Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Ja, for Norge kommer jo til å bli angrepet av alle lumske folkeslag som ikke er som oss om ikke de umodne, lite selvstendige guttevalpene får gå på disiplinskolen sin et år. Forsvaret i Norge handler ikke om stolthet og forsvar. Det handler om oppdragelse. Du skal ikke se bort i fra at det er de to tredjedelene av guttene som slipper forsvaret som blir sjefer over den resterende tredjedelen grunnet muligheter for lengre utdanning og karriere.

 

Bingo!

 

jeg blir ganske provosert når mann går ut og generaliserer og forbanner militærdimmere så enkelt. Man skal huske på at det er meget stor variasjon på hva slags tjeneste man får og hva man faktisk gjør. Jeg mener i dag at forsvaret tar inn alt for mange personer i forhold til hva de faktisk trenger. Mange tjenester i dag går for det meste ut på stillesitting og tvspilling, og har lite eller inget innhold. Hva får man ut av det? Jeg har selv vært inne til en sånn tjeneste og har opplevd at både formen og generell holdning har blitt ganske mye værre enn hva den var når den jeg kom inn. Hva slags nytte har da arbeidsgiveren av å se at du har sittet på rompa et år og gjort ingenting??

 

Man har jo ingen ekstra erfaring å skilte med, ingenting som kommer til nytte senere i livet. I tillegg til dette taper staten mye penger. Sett at man var hjemme et år og jobbet, eller for den saks skyld startet rett på utdannelsen. Skatten som man betaler av arbeidet gagner staten mer enn å faktisk betale folk for å sitte å se i veggen et år.

 

Så her jeg sitter angrer jeg faktisk på at jeg IKKE dimmet med en gang jeg ble innkalt, og heller gikk rett på utdanning eller jobbet. I stedet for å kaste bort et år!

 

Klart man sitter igjen med noe! Man lærer å lytte til autoriteter, gjøre drittarbeid og plikter, og rett og slett vokse opp litt. Har vært borti så ufattelig mange tilfeller i livet hvor jeg treffer gutter som syter for alt, ikke greier ta i mot en beskjed og er for late til å gjøre ting som bare må gjøres, eller rett og slett brette opp ermene og ta i "dritt". Og SAMTLIGE ganger er folk som ikke har vært i militæret (enten pga sykdom, eller latinger som prater seg unna det).

 

Kom ikke her å si at man kaster bort et år. Det er også en glimrende måte til å ta et friår mellom studier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet om mange som kunne ha hatt godt av militæret for å si det sånn..

 

Og jeg har enda til gode å møte noen som er negative mot å være i militæret, som faktisk HAR vært der, alle de som er negative er folk som ikke har vært der og tror at man kaster bort et år på å tjeneste-gjøre.

 

Det gjelder bare å gå inn i noe med en litt positiv tankegang, istedet for å tro at alt kommer til å være tunge turer og bare fysisk fostring.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
1 års arbeidserfaring/utdanning > 1 år i militæret. Alt jeg har å si.

 

 

Og militæret er ikke utdanning eller arbeidserfaring....?

 

Joda, men mest sannsynlig irrelevant så lenge du ikke planlegger en karriere i militæret, eller i politi/sikkerhetstjenester...

Lenke til kommentar
Ikke egentlig, displin er alltid verdsatt av arbeidsgivere, og så vidt jeg vet kan man ta voksen-utdanning i militæret?

 

Visse militære avdelinger har høyt disiplineringsnivå, andre ikke. Avtjent militærtjeneste tilsier ikke dermed at man er disiplinert. Arbeidsgivere som anntar at disiplin følger avtjent militærtjeneste er rett og slett dumme/uvitende. Ja, det finnes voksen-utdanning, som man kan kalle det, men det er ikke rare greiene man får tid til når man først er inne. Man rekker kanskje å ta EXPHIL03 til universitetet, eller ta matte fra videregående, men stort mer enn dette blir det ikke tid til. Ellers blir det ofte tilbudt små kurs som salgskurs og truckførerkurs til vekterkurs. Det er ikke rare utdanninga i forhold til hva man kunne ha utrettet på skolebenken.

Lenke til kommentar
Ikke egentlig, displin er alltid verdsatt av arbeidsgivere, og så vidt jeg vet kan man ta voksen-utdanning i militæret?

 

Visse militære avdelinger har høyt disiplineringsnivå, andre ikke. Avtjent militærtjeneste tilsier ikke dermed at man er disiplinert. Arbeidsgivere som anntar at disiplin følger avtjent militærtjeneste er rett og slett dumme/uvitende. Ja, det finnes voksen-utdanning, som man kan kalle det, men det er ikke rare greiene man får tid til når man først er inne. Man rekker kanskje å ta EXPHIL03 til universitetet, eller ta matte fra videregående, men stort mer enn dette blir det ikke tid til. Ellers blir det ofte tilbudt små kurs som salgskurs og truckførerkurs til vekterkurs. Det er ikke rare utdanninga i forhold til hva man kunne ha utrettet på skolebenken.

 

Har du fullført førstegangstjenesten ?

Lenke til kommentar
Ikke egentlig, displin er alltid verdsatt av arbeidsgivere, og så vidt jeg vet kan man ta voksen-utdanning i militæret?

 

Visse militære avdelinger har høyt disiplineringsnivå, andre ikke. Avtjent militærtjeneste tilsier ikke dermed at man er disiplinert. Arbeidsgivere som anntar at disiplin følger avtjent militærtjeneste er rett og slett dumme/uvitende. Ja, det finnes voksen-utdanning, som man kan kalle det, men det er ikke rare greiene man får tid til når man først er inne. Man rekker kanskje å ta EXPHIL03 til universitetet, eller ta matte fra videregående, men stort mer enn dette blir det ikke tid til. Ellers blir det ofte tilbudt små kurs som salgskurs og truckførerkurs til vekterkurs. Det er ikke rare utdanninga i forhold til hva man kunne ha utrettet på skolebenken.

 

Har du fullført førstegangstjenesten ?

 

Ja

Lenke til kommentar
Da spørs jo dette fra hver enkelt individ og hva de vil utrette innen utdanning.

 

En som går mekk eller elektro for eksempel kan vel umulig ha en ulempe av å være ET, år i militæret?

med tanke på lærling plass osv.

 

Da blir det relevante erfaringer ja. Absolutt å foretrekke hvis man har en mulighet til det når man er i militæret. Men majoriteten av folk i førstegangstjenesten får ingen erfaring som vil være noe særlig relevant for senere jobb og utdannelse.

Lenke til kommentar
1 års arbeidserfaring/utdanning > 1 år i militæret. Alt jeg har å si.

 

Man kan ta alt ifra 1-5 års utdanning i forsvaret også. Vil tro at hvis man f.eks går UB-kurs eller befalsskole er det ikke akkurat bortkastet på CV'n ;) (UB tar 1 år, BS tar 2 år)

 

 

 

1 års arbeidserfaring/utdanning > 1 år i militæret. Alt jeg har å si.

 

 

Og militæret er ikke utdanning eller arbeidserfaring....?

 

Joda, men mest sannsynlig irrelevant så lenge du ikke planlegger en karriere i militæret, eller i politi/sikkerhetstjenester...

 

Både UB og BS regnes som førstegangstjeneste, og man pliktes bare til et 2. år på BS. Ingen lang karriere om man vil gjøre noe ut av førstegangstjenesten.

 

Men, skal sies at det ikke er alle som passer inn i det grønne liv. La for all del de slippe, og ikke dra inn alt og alle. Sånnt sett er jeg for frivillig førstegangstjeneste.

 

Men det er også VELDIG mange som har godt av litt disiplin og oppdragelse. Fikk selv en deilig følelse etterhvert som man fikk rutine på ting som måtte gjøres osv. Føler et lite savn etter det strenge livet i militæret en gang i blandt.

Lenke til kommentar

JA til påtvungen militærtjeneste.

Dimmere skulle fått det på rullebladet hvis de dimmet av årsaker hvor det er åpenbart at de ikke vil være der, fordi de vil hjem til mamma for å få sydd på flere lag med puter under armene!

Året i militæret er et år du vokser på mange områder i livet og jeg tror og vil si at alle har godt av et år i militæret!

Lenke til kommentar

Jeg skal nå inn til HVUV .22... jeg fekk ikke innkallelse så jeg ringte inn til VPV og "bestillte" plass :)

Hadde egentlig ikke plan om inn for et par år siden og tenkte litt på å dimme raskt om jeg blei tvingt, men nå vil jeg inn og måtte "værve" meg slik som det egenlig burde være.

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar

Hadde nok vært en ide av forsvaret å tilpasse tildeling av oppgaver etter utdanning og erfaring. De kunne gitt de et godt utbytte selv også. Har dekksoffisers utdanning og de skulle ha meg til å fly i skogen på et tispunkt det var i media at flere båter/skip gikk i opplag pga manglende offiserer. Søkte av denne grunn utsettelse et år for å fullføre utdanning, for å slippe å gå over til noe helt annet, men ble dimmitert i steden. Noe som ikke var et valg jeg tok selv eller yttret ønske om(til de som måtte tro jeg er militærnekter)

Lenke til kommentar
Støttes, er selv dritt lei av alle disse jævla hvordan kan mann dimme trådene på dette forum. Helvete heller, se og hvis litt ryggrad og tjen landet deres med stolthet.

Tror aldri jeg kommer til å annsette en i de sivile liv så lenge den personen ikke har avtjent førstegangstjeneste.

 

Mvh

Stadig tjenestegjørende

 

Du ekskluderer du vel 2/3 søkerne vil jeg tro. Siden det er bare 1/3 som blir kalt inn

1/3?? Siste jeg hørte, var 1/6. av 35.000 som drar på sesjon, er det litt under 6.000 som fullfører militæret.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...