene, uavhengig av alle andre argumenter siden konsollene stort sett er veldig like ellers. Foretrekker du skytespill og generelt "amerikanske" sjangere , samt pleier å ha litt lyd på tv'en/anlegget, så hadde jeg valgt xbox 360. Foretrekker du litt mere "japanske" spill (f.eks. shadow of the colossus, metal gear solid) så ville jeg kjøpt en PS3. Jeg tror nok også PS3 vil se den største variasjonen i type spill. Til slutt så kan det nevnes at hvis du har en vennekrets som stort sett har samme konsoll, så hadde jeg gått for hva enn de har.

Lenke til kommentar
Det er også blitt langt om lenge mellom "hitene" av spilltitler.

Det andre du skrev får nå så være, men dette er vel noe av det minst lure jeg har lest på en stund. Xbox 360 stod vel for det aller meste av storspill dette året.

 

Call Of Duty 4

Mass Effect

Halo 3 (det følger formelen men er uansett et solidt spill med den mest gjennomførte online biten i et konsollspill hittil)

Bioshock

Forza 2

Orange Box

Rock Band

Virtua Fighter 5 Online

Skate

PGR4

GRAW 2

Crackdown

DiRT

Assassins Creed

The Darkness

Ace Combat 6

C&C3

 

og flere... og om du vil det eller ikke så har ikke et eneste av de spillene scoret under 80% på gamerankings.

 

Så slike kommentarer er bare tullete.

Lenke til kommentar

Enkelte bra spill i listen din stivevice, absolutt. vil da særlig trekke frem orange box å rock band. men de andre sjønner jeg ikke at har fådd så go kritikk. midt på treet er de fleste av de du ramser opp ja... forza 2 er jo en liten juwel dah men ellers mye middelmådig synes nå jeg da =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...