Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
All den tid du ikke har prøvd har du vel et svakt grunnlag for å uttale deg.

 

Og du har like liten grunn til å anta at jeg ville ha hatt det bedre, så touche...

 

Er jo derfor man har et grunnlag for å utale seg.....

Da man har opplevd begge sider.

 

Nja, ikke egentlig, for du har ikke opplevd det med mine forutsetninger, dermed kan du ikke uttale deg. Du kan generalisere, men det er jo ikke verdt noe :)

Lenke til kommentar
Hvis du er kjent med rentes rente så vil du se at 250 000 kr er mye hvis det brukes til nedbetaling av lån.

 

Hvis du er kjent med kostnader så skjønner du vel at man sitter ikke igjen med 250 000 igjen på konto etter et år i jobb.

 

Der tar du litt feil, jeg tjener i mitt første år godt over 250 000 etter skatt. Mat og levekostnader kommer selvsagt i tillegg, men poenget her er at det er ganske mye "straffeskatt" å måtte gjennomføre førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Gjennom blod, svette og tårer blir samholdet og kameratskapet et helt annet enn ved et universitet. Dette avhenger selvsagt av hva man gjør, men de jeg kjenner som har vært i militæret og ikke likte det, er de som valgte letteste utvei og satt et år i ei lita vaktbu, klipte plenen osv. Også de som ble sendt hjem hater militæret. Hvis man gjør en innsats, kan man få minner og opplevelser du ikke finner på en skole.

 

Så fordi noen, og vi vet ikke hvor mange dette kan være engang, får sjansen til å oppleve noe spesielt, så er det greit at man spiller lotto med tid og penger for en heldig/uheldig utvalgt del av årskullene?

Lenke til kommentar

Militæret har ingenting å tilby meg fagmessig. Kamerater trenger jeg ikke militæret for, man må ikke ligge ute i 20 blå for å få gode bånd med andre mennesker. Denne "plikten" for landet mitt er bare tull, det kalles plikt fordi det er tvang, ikke fordi man må ofre noe for landet sitt. Jeg trenger heller ikke 1 år i en leir for å bli disiplinert eller å lære å oppføre meg.

 

Jeg vet hvor jeg skal i livet, og jeg er på god vei dit. Er det da riktig at staten skal kunne nappe meg rett ut av det livet jeg lever idag for å hva, lære meg noe jeg ikke har bruk for? Selv om førstegangstjenesten hadde vært en positiv opplevelse for meg, har jeg overhodet ingen lyst til å utsette fremtiden min, som jeg ser frem til mye mer enn militæret.

 

Du er forbanna på meg? Du er for trangsynt til at jeg tar meg nær av det.

Lenke til kommentar

Fikk vite på sesjon at det står i grunnloven at enhver borger skal avtjene verneplikt. Men ifølge grunnloven er det kun menn som blir karakterisert som borgere. Og det ser man ikke likestillingsombudet klage på nei. Dobbeltmoral.

 

Jeg skal mest sannsynlig ikke inn i militæret pga sykdom som ikke plager meg i det daglige. Jeg finner det dessverre mye mer appellerende å ha en 100%-stilling et år, få RELEVANT erfaring (ikke erfaring med våpen altså) og forberede meg på studier. Jeg har bare lest førstesiden her men det som står der er jo bare svada. "Man kaster ikke bort et år, man får erfaring, og det er nyttig" og lignende. Jeg må le. Makan til subjektivt pjatt skal man lete lenge etter. Okei, jeg lærer å skyte med AG3, hva tjener jeg (som er pasifist) på det? Okei, jeg kan bli kokk på et kjøkken, hva tjener jeg (som aldri skal bli kokk) på det? Okei, jeg kan få være på båt. Hva skal jeg som blir båtsyk av ALT på båt å gjøre?

 

At erfaringen er relevant for deg kan jeg godta, men jeg vil ikke bli herset med på en 3 ukers lang kald telttur. Jeg klarer meg uten. Gi meg en heltidsjobb i noe relevant, takk. Mye mer erfaing i det. Så ler jeg av dere som heller avtjener verneplikt.

Lenke til kommentar
Likestilling er en fin ting. Menn skal vaske gulv, passe barn, vike plass i styrerom, men damer skal ikke i millitæret?

Nei millitæret er for tapere! Det er gammeldags og serdeles barnslig!

For et utrolig barnslig utsagn. Er du klar over hvor viktig norsk militær tilstedeværelse er, i norske farvann og interresseområder? Hva er barnslig med militæret? Og hvorfor er militæret for tapere? Jeg følger ikke helt logikken i påstanden din.

Lenke til kommentar
Likestilling er en fin ting. Menn skal vaske gulv, passe barn, vike plass i styrerom, men damer skal ikke i millitæret?

Nei millitæret er for tapere! Det er gammeldags og serdeles barnslig!

For et utrolig barnslig utsagn. Er du klar over hvor viktig norsk militær tilstedeværelse er, i norske farvann og interresseområder? Hva er barnslig med militæret? Og hvorfor er militæret for tapere? Jeg følger ikke helt logikken i påstanden din.

 

Den er like søk som de som hevder at vi som ikke kommer inn/vil inn er slasker,avskum,inkompentente uegnede mennesker...jeg hadde valget; jeg kunne bli helt fritatt, eller kanskje sitte på et kontor i et år. Jeg valgte å bli fritatt, for jeg fikk ikke ta vakt eller befalskole og da ville jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...