Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...

Anbefalte innlegg

Du høres mest ut som en taper som ikke har baller nok til å komme seg vekk fra det toskete førstegangstjenesten, og derfor bare dulter etter som en av saueflokken.

For det hadde vel vært for galt og gjort noe de andre ikke gjør, eller hva?

Forsvaret består stort sett av halvgamle feite mannfolk som er så til de grader korrupte og utnytter systemet så mye det går.

De får spandert turer for at de skal kjøpe ting av en leverandør, i tillegg skriver de reiseregning på dette.

Alt i arbeidstiden, selvsagt.

Jeg blir så inni hampen irritert over dette, men likevel er jeg glad siden jeg kom meg unna den dritten.

Jeg vil ikke være en av saueflokken og være der i ett år for å bli hjernevasket.

Har sett en del eksempler på folk som faen ta har blitt helt forandret etter en stund i det miljøet der, de har minst blitt hjernevasket, hva annet de har gjort trenger jeg vel egentlig ikke å vite.

Nuff said.

Mye kan bli sagt om forsvaret, men DET er aldeles ikke sant!

En typisk ansatt i forsvaret er en mann i 30-40 årene i god fysisk form, og korrupsjon forekommer dessverre veldig mange steder, ikke alle blir like blåst opp i media.

Vi får minst to timer i uken til å trene i arbeidstiden, dette er noe flere bedrifter burde hatt! Det har massevis av fordeler.

Jeg skal love deg at innkjøp ikke er slapt i sjøforsvaret, det er veldig mange regler å forholde seg til, og riksrevisjonen sjekker ofte opp i saker hvis det er uklarheter. Det koster å ha et forsvar, og det er essensielt å synliggjøre militær makt og tilstedeværelse for å bevare norske interresser.

Endret av Skagen
Unødvendig quoting.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye kan bli sagt om forsvaret, men DET er aldeles ikke sant!

En typisk ansatt i forsvaret er en mann i 30-40 årene i god fysisk form, og korrupsjon forekommer dessverre veldig mange steder, ikke alle blir like blåst opp i media.

Vi får minst to timer i uken til å trene i arbeidstiden, dette er noe flere bedrifter burde hatt! Det har massevis av fordeler.

Jeg skal love deg at innkjøp ikke er slapt i sjøforsvaret, det er veldig mange regler å forholde seg til, og riksrevisjonen sjekker ofte opp i saker hvis det er uklarheter. Det koster å ha et forsvar, og det er essensielt å synliggjøre militær makt og tilstedeværelse for å bevare norske interresser.

Jeg må bare spørre: Har du noensinne hatt en fast, seriøs jobb som du har vært engasjert i, utenom Forsvaret?

Du høres jo akkurat like trangsynt og selvfavoriserende ut som alle de andre gretne gamle gubbene som trasker rundt der.

Endret av Skagen
Unødvendig quoting.
Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre: Har du noensinne hatt en fast, seriøs jobb som du har vært engasjert i, utenom Forsvaret?

Du høres jo akkurat like trangsynt og selvfavoriserende ut som alle de andre gretne gamle gubbene som trasker rundt der.

Har du ??

Endret av Skagen
Unødvendig quoting.
Lenke til kommentar

Jeg har hatt det, men virkelig engasjert var jeg ikke.

Jeg har en veldig gøy jobb nå, og har så mange kurs- og utdanningsmuligheter mens jeg jobber her, arbeidsmuljøet og velferdstilbudene er enestående. Det er gøy å jobbe på et sted som ikke er profittorientert.

Må sies at jeg jobber med datasystemer og innkjøp, jeg er ikke en person med mye grønn tjeneste bak meg, og typiske militære ting er ikke noe jeg er spesielt glad i, som parader, feltøvelser og slikt.

Lenke til kommentar
Du høres mest ut som en taper som ikke har baller nok til å komme seg vekk fra det toskete førstegangstjenesten, og derfor bare dulter etter som en av saueflokken.

For det hadde vel vært for galt og gjort noe de andre ikke gjør, eller hva?

Forsvaret består stort sett av halvgamle feite mannfolk som er så til de grader korrupte og utnytter systemet så mye det går.

De får spandert turer for at de skal kjøpe ting av en leverandør, i tillegg skriver de reiseregning på dette.

Alt i arbeidstiden, selvsagt.

Jeg blir så inni hampen irritert over dette, men likevel er jeg glad siden jeg kom meg unna den dritten.

Jeg vil ikke være en av saueflokken og være der i ett år for å bli hjernevasket.

Har sett en del eksempler på folk som faen ta har blitt helt forandret etter en stund i det miljøet der, de har minst blitt hjernevasket, hva annet de har gjort trenger jeg vel egentlig ikke å vite.

Nuff said.

Klassisk bitter hater som frådende og omtåket av hat innbiller seg at alle i forsvaret er korrupte osv..dette gjelder forsvarstopper, som er akkurat like korrupt og jævlige som næringslivstopper, det har ingenting med menig vindvott og gjøre. Du snakker om saueflokken, fikk du kanskje ikke være med i saueflokken du stakkar? siden du har så vanvittig mye imot den..

Endret av Skagen
Unødvendig quoting.
Lenke til kommentar
Har du ??

Ja, faktisk.

Klassisk bitter hater som frådende og omtåket av hat innbiller seg at alle i forsvaret er korrupte osv..dette gjelder forsvarstopper, som er akkurat like korrupt og jævlige som næringslivstopper, det har ingenting med menig vindvott og gjøre. Du snakker om saueflokken, fikk du kanskje ikke være med i saueflokken du stakkar? siden du har så vanvittig mye imot den..

Selvsagt fikk jeg være med, men jeg var ikke videre engasjert i at den dritten der skulle ta opp ett år av livet mitt.

Jeg har faktisk bedre ting å finne på.

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Har du ??

Ja, faktisk.

Selvsagt fikk jeg være med, men jeg var ikke videre engasjert i at den dritten der skulle ta opp ett år av livet mitt.

Har du eller ikke fullført førstegangstjenesten.

Hvis du har, hvor og i hvilken stilling ?

Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Har du ??

Ja, faktisk.

NEI det har jeg ikke.

Forresten, til dere som tror dere står sterkere når dere skal søke jobb hvis dere har fullført førstegangstjenesten:

De færreste bryr seg om dette nå til dags, eneste som kunne finne på å bry seg må være de som er svært gammeldagse av seg.

Jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra der jeg har jobbet hvertfall, på at jeg ikke var inne mer enn en dag.

Lenke til kommentar
Har du ??

Ja, faktisk.

NEI det har jeg ikke.

Forresten, til dere som tror dere står sterkere når dere skal søke jobb hvis dere har fullført førstegangstjenesten:

De færreste bryr seg om dette nå til dags, eneste som kunne finne på å bry seg må være de som er svært gammeldagse av seg.

Jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra der jeg har jobbet hvertfall, på at jeg ikke var inne mer enn en dag.

Nettopp, du vet ikke hva du har gått glipp av. Si hva du vil, men du har ikke noe grunnlag for å utale deg om et år i militæret hadde vært bortkastet eller ikke.

Lenke til kommentar

Har langt ifra lest hele denne tråden ennå, og ser det slik at generelt sett sier alle bortimot det samme. Og jeg synes det er idiotisk å skulle feie folk som dimmer under en kam. Selvsagt vil det alltids være noen unnasluntrere som kanskje burde hatt seg et år i førstegangstjenesten. Men for en stor del av befolkningen er maset om førstegangstjeneste et rent helvete. Jeg ser på dette som bortimot et fengsel...

Grunnen til at jeg selv kommer til å gjøre alt for å sleppe dette året er ikke fordi at jeg ser på dette som noe skummelt/kjedelig eller slitsomt, men tanken på det økonomiske tapet.

Så vidt jeg vet ligger vel daglønnen i forsvaret på omtrent 140 kr, mens du kanskje ute i jobb hadde tjent 300000 kjapt regnet vil dette da si et tap på 200 000-250 000 kr. Ikke bare er det surt å tape så mye penger men det kan også føre til en trang økonomisk framtid. I 20-årene er mange i etableringsfasen, og det er nettopp da de blir tvunget inn i denne førstegangstjenesten. Med lån på både bil og hus blir dette en kostbar affære.

Dermed mener jeg at denne førstegangstjenesten burde vært frivillig da det trossalt sitter mange krigsglade ungdom rundt omkring i landet som bare venter på å slenge pølsefingrene rundt en rusten AG3. Disse er ungdom som er forberedt på å gjøre en innsats for landet sitt, og som venter på å springe rundt i skogen å skyte rødfis. Og selvfølgelig er det noen som vurderer en framtid i forsvaret. Hvorfor kan ikke disse bare bli tatt inn da så kan heller ungdom i etableringsfasen/studier la vær? Selvsagt vil et år med studier være et like stort tap om ikke større enn et år i forsvaret, men da sitter du hvertfall igjen med noe fornuftig etterpå, et grunnlag for senere. Jeg er sikker på at bortimot alle og enhver som ikke har hvert igjennom førstegangstjeneste skulle greid å plafre ned noen tullinger om de prøvde å innvadere landet.

Andre argumenter for at folk på død og liv må inn i forsvaret er at mann trenger et år med struktur og ordentlig liv. Men jaggu faen så blir det nå folk av de som ikke har vært inne heller da. De aller fleste som vokser opp idag vokser opp i et sosialisert samfunn.. Så akkurat denne problemstillingen ser jeg på som ikke-eksisterende. De fleste blir det folk ut av selv om de bare virker som slevende hyperaktive og godterispisende dritunger i 14-15 årsalderen.

Så helt til slutt vil jeg da si at de som ønsker å unngå førstegangstjenesten.. Gjør dette så godt dere kan!(Vær kreativ, det meste fungerer nok!!) Dere som vurderer en framtid i forsvaret eller som synes et slikt år høres interresant ut gjennomfør det!!

Mvh

EnSomIkkeVilLekeKrigISkogenEtÅr

Lenke til kommentar
Har du ??

Ja, faktisk.

NEI det har jeg ikke.

Nettopp, du vet ikke hva du har gått glipp av. Si hva du vil, men du har ikke noe grunnlag for å utale deg om et år i militæret hadde vært bortkastet eller ikke.

Er så flott å høre på de som skal skryte av alt bare fordi de jobber der.

Helt fantastisk :)

Har langt ifra lest hele denne tråden ennå, og ser det slik at generelt sett sier alle bortimot det samme. Og jeg synes det er idiotisk å skulle feie folk som dimmer under en kam. Selvsagt vil det alltids være noen unnasluntrere som kanskje burde hatt seg et år i førstegangstjenesten. Men for en stor del av befolkningen er maset om førstegangstjeneste et rent helvete. Jeg ser på dette som bortimot et fengsel...

Grunnen til at jeg selv kommer til å gjøre alt for å sleppe dette året er ikke fordi at jeg ser på dette som noe skummelt/kjedelig eller slitsomt, men tanken på det økonomiske tapet.

Så vidt jeg vet ligger vel daglønnen i forsvaret på omtrent 140 kr, mens du kanskje ute i jobb hadde tjent 300000 kjapt regnet vil dette da si et tap på 200 000-250 000 kr. Ikke bare er det surt å tape så mye penger men det kan også føre til en trang økonomisk framtid. I 20-årene er mange i etableringsfasen, og det er nettopp da de blir tvunget inn i denne førstegangstjenesten. Med lån på både bil og hus blir dette en kostbar affære.

Dermed mener jeg at denne førstegangstjenesten burde vært frivillig da det trossalt sitter mange krigsglade ungdom rundt omkring i landet som bare venter på å slenge pølsefingrene rundt en rusten AG3. Disse er ungdom som er forberedt på å gjøre en innsats for landet sitt, og som venter på å springe rundt i skogen å skyte rødfis. Og selvfølgelig er det noen som vurderer en framtid i forsvaret. Hvorfor kan ikke disse bare bli tatt inn da så kan heller ungdom i etableringsfasen/studier la vær? Selvsagt vil et år med studier være et like stort tap om ikke større enn et år i forsvaret, men da sitter du hvertfall igjen med noe fornuftig etterpå, et grunnlag for senere. Jeg er sikker på at bortimot alle og enhver som ikke har hvert igjennom førstegangstjeneste skulle greid å plafre ned noen tullinger om de prøvde å innvadere landet.

Andre argumenter for at folk på død og liv må inn i forsvaret er at mann trenger et år med struktur og ordentlig liv. Men jaggu faen så blir det nå folk av de som ikke har vært inne heller da. De aller fleste som vokser opp idag vokser opp i et sosialisert samfunn.. Så akkurat denne problemstillingen ser jeg på som ikke-eksisterende. De fleste blir det folk ut av selv om de bare virker som slevende hyperaktive og godterispisende dritunger i 14-15 årsalderen.

Så helt til slutt vil jeg da si at de som ønsker å unngå førstegangstjenesten.. Gjør dette så godt dere kan!(Vær kreativ, det meste fungerer nok!!) Dere som vurderer en framtid i forsvaret eller som synes et slikt år høres interresant ut gjennomfør det!!

Mvh

EnSomIkkeVilLekeKrigISkogenEtÅr

Enormt godt skrevet!

Akkurat som jeg skulle sagt det selv.

På tur nedover dit så føltes det som jeg skulle i fengsel, så for MEG ble dette helt feil, og det var mye av grunnen til at jeg kom meg unnna også. I tillegg hadde jeg tilbud om ny jobb ventende, og hvis jeg hadde vært inne ett år er det ikke sikkert at de hadde hatt bruk for meg lenger, så må si jeg er glad jeg slapp unna.

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke det store problemet med millitærdimmere. Folk som irriterer seg over dem er tydeligvis folk som trives i millitæret, det er ikke alle som gjør det, det er ikke alle som finner seg til rette, det er folk som føler seg direkte utstøtt. Og å si at "psykiske traumer" er en dårlig unnskyldning i forhold til litt dårlig hørsel eller litt dårlig syn er noe av det dummeste jeg har hørt. Mennesker med psykiske problemer (da tenker jeg ikke nødvendigvis på noen som så katten sin bli skutt da de var små og som nå ikke "takler" å se et gevær, jeg tenker på folk som er suicidale, selvskadere over lengre tid osv.) har rett og slett ikke godt av å både fjernes fra sosiallivet sitt og plasseres i nærheten av skarpladde våpen.

Lenke til kommentar

Enig, men såvidt jeg vet så tas ikke suicidale mennesker inn i Forsvaret.

Forøvrig så synes jeg vi skulle ha droppet verneplikten, jeg synes den er altfor gammeldags. Prøv heller en "Gullivers reiser-filosofi", og gi en gulrot for å avtjene førstegangstjeneste heller enn å true med straff for å nekte. Økt lønn og større samfunnsmessige goder (som fordeler ved søk av høyere studier og andre fordeler) skulle i mine øyne kunne bidra til å rekruttere nok personell til å opprettholde styrken vi har i dag rent mannskapsmessig, i tillegg til at de som tjenestegjø faktisk er mennesker som ønsker å være der.

Lenke til kommentar

Ville bare avkrefte at det fra arbeidsgivere blir sett på som positivt å ha gjennomført førstegangstjenesten. Etter at den ble reelt ikke-obligatorisk og ikke omfavnet alle, har arbeidsgivere blitt likegyldige til hvorvidt førstegangstjenesten er gjennomført eller ikke.

Dette er det jeg har erfart både som jobbsøker og fra arbeidsgiversiden. Jeg er sikker på at dette gjelder generelt for kunnskapsyrker der det kreves høyere utdannelse og aktivitetene ikke krever militær kompetanse av noe slag.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du man har stolthet ved å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe?

Vil bare nevne det at det heter Forsvaret i Norge, og har ingen intensjoner om å drepe, men å gi et forsvar for Norge som en nasjon.

Lenke til kommentar

Etter å ha vært i militæret ei stønn, ser man hva det mest proveserende er. Det er å se gamle klasse-kamerater ligga strødd på strender rundt omkring i verden å mota stipend. Folkehøgskoler i Thailand, Mexico, Brazil osv, der det er 2 timer språk-undervisning om formidagen, mens resten av dagen går med på eksotiske opplevelser, eller bare å ligga å stranda i sola å drikke så å si gratis øl og drinker, mens en sjøl har tjeneste fra 6 om mårran til 4 om ettermiddagen, og gjerne lenger i hektiske perioder, å våkner opp til 20 minus å snø-storm hver mårra å vite at man har 10-12 timer tjeneste forran seg den dagen før man KANSJE er ferdig. Og det får man 4,51 øre i timen for, altså ikke nok til å ta seg et par øl mer enn to ganger i månden. Og strand-studentene, får det dobbelte av staten for å ligga på stranda:D Hurra, så lykklig jeg er over å vite det (NOT) Man kommer fra samma skole, har samma utdannelse, men han ene skal ligga på ei strand i thailand å ha sitt beste år i livet, mens en annen skal til snø-og-is-land å ha sitt værste år i livet, bare til myyye dårligere betaling!

Lenke til kommentar
..........

Hahaha :) Sucker! Slik hadde jeg det, og tro du meg, det var kjempedigg, og helt klart det beste til nå i livet mitt!

Men fra spøk til revolver, dette kunne du også ha klart. Alle kan komme seg unna førstegangstjenesten nå, de som nuh/da lever livet var kanskje "smartere" enn deg på sesjon, tenkte litt fremover.

Trøst deg med at du også har muligheten til dette etter endt tjeneste

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...