Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Kan hende jeg er naiv, og lever i en drømmeverden. Men jeg ofret ikke det økonomiske tapet en tanke verken før eller etter fgtj. Jeg fokuserer heller på at det året var helt og fullstendig sorgløst, fikk på en lettvint måte opplevelser som ville vært mye vanskeligere å gjennomføre sivilt(tilbrakte et halvt år langt fra folk i kanskje Norges vakreste natur, noe jeg alltid har drømt om) . Det betyr så mye mer enn at jeg må vente ett år til før jeg begynner å tjene penger. Slik jeg ser det har man forhåpentligvis svært god tid til å tjene penger senere. Sitter også igjen med mye gode kompiser jeg aldri ville kjent ellers, samt minner og erfaringer som vil bety mye resten av livet.

 

Er nå igang med utdannelse, og vil være ferdig utdannet før mange andre uansett, da jeg ikke har planer om friår o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror vel vi er nokså enige, men at jeg konkluderer med at et år i fgtj ikke er verdt den økonomiske kostnaden. Dersom man mener at man selv utvikler seg personlig og at det derfor lønner seg så er det jo en annen sak.

Jeg personlig prøvde å dimme så det holdt siden jeg tapte rundt 300,000 på et halvt år, samt muligheter for arbeidsoppdrag i Japan. Så jeg er enig med deg, men jeg angrer ikke at jeg til slutt valgte å bli. Mange minner og gode erfaringer, å ikke minst har jeg noe og prate om på crappye vorspiel. Samt et pent ark jeg kan legge ved min allerede relativt fulle CV.

 

Men jeg helt klart av den oppfatning av at verneplikt er noe forbanna herk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hyrlen: Du har ikke svart på mitt spørsmål

 

 

BTW: Min cv er garantert fyldigere enn din. Detaljene er skrevt på to stk. sigarettpapir, men mellom disse legger jeg fem kilo nystekte vafler.  :p

Lenke til kommentar

Hyggelig å høre at noen har gode minner og fine naturopplevelser, et sorgløst og bekymringsfritt 'friår' i naturen er noe jeg selv kunne tenkt meg, men så klønet Forsvaret det til og mistet en motivert kandidat...

 

For øvrig har samtlige jeg kjenner, og dette var for det meste idrettsfolk i god form, ikke hatt samme opplevelse. De havnet på radarposter, postkontor, etc og kjedet seg gjennom et helt år.

Lenke til kommentar

Jeg var på madla for et par dager siden, og jeg ble dimittert etter en samtale med legen som foregikk slik at han spurte meg bl.a. om hvordan utdannelse jeg hadde tatt og planene mine framover osv (jeg er snart 24). Han sa etter hvert rett ut, grunnet alderen min: "du får velge, ja eller ikke".

 

Jeg var ganske så motivert for rekruttskolen. Jeg hadde faktisk begynt å glede meg. Men når jeg får det valget slengt opp - jeg skal avgjøre et år av mitt liv på ett minutt? Jeg resonnerte som så at rekruttskolen varer i 7 uker. Det er veldig synd å gå glipp av den, men når det er så usikkert hva man skal gjøre resten av det året og man risikerer en skikkelig kjedelig kontorjobb (selv om man jobber aktivt for noe annet), ja da måtte jeg rett og slett veie sjansene, tiden, mine planer framover og alderen min. Valget var ikke direkte vanskelig, men det var irriterende og overraskende når jeg først hadde psyket meg opp til rekruttskolen som hadde vært fin.

 

Men vil ikke høre noe av at jeg er en unnasluntrer av den grunn. Folk som har veldig sterke meninger om "alle" som dimmer bør tenke seg om litt mer. Føler for øvrig at det er veldig mange som hadde hatt mer godt av å "fikses" litt på av forsvaret enn jeg. Sitter fortsatt og føler meg litt rastløs fordi jeg var så innstillt på at nå ble det harde uker framover.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Var i førstegangstjeneste i 04/05 i indre Troms og syntes det var kjempeflott ;)

Innrømmer selvsagt at det var tider hvor jeg lengtet hjem til varm seng, og heller ikke så vitsen med tjenesten.

Dette varte dog ikke lenge.

 

I alle år har jeg vært et innemenneske, med liten sans for skog og fjell, men etter et år der oppe begynte jeg å sette pris på den flotte naturen vi har i norge:)

Etter endt tjeneste tok jeg en lang sommerferie, for så å verve meg som grenader. Bra lønn, artige tider og MASSE frynsegoder (leilighet, mat, billig internett/dekoder, skytebaneturer, paintball osv.)

 

Jobbet som det i et par år for så å gå over i den jobben jeg har nå.

 

Jeg har full forståelse for de som ønsker seg vekk fra førstegangstjeneste, og heller vil finne på noe annet, for det er jo tross alt bedre å bli kvitt de som ikke vil i starten så det ikke sprer seg... Jeg synes også veldig synd på de som vil, men grunnet en skade eller problemer hjemme ikke kan avtjene førstegangstjenesten, da det er en flott opplevelse.

 

Til dere som ikke er sikre på om dere vil enda:

 

-Er du over hodet ikke interessert. LA VÆR!

-Er du bare bekymret nærvøs for hva året vil bringe. Gi det en sjanse:)

 

Man sitter igjenn med flotte opplevelser, et godt tillegg til CV´en og en mere voksen personlighet.

(kommer selvsagt ann på tjeneste)

 

Penger er det nok av i omløp, og om du har litt dårlig råd, eller starter studiene et år senere, SO WHAT. Er jo tross alt velstand i landet :D

Lenke til kommentar

Hvor mye stolthet er det i tvungen verneplikt da? I dag er det såpass mange som faktisk vil inn i militæret - tvungen verneplikt kunne egentlig blitt fjernet, til fordel for et profesjonelt forsvar. Dette ville jo også gagnet Forsvaret, siden de hadde sluppet å hanskes med lathanser som meg, som egentlig ikke vil være der.

 

Jeg vil heller si at jeg er stolt av å ikke velge førstegangstjeneste. Hvorfor? Derfor:

- Jeg kommer i gang med utdannelsen min ett år tidligere, ergo "tjener" jeg en årslønn på å ikke ta førstegangstjeneste. Nå kommer jeg nok til å ta et friår uansett, har spart opp en del kronasjer og skal reise, samt ta opp en del fag. Men tror dette friåret blir mer innholdsrikt enn førstegangstjenesten.

- Jeg tjener mer på deltidsjobben min, hvor jeg jobber en gang i blant, enn jeg gjør i Forsvaret.

- Av prinsipp; ingen skal tvinge meg til å bruke ett år av livet mitt på noe jeg ikke vil.

 

 

Når det er sagt; har jeg ingenting i mot Forsvaret. Jeg liker bare ikke tvungen verneplikt.

 

Ei heller tror jeg at dette har noe å si for mine fremtidige jobbmuligheter. Jeg har nok av ting i CV-en min, samt gode referanser fra tidligere arbeidsgivere. I tillegg tror jeg ikke at førstegangstjeneste blir like mye vektlagt på jobber som krever høyere utdannelse, men mer i lavtlønnede yrker.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar

For ordens skyld: Jeg skal til fgtj.

 

Det jeg misliker er at det er "tvungen" (har satt tvungen i klammer siden jeg fikk høre at dersom man ikke ville dra, slapp man). Jeg har altså ikke valgt dette av egen vilje, jeg blir tauet inn enten jeg har lyst eller ikke. Dette vil føre til at mange som ikke har lyst vil trekke ned moralen til andre som har lyst. Og som han over sier, hvor mye stolthet er det egentlig i å fullføre noe man må fullføre?

 

På den andre siden vil nok dette motivere flere som vipper mellom å ville avtjene og ikke å avtjene å ta på seg uniformen.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands.

 

Å så sinna!

Bare fordi vi ikke er våpenfrelste gærninger som syns at det å sitte i gjørme i 12 måneder sammenhengende er et fint tidsfordriv er det noe galt med oss?

Rull inn! Militæret er noe som folk på over 30 kan mimre tilbake til når de står i kassa på Esso og stirrer med et blikk på høyde med det til en yrkes alkoholiker på pølsene som snurrer.

For oss andre er det bare bortkastet tid.

Endret av Ond_Kontorstol
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig med deg der "Ond_Kontorstol". Greit nok at det om 10 - 15 år er noe jeg sitter og tenker tilbake til og skryter om til ungene. Likevel så lærte jeg en hel del om samarbeid og autoritet. Personlig har jeg fått en del gode egenskaper fra dette. F.eks. å lære seg at man ikke kan styre alt i livet selv, at man ikke kan gjøre som man vil, at man ikke får den lønnen man alltid vil ha, at man må jobbe for å nå de mål man har satt seg.

 

Det er klart du har kanskje disse egenskapene fra før, (Ja man lærer nok dette når man blir eldre uansett) men for meg så skjønte jeg disse i en alder av 18 år og det har gitt meg en god start. Jeg har stort sett godtatt alt arbeidet som mine kollegaer takket nei til, og stått på. Jeg tror ærlig talt jeg hadde følt meg for "stolt" til dette dersom jeg ikke vet hvordan det er å begynne på bunnen. (Som man lærer i militæret.) Dette har gjort at jeg har gode kontakter i arbeidslivet nå som jeg skal begynne på et langt studieløp. Jeg har på denne arbeidsplassen nå fått deltidsjobb hvor jeg tjener 150 kr i timen (Har ikke mer enn 2 år på yrkesskole tidligere) etter at jeg begynner på skolen.

 

Kanskje jeg hadde fått til dette uten militæret, kanskje ikke. Jeg for min del ser på det som en god erfaring som jeg tar med meg inn i livet. Hva du velger å se på det som, er opp til deg. Håper i hvertfall du kanskje får et litt annet syn på det, enn å si at du ikke er en "våpenfrelst" person så derfor passer du ikke inn.

Lenke til kommentar

Bra innlegg av -JørgenG-. Veldig enig i alt du sier.

 

Personlig tror jeg alle har veldig godt at førstegangstjenesten.

 

Synes det er rart å se at noen kan hente frem så mye aggresjon over at andre dimmer, men synes samtidig det er veldig rart å se folk komme med seriøst mente innlegg som forsøker å rakke ned på militærtjenesten og de som har utført den..

 

Jeg synes absolutt det står respekt av fullført militærtjeneste. Og jeg har selv i senere tid fått tildelt overraskende mye respekt av andre for det.

 

Å ha vært i militæret er uansett noe man har til felles med alle andre som har vært i militæret, og det er et utrolig lett samtaleemne å bli kjent med andre på. Alle har dritthistorier fra militæret å komme med! ;-)

 

Skjønner godt at man fra utsiden kan se lite vits med militærtjenesten, men det er i hovedsak personlig utvikling man får ut av militæret, som et resultat av alle de uvante utfordringene du støter på iløpet av året, og det er vanskelig å se fra utsiden..

 

Uansett hvordan man ser på det er man en erfaring rikere. Man havner kanskje et år bak andre i "utdanningsracet", men hva faen betyr det? Absolutt ingenting..

Lenke til kommentar
Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands.

 

Å så sinna!

Bare fordi vi ikke er våpenfrelste gærninger som syns at det å sitte i gjørme i 12 måneder sammenhengende er et fint tidsfordriv er det noe galt med oss?

Rull inn! Militæret er noe som folk på over 30 kan mimre tilbake til når de står i kassa på Esso og stirrer med et blikk på høyde med det til en yrkes alkoholiker på pølsene som snurrer.

For oss andre er det bare bortkastet tid.

 

Jeg begynte seriøst å humre for meg selv da jeg leste det her. Hvor forbanna uvitende går det an å bli? Hvis du tror førstegangstjeneste vil tilsi 12 mnd i gjørme med våpenfrelste gærninger tar du feil. Forsvaret er MYE mer enn det uten at jeg gidder å utdype det noe mer.

 

Selv var jeg inne til fgtj på en Hauk klasse MTB (for de som ikke vet: MTB=Missil Torpedo Båt) med 4 mnd korttids matroskontrakt (vervet) etter dette. Er nå snart 22 år, og jeg kan trygt si dette har vært det beste året i mitt liv.

 

Det med at folk klager over at "ordentlige" folk ikke får de tjenestene de vil ha synes jeg også er rart. Dog jeg bare har erfaring fra sjøforsvaret skal jeg bare uttale meg på det området. Slik jeg opplevde det da jeg gikk rekruttskolen i fjor, og etter over ett år på tjenestestedet mitt så var det få eller ingen tilfeller av folk som kom til forskjellige tj. steder ved tilfeldighet. Alt handlet om hva du presterte på rekruttskolen. De som lå på toppen av lista resultatmessig, og hvilken oppfatning befalet hadde av deg som person, fikk de beste plassene, og kom inn på det de søkte på. Resten av folka som gikk gjennom rekrutten helt umotivert ble sendt alle andre mulige steder (som regel Kystvakten), men gjennomgående fikk de fleste det de ville ha.

 

Og jeg må nok bruke MYE mer enn 30 min på å mimre meg gjennom det året jeg har hatt. Har seilt på havet fra damnark til 55 mil nord for nordkapp, de opplevelsene ville jeg ALDRI i mitt liv ha fått hvis jeg ikke var inne til fgtj.

 

At folk i forsvaret er våpenfrelste gærninger er også bare bullshit. De tydelig våpenfrelste gærningene som elsker alt som heter kuler og krutt forsvant på "mystisk" vis gjennom rekrutten og nådde aldri noe tjenestested (nå snakker jeg også om sjø, i hæren kan jeg tenke meg det er en annen historie).

 

Man må ikke glemme at forsvaret er så mangt. Av de jobbene jeg så gjennom dette året har vært mye rart; Artillerister, maskinister, elektrikere, sambandsmenn, brannmenn, militærpoliti, webdesignere, tillitsvalgte, kokker, vakter, velferdsassistenter, resepsjonister, vaktmestere, lærere og kursholdere... Det er enormt mange forskjellige stillinger forsvaret har å tilby i førstegangstjenesten.

 

Jeg skal også si, at for 3 år siden da jeg var inne til sesjon, var forsvaret det siste stedet på jord jeg kunne tenke meg å dra, og jeg var fortsatt ikke særlig happy da jeg fikk inkallelsen. Men jeg dro til madla og instillte meg selv på at dette skal jeg gjøre det beste ut av og sto på som faen og det har jeg jaggu fått igjen for! Etter ett år har jeg lært vanvittig mye om meg selv, om andre, og jeg sitter med to tjenesteuttalelser i hånda (en for vernepliktig og en for befal) der nesten alt er krysset utmerket, noe som vil komme meget godt med i en evt. jobbsøknad (Dog har jeg 3 år på skolebenken foran meg).

Lenke til kommentar

Nå mener jeg det er forskjell på folk som dimmer ila. rekrutten bare fordi de ikke vil inn, og folk som søkte utsettelse/aldri dro inn pga. utdanning/jobb. Tror det var det trådstarter mente og, at han var lei folk som dimmet på rekrutten bare fordi de ikke gadd å være der.

Lenke til kommentar
Nå mener jeg det er forskjell på folk som dimmer ila. rekrutten bare fordi de ikke vil inn, og folk som søkte utsettelse/aldri dro inn pga. utdanning/jobb. Tror det var det trådstarter mente og, at han var lei folk som dimmet på rekrutten bare fordi de ikke gadd å være der.

 

Det tror jeg og! Skulle inn i Garden i dag, men ble motvillig dimitert på grunn av allergi for egg. Hadde veldig lyst til å dra, og jeg traff en veldig fin gjeng, men dessverre fikk jeg ikke gjennomført førstegangstjenesten. Ba jo nesten på mine knær for legen som satt på Sessvollmoen, menneh neida det funka ikke. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834

Militæret er bra/militæret er dårlig. Folk som har vært inne sier forskjellige ting, folk som ikke har vært inne sier også forskjellige ting.

 

Som alle skjønner er det mange forskjellige jobber, steder, mennesker og varmegrader i forbindelse med fgtj., og det kommer helt an på øyet som ser. Kan man ikke bare være enig om å være uenig?

 

Og til TS, hva så? La folk gjøre det de vil. Jeg er glad jeg er jente som ikke blir tvunget til, fra mitt ståsted, den dritten!

Lenke til kommentar
Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste

Ville du ansatt meg? Fikk brev om at jeg ikke vil bli innkalt i fredstid, til tross for at jeg hadde 9 på alle tester bortsett fra matte/logikk/osv som jeg fikk 7 på *stolt*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...