fedtcreme Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Selvsagt er det ikke attraktivt, når sjansen er STOR for å havne i slavestillinger. Var selv i operativ tjeneste, men måten forsvaret utnytter verneplikten på idag er bare nedrig. Verneplikten eksisterer kun for å få billig arbeidskraft til støttefunksjoner. Lenke til kommentar
aengas Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det som irriterte meg mest av alt var at jeg ble innkalt i januar. Hadde jeg blitt innkalt om sommeren hadde jeg gått inn uten problemer. Men fordi jeg ble kalt inn i jan bestemte jeg meg heller å ta et år på et universitet samt jobbe så ikke et halvt år ble bortkasta. Hadde jeg gått inn i jan hadde jeg jo havnet 2 år bak skjema med tanke på videre utdannning. Uanz, en dag rett etter jul ringer det en fyr fra forsvaret og lurer på om jeg har fått innkallelse til jan, jeg svarer nei for det hadde jeg jo ikke fått ettersom jeg søkte utsettelse. Så spurte han om jeg ville inn i jan eller mars, jeg sa nei og forklarte at jeg hadde begynt på utdanning osv og dermed ikke ville inn. Da sa han jeg snakte med: "Ok, da sier vi det sånn"... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna. Jeg var keen på å ta militærtjenesten min, men ble ikke tjenestedyktig, pga ca -2,5 på hvert øye. Og jeg ville inn. Klag heller på millitæret i stedet for folk som ikke kommer inn. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hva ble karakteren din på sesjon da? Jeg bodde på rom med en på rekruttskolen som hadde karakter 4 på syn, og han kjører minibuss i Bodø nå. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Fikk 9 på alt unntatt synet. Der fikk jeg vel 4. Og fikkd u en firer, så kom du ikke inn. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg var keen på å ta militærtjenesten min, men ble ikke tjenestedyktig, pga ca -2,5 på hvert øye. Og jeg ville inn.Klag heller på millitæret i stedet for folk som ikke kommer inn. Så viss jeg har cirka -5 på begge øynene så kommer jeg ikke inn? Lenke til kommentar
turbz Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Haha, at forsvaret enda lurer personer til å kaste bort et år av livet sitt er jo priceless Forsvaret skulle blitt ha gjort frivillig for leeenge siden, men neida de lever av å utnytte små naive 18 åringer mens fenriken på 19 masturberer til "makten". Hoho jeg frydes med tanken av rekruttene som løper rundt og herjer. Selv så tok jeg et år ferie. Reiste og fikk massasje til 15kr timen mens jeg så på toppløse damer og nippa drinker. Bytte det ut mot å krype i søla i nord-norge? Ler Lenke til kommentar
40mm Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Haha, at forsvaret enda lurer personer til å kaste bort et år av livet sitt er jo priceless Forsvaret skulle blitt ha gjort frivillig for leeenge siden, men neida de lever av å utnytte små naive 18 åringer mens fenriken på 19 masturberer til "makten". Hoho jeg frydes med tanken av rekruttene som løper rundt og herjer. Selv så tok jeg et år ferie. Reiste og fikk massasje til 15kr timen mens jeg så på toppløse damer og nippa drinker. Bytte det ut mot å krype i søla i nord-norge? Ler Og du viser her hvor lite du vet, fins ikke fenriker som er 19.... Trengs 2 års befalsutdanning før man blir fenrik. Lenke til kommentar
CopyDog Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Ja å vite det kommer til og redde livet ditt en gang. det er jo helt meningsløst barnehage for voksne folk heter det Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hvis du går inn som LB som 17-åring går jo det ganske fint, antar jeg. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Ja å vite det kommer til og redde livet ditt en gang. det er jo helt meningsløst barnehage for voksne folk heter det Tror ikke det er det som kommer til å redde livet mitt under et skarpt oppdrag. Forsvaret er ikke en barnehage, har du vært inne selv ? I så tilfelle, hvor og i hvilken stilling siden du er så negativ ? Lenke til kommentar
CopyDog Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Hvorfor er du så positiv? Hva er det du lærer som er så meningsfylt? Endret 18. februar 2008 av CopyDog Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Når valget står mellom en skitten, kjedelig og helt meningsløs kontorjobb i forsvaret (Ble meldt ikke stridsdyktig pga. en kneskade) og det å få startet på en utdannelse innen noe jeg interesserer meg for var jo valget ganske enkelt. Valgt derfor å sende en legeerklæring på at kneet mitt var for vondt til å jobbe i forsvaret og slapp å ha den greia over meg. På den måten fikk jeg startet på utdanningen mens en som muligens hadde lyst til å dra i militæret fikk plassen min. Eller ville du kanskje ha en som er helt uinteressert ved siden av deg i gjørma istede? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hva er det du lærer som er så meningsfylt? Kommer i storform hvis man bare prøver litt, bedre selvtillit, får testet kroppen og sinnet, man vet hva kroppen er god for, får nye venner og man blir mer voksen/lærer mer om ansvar og orden. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Alt det der har du jo muligheten til under studiene også. Kan trene masse, får testa stressituasjoner foran eksamen. En får seg nye venner, blir mer voksen, lærer seg å ta ansvar for læring og lærer deg at det ikke er enkelt å leve i en leilighet som flyter over. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Alt det der har du jo muligheten til under studiene også. Kan trene masse, får testa stressituasjoner foran eksamen. En får seg nye venner, blir mer voksen, lærer seg å ta ansvar for læring og lærer deg at det ikke er enkelt å leve i en leilighet som flyter over. Ja, det å starte en høyere utdanning er krevende og man lærer mye om det å studere på egenhånd, har ikke sagt at man må velge en av dem, jeg valgte forsvaret først, skal komme i form, bla bla bla og så skal jeg starte på utdanningen min. Jeg var også skolelei, så det å gå rett til universitetet var ingen mulighet for meg, kunne gått tatt et friår, men hadde uansett fått mer ut av å bare ta førstegangstjenesten på det tidspunktet, så er jeg ferdig med det. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 I det siste er jeg enig med deg i. Det å ta ett friår eller det å ta førstegangstjenesten hadde for meg ikke vært et valg, da hadde jeg tatt førstegangstjenesten. Men selv ville jeg gjerne komme rett ut i studiene siden jeg var klar over hva jeg ville gjøre. Derfor valgt jeg å rett og slett sørge for at jeg ble ikke tjenestedyktig slik at jeg slapp å søke om utsettelse på førstegangstjenesten hvert år, slapp at det gikk ut over studiene/jobb etterpå osv. På den måten kom trolig en som faktisk hadde lyst til å dra inn i millitæret inn, og slapp å ta seg friåret som kanskje var alternativet. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Om du virker positiv og sier klart ifra om hvor du vil er sjansen for å få en variert, krevende og morsom stilling stor. Da får du oppleve mye moro og kan få skaffet deg en del fine minner for livet. Det sier seg jo selv at om du søker deg til en presteass-stilling eller noe sånt kan du ikke regne med å ha det superspennende i et år... I tillegg er jeg overbevist om at vennene du skaffer deg i mlitæret ikke akkurat er av samme typen du vil få på et universitet eller høyskole. For meg var det ihvertfall folk fra steder og med "livsstiler" jeg aldri hadde kommet borti noe annet sted. Et år i grønt er hva du gjør det til selv, og at det finnes så mange slappe og umotiverte nordmenn synes jeg er litt trist. Når militæret i utgangspunktet er noe alle må gjennom burde holdningene til folk være en helt annen... Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Vil vel egentlig tro at holdning hadde vært en helt annen hvis det ikke var noe en måtte igjennom. Er nok av folk som vil inn, hvis en kun tok inn de som ville inn, altså hele greia var frivillig, hadde de fått inn nok folk og alle hadde vært motiverte og hatt gode holdninger i forhold til militæret. Det å bli påtvunget noe på den måten førstegangstjenesten blir påtvunget, hvor en i teorien må velge mellom to onder ifølge mange (militærtjeneste eller siviltjeneste) synes jeg ikke det er rart at folk har dårlige holdninger til militæret da det for mange er det beste av to onder. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg er i utgangspunktet veldig enig med trådstarter. Jeg er en av de få som faktisk ikke ser mørkt på å måtte avtjene verneplikt, men nå har det seg slik at jeg i forrige uke fikk et brev fra Vernepliktsverket, med tittel "Fritak for førstegangstjeneste i fredstid". Det er altså ikke alle som "får" inn i forsvaret, uten å direkte be på sine knær om å få dit. Ikke mange i landet blir innkalt nå for tiden, noe som har litt å gjøre med at forsvaret ikke har råd til å ha alle inne, og at man ikke har bruk for det. (Selv om jeg og mange andre sikkert er uenig i akkurat det. Alle har godt av å lære litt disiplin.) Uansett: Penget mitt er at det er ikke alltid et eget valg om man dimmer eller ei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg