Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Er nå en gang slik at førstegangstjenesten pr dags dato er obligatorisk for alle menn, å det er greit nok. Men når du da ligger på vakt-post ei natt utti skauen, endten det er 20 kuldegrader eller 2 grader og regn, så er det INGEN som kan nekte for at dem er missunnlig på de gamle klassekameratene som får penger av samme person (staten), for å være et år i mexico å kose seg istde. En kan kansje ha gode tanker i ettertid om at en gjennomførte førstegangstjenesten som en hederlig mann osv, men det ER proveserende når du er der, å tenke på at det er DU som gjør at kameraten skal kunne ligga på ei sol-rik strand istede, å jobber inn turen hans. Forsvaret tar inn sin kvote soldater uansett, å da er det de med god grunn og de sleipeste som slipper unna. "skal du på folkehøgskole i thailand? javel, ha en fin tur"..... "nåh, skal bare studere på høgskole du. det får vente et år, for kameraten din skal til thailand, så vi trenger en annen som kan betale turen hans".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nå en gang slik at førstegangstjenesten pr dags dato er obligatorisk for alle menn, å det er greit nok. Men når du da ligger på vakt-post ei natt utti skauen, endten det er 20 kuldegrader eller 2 grader og regn, så er det INGEN som kan nekte for at dem er missunnlig på de gamle klassekameratene som får penger av samme person (staten), for å være et år i mexico å kose seg istde. En kan kansje ha gode tanker i ettertid om at en gjennomførte førstegangstjenesten som en hederlig mann osv, men det ER proveserende når du er der, å tenke på at det er DU som gjør at kameraten skal kunne ligga på ei sol-rik strand istede, å jobber inn turen hans. Forsvaret tar inn sin kvote soldater uansett, å da er det de med god grunn og de sleipeste som slipper unna. "skal du på folkehøgskole i thailand? javel, ha en fin tur"..... "nåh, skal bare studere på høgskole du. det får vente et år, for kameraten din skal til thailand, så vi trenger en annen som kan betale turen hans".

 

Dette blir bare feil. Vaktpost i 2 grader og regn er aldri moro. Uansett. Kanskje litt bittert med disse kameratene på folkehøgskole du refererer til hele tida, men ikke glem at du kan gjøre nøyaktig det samme hele livet om du vil. Og staten sponser heller ikke fullt og helt, må ut med en del titallstusen uansett.

 

Du kan også ta deg f*** på at du i dine eldre år kommer til å være glad du tok det året. Sett at du har en fin tjeneste da. Kompisene dine kan si hva de vil, men det er ingen tvil om at de har gått glipp av noe. Det er de nok klar over selv og. Vent til du har dimma og har glemt alt det vonde før du begynner å disse forsvaret. Da ser du kanskje at det var et fint år.

Lenke til kommentar
Har du ??

Ja, faktisk.

Klassisk bitter hater som frådende og omtåket av hat innbiller seg at alle i forsvaret er korrupte osv..dette gjelder forsvarstopper, som er akkurat like korrupt og jævlige som næringslivstopper, det har ingenting med menig vindvott og gjøre. Du snakker om saueflokken, fikk du kanskje ikke være med i saueflokken du stakkar? siden du har så vanvittig mye imot den..

Selvsagt fikk jeg være med, men jeg var ikke videre engasjert i at den dritten der skulle ta opp ett år av livet mitt.

Jeg har faktisk bedre ting å finne på.

 

Har du eller ikke fullført førstegangstjenesten.

 

Hvis du har, hvor og i hvilken stilling ?

NEI det har jeg ikke.

 

Forresten, til dere som tror dere står sterkere når dere skal søke jobb hvis dere har fullført førstegangstjenesten:

De færreste bryr seg om dette nå til dags, eneste som kunne finne på å bry seg må være de som er svært gammeldagse av seg.

Jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra der jeg har jobbet hvertfall, på at jeg ikke var inne mer enn en dag.

 

Nettopp, du vet ikke hva du har gått glipp av. Si hva du vil, men du har ikke noe grunnlag for å utale deg om et år i militæret hadde vært bortkastet eller ikke.

Er så flott å høre på de som skal skryte av alt bare fordi de jobber der.

Helt fantastisk :)

 

Har langt ifra lest hele denne tråden ennå, og ser det slik at generelt sett sier alle bortimot det samme. Og jeg synes det er idiotisk å skulle feie folk som dimmer under en kam. Selvsagt vil det alltids være noen unnasluntrere som kanskje burde hatt seg et år i førstegangstjenesten. Men for en stor del av befolkningen er maset om førstegangstjeneste et rent helvete. Jeg ser på dette som bortimot et fengsel...

Grunnen til at jeg selv kommer til å gjøre alt for å sleppe dette året er ikke fordi at jeg ser på dette som noe skummelt/kjedelig eller slitsomt, men tanken på det økonomiske tapet.

Så vidt jeg vet ligger vel daglønnen i forsvaret på omtrent 140 kr, mens du kanskje ute i jobb hadde tjent 300000 kjapt regnet vil dette da si et tap på 200 000-250 000 kr. Ikke bare er det surt å tape så mye penger men det kan også føre til en trang økonomisk framtid. I 20-årene er mange i etableringsfasen, og det er nettopp da de blir tvunget inn i denne førstegangstjenesten. Med lån på både bil og hus blir dette en kostbar affære.

Dermed mener jeg at denne førstegangstjenesten burde vært frivillig da det trossalt sitter mange krigsglade ungdom rundt omkring i landet som bare venter på å slenge pølsefingrene rundt en rusten AG3. Disse er ungdom som er forberedt på å gjøre en innsats for landet sitt, og som venter på å springe rundt i skogen å skyte rødfis. Og selvfølgelig er det noen som vurderer en framtid i forsvaret. Hvorfor kan ikke disse bare bli tatt inn da så kan heller ungdom i etableringsfasen/studier la vær? Selvsagt vil et år med studier være et like stort tap om ikke større enn et år i forsvaret, men da sitter du hvertfall igjen med noe fornuftig etterpå, et grunnlag for senere. Jeg er sikker på at bortimot alle og enhver som ikke har hvert igjennom førstegangstjeneste skulle greid å plafre ned noen tullinger om de prøvde å innvadere landet.

 

Andre argumenter for at folk på død og liv må inn i forsvaret er at mann trenger et år med struktur og ordentlig liv. Men jaggu faen så blir det nå folk av de som ikke har vært inne heller da. De aller fleste som vokser opp idag vokser opp i et sosialisert samfunn.. Så akkurat denne problemstillingen ser jeg på som ikke-eksisterende. De fleste blir det folk ut av selv om de bare virker som slevende hyperaktive og godterispisende dritunger i 14-15 årsalderen.

 

Så helt til slutt vil jeg da si at de som ønsker å unngå førstegangstjenesten.. Gjør dette så godt dere kan!(Vær kreativ, det meste fungerer nok!!) Dere som vurderer en framtid i forsvaret eller som synes et slikt år høres interresant ut gjennomfør det!!

 

Mvh

EnSomIkkeVilLekeKrigISkogenEtÅr

 

Enormt godt skrevet!

 

Akkurat som jeg skulle sagt det selv.

På tur nedover dit så føltes det som jeg skulle i fengsel, så for MEG ble dette helt feil, og det var mye av grunnen til at jeg kom meg unnna også. I tillegg hadde jeg tilbud om ny jobb ventende, og hvis jeg hadde vært inne ett år er det ikke sikkert at de hadde hatt bruk for meg lenger, så må si jeg er glad jeg slapp unna.

 

Til alle dere som syter, hvor mange av dere har vært inne i forsvaret og på den måten fått seg et grunnlag for om førstegangstjenesten er noe dritt eller ikke...?

 

Til du som mener du taper så mye; 250 000 er piss og ingenting over et livsløp. og det taper er nok ganske likt for alle som gjenomfører førstegangstjenesten, så det er ikke noe synd i deg.

De fleste er heller ikke i en etableringsfase når de runder 20, de fleste begynner da gjerne på et studium som går over 3-5 år.

 

Alt i alt så dreier det seg ikke om "ditt" behov, men om forsvaret og landets behov.

Førstegangstjenesten er en "once in a lifetime" mulighet til å oppleve noe helt spesielt som man ikke vil kunne få muligheten til senere i livet.

 

Når man først blir kalt inn, så gjør det beste ut av det, og jeg har enda til gode å høre en som har vært i en litt operativ avdeling klage over hvor fælt førstegangstjenesten var, greit det har selvfølgelig vært perioder med litt hat, men det er utrolig godt å hate litt innimellom. Man lærer å sette mer pris på enkelte selvfølgeligheter som en varm og myk seng ;)

 

Som arbeidsgiver i det sivile så ser jeg det som positivt at de jeg ansetter har fullført førstegangstjenesten, det viser i det fleste tilfeller at de har gode holdninger og at de ikke er redd for å ta i et tak.

Lenke til kommentar

Greit at mange som er inne faktisk trives og bra er dette, men er jo også et faktum at det er en del som kanskje ikke trives det er ikke til å feie under en stol.

Har ikke prøvd forsvaret selv, og kommer nok til å gjøre alt for å slippe unna.

 

Ser ditt argument om at 250 000 tapte kroner ikke er så mye i det lange livsløpet, men om man da har hatt dette som et jobbår før studier og man i snitt har 100000i studielån per skoleår så vil det da si at du da kan studere 2 hele år og denne stå igjen uten noen form for studiegjeld.

 

Ditt fantastiske argument angående disiplin vil jeg nok også se på som et svakt et. Greit at du som arbeidsgiver kanskje ser det slik, med det er absloutt ikke slik jeg vil se det. Etter et år i arbeid møter man mye folk og lærer å oppføre seg og det å gå til et daglig virke gir en form for disiplin.

Skrekkhistorier fra ulike kilder om skrikende befaler som først bør feie for sin egen dør er i hvertfall ikke noe som gir meg assosiasjoner til disiplin!!!

Lenke til kommentar
Til du som mener du taper så mye; 250 000 er piss og ingenting over et livsløp. og det taper er nok ganske likt for alle som gjenomfører førstegangstjenesten, så det er ikke noe synd i deg.

De fleste er heller ikke i en etableringsfase når de runder 20, de fleste begynner da gjerne på et studium som går over 3-5 år.

250,000 er ingenting når man er 19-20år? Det er ikke snakk om hvor mye det er over 80år.

Lenke til kommentar
Til alle dere som syter, hvor mange av dere har vært inne i forsvaret og på den måten fått seg et grunnlag for om førstegangstjenesten er noe dritt eller ikke...?

 

Til du som mener du taper så mye; 250 000 er piss og ingenting over et livsløp. og det taper er nok ganske likt for alle som gjenomfører førstegangstjenesten, så det er ikke noe synd i deg.

De fleste er heller ikke i en etableringsfase når de runder 20, de fleste begynner da gjerne på et studium som går over 3-5 år.

 

Alt i alt så dreier det seg ikke om "ditt" behov, men om forsvaret og landets behov.

Førstegangstjenesten er en "once in a lifetime" mulighet til å oppleve noe helt spesielt som man ikke vil kunne få muligheten til senere i livet.

 

Når man først blir kalt inn, så gjør det beste ut av det, og jeg har enda til gode å høre en som har vært i en litt operativ avdeling klage over hvor fælt førstegangstjenesten var, greit det har selvfølgelig vært perioder med litt hat, men det er utrolig godt å hate litt innimellom. Man lærer å sette mer pris på enkelte selvfølgeligheter som en varm og myk seng ;)

 

Som arbeidsgiver i det sivile så ser jeg det som positivt at de jeg ansetter har fullført førstegangstjenesten, det viser i det fleste tilfeller at de har gode holdninger og at de ikke er redd for å ta i et tak.

 

Hvorvidt førstegangstjenesten er noe dritt eller ikke er i og for seg irrelevant hvis man tar utgangspunkt i at årsaken til motviljen først og fremst ligger i at utvelgelsesprosessen er tilfeldig og dermed urettferdig. Jeg er enig i at det er behov for personell til å tjene landet, men absolutt ikke at det skal være mulig for enkelte å unngå tjenesten, samt at kvinner ikke behøver å gjøre det samme.

 

Et annet argument kan være at oppgavene man får er lite inspirerende, jeg har enda til gode å høre om noen som faktisk hadde valgt førstegangstjenesten dersom de hadde hatt et reelt valg.

 

Såfremt den enkelte ikke setter pris på å bli tvunget til å gjøre noe de ikke liker så kan førstegangstjenesten kan sees på som en straffeskatt som blir belastet tilfeldig utvalgte borgere, er det rettferdig?

 

Jeg kan ikke se at det finnes noe reelt belegg for å si at folk som har gjennomført førstegangstjenesten har bedre holdninger enn andre. Det er kanskje riktig når man ser på de som har dimmet på dårlig grunnlag og andre, men ikke når man sammenligner de som ble plukket ut og de som tilfeldigvis slapp unna.

 

Mens mine kamerater var i forsvaret begynte jeg på høyere utdannelse og kom dermed i jobb ett år tidligere. Jeg får et forsprang når det gjelder karriereutvikling i tillegg til høyere livslønn.

 

Hvis du er kjent med rentes rente så vil du se at 250 000 kr er mye hvis det brukes til nedbetaling av lån.

 

Poenget er at opplegget slik det er i dag ikke er rettferdig, og at det oppleves som mer attraktivt å velge bort førstegangstjenesten. Da kan Forsvaret enten gjøre førstegangstjenesten så attraktiv at den veier opp for kostnaden, eller gjøre det umulig å velge den bort.

Lenke til kommentar
Hvis du er kjent med rentes rente så vil du se at 250 000 kr er mye hvis det brukes til nedbetaling av lån.

 

Hvis du er kjent med kostnader så skjønner du vel at man sitter ikke igjen med 250 000 igjen på konto etter et år i jobb.

Er da mange som gjør det....Kommer an på om man tjente 250k før eller etter skatt

Lenke til kommentar
Hvis du er kjent med rentes rente så vil du se at 250 000 kr er mye hvis det brukes til nedbetaling av lån.

 

Hvis du er kjent med kostnader så skjønner du vel at man sitter ikke igjen med 250 000 igjen på konto etter et år i jobb.

 

Og hva er relevansen her`? du sitter likevel igjen med mer enn om du hadde dratt i forsvaret. Jeg finner det merkelig at noen på død og liv skal ha alle til å tro at dette er det beste for dem.

Og jeg undres forsåvidt på hva jeg egentlig tapte på å ikke få det året? (virkelig!)

Lenke til kommentar

I stedet for å komme med penger som begrunnelse (for man får tross alt kost og losji betalt mens man er i millitæret), hva tjener man på å være der et år om man ikke har noen interesse av de erfaringene som er helt åpenbart? Kameraetskap man like greit kunne fått gjennom.. La oss si. Universitetet?

Lenke til kommentar

Gjennom blod, svette og tårer blir samholdet og kameratskapet et helt annet enn ved et universitet. Dette avhenger selvsagt av hva man gjør, men de jeg kjenner som har vært i militæret og ikke likte det, er de som valgte letteste utvei og satt et år i ei lita vaktbu, klipte plenen osv. Også de som ble sendt hjem hater militæret. Hvis man gjør en innsats, kan man få minner og opplevelser du ikke finner på en skole.

Lenke til kommentar
All den tid du ikke har prøvd har du vel et svakt grunnlag for å uttale deg.

 

Og du har like liten grunn til å anta at jeg ville ha hatt det bedre, så touche...

 

Touche? Jeg er tross alt ferdig med fgtj, og da har jeg et bedre grunnlag for å uttale meg. Har ikke antatt at du ville ha trivdest, poenget mitt var at du ikke har grunnlag for å uttale deg negativt, eller positivt, sålenge du faktisk ikke har prøvd. Døm forsvaret nord og ned for min del, men ikke før du vet hva det går ut på.

 

Føler at en del stereotyper fra gamle dager henger igjen her. Blant annet skrikende befal osv. I min avdeling var alle motivert og hadde lyst til å være der. Det er faktisk mulig. Og miljøet blir svært bra når alle har lyst. Kjenner meg ikke tale om igjen i negative omtalelser lenger oppe i tråden. Kanskje jeg har vært heldig, hva vet jeg..

 

Jeg mener også helt bestemt at de 250 000 man tjener som 20-åring(og mye sannsynlig bruker på tull) ikke er så mye verdt som et fint år i grønt når man blir eldre. Tenker da først og fremst på de som går yrkesfag, og som skal bruke resten av livet i samme yrke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...