Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sagt at jeg blindt adlyder autoriteter. Kun når det de kommer med faktisk kan komme meg til gode også. Det å bidra til fellesskapet ser jeg ikke på som en negativ ting, noe du tydeligvis gjør.
Forskjellen mellom meg og deg er at JEG klarer å se forskjellen. Når man blir truet med fengsel for å bidra da ville jeg ikke kalle det å bidra, det ville jeg kalle å "lystre ordre".

 

Du kan kalle det hva du vil. Selv stemmer jeg på partier som mener dette, derfor kaller jeg det ikke å "lystre ordre" da jeg selv har vært med på å bestemme at det skal være slik. Hvis du ikke mener det skal være slik kan du stemme på ett parti som mener vi skal være skattefri og alt skal være anarki.

 

Nei, men en trenger penger for å kunne opprettholde den ordningen vi har i dag, hvor en får hjelp uansett inntekt. Dette er det, etter min mening, rettferdig at blir delt mellom landets innbyggere. Det enkleste da blir gjennom skatt. For at også personer med lite inntekt skal få muligheten til å benytte seg av ordningene er det også, igjen etter min mening, kun rettferdig å faktisk betale mer hvis en har mer.
Dette synes jeg er en ufyselig og kvalm tankegang. Stjele fra noen som har mer en deg selv? Hvis du trenger penger kan du godt ha litt mer respekt for andre mennesker og spørre om hjelp i stedet for å stjele det du vil ha.

 

Du er selvsagt fri til å mene at det er en ufyselig og kvalm tankegang. Noen av oss gir faktisk pengene frivillig for at andre som er mindre heldige enn oss også skal få ett godt liv og slippe å nedverdige seg til å tigge som du tydelig mener er en god løsning.

 

Noe som kun tyder på at Norge muligens forvalter pengene noe bedre, selv om tilbudet langt ifra er optimalt her i landet heller. Hvis du mener overgrep mot uskyldige og fredelige mennesker er det samme som skatt, så mener jeg helt klart at det er greit. Jeg ser det derimot ikke som ett overgrep, men som ett felles ansvar for at svakerestilte skal ha det godt.
Ok, du forsvarer altså varmt overgrep mot uskyldige mennesker som aldri har gjort en flue fortred. Det var det jeg trodde om deg hele tiden så jeg fikk visst rett.

 

Nei, jeg forsvarer at vi skal følge lovene og reglene som flertallet i dette landet har sagt at skal gjelde.

 

Du ser, etter min mening, på skatt helt feil. Dessuten er definisjonen av ran:

 

Sitat

ran

subst. n ran () [ɾɑːn] det å true til seg penger, voldstyveri

 

http://no.thefreedictionary.com/ran

 

Det nærmeste du kan kalle det er dermed tyveri, ikke ran.

Nettopp. Det å TRUE til seg penger. Hvis du ikke betaler skatt mottar du et TRUSSELBREV i posten om at du kan risikiere å havne i fengsel. Ergo: Skatt = RAN.

 

Skatt = Det over 50% av Norges myndige personer mener er riktig.

 

Verneplikt er tvang så sant du er i god nok fysisk og psykisk form. Du blir derimot ikke utsatt for vold, men kan få fengselsstraff hvis du nekter det. Jeg mener derimot at det, som skatt, er ett felles ansvar å holde Norge i beredskap og synes ikke verneplikten er noe stort problem.

 

Ja, det er en mulighet. Men det krever ett par ting: Personer som vil tjene (De er det heldigvis nok av). Personer som vil ha militæret som yrke (De er det færre av). Det er veldig mange som vil inn i førstegangstjeneste, men langt ifra like mange som vil gjøre en karriere i militæret. Jeg vet selvsagt ikke om det er nok som vil ha en slik karriere til at en frivillige yrkeshær vil fungere i Norge, kan hende, men det er ikke sikkert. Husk også på at Norge har utrolig få innbyggere fordelt på ett ganske stort areal. Er vanskelig å få dekket alle områdene i Norge.

Man kan fint kombinere det. F.eks fortsette akkurat som før, bare si at verneplikt er frivillig. Hvis man da ikke får nok personer til å stille opp kan man øke lønningene.

 

Hvis det ikke finnes mennesker som støtter ditt syn, får du begynne å reklamere for ditt syn og hvorfor det er best, og dermed få folk til å stemme på ditt syn. Og så kan du ende opp som et politisk parti.
Og hvorfor skal jeg være nødt til å kaste bort tid på å opprette et parti for å finne folk som støtter mitt syn? Hvorfor kan jeg ikke bare få lov til å leve mitt liv i fred? Hvorfor er jeg nødt til å trygle å be om å få leve i fred?

 

Fordi vi lever i ett demokratisk land. Hvis du ikke liker landet eller demokrati er det selvsagt ingen som tvinger deg til å bli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som kun tyder på at Norge muligens forvalter pengene noe bedre, selv om tilbudet langt ifra er optimalt her i landet heller. Hvis du mener overgrep mot uskyldige og fredelige mennesker er det samme som skatt, så mener jeg helt klart at det er greit. Jeg ser det derimot ikke som ett overgrep, men som ett felles ansvar for at svakerestilte skal ha det godt.
Ok, du forsvarer altså varmt overgrep mot uskyldige mennesker som aldri har gjort en flue fortred. Det var det jeg trodde om deg hele tiden så jeg fikk visst rett.

Du har fra den dagen du ble født mottatt plenty med tjenester fra landet du bor i. Blant alle disse tjenestene finner du sikkerhet og trygghet (skattefinansiert politi og rettsvesen, og skatte- og vernepliktsfinansiert forsvar). Men å være med på å bidra til denne sikkerheten og tryggheten ønsker du altså ikke, selv om du (21) er over myndighetsalder og står fritt til å flytte. Fluen din er snart tom for blod etter all sugingen du har drevet med, selv om du tydeligvis mener at du ikke har rørt den.

"Problemet" med sikkerhet og trygghet er at du ikke merker noe til dem før de faktisk er vekke. Det er nemlig ikke så fryktelig morsomt å bli født i et volds- eller krigsherjet område og ikke vite om du (eller dine nærmeste) noensinne kommer til å vokse opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Du kan kalle det hva du vil. Selv stemmer jeg på partier som mener dette, derfor kaller jeg det ikke å "lystre ordre" da jeg selv har vært med på å bestemme at det skal være slik.
HELT riktig. Og siden du forstår dette kan du kanskje forstå at den som IKKE er med på å bestemme slik må LYSTRE ordre?

 

Du er selvsagt fri til å mene at det er en ufyselig og kvalm tankegang. Noen av oss gir faktisk pengene frivillig for at andre som er mindre heldige enn oss også skal få ett godt liv og slippe å nedverdige seg til å tigge som du tydelig mener er en god løsning.
Å hjelpe folk frivillig er så. Men aldri i verden om jeg hjelper folk "frivillig" med en pistol i nakken. Hvis de velger å true meg synes jeg de heller fortjener å dø.

 

Ok, du forsvarer altså varmt overgrep mot uskyldige mennesker som aldri har gjort en flue fortred. Det var det jeg trodde om deg hele tiden så jeg fikk visst rett.
Nei, jeg forsvarer at vi skal følge lovene og reglene som flertallet i dette landet har sagt at skal gjelde.
Nei, du tar helt feil. Hvis du forsvarer reglene som flertallet har bestemt forsvarer du også overgrep mot uskyldige mennesker som aldri har gjort en flue fortred. Det finnes nemlig en haug med slike lover.

 

Skatt = Det over 50% av Norges myndige personer mener er riktig.
Ja, det er godt mulig, men skatt er fortsatt RAN uansett hvor mange som synes RAN er helt legitimt så lenge ransutbytte brukes på flotte operaer, forbud mot gambling, forbud mot lakrispiper og sykehus m.m. Det gjør det likevel ikke mindre til tyveri/ran mot dem delen av befolkningen som er imot.

 

Fordi vi lever i ett demokratisk land. Hvis du ikke liker landet eller demokrati er det selvsagt ingen som tvinger deg til å bli.
Det sa de når de kastet jødene inn i gasskammerene også eller når de brente hekser på bål og steinet homofile. Liker dere ikke reglene er det jo ingen som tvinger dere til å bli :)
Lenke til kommentar
Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvor gammel du er Warz, for du høres ikke akkurat ut som en som har levd i over 20 år.Makan til dårlige poeng du har... eller du har faktisk ikke snøring med de uttalelsene du presterer å hoste opp.<br />Høres ut som de kommer fra en bitter 16 åring som syns han har det fælt på skolen.
Sier saftsus som ikke engang klarer å lire av seg annet en personangrep. DET er tragisk det.

 

Meningen min er at dine meniger er helt på tryne. JO man trenger statlig Politi,Sykehus,Brannvesen osv. Man MÅ betale skatt for å ha dette gående. Hadde ikke folk betalt skatt er det ikke sikkert du hadde blitt født fordi det var for dyrt å være på sykehus for dine foreldre. Det hadde ikke vært veier å kjøre på. Ville ikke vært flyplasser. Vi ville ikke hatt strøm. Lista er lang, så bare drit i å drite deg selv ut mer

Lenke til kommentar
Du har fra den dagen du ble født mottatt plenty med tjenester fra landet du bor i. Blant alle disse tjenestene finner du sikkerhet og trygghet (skattefinansiert politi og rettsvesen, og skatte- og vernepliktsfinansiert forsvar). Men å være med på å bidra til denne sikkerheten og tryggheten ønsker du altså ikke, selv om du (21) er over myndighetsalder og står fritt til å flytte. Fluen din er snart tom for blod etter all sugingen du har drevet med, selv om du tydeligvis mener at du ikke har rørt den.

"Problemet" med sikkerhet og trygghet er at du ikke merker noe til dem før de faktisk er vekke. Det er nemlig ikke så fryktelig morsomt å bli født i et volds- eller krigsherjet område og ikke vite om du (eller dine nærmeste) noensinne kommer til å vokse opp.

Helt fantastisk. Rett og slett fantastisk. Hvordan går det ann å bruke en slik argumentasjon?

 

Mener du virkelig at så lenge man gir noe tilbake kan man stjele så mye man vil? Gjelder denne regelen for meg også? Da skulle jeg gjerne ha sjålet alle pengene dine, så kunne du få tilbake en soveplass i garasjen min når du blir gammel.

 

Å bruke argumentet "du kan jo bare flytte" er ikke gyldig da det legitimerer samtlige overgrep som foregår rundt i verden. Det finnes ikke folkemord i Sudan, folk kan jo bare flytte. Homofile blir ikke steinet noe sted i verden, de kan jo bare flytte. Osv..

 

<br />
<br />
Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvor gammel du er Warz, for du høres ikke akkurat ut som en som har levd i over 20 år.Makan til dårlige poeng du har... eller du har faktisk ikke snøring med de uttalelsene du presterer å hoste opp.<br />Høres ut som de kommer fra en bitter 16 åring som syns han har det fælt på skolen.
Sier saftsus som ikke engang klarer å lire av seg annet en personangrep. DET er tragisk det.<br />
<br /><br />Meningen min er at dine meniger er helt på tryne. JO man trenger statlig Politi,Sykehus,Brannvesen osv. Man MÅ betale skatt for å ha dette gående. Hadde ikke folk betalt skatt er det ikke sikkert du hadde blitt født fordi det var for dyrt å være på sykehus for dine foreldre. Det hadde ikke vært veier å kjøre på. Ville ikke vært flyplasser. Vi ville ikke hatt strøm. Lista er lang, så bare drit i å drite deg selv ut mer
Lol. Morsom du. Det er greit å komme med påstander uten argumenter :)
Lenke til kommentar

Å bruke argumentet "du kan jo bare flytte" er ikke gyldig da det legitimerer samtlige overgrep som foregår rundt i verden. Det finnes ikke folkemord i Sudan, folk kan jo bare flytte. Homofile blir ikke steinet noe sted i verden, de kan jo bare flytte. Osv..

Du kan ikke sammenligne Sudan, et land uten skikkelig regjering, med Norge. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Å bruke argumentet "du kan jo bare flytte" er ikke gyldig da det legitimerer samtlige overgrep som foregår rundt i verden. Det finnes ikke folkemord i Sudan, folk kan jo bare flytte. Homofile blir ikke steinet noe sted i verden, de kan jo bare flytte. Osv..
Du kan ikke sammenligne Sudan, et land uten skikkelig regjering, med Norge. Det blir for dumt.
Sukk. La oss si dette på en annen måte. "Du kan jo bare flytte"-argumentet fungerer bare så lenge det finnes nasjonalstater og steder utfor en nasjon som man kan flytte til. Dersom det dannes en verdensregjering fungerer ikke dette argumentet lenger. Da kan man ikke flytte, ergo er ikke dette en prinsipiell konsistent måte å argumentere på. Rett og galt avhenger av hvor landegrensene går.

 

"Du kan jo bare flytte"-argumentet er bare en annen måte å si "hold kjeft og adlyd" på.

Lenke til kommentar

Rett og galt avhenger av hvor landegrensene går, ja. Og for øyeblikket, er det folket som bestemmer i Norge, og mesteparten av den vestelige verdenen. Demokrati. Det er folket som vil ha skatt for å finansiere sykehus og politi og lignende kritiske enheter i et samfunn. Det er folket som vil ha det slik. Vel, utenom deg da.

Lenke til kommentar

Helt riktig, derfor sier flertallet til meg: Hold kjeft og adlyd, her på berget, ja og i resten av verden er det VI som bestemmer og til dere i mindretall. "Tough luck", født på feil sted til feil tid, sånn er livet. Nå, kom igjen, pell deg inn i militære og jobb for oss din jævla slave!!

Lenke til kommentar
Du har fra den dagen du ble født mottatt plenty med tjenester fra landet du bor i. Blant alle disse tjenestene finner du sikkerhet og trygghet (skattefinansiert politi og rettsvesen, og skatte- og vernepliktsfinansiert forsvar). Men å være med på å bidra til denne sikkerheten og tryggheten ønsker du altså ikke, selv om du (21) er over myndighetsalder og står fritt til å flytte. Fluen din er snart tom for blod etter all sugingen du har drevet med, selv om du tydeligvis mener at du ikke har rørt den.

"Problemet" med sikkerhet og trygghet er at du ikke merker noe til dem før de faktisk er vekke. Det er nemlig ikke så fryktelig morsomt å bli født i et volds- eller krigsherjet område og ikke vite om du (eller dine nærmeste) noensinne kommer til å vokse opp.

Helt fantastisk. Rett og slett fantastisk. Hvordan går det ann å bruke en slik argumentasjon?

 

Mener du virkelig at så lenge man gir noe tilbake kan man stjele så mye man vil? Gjelder denne regelen for meg også? Da skulle jeg gjerne ha sjålet alle pengene dine, så kunne du få tilbake en soveplass i garasjen min når du blir gammel.

 

Å bruke argumentet "du kan jo bare flytte" er ikke gyldig da det legitimerer samtlige overgrep som foregår rundt i verden. Det finnes ikke folkemord i Sudan, folk kan jo bare flytte. Homofile blir ikke steinet noe sted i verden, de kan jo bare flytte. Osv..

Ok. Du klarer tydeligvis ikke å se verdien av det du har mottatt. Ha en fin dag videre. :)

Lenke til kommentar

Warz, må si jeg synes dine meninger er helt på trynet, men du skal selvsagt få lov til å ha de. Saken er derimot den at du ikke kommer til å klare å endre mine meninger med dine argumenter, som jeg selv mener er å overdramatisere hele systemet. Synes også det virker som ditt syn på verden er utrolig svart/hvitt, og innser ikke at det finnes masse gråsoner.

 

Føler du at staten holder deg som slave og at staten stjeler fra deg er det fint lite jeg kan gjøre med det, og det eneste du kan gjøre er å starte ett parti som fremmer anarki eller flytte. For så vidt helt greit om du gjør det, men tviler på at du får masse støtte.

 

Bortsett fra det er jeg lei av representative argumenter fra begge sider, og siden dette er en sak det ikke er mulig å komme til noen konklusjon på dropper jeg hele diskusjonen nå da jeg ikke orker bruke tid og krefter på en nytteløs diskusjon som kun inneholder sirkelargumenter.

Lenke til kommentar

La oss forestille oss en person som heter Per. Han elsker å ha sex med små barn og synes alle som ikke gjør det er idioter. Akkurat som deg synes Per alle andre som ikke liker det samme som han er idioter.

 

Moralen er: Hva man liker er en subjektiv mening, man er derfor ingen idiot for å mislike noe som en annen liker.

 

Per blir satt i fengsel og der driter alle i hva Per mener.

 

Nå skal jeg anta at du ikke har vært i forsvaret. Det gir meg et ganske godt grunnlag til å si at du er en idiot for å ha gått glipp av det.

 

 

Derimot, du kan også kalle meg en idiot for å ikke ha vært hjemme og levd samme livet og sett samme folka hver dag i et år til.

 

 

Da har vi kommet fram til følgende; Vi er alle idioter.

 

Neida, det er mulig jeg er en idiot for å ha gått glipp av en fin opplevelse som militæret. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor folk begynner å skjelle ut folk pga det! Hvis opplevelsen var så bra, hvorfor ikke prøve å friste folk til å stare? Istedenfor negativ holdning og utskjelling. Kommer jo ingen vei med det. Begynner jo å lure på hva det er dere har lært der oppe..

Endret av jack_wolf
Lenke til kommentar
Hvor mye stolthet finnes i tvunget vernplikt da, trådstarter? Er ikke dette relativt? Hvis du virkelig hadde funnet stolthet i det å være en del av verneplikten/forsvaret tviler jeg på du hadde irritert deg så grenseløst over de som "vrir seg unna". Det virker på meg som om du er litt bitter for at du må avtjene verneplikten, mens noen andre slipper unna. Det virker som om du godt kunne ha tenkt deg å slippe.

 

Hvorfor mener du man har stolthet ved å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe?

 

Ok, så er det kanskje ikke akkurat snakk om stolthet, men er det en plikt, så er det en plikt. Og akkurat det med å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe trenger man absolutt ikke å gjøre, men finn noe annet å gjøre istedet, f.eks siviltjeneste. Dersom man på sesjon blir erklært tjenesteudyktig bør disse personene også bli erklært arbeidsudyktig på alle områder. Etter flere år i forsvaret har jeg sett oppgaver som selv en ape uten armer kan utføre. Dessuten kaster man ikke bort et år. Du får god erfaring, samt i mange tilfeller en nydelig tjenesteuttalelse å slå i bordet med.

 

 

Jeg ble erklært ikke tjenestedyktig på min sesjon for 5 år siden på grunn av diabets. Jeg fikk da tilbudet om å ta en sivil tjeneste. Dette takket jeg nei til. Hvorfor i all verden skulle jeg klippe gresset for hjemkommunen min for et par lusne tusen i måneden, når jeg heller kunne jobbe og dermed heller betale skatt og gjøre min samfunnsplikt slik?

 

Det blir for dumt å kritisere andre for deres valg om deres eget liv. Man er jo ikke vernepliktig når man ikke er tjenestedyktig! Da faller plikten bort og man kan da velge selv. Og da er det ikke mange med fast jobb fra før som velger å klippe gresset eller hjelpe til i barnehager, bare for å ha det på papiret at man har utført siviltjeneste! Selv tjener man (sannsynligvis) mer penger, og man utfører sin plikt som norsk statsborger ved å betale skatt.

 

Hvorfor skal man ikke tenke egoistisk i en slik situasjin? Gi meg et par GODE grunner.

Lenke til kommentar

La oss forestille oss en person som heter Per. Han elsker å ha sex med små barn og synes alle som ikke gjør det er idioter. Akkurat som deg synes Per alle andre som ikke liker det samme som han er idioter.

 

Moralen er: Hva man liker er en subjektiv mening, man er derfor ingen idiot for å mislike noe som en annen liker.

 

Per blir satt i fengsel og der driter alle i hva Per mener.

 

Nå skal jeg anta at du ikke har vært i forsvaret. Det gir meg et ganske godt grunnlag til å si at du er en idiot for å ha gått glipp av det.

 

Derimot, du kan også kalle meg en idiot for å ikke ha vært hjemme og levd samme livet og sett samme folka hver dag i et år til.

 

Da har vi kommet fram til følgende; Vi er alle idioter.

 

Neida, det er mulig jeg er en idiot for å ha gått glipp av en fin opplevelse som militæret. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor folk begynner å skjelle ut folk pga det! Hvis opplevelsen var så bra, hvorfor ikke prøve å friste folk til å stare? Istedenfor negativ holdning og utskjelling. Kommer jo ingen vei med det. Begynner jo å lure på hva det er dere har lært der oppe..

Lenke til kommentar
Warz, må si jeg synes dine meninger er helt på trynet, men du skal selvsagt få lov til å ha de.
Det er bra jeg i det minste for lov til å ha mine meninger. Det er også bra at jeg får lov til å ytre mine meninger (enn så lenge). Det jeg lurer på er, når skal jeg få lov til å leve etter mine meninger? Altså, når skal jeg få lov til å leve mitt liv i fred, i frihet fra overgrep og tyranni?
Synes også det virker som ditt syn på verden er utrolig svart/hvitt, og innser ikke at det finnes masse gråsoner.
Det er det som er problemet med dere sosialister. Dere klarer å rasjonalisere et hvilket som helst overgrep. Dere har nemlig ikke noe prinsippielt skille mellom rett og galt, svart og hvitt. Når dere møter noen som har et skille og faste prinsipper blir dere frustrert og kommer med utsagn som "verden er ikke så svart og hvit" osv osv. Alt er egentlig bare bortforklaringer, muligens hersketeknikker, når ordentlige argumenter ikke strekker til. Det er selvsagt forståelig. Det er vanskelig å komme med gode argumenter for overgrep og tyranni.

Føler du at staten holder deg som slave og at staten stjeler fra deg er det fint lite jeg kan gjøre med det,

Du kan slutte å støtte en ideologi som truer alle til å være med. Lev heller etter prinsippet: Min frihet skal ikke gå utover din.

 

Da kan vi alle leve lykkelig sammen og ingen trenger å bli utsatt for overgrep :)

 

Bortsett fra det er jeg lei av representative argumenter fra begge sider, og siden dette er en sak det ikke er mulig å komme til noen konklusjon på dropper jeg hele diskusjonen nå da jeg ikke orker bruke tid og krefter på en nytteløs diskusjon som kun inneholder sirkelargumenter.

Alt jeg ber om er å få leve mitt liv i fred. Jeg ønsker hverken diskusjon eller uenigheter. Alt jeg ber om er å få bestemme over eget liv og leve etter mitt livssyn.
Lenke til kommentar
Da har vi kommet fram til følgende; Vi er alle idioter.

 

Neida, det er mulig jeg er en idiot for å ha gått glipp av en fin opplevelse som militæret. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor folk begynner å skjelle ut folk pga det! Hvis opplevelsen var så bra, hvorfor ikke prøve å friste folk til å stare? Istedenfor negativ holdning og utskjelling. Kommer jo ingen vei med det. Begynner jo å lure på hva det er dere har lært der oppe..

Det er nettopp det som er problemet! De lærer lydighet og fullstendig underkastelse for autoriteter. De lærer å ikke tenke selv, men blindt adlyde ordre. Ironien i det hele er at "idiot" faktisk betyr "den som ikke vil lære" og det er nettopp det som foregår her. De vil ikke lære, de vil bli trent. Hunder blir trent. Mennesker skal ikke trenes opp, de skal LÆRE.
Lenke til kommentar
Ironien i det hele er at "idiot" faktisk betyr "den som ikke vil lære" og det er nettopp det som foregår her.

Må bare rette på dette.

 

Dictionary.com

1.

an utterly foolish or senseless person.

2.

Psychology . a person of the lowest order in a former classification of mental retardation, having a mental age of less than three years old and an intelligence quotient under 25.

 

Bokmålsordboka

1 person som oppfører seg svært dumt, tosk den i-en kjørte mot rødt lys / se deg for, din i-! / jeg er en i- når det gjelder teknikk helt uvitende

2 med., foreld: person som lider av idioti (2)

3 i sms: person med svært ensidige interesser fagi-, sportsi-

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...