Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha, at forsvaret enda lurer personer til å kaste bort et år av livet sitt er jo priceless ;) Forsvaret skulle blitt ha gjort frivillig for leeenge siden, men neida de lever av å utnytte små naive 18 åringer mens fenriken på 19 masturberer til "makten". Hoho jeg frydes med tanken av rekruttene som løper rundt og herjer. Selv så tok jeg et år ferie. Reiste og fikk massasje til 15kr timen mens jeg så på toppløse damer og nippa drinker. Bytte det ut mot å krype i søla i nord-norge? Ler ;)

Og du viser her hvor lite du vet, fins ikke fenriker som er 19....

Trengs 2 års befalsutdanning før man blir fenrik.

Hørt om tildelt stilling? UB-korporalen min fra rekruttskolen var ferdig på UB-kurs årsskiftet 07/08, og er nå fenrik ved saniteten på Sessvollmoen. Han er 20, men kjapp hoderegning tilsier at han må ha startet befalsutdanningen sin etter fylte 19, og dermed teoretisk kunne vært fenrik før han fylte 20 dersom han hadde startet utdannelsen et år tidligere (har forsåvidt hørt at han røk på opptaket en gang før han kom inn).

Om det finnes 19år gamle fenriker i forsvaret vet jeg ikke, men det skal være teoretisk mulig. For tildelt stilling trenger man forsåvidt ikke befalsutdannelse i det hele tatt, da jeg var på UB-opptak for et par uker siden røk jeg ut sammen med bl.a. en som var sersjant fra før.

Lenke til kommentar
Haha, at forsvaret enda lurer personer til å kaste bort et år av livet sitt er jo priceless ;) Forsvaret skulle blitt ha gjort frivillig for leeenge siden, men neida de lever av å utnytte små naive 18 åringer mens fenriken på 19 masturberer til "makten". Hoho jeg frydes med tanken av rekruttene som løper rundt og herjer. Selv så tok jeg et år ferie. Reiste og fikk massasje til 15kr timen mens jeg så på toppløse damer og nippa drinker. Bytte det ut mot å krype i søla i nord-norge? Ler ;)

Og du viser her hvor lite du vet, fins ikke fenriker som er 19....

Trengs 2 års befalsutdanning før man blir fenrik.

Hørt om tildelt stilling? UB-korporalen min fra rekruttskolen var ferdig på UB-kurs årsskiftet 07/08, og er nå fenrik ved saniteten på Sessvollmoen. Han er 20, men kjapp hoderegning tilsier at han må ha startet befalsutdanningen sin etter fylte 19, og dermed teoretisk kunne vært fenrik før han fylte 20 dersom han hadde startet utdannelsen et år tidligere (har forsåvidt hørt at han røk på opptaket en gang før han kom inn).

Om det finnes 19år gamle fenriker i forsvaret vet jeg ikke, men det skal være teoretisk mulig. For tildelt stilling trenger man forsåvidt ikke befalsutdannelse i det hele tatt, da jeg var på UB-opptak for et par uker siden røk jeg ut sammen med bl.a. en som var sersjant fra før.

I teorien så kan man vel ta et UB kurs med bare 10 årig grunnskole. Så ja det er mulig i teorien at man kan finne en fenrik som er 19 år.

Angående tildelt stilling, det krever at man har en relevant utdanning til en stilling som forsvaret trenger, som f. eks lege. For å få den utdanningen så krever et studieløp som fører til at man vil være eldre enn 19år.

Men det skjer ikke i realiteten da det er begrensninger på hva en som ikke er fylt 18 kan lære av forsvaret

http://www.lovdata.no/all/hl-19530717-029.html#3

Lov om verneplikt

§ 4. Uten hensyn til bestemmelsen i § 3 første punktum kan Kongen i krig eller når krig truer bestemme at verneplikten skal inntre fra den dag i utskrivningsåret vedkommende fyller 18 år.

Har ikke lov til å lære mindreårige om stridsrelaterte virksomhet.

Kongen treffer nærmere bestemmelser om fra hvilket tidspunkt verneplikten inntrer for yngreårige som etter eget ønske utskrives i henhold til § 20, annet ledd.

Menn som blir antatt som frivillige i militær stilling eller som elever ved militære skoler før den ordinære vernepliktsalder, er vernepliktige fra og med antagelsen.

Frivillige som nevnt i annet, tredje og fjerde ledd, men som ikke har fylt 18 år, skal ikke gis opplæring eller delta i stridsrelatert virksomhet, og skal straks fritas fra tjeneste dersom riket er i krig eller krig truer eller Forsvaret eller noen del av det er beordret satt på krigsfot.

Lenke til kommentar

Det ble mye mindre stress, og mer tid til trening. Jeg er ikke så veldig engasjert i sånne ting uansett.

Jeg tar litt igjen i ettertid, men det meste går meg hus forbi, det gjør meg ikke så veldig mye.. Jeg kommer uansett ikke til å bruke AG3 som våpen hvis jeg fortsetter, ikke mye tess i det for oss ubåtkarer.

Lenke til kommentar
[snip]

Du blir sikkert lei av å høre om UB-korporalen min fra retkrutten etterhvert, men jeg tror fremdeles det skulle være teoretisk mulig å bli fenrik før fylte 20, hvis man ser på hans eksempel. Dette kommer dog litt an på varigheten på den foregående utdannelse som du nevner som påkrevd for tildelt stilling, og når opptakene er. Samtidig kan det være faktorer som t.d. minimumskrav til erfaring innen fagfelt (etter endt utdanning selvsagt) for å få tildelt stilling, men dette kjenner jeg ikke til.

La oss si at UB-korporalen fylte 18 i første halvdel av oktober, og at sanitetsopplæring (inkl rekruttskole) for nivå 3 starter like etter, ca midt i oktober, og varer i totalt ca 14 uker (korrigér meg om jeg tar feil). Da burde han være ferdig med denne opplæringen innen opptaket til UB-kurs starter i januar, og siden dette kurset varer i 12 mnd, burde han være ferdig utlært sersjant til årsskiftet året etter. Vedkommende UB-korporal er trolig ikke født i oktober, men han ble sersjant ved juletider etter at han var ferdig på UB-kurs, og han ble forfremmet til fenrik ikke mer enn en mnd senere (hørte jeg av flere uavhengige kilder, mindre enn en mnd etter at han var ferdig på UB-kurs). Dersom vi ikke tar hensyn til de ovennevnte faktorer som jeg ikke kjenner til, så som innrykksdatoer for saniteten og erfaringskrav, skal det fkatisk være teoretisk mulig å bli fenrik før du er 19 1/2. Da har du også et ekstra halvårs slingringsmonn til disse andre faktorene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil slippe førstegangstjenesten, så sant det ikke er noe i veien med dem. Lider selv av en kronisk lidelse, så jeg får mest sannsynlig beskjed om "å reise" når jeg møter opp til sesjon, noe som er mot min egen vilje. Hvordan er det med dette? Om jeg sier at jeg har lyst til å forsøke fallskjermjegerkurset; kan de la meg slippe til, når sykdommen er det eneste hinderet ? Har hørt at "det som ikke er et problem for meg, ikke er et problem for dem".

Endret av Jon4s
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil slippe førstegangstjenesten, så sant det ikke er noe i veien med dem. Lider selv av en kronisk lidelse, så jeg får mest sannsynlig beskjed om "å reise" når jeg møter opp til sesjon, noe som er mot min egen vilje. Hvordan er det med dette? Om jeg sier at jeg har lyst til å forsøke fallskjermjegerkurset; kan de la meg slippe til, når sykdommen er det eneste hinderet ? Har hørt at "det som ikke er et problem for meg, ikke er et problem for dem".

Kommer ann på hva som feiler deg i så tilfelle, hvilken sykdom er det snakk om ?

Lenke til kommentar

Kommer ann på hva som feiler deg i så tilfelle, hvilken sykdom er det snakk om ?

Kronisk tarmsykdom. Vurderer sterkt å operere hele dritten, selv om det er en 50/50 sjanse, men er verdt det om det er det som må til.

Lenke til kommentar
Husk at alle er ikke som deg ^^
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett noen gitt gode argumenter for å ta førstegangstjeneste istedet for å utdanne seg. Argumenter som "man vokser mer på det året" faller for sin egen urimelighet, håper dere ser det.

Det gjør nok ikke det, da man få muligheter til å utfordre seg selv på mange måter som man ikke vil få muligheten til hvis man går rett på studier.

Du kan gjerne si hvorfor du mener det faller på sin egen urimelighet....

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Fordi den "personlige veksten" ikke er en målbar størrelse, og fordi personer er forskjellige kan man ikke sammenligne en som har vært i militæret opp mot en som ikke har det. Vis meg den person som tør bedømme personlig vekst!

Du utelot å svare på det punktet som sier at man(hvis man vil) kan utfordre seg selv på en helt andre måter enn hva som er mulig som student.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna.

Vet ikke annet å si enn at du virker passe sur, og slett ikke motivert selv, siden du velger å sutre om unnasluntrere enn å konse på hvor optimalt du selv passer inn i samfunnet. Ta heller innover deg at folk er forskjellig, og respekter heller det faktumet!

Lenke til kommentar
Som student kan man utfordre seg selv på MANGE måter man ikke får muligheten til å militæret. Det fungerer begge veier

Har du noe konkrete ting å komme med av de "mange" måtene dine ?

Studerer selv, og mener selv at man lærer mer om seg selv i løpet av militær tjenesten enn man gjør som student.

Lenke til kommentar
Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna.

Vet ikke annet å si enn at du virker passe sur, og slett ikke motivert selv, siden du velger å sutre om unnasluntrere enn å konse på hvor optimalt du selv passer inn i samfunnet. Ta heller innover deg at folk er forskjellig, og respekter heller det faktumet!

Du høres mest ut som en taper som ikke har baller nok til å komme seg vekk fra det toskete førstegangstjenesten, og derfor bare dulter etter som en av saueflokken.

For det hadde vel vært for galt og gjort noe de andre ikke gjør, eller hva?

Forsvaret består stort sett av halvgamle feite mannfolk som er så til de grader korrupte og utnytter systemet så mye det går.

De får spandert turer for at de skal kjøpe ting av en leverandør, i tillegg skriver de reiseregning på dette.

Alt i arbeidstiden, selvsagt.

Jeg blir så inni hampen irritert over dette, men likevel er jeg glad siden jeg kom meg unna den dritten.

Jeg vil ikke være en av saueflokken og være der i ett år for å bli hjernevasket.

Har sett en del eksempler på folk som faen ta har blitt helt forandret etter en stund i det miljøet der, de har minst blitt hjernevasket, hva annet de har gjort trenger jeg vel egentlig ikke å vite.

Nuff said.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...