Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har 11 mnd tjeneste som rekognoseringsjeger med ca. 50 feltdøgn, skuter/6-hjuling, patrulje, skyte, overlevelseskurs. Jævlig kjekt å ha på CV'n, så ædda bædda til slappfiskene hahah.

 

Beklager, men du bør ikke ta utgangspunkt i at det betyr noe. JA dine befal sa sikkert noe annet, men slik er det nødvendigvis ikke.

 

Eller de som brukte et år ekstra på høgskole/universitet og fikk jobben du ikke fikk. ;)

 

TULLPRAT! For min egen del blir jeg ferdig med min bachelorgrad før jeg fyller 23, og ser ikke på noen måte at et år i Finnmark har hemmet meg på noen som helst måte. Derimot sitter jeg igjen med vanvittig mange fine minner og mye godt vennskap rundt om, i tillegg til mye survival-skillz. Men dette forutsetter at man har guts og krefter til å ta i et tak for både seg selv og fellesskapet, noe mange her ikke har.

 

MEN: Jeg vil ha slutt på dissingen av de som velger siviltjeneste. Finn ut hva det faktisk går ut på før dere kritiserer, mange av de gjør en større innsats for samfunnet enn en infanterist i Troms.

Lenke til kommentar
Jeg har 11 mnd tjeneste som rekognoseringsjeger med ca. 50 feltdøgn, skuter/6-hjuling, patrulje, skyte, overlevelseskurs. Jævlig kjekt å ha på CV'n, så ædda bædda til slappfiskene hahah.

 

Beklager, men du bør ikke ta utgangspunkt i at det betyr noe. JA dine befal sa sikkert noe annet, men slik er det nødvendigvis ikke.

 

Eller de som brukte et år ekstra på høgskole/universitet og fikk jobben du ikke fikk. ;)

 

MEN: Jeg vil ha slutt på dissingen av de som velger siviltjeneste. Finn ut hva det faktisk går ut på før dere kritiserer, mange av de gjør en større innsats for samfunnet enn en infanterist i Troms.

QFT

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener ingenting negativt om fgtj. Mener bare at det ikke nødvendigvis gir fordeler når man søker jobb. Man gårJeg er ikke inne til førstegangstjenesten for at det skal se bra ut på CVen. For meg er opplevelsen og livserfaringen mye viktigere enn at arbeidsgiveren ser at jeg er stridsdyktig (det gir jeg f i).

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Jeg er sivilarbeider ved megafon i bergen og går som millitærnekter. For min del føles det veldig givende og har ingenting til overs for våpen og vold. Får blitt kjent med allverdens type mennesker og hjelper dem gjennom hverdagen så godt det lar seg gjøre.

 

Å si at jeg er unnasluntrer, feiging og slappfisk, syntes jeg blir litt feil. Jeg ønsket selv å utføre dette og hadde muligheten til å droppe det hele, men syntes det kan være en god erfaring videre i livet da jeg vil drive med sosiologi/pedagogikk.

 

Vi må bli flinkere å respektere hverdandre. har mange gode venner i millitæret og noen i sivilarbeid. Ingen som disser hverandre, samtlige er veldig forståelsesfulle og ingen generaliserer.

 

Bruke et ekstra år å kaste vekk driter jeg i. Skal jobbe til jeg er gammal og grå, så hvorfor skyndte meg når jeg kan kose meg et år gratis og uten negative konsekvenser

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna.

 

Hvorfor skal du som tjener eller har avtjent tjeneste føle deg så jævla høy og allmighty å peke ned på meg som ikke har vært i tjeneste? Det er vel faen meg opp til vær enkelt å bestemme det?? Bare fordi du har fullført det forbanna militæret gir deg ingen rett til å moralpreke oss andre. Det er også en ting til jeg alltid har lurt på med dere militær huer; Hvorfor er det så viktig for dere å ville ha folk inn i militæret? Var militæret så jævlig? Selv har jeg slitt med sene-skader i alle år, så jeg kom ikke inn engang!

Du sier også at jeg kan ta en slapp skrivebords jobb isteden.

Hva får deg til å tru at jeg akter å sitte på et kontor å skrive i 1 år??

Når jeg kan jobbe hjemme, tjene penger, fullføre utdanning etc.

Det er opp til vær enkelt å bestemme, og akkurat som jeg respekter ditt valg, så burde du respektere mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sosialisten: Det er ikke et valg om man vil i militære eller ikke. Husk at Staten Norge AS eier deg. Du er eiendommen til flertallet og må derfor gjøre nøyaktig som flertallet sier. Liker ikke å være slave sier du? Cry me a river, det finnes tusenvis av fattige barn i verden som har det mye verre enn deg.

 

Kapitalisten: Så du mener at siden noen har det verre legitimerer dette slaveri?

 

Sosialisten: Ja?

 

Kapitalisten: Ok.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Sosialisten: Det er ikke et valg om man vil i militære eller ikke. Husk at Staten Norge AS eier deg. Du er eiendommen til flertallet og må derfor gjøre nøyaktig som flertallet sier. Liker ikke å være slave sier du? Cry me a river, det finnes tusenvis av fattige barn i verden som har det mye verre enn deg.

 

Kapitalisten: Så du mener at siden noen har det verre legitimerer dette slaveri?

 

Sosialisten: Ja?

 

Kapitalisten: Ok.

 

Denne kapitalisten er en idiot. Det samme er sosialisten.

 

Skjønner jo at folk ikke vil i militæret siden det varer et helt jævla år. Men, de som ikke vil er idioter også. For førstegangstjenesten var en fantastisk opplevelse og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg var der oppe i Indre Troms.

Lenke til kommentar

La oss forestille oss en person som heter Per. Han elsker å ha sex med små barn og synes alle som ikke gjør det er idioter. Akkurat som deg synes Per alle andre som ikke liker det samme som han er idioter.

 

Moralen er: Hva man liker er en subjektiv mening, man er derfor ingen idiot for å mislike noe som en annen liker.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Se på det som en del av grunnskolen i Norge. Du er pålagt 10 år med vanlig grunnskole for å få nødvendige kunnskaper om samfunnet, og derettet ett år med soldatopplæring for å kunne forsvare landet. Naturlig nok kan man ikke gi masse våpen og gradert informasjon til 10. klassinger (15-16-åringer), og det blir derfor et naturlig opphold frem til du er 18-19 år.

De som ikke ønsker soldaterfaring får samfunnserfaring gjennom siviltjeneste.

 

Hvor kommer slaveriet inn i alt dette?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Se på det som en del av grunnskolen i Norge. Du er pålagt 10 år med vanlig grunnskole for å få nødvendige kunnskaper om samfunnet, og derettet ett år med soldatopplæring for å kunne forsvare landet. Naturlig nok kan man ikke gi masse våpen og gradert informasjon til 10. klassinger (15-16-åringer), og det blir derfor et naturlig opphold frem til du er 18-19 år.<br />De som ikke ønsker soldaterfaring får samfunnserfaring gjennom siviltjeneste. Hvor kommer slaveriet inn i alt dette?

"Eiendomsrett er retten til å eie, kontrollere og styre eiendom."

 

I følge loven har staten lov til å kontrollere og styre dem som er i militære. Da man ikke kan nekte er man i praksis eid av staten i denne perioden.

 

Siden Staten har juridisk eiendomsrett på en person i denne perioden kan vi benytte oss av definisjonen på slaveri:

"Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske."

 

Ergo, militære = slaveri.

 

Nå skal det også nevnes at man ikke trenger juridisk eiendomsrett for å kalle noe slaveri. Vi har jo f.eks sexslaver som ofte er å finne i miljøer med prostitusjon.

 

I det store og hele skal man være litt trangsynt for å nekte på at verneplikt er en form for slaveri.

Lenke til kommentar

Jeg droppet mil pga jeg ville være hjemme med dama/nå kona.

Jeg hadde også HVU fra den tid hvor de hadde patrulje og op osv.

Jeg fikk kjørt stridsvogner på rena, helikopter på øvelse, skutt mange tusen skudd med et dusin våpen. Trente med FSK i elverum hvor vi vant konkurranser som å sette opp telt på tid, demontere og montere ag i blinde og på tid, op og patrulie ol som vi øver mye mer på. Teori på krigsskolen 4x mnd , 80 feltdøgn , øvelser hver mnd.

Skarpskyttermerker osv.

Dette er så vidt overfalten av hvu for 10 år siden og jeg følte at jeg måtte ha gjort 99% av det omigjen om jeg hadde gått inn i militæret.

 

Men jeg insisterte på å ta siv-tjeneste i byen jeg bodde i så jeg fikk gjøre nyttig for samfundet og ikke bare dimme.

Selv om dette var 4-5 mnd lenger.

 

De som ikke vil det heller pga div plager burde ikke få jobbe heller når de er ferdig utdannet.

Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

La oss forestille oss en person som heter Per. Han elsker å ha sex med små barn og synes alle som ikke gjør det er idioter. Akkurat som deg synes Per alle andre som ikke liker det samme som han er idioter.

 

Moralen er: Hva man liker er en subjektiv mening, man er derfor ingen idiot for å mislike noe som en annen liker.

 

Per blir satt i fengsel og der driter alle i hva Per mener.

 

Nå skal jeg anta at du ikke har vært i forsvaret. Det gir meg et ganske godt grunnlag til å si at du er en idiot for å ha gått glipp av det.

 

Derimot, du kan også kalle meg en idiot for å ikke ha vært hjemme og levd samme livet og sett samme folka hver dag i et år til.

Lenke til kommentar
<br />Du skal ha ganske store skyggelapper om du mener det er slaveri i praksis.<br />
Hvorfor det? Hvis jeg nekter å gå i militære blir jeg enten nødt til å gå likevel eller bli satt i fengsel. Det er enten slaveri eller kidnapping vi kan velge mellom her.

Kaller du grunnskolen et slaveri? Ikke meningen å svare med et spørsmål, jeg vil bare ha det klart hvilken logikk du følger.

Lenke til kommentar

Ødela kneet på rekruttskolen, siste uka med felt.. Jeg kom ikke inn på den tjenesten jeg ville pga dette, men spurte så pent som mulig om jeg kunne få en kontorjobb, som jeg fikk selv om med denne "kaffekrigerstillingen" er ikke fgtj slik jeg hadde forventet, men jeg har vært i forsvaret siden mars og det begynte fort med å bli ett av de beste åra jeg har hatt i mitt liv, mtp alle forskjellige folkene du møter, det er ikke bare siviltjenestemenn som møter nye folk vet dere! Det finnes ikke bare stillinger med våpen å skyting i forsvaret!

 

Jeg så når jeg var på sesjon at mengden som ville inn var ubetydelig mindre en de som ville. Mens noen hadde gode unnskyldninger for å måtte slippe var det mye av det: "Jeg gidder ikke å bli kommandert rundt i ett år å rydde å vaske etc" og det er det jeg mener er feil ved veldig mange i min generasjon. Før jeg kom inn var jeg ikke langt ifra en av de personene jeg kritiserer nå, men min tid har lært meg mye om meg selv, både positive sider av meg selv, synes jeg er blitt forbedret, men det er ikke en "dans på roser" heller, idioter vil her alltid finnes i Forsvaret.

 

Det å kunne ha på tjenesteuttalelsen at du finner deg i ett år med dritt (for noen tjenester) er en positiv ting å ha som vedlegg med CV, uansett om arbeidsgiver bryr seg så mye om det, man vet jo aldri om dette kan vippe i din favør når det er mange søknader til en jobb?

 

Selv måtte jeg ringe VPV for å bli innkalt, siden jeg aldri fikk noe brev og gadd rett og slett ikke å vente mer. Såklart, du får ett ekstra år på studier når du slipper unna, MEN om du ikke har GENS/fagbrev ser jeg ingen grunn til at noen skulle nekte eller å prøve å åle seg vekk fra militærtjenesten, jeg kan ikke si jeg er "forbanna" på militærdimmere, fordi jeg har sett folk som vil være her bli tvangsdimmet, å folk som vil inn til førstegangstjenesten, bli nektet, noe som jeg hvertfall synes er synd.

 

I min stilling er vi underbemannet med tre soldater på en normal 6-7 soldater "vaktskifte" det finnes ikke for mange frivillige som tidligere ble nevnt i ett innlegg. Jeg ser dette også er problemet på mange andre avdelinger rundtom meg som også ironisk nok er kaffekrigere. De som melder seg frivillig, har alltid hatt lyst inn i Forsvaret for en operativ tjeneste som meg selv, kommer ikke hit for en stilling som dette. Men er du først her, hvorfor ikke bare bite det i deg å fullføre? Om jeg skal tro på informasjonen vi fikk om de som gjennomfører fgtj er det bare 30% av de som blir innkalt, noe jeg mener er helt latterlig. Er ETT år virkelig så gale for de fleste?

 

Det er nok en lang og kanskje litt rotetete skrevet, men det er hvordan JEG ser på situasjonen forsvaret er i den dag i dag, med for lite pengebevilning og mangel på soldater med motivasjon til å faktisk gjennomføre.

 

Mvh, kaffekriger FOH

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...