hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Selv har jeg hørt det er ca 1/3 av tjenestedyktige som blir innkalt, tenk det ca 30% Likevel klarer ikke staten, eller gjør ikke en gang ett forsøk på å få den andelen som er mest motivert. Skal vedde på at pengene til 1. gangstjenesten hadde blitt brukt 300% mer effektivt hvis de kunne prøve å kartlegge holdningene til de vernepliktige på sesjonen. Å bruke hundretusenvis av kroner på en umotivert person er bortkastet skattepenger ... Til slutt: Ikke alle her ser på militæret som ett bortkastet år men vær så snill å respekter de som faktisk mener det! Lenke til kommentar
Putas Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Nå gadd ikke jeg lese alle innleggene her så mulig noen har tatt opp dette før. Men jeg ble sendt hjem fra madla 9.januar pga av kne og alder (24år). Fikke ikke høre om noe alternativer som feks kontortjeneste eller siviltjeneste. Så når forsvaret sender hjem folk over en lav sko er det ikke bare vi "slappe" folk sin vei. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ca samme skjedde med en fyr jeg kjenner. Han ville i utgangspunktet inn, men Forsvaret ville tydeligvis ikke ha han så de prøvde å psyke ham ut før de til slutt sendte ham vekk. Han var på madla 4-5 dager. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Ser ikke helt poenget med å være forbanna på dimmere. Vi som fullfører førstegangstjenestesten har eller har hatt et år med moro og nye kompiser, mens de som ikke takler et år i grønt forsvinner. Bedre det enn å ha en haug med sjanseløse tullinger løpende rundt i skauen med meg som ikke ønsker å være der. da ville jeg ha vært forbanna... Lenke til kommentar
HV-slave Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Selv har jeg hørt det er ca 1/3 av tjenestedyktige som blir innkalt, tenk det ca 30% Likevel klarer ikke staten, eller gjør ikke en gang ett forsøk på å få den andelen som er mest motivert. Skal vedde på at pengene til 1. gangstjenesten hadde blitt brukt 300% mer effektivt hvis de kunne prøve å kartlegge holdningene til de vernepliktige på sesjonen. Å bruke hundretusenvis av kroner på en umotivert person er bortkastet skattepenger ... Til slutt: Ikke alle her ser på militæret som ett bortkastet år men vær så snill å respekter de som faktisk mener det! ENIG! Var selv ikke motstander av førstegangstjenesten da jeg var inne (1998 - før de største nedskjæringene), Men HV har klart å omvende meg. Syntes den gang hele opplegget virket litt spennende, men det er faktisk ingen tvil overhodet om at jeg tapte på det. Var så "heldig" å slippe unna med 6mnd, men er nå lenket til HV 4ever! Og selvfølgelig - nå som før - helt uten kompensasjon. For jeg kaller ikke de smulene vi får i HV for erstatning. 1200,- for 5 dager? Tilsvarende i førstegangstjenesten må jo også veies opp mot hva folk tjener som slipper tjenesten. Da utgjør et år i Forsvaret faktisk 200.000 + !!Dette er ikke staten villig til å kompensere for, og dermed kaller jeg heretter både førstegangstjenesten og HV for FRIHETSBERØVELSE - det er det det er. Hadde det vært likt for alle, hadde jo det vært noe, men dette er ikke lenger tilfelle, og forsvarsministeren burde begynne å gjøre opp for seg! Angående utbetaling av tillegg i forbindelse med HV-øvelse er det jo også sånn at man kan være så heldig å ha en arbeidsgiver som betaler deg fullt ut under øvelsen. Dette hjelper ikke en dritt så lenge øvelsen legges til helger eller treffer andre dager du har fri, f.eks. i forbindelse med skiftarbeid. Da taper man bare - slik som jeg - 120 timer av min oppsparte tid. Har 60 timers arbeidsuke før øvelsen og vanlig arbeidsuke etterpå. La for all del de som vil, kaste bort tiden sin på dette, jeg har annet å ta meg til. Er ikke lenger den "atletiske" ungdommen som gjennomførte verneplikten heller, så hvilken nytte har egentlig fedrelandet av min motvillige, sendrektige kropp??? 1 Lenke til kommentar
40mm Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Selv har jeg hørt det er ca 1/3 av tjenestedyktige som blir innkalt, tenk det ca 30% Likevel klarer ikke staten, eller gjør ikke en gang ett forsøk på å få den andelen som er mest motivert. Skal vedde på at pengene til 1. gangstjenesten hadde blitt brukt 300% mer effektivt hvis de kunne prøve å kartlegge holdningene til de vernepliktige på sesjonen. Å bruke hundretusenvis av kroner på en umotivert person er bortkastet skattepenger ... Til slutt: Ikke alle her ser på militæret som ett bortkastet år men vær så snill å respekter de som faktisk mener det! ENIG! Var selv ikke motstander av førstegangstjenesten da jeg var inne (1998 - før de største nedskjæringene), Men HV har klart å omvende meg. Syntes den gang hele opplegget virket litt spennende, men det er faktisk ingen tvil overhodet om at jeg tapte på det. Var så "heldig" å slippe unna med 6mnd, men er nå lenket til HV 4ever! Og selvfølgelig - nå som før - helt uten kompensasjon. For jeg kaller ikke de smulene vi får i HV for erstatning. 1200,- for 5 dager? Tilsvarende i førstegangstjenesten må jo også veies opp mot hva folk tjener som slipper tjenesten. Da utgjør et år i Forsvaret faktisk 200.000 + !!Dette er ikke staten villig til å kompensere for, og dermed kaller jeg heretter både førstegangstjenesten og HV for FRIHETSBERØVELSE - det er det det er. Hadde det vært likt for alle, hadde jo det vært noe, men dette er ikke lenger tilfelle, og forsvarsministeren burde begynne å gjøre opp for seg! Angående utbetaling av tillegg i forbindelse med HV-øvelse er det jo også sånn at man kan være så heldig å ha en arbeidsgiver som betaler deg fullt ut under øvelsen. Dette hjelper ikke en dritt så lenge øvelsen legges til helger eller treffer andre dager du har fri, f.eks. i forbindelse med skiftarbeid. Da taper man bare - slik som jeg - 120 timer av min oppsparte tid. Har 60 timers arbeidsuke før øvelsen og vanlig arbeidsuke etterpå. La for all del de som vil, kaste bort tiden sin på dette, jeg har annet å ta meg til. Er ikke lenger den "atletiske" ungdommen som gjennomførte verneplikten heller, så hvilken nytte har egentlig fedrelandet av min motvillige, sendrektige kropp??? Prøv HV's innsatsstyrke, da blir det faktisk verdt tiden. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg er nå for tiden i siviltjeneste pga. skade i kne. Det er akkurat av den grunn som du nevner her at jeg valgte siviltjeneste. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hvor mye stolthet finnes i tvunget vernplikt da, trådstarter? Er ikke dette relativt? Hvis du virkelig hadde funnet stolthet i det å være en del av verneplikten/forsvaret tviler jeg på du hadde irritert deg så grenseløst over de som "vrir seg unna". Det virker på meg som om du er litt bitter for at du må avtjene verneplikten, mens noen andre slipper unna. Det virker som om du godt kunne ha tenkt deg å slippe. Hvorfor mener du man har stolthet ved å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe? Ok, så er det kanskje ikke akkurat snakk om stolthet, men er det en plikt, så er det en plikt. Og akkurat det med å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe trenger man absolutt ikke å gjøre, men finn noe annet å gjøre istedet, f.eks siviltjeneste. Dersom man på sesjon blir erklært tjenesteudyktig bør disse personene også bli erklært arbeidsudyktig på alle områder. Etter flere år i forsvaret har jeg sett oppgaver som selv en ape uten armer kan utføre. Dessuten kaster man ikke bort et år. Du får god erfaring, samt i mange tilfeller en nydelig tjenesteuttalelse å slå i bordet med. Jeg klør meg litt i hodet over argumentasjonen din. Det finnes flere årsaker til at en kan bli tjenesteudyktig, og hvis en skulle følge din tankegang så ville Norge slite med arbeidskraften, store trygdeutbetalinger og eventuelle erstatningskrav da mange av årsakene kan være begrunnet i oppvekst osv, og siden staten da fjerner fremtidig livsgrunnlag for noe de har gjort, så er det ikke urimelig å tro at noen vil saksøke. I teorien så kan en vel si at 2/3 av hvert årskull: - Ikke vil kunne jobbe - Ikke vil kunne bidra til samfunnet - Vil utgjøre en trygdekostnad - Vil utgjøre et samfunnsproblem da situasjonen med manglende utvikling kan resulterte i depresjoner, lavere livskavalitet, kortere levetid osv. Og jeg sitter da med spørsmålet; tenker du over hva du skriver, eller skriver du bare i sinne uten å tenke særlig langt over hva du krever? Så går en videre på det neste du har kommet med; Jeg skal forlange å vite årsaken er til manglende tjeneste Vel, du har lov å spørre, men å kreve kan du neppe gjøre. Hadde jeg sittet med deg da så hadde jeg svart at det er personlig og vedgår ikke stillingen. For i mitt tilfelle er det personlig, det er ikke noe som angår arbeidsgiveren overhode. Men jeg undres litt; du sier at du har vært i tjeneste i flere år. Da burde du også være klar over at det er en lege som vurderer hvorvidt du er tjenestedyktig eller ikke. Det du dermed sier er at du ikke har tiltro til at din egen arbeidsgiver skjøter jobben korrekt, for hvis du mener flere hadde greid seg i tjeneste, så skulle vel legen ha vært enig? Jeg for min del ville til befalskolen, men ble nektet på bakgrunn av personlige ting (som igjen ikke akkurat angår deg om du hadde spurt). Så jeg sitter egentlig med følelsen av at du ikke helt vet hva du snakker om når du drar alle under en kam. Lenke til kommentar
HV-slave Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 HV-I BW: Jeg kan ikke med mine beste evner få meg til å tro at du leste det siste avsnittet av innlegget mitt... Da jeg knapt er i stand til å matche forsterkningsstyrkenes krav, har jeg ikke tenkt å prøve på I-styrkenes. Dessuten er jeg avhengig av de fridagene jeg har. Jeg synes bare det er blodig urettferdig at noen av oss skal slite med denne skiten uten å få en dritt igjen, når flesteparten slipper. Du jobber vel heller ikke skift antar jeg, siden du ikke vet å sette pris på ei friuke. Den er faktisk absolutt nødvendig for å hente seg etter "harduka". Det betyr igjen at jeg må ta meg fri før øvelsen for ikke å grøfte fullstendig på oppstilling første dagen, hvilket krever enda en (minst) av mine oppsparte fridager. Hurra! Lenke til kommentar
40mm Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 HV-I BW: Jeg kan ikke med mine beste evner få meg til å tro at du leste det siste avsnittet av innlegget mitt... Da jeg knapt er i stand til å matche forsterkningsstyrkenes krav, har jeg ikke tenkt å prøve på I-styrkenes. Dessuten er jeg avhengig av de fridagene jeg har. Jeg synes bare det er blodig urettferdig at noen av oss skal slite med denne skiten uten å få en dritt igjen, når flesteparten slipper. Du jobber vel heller ikke skift antar jeg, siden du ikke vet å sette pris på ei friuke. Den er faktisk absolutt nødvendig for å hente seg etter "harduka". Det betyr igjen at jeg må ta meg fri før øvelsen for ikke å grøfte fullstendig på oppstilling første dagen, hvilket krever enda en (minst) av mine oppsparte fridager. Hurra! De fleste slipper faktisk ikke, 80% av de som fullfører førstegangstjenesten, vil før eller siden bli overført til HV slik det er nå. Og tar valget med 6måneder på Værnes og resten av tjenesten på avdrag til du er 44, så er ikke det blodig urettferdig ovenfor de som har vært inne i 12 måneder. Gir man litt ekstra, så får man utrolig mye tilbake i HV-I, går bare på vilje hvis man evner å finne den. Lenke til kommentar
HV-slave Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 HV-I BW: Jeg kan ikke med mine beste evner få meg til å tro at du leste det siste avsnittet av innlegget mitt... Da jeg knapt er i stand til å matche forsterkningsstyrkenes krav, har jeg ikke tenkt å prøve på I-styrkenes. Dessuten er jeg avhengig av de fridagene jeg har. Jeg synes bare det er blodig urettferdig at noen av oss skal slite med denne skiten uten å få en dritt igjen, når flesteparten slipper. Du jobber vel heller ikke skift antar jeg, siden du ikke vet å sette pris på ei friuke. Den er faktisk absolutt nødvendig for å hente seg etter "harduka". Det betyr igjen at jeg må ta meg fri før øvelsen for ikke å grøfte fullstendig på oppstilling første dagen, hvilket krever enda en (minst) av mine oppsparte fridager. Hurra! De fleste slipper faktisk ikke, 80% av de som fullfører førstegangstjenesten, vil før eller siden bli overført til HV slik det er nå. Og tar valget med 6måneder på Værnes og resten av tjenesten på avdrag til du er 44, så er ikke det blodig urettferdig ovenfor de som har vært inne i 12 måneder. Gir man litt ekstra, så får man utrolig mye tilbake i HV-I, går bare på vilje hvis man evner å finne den. Valgt? Hvem er det som har valgt noe som helst? Og jeg snakker ikke om urettferdig i forhold til andre som avtjener eller har avtjent verneplikt, men i forhold til resten av samfunnet, som faktisk går sin gang helt ubemerket. Jeg mener verneplikten som helhet burde gi mer avkastning enn noen lusne lommepenger. Hvis samfunnet i det hele tatt er interessert i å beholde noe som kalles forsvar, burde vernepliktige premieres. Det du sier du får så enormt mye igjen av i I-styrken, er mest sannsynlig ingenting verdt for meg. Man kan sikkert si at fallskjermjegere også får utrolig mye tilbake, hvis man bare vil svømme over iskaldt vann, spise rå larver og sulte i ukesvis, men det står ikke engang på listen min over mulige belønninger... Hvis du har moro av å gi alt i HV-tjenesten så ære være deg for det, men la meg slippe, med mindre HV erkjenner min innsats og avlønner meg deretter. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 HV-I BW: Jeg kan ikke med mine beste evner få meg til å tro at du leste det siste avsnittet av innlegget mitt... Da jeg knapt er i stand til å matche forsterkningsstyrkenes krav, har jeg ikke tenkt å prøve på I-styrkenes. Dessuten er jeg avhengig av de fridagene jeg har. Jeg synes bare det er blodig urettferdig at noen av oss skal slite med denne skiten uten å få en dritt igjen, når flesteparten slipper. Du jobber vel heller ikke skift antar jeg, siden du ikke vet å sette pris på ei friuke. Den er faktisk absolutt nødvendig for å hente seg etter "harduka". Det betyr igjen at jeg må ta meg fri før øvelsen for ikke å grøfte fullstendig på oppstilling første dagen, hvilket krever enda en (minst) av mine oppsparte fridager. Hurra! De fleste slipper faktisk ikke, 80% av de som fullfører førstegangstjenesten, vil før eller siden bli overført til HV slik det er nå. Og tar valget med 6måneder på Værnes og resten av tjenesten på avdrag til du er 44, så er ikke det blodig urettferdig ovenfor de som har vært inne i 12 måneder. Gir man litt ekstra, så får man utrolig mye tilbake i HV-I, går bare på vilje hvis man evner å finne den. Valgt? Hvem er det som har valgt noe som helst? Og jeg snakker ikke om urettferdig i forhold til andre som avtjener eller har avtjent verneplikt, men i forhold til resten av samfunnet, som faktisk går sin gang helt ubemerket. Jeg mener verneplikten som helhet burde gi mer avkastning enn noen lusne lommepenger. Hvis samfunnet i det hele tatt er interessert i å beholde noe som kalles forsvar, burde vernepliktige premieres. Det du sier du får så enormt mye igjen av i I-styrken, er mest sannsynlig ingenting verdt for meg. Man kan sikkert si at fallskjermjegere også får utrolig mye tilbake, hvis man bare vil svømme over iskaldt vann, spise rå larver og sulte i ukesvis, men det står ikke engang på listen min over mulige belønninger... Hvis du har moro av å gi alt i HV-tjenesten så ære være deg for det, men la meg slippe, med mindre HV erkjenner min innsats og avlønner meg deretter. Innsatstillegg i lønnnen for HV-I på 500 per dag Sign on bonus på 5000, og 30 000 utbetalt i bonus etter 3 år, i tillegg til bedre utstyr og bedre øvelser. Hadde en samtale med GIHV og det jobbes med å fjerne barne, jobb og andre tillegg, så skal man øke lønnen for alle i HV sånn et utbetalingen blir lik, da man gjør den samme jobben uavhenging av hvor mange barn man har. Ingen skal bli straffet for å være unkar og spelemann som han sa det. Lønnsutgifter er vist ikke der de største utgiftene til HV ligger. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg gadd ikke militæret jeg. Jeg er helt frisk. Jeg søkte utsettelse og det fikk jeg glatt =) Kjempefornøyd, anbefales! Angående militærdimmere, det er ikke vits i å tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Mann kaster ikke vekk et år, men som sagt du har ikke tjenestegjort og vet ikke hva du går glipp av. Jeg vil si de fleste er i stand til å avgjøre hva som utgjør best disposisjon av tiden sin. Eller ser du på deg selv som en slags allvitende guru som vet hvordan alle norges menn best bør bruke ett år av tiden sin? Ikke alle trives i forsvaret. Selv trives jeg prima, men kjenner flere som ikke gjør det og ønsker de var et helt annet sted, enten i arbeid eller som student etc. Jeg syntes folk bør få disponere sitt liv selv. Hvis du syntes de går glipp av noe, greit det, men er det egentlig god nok grunn til å tvinge dem? Endret 5. februar 2008 av T.F.T Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg gadd ikke militæret jeg. Jeg er helt frisk. Jeg søkte utsettelse og det fikk jeg glatt =) Kjempefornøyd, anbefales! Angående militærdimmere, det er ikke vits i å tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil. Men nå er det sånn i Norge at samtlige gutter over en viss alder skal tvinges inn. Er enig med deg med tanke på at ingen skal tvinges til noe de ikke vil, men hvorfor skal noen inn og andre slippe? Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Vet om mange som kunne ha hatt godt av militæret for å si det sånn.. Og jeg har enda til gode å møte noen som er negative mot å være i militæret, som faktisk HAR vært der, alle de som er negative er folk som ikke har vært der og tror at man kaster bort et år på å tjeneste-gjøre. Det gjelder bare å gå inn i noe med en litt positiv tankegang, istedet for å tro at alt kommer til å være tunge turer og bare fysisk fostring. Vel, her har du en. Var der ikke fult ut men det er nå så. Når jeg først kom inn i militæret var vi 6 stykker på et rom, etter at jeg dro var det 2 igjen. Og møtte veldig mange som så etter en god måte å dimme på. Til trådstarter, hvis det usannsynlige skulle skje at jeg søkte jobb hos deg en dag. Så vil jeg ikke jobbe for en sjef som mener tvungen førstegangstjeneste er nødvendig. Jeg godtar at militæret passer for noen. Men de som liker militæret burde godta at ikke alle er som dem. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Men nå er det sånn i Norge at samtlige gutter over en viss alder skal tvinges inn. Er enig med deg med tanke på at ingen skal tvinges til noe de ikke vil, men hvorfor skal noen inn og andre slippe?Jeg regner med du irriterer deg over at du måtte bruke et år av livet ditt på millitære mens mange slipper? Jeg skjønner deg veldig godt, personlig er jeg 100% i mot tvang. Det at millitære blir et slags "lotteri" der de uheldige "vinner" er ikke særlig rettferdig nei. Blir jeg kalt inn kommer jeg sannsynligvis til å gå i fengsel. Eller kanskje lyve på meg noe lidelser? Sist nevnte er ikke særlig rettferdig, men er jeg villig til å gå i fengsel for å stå på min menig når jeg kan lyve meg unna...? Skjønner godt at mange velger det siste alternativet. 1 Lenke til kommentar
Jan Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Du mener kvantitet foran kvalitet? Antall framfor sikkerhet? Antall framfor verdiskapning? Om det er tilfelle kan jo du som (potensiell) fremtidig arbeidsgiver jobbe et par år ekstra for å finansiere sirkuset. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg mangler et leddbånd i den ene skulderen og jeg har også kuldeallergi. Jeg opplyste ikke om dette på sesjon, men jeg ble spurt om jeg hadde det. Da var jeg ærlig og svarte ja. For meg ga jeg egentlig litt faen i om jeg ble kalt inn eller ikke. Altså det var like greit for meg å bli kalt inn som å ikke bli det. Jeg tror at de som absolutt ikke vil, eller helst ikke vil, bør havne bak de som viser interesse i køen. Det er jo kjempe mange som vil, men ikke kommer inn. Det er DETTE som etter min mening er det største problemet. Ikke om folk er late eller ikke. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna. Jeg synes det skinner gjennom, i dette og dine andre innlegg, at du egentlig er irritert over urettferdigheten i at noen må i militæret mens andre slipper. De andre argumentene dine virker vikarierende. Hvis du virkelig mener at å gjennomføre militæret er forbundet med stolthet så er det ingen grunn til å å irritere seg over de som slipper unna da du tydeligvis har noe å være stolt av og dermed kommer bedre ut av det enn de andre. Det finnes ikke siviltjeneste til alle som slipper vanlig tjeneste. Det finnes heller ikke nok plasser til at alle kan fullføre verneplikt. Blir du arbeidsgiver så skjønner du nok etter hvert at det er ganske søkt å kreve forklaring på ikke avtjent verneplikt fordi et flertall ikke har gjort det, dessuten kan du ikke sjekke sannhetsgehaltet i forklaringen. Selv var jeg motivert til å gjennomføre verneplikten, men Forsvaret nektet meg å slippe til før jeg begynte på høyere utdannelse. Først flere måneder etter jeg hadde begynt på utdannelsen, fikk jeg innkalling. Dette var selvfølgelig uaktuelt fordi jeg hadde fått venner og ikke ønsket et avbrudd i utdannelsen. Jeg fikk etter noen år dimmet på 'falskt' grunnlag. Årsaken til at jeg valgte dette var at jeg mener det er urettferdig og nærmest et overgrep å tvinge en helt tilfeldig gruppe til å tape arbeidsinntekt og karriere i ett år. Dersom alle hadde gjennomført verneplikt eller tilsvarende hadde jeg gladelig gjort det samme. Hvis det er så prestisjefylt, lærerikt og nyttig å avtjene verneplikt så hadde nesten alle ønsket å gjøre det. Staten burde legge til rette for at det er attraktivt å velge Forsvaret, ikke det motsatte. Faktum er at det er lite attraktivt å avtjene verneplikt, derfor må det brukes tvang. Imidlertid blir dette urettferdig så lenge det ikke er likt for alle. Prinsippet må være enten tvang for alle eller at hver enkelt må få velge selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg