cybirg Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det er ikke mulig å si noe generelt om hva arbeidsgiver foretrekker, men min erfaring er at det for høyere utdannede er knekkende likegyldig hvorvidt fgtj er gjennomført eller ei. Så lenge ikke alle behøver å gjennomføre så er det umulig å trekke slutninger om holdninger osv på et så tynt grunnlag. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Og en fremtidig arbeidsgiver vil se VELDIG positivt på et tjenestebevis som sier at du har gjort det bra. Dette er fulstendig på jordet! Slik som arbeidsmarkede er nå, og kommer til å være i maaangen år frem over så har ikke arbeidsgiverene valg. De skal bare være glade folk vil søke jobb. Det finnes ikke en eneste sektor i dette landet som har råd til å prioritere på den måten. En arbeidsgiver kan jo fortsatt se positivt på at du har avtjent verneplikten. Å jeg tror at en med avtjent verneplikt går foran en uten hvis de søker på like vilkår. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Enig i det, men det er faktisk slik at ingen stiller med helt like kvalifikasjoner i en jobbsøkerprosess. Man kan ha lik utdannelse og formelle kvalifikasjoner, men personlige egenskaper og inntrykk som uttrykkes i intervjuet er aldri helt like. Da blir avtjent fgtj som regel ikke en faktor som seriøse arbeidsgivere henger seg opp i. Her finnes det selvfølgelig unntak for yrker som har nær sammenheng med fgtj, men disse vil ikke en som ikke har avtjent verneplikten søke seg til. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Enig i det, men det er faktisk slik at ingen stiller med helt like kvalifikasjoner i en jobbsøkerprosess. Man kan ha lik utdannelse og formelle kvalifikasjoner, men personlige egenskaper og inntrykk som uttrykkes i intervjuet er aldri helt like. Da blir avtjent fgtj som regel ikke en faktor som seriøse arbeidsgivere henger seg opp i. Her finnes det selvfølgelig unntak for yrker som har nær sammenheng med fgtj, men disse vil ikke en som ikke har avtjent verneplikten søke seg til. Tull. Har du avtjent førstegangstjenesten på en god måte har du det på papiret at du kan samarbeide med andre. Dette er stort sett kriterie nr1 hos en arbeidsgiver. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Enig i det, men det er faktisk slik at ingen stiller med helt like kvalifikasjoner i en jobbsøkerprosess. Man kan ha lik utdannelse og formelle kvalifikasjoner, men personlige egenskaper og inntrykk som uttrykkes i intervjuet er aldri helt like. Da blir avtjent fgtj som regel ikke en faktor som seriøse arbeidsgivere henger seg opp i. Her finnes det selvfølgelig unntak for yrker som har nær sammenheng med fgtj, men disse vil ikke en som ikke har avtjent verneplikten søke seg til. Tull. Har du avtjent førstegangstjenesten på en god måte har du det på papiret at du kan samarbeide med andre. Dette er stort sett kriterie nr1 hos en arbeidsgiver. Jeg skulle også tro at en avtjent førstegangstjeneste vil være positivt. Dette viser at man kan samarbeide med andre, takler tress og er i både fysisk og psykisk god form, noe som alle arbeidsgivere setter pris på. Har man i tillegg blitt korporal ved å være f eks vogn/lagfører under førstegangstjenesten viser dette at du har gode lederegenskaper. En avtjent førstegangstjeneste skal ikke bagateliseres når man tenker å søke på jobb. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 En ting er i alle fall sikkert; det er ikke negativt å ha gjennomført førstegangstjeneste når man skal søke jobb. Særlig innenfor praktiske (og ofte lavtlønnede) yrker blir dette satt pris på, for det viser ofte at man har en viss praktisk sans og vilje til å gjøre noe, og mange har også fått relevante førerkort og kurs under førstegangstjenesten. Innenfor yrker som krever høyere utdanning, og særlig hvis vi beveger oss opp på masternivå, er jeg nok ganske sikker på at personlige egenskaper og skoleresultater veier ganske mye tyngre. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Jeg skulle også tro at en avtjent førstegangstjeneste vil være positivt. Dette viser at man kan samarbeide med andre, takler tress og er i både fysisk og psykisk god form, noe som alle arbeidsgivere setter pris på. Har man i tillegg blitt korporal ved å være f eks vogn/lagfører under førstegangstjenesten viser dette at du har gode lederegenskaper. En avtjent førstegangstjeneste skal ikke bagateliseres når man tenker å søke på jobb. Hvordan i al verden beviser at man har avtjent verneplikten at man kan samarbeide, takler stress, er fysisk og psykisk god form? For alt du vet er man en egoistisk, svak og pinglete bortskjemt fjortis? Det er forøvrig ikke alle ledere som automatisk er gode ledere. Endret 24. mars 2008 av Alfaromeo Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg skulle også tro at en avtjent førstegangstjeneste vil være positivt. Dette viser at man kan samarbeide med andre, takler tress og er i både fysisk og psykisk god form, noe som alle arbeidsgivere setter pris på. Har man i tillegg blitt korporal ved å være f eks vogn/lagfører under førstegangstjenesten viser dette at du har gode lederegenskaper. En avtjent førstegangstjeneste skal ikke bagateliseres når man tenker å søke på jobb. Hvordan i al verden beviser at man har avtjent verneplikten at man kan samarbeide, takler stress, er fysisk og psykisk god form? For alt du vet er man en egoistisk, svak og pinglete bortskjemt fjortis? Det er forøvrig ikke alle ledere som automatisk er gode ledere. Selvfølgelig er ikke en avtjent førstegangstjeneste en bekreftelse på punktene jeg beskrev over, men det kan være en fin bekreftelse for arbeidsgiveren og være avgjørende hvis du står likt med en annen søker som istedet kanskje tok ett friår. Som du sier er ikke alle ledere automatisk gode ledere. I forsvaret ønsker jeg å ha en leder som er ansvarsbevist, vet hva han/hun gjør, viser entusiasme,har evne til å motivere og holde troppen sammen. Jeg syns en leder må ha disse evnene med fler for å være en god leder. Hvordan man skal få bevist utifra en cv/intervju med arbeidsgiver vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Å si at avtjent førstegangstjeneste betyr at man er i topp fysisk/psykisk form og har gode samarbeidsegenskaper er jo vannvidd. Jeg har ikke verdens beste psyke, og å sende meg inn i militæret ville gjort denne mye verre da jeg absolutt ikke er motivert for det (men så skal jeg ikke inn i militæret heller pga tidligere nevnt hjertefeil). Det er jo det samme som å påstå at militærnektere stiller sterkere enn folk med avtjent førstegangstjeneste fordi at militærdimmere viser staten hva dem vil og besluttsomhet ved å ikke godta verneplikten, noe som selvfølgelig ikke stemmer. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ikke noe vondt ment, men avtjent førstegangstjeneste viser jo f.eks. at søkeren ikke har, eller ihvertfall ikke frem til dimmisjon har hatt, hjertefeil av den typen du har. Man er ikke nødvendigvis i god form fordi man har vært i militæret, men det er ihvertfall en slags bekreftelse på at vedkommende er ved forholdsvis god helse, eller ihvertfall var det da vedkommende gjorde unna førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Enig i det, men det er faktisk slik at ingen stiller med helt like kvalifikasjoner i en jobbsøkerprosess. Man kan ha lik utdannelse og formelle kvalifikasjoner, men personlige egenskaper og inntrykk som uttrykkes i intervjuet er aldri helt like. Da blir avtjent fgtj som regel ikke en faktor som seriøse arbeidsgivere henger seg opp i. Her finnes det selvfølgelig unntak for yrker som har nær sammenheng med fgtj, men disse vil ikke en som ikke har avtjent verneplikten søke seg til. Tull. Har du avtjent førstegangstjenesten på en god måte har du det på papiret at du kan samarbeide med andre. Dette er stort sett kriterie nr1 hos en arbeidsgiver. Jeg skulle også tro at en avtjent førstegangstjeneste vil være positivt. Dette viser at man kan samarbeide med andre, takler tress og er i både fysisk og psykisk god form, noe som alle arbeidsgivere setter pris på. Har man i tillegg blitt korporal ved å være f eks vogn/lagfører under førstegangstjenesten viser dette at du har gode lederegenskaper. En avtjent førstegangstjeneste skal ikke bagateliseres når man tenker å søke på jobb. Det nye tjenestebeviset kan også vise at man ikke samarbeider godt med andre, takler ikke stress osv. Kjenner en som fikk "under norm" på fire av fem vurderingspunkter, til tross for operativ tjeneste. Han er bedre tjent med å holde kjeft om fgtj. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 En ting er i alle fall sikkert; det er ikke negativt å ha gjennomført førstegangstjeneste når man skal søke jobb. Særlig innenfor praktiske (og ofte lavtlønnede) yrker blir dette satt pris på, for det viser ofte at man har en viss praktisk sans og vilje til å gjøre noe, og mange har også fått relevante førerkort og kurs under førstegangstjenesten. Innenfor yrker som krever høyere utdanning, og særlig hvis vi beveger oss opp på masternivå, er jeg nok ganske sikker på at personlige egenskaper og skoleresultater veier ganske mye tyngre. Bingo, man scorer ikke poeng som er verdt det ekstra året for fgtj når man søker seg til kunnskapsyrker. Som du sier så er det helt sikkert ikke negativt, men kandidater med høyere utdannelse avtjener ikke fgtj for å få en fordel ved jobbsøking. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 En ting er i alle fall sikkert; det er ikke negativt å ha gjennomført førstegangstjeneste når man skal søke jobb. Særlig innenfor praktiske (og ofte lavtlønnede) yrker blir dette satt pris på, for det viser ofte at man har en viss praktisk sans og vilje til å gjøre noe, og mange har også fått relevante førerkort og kurs under førstegangstjenesten. Innenfor yrker som krever høyere utdanning, og særlig hvis vi beveger oss opp på masternivå, er jeg nok ganske sikker på at personlige egenskaper og skoleresultater veier ganske mye tyngre. Bingo, man scorer ikke poeng som er verdt det ekstra året for fgtj når man søker seg til kunnskapsyrker. Som du sier så er det helt sikkert ikke negativt, men kandidater med høyere utdannelse avtjener ikke fgtj for å få en fordel ved jobbsøking. Kan jo vise at man er pliktoppfyllende å kan samarbeide. Jeg vet ikke hvilket arbeidsliv dere har vært i, men dette er kriterier som står høyt uansett hvilket yrke du skal i. Dere må gjerne prøve å rettferdigjøre at dere ikke vil inn evt dimmet, men dessverre arbeidsgivere tar det som et pluss uansett. At utdannelse veier høyere skulle bare mangle. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Tull. Har du avtjent førstegangstjenesten på en god måte har du det på papiret at du kan samarbeide med andre. Dette er stort sett kriterie nr1 hos en arbeidsgiver. Det blir vel å generalisere kraftig å si at fgtj = gode samarbeidsegenskaper. Det er minst like (lite) opplagt at høyere utdannelse = gode samarbeidsegenskaper. Uansett er vel spørsmålet om det ene året er verdt den marginale fordelen, eller i enkelte tilfeller ingen fordel, man har i jobbsøkerprosessen. Svaret avhenger av type jobb, utdannelse og personlige preferanser. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Kan jo vise at man er pliktoppfyllende å kan samarbeide. Jeg vet ikke hvilket arbeidsliv dere har vært i, men dette er kriterier som står høyt uansett hvilket yrke du skal i. Dere må gjerne prøve å rettferdigjøre at dere ikke vil inn evt dimmet, men dessverre arbeidsgivere tar det som et pluss uansett. At utdannelse veier høyere skulle bare mangle. Du skriver som om du sitter på fasiten, min erfaring er at det er ganske marginalt og avhenger veldig mye av hvilket yrke man skal søke seg til. Jeg er involvert i rekruttering for et større, globalt selskap selskap innen kunnskapsindustri og kan bekrefte at avtjent førstegangstjeneste nærmeste er for en parentes å regne når det gjelder vekt. Jeg vil sammenligne det med et mindre tillitsverv i en studentforening. Her snakker vi altså om førstegangstjeneste, eventuell befalsutdanning teller selvfølgelig i langt større favør. Kombinasjonen karakterer, relevant erfaring og engasjement, fagkombinasjon, type utdannelse og inntrykk i intervjusituasjon er så å si alltid det viktigste. Når det gjelder antydningen din om vikarierende argumenter så vil jeg nevne at jeg hadde stor lyst til å avtjene verneplikten, men fikk dessverre ikke sjansen av årsaker som ligger ene og alene hos Forsvaret. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Kan jo vise at man er pliktoppfyllende å kan samarbeide. Jeg vet ikke hvilket arbeidsliv dere har vært i, men dette er kriterier som står høyt uansett hvilket yrke du skal i. Dere må gjerne prøve å rettferdigjøre at dere ikke vil inn evt dimmet, men dessverre arbeidsgivere tar det som et pluss uansett. At utdannelse veier høyere skulle bare mangle. Jeg er involvert i rekruttering for et større, globalt selskap selskap innen kunnskapsindustri og kan bekrefte at avtjent førstegangstjeneste nærmeste er for en parentes å regne når det gjelder vekt. Jeg vet ikke hvilket selskap eller hvilken sektor du jobber innenfor så skal ikke utale meg om deres kriterier til jobbsøkere. Jeg vil sammenligne det med et mindre tillitsverv i en studentforening. Her snakker vi altså om førstegangstjeneste, eventuell befalsutdanning teller selvfølgelig i langt større favør. Mindre tillitsverv? Ja du om det. Mener du lærer verdier i førstegangstjenesten du får få andre steder, å hvertfall ikke i en studentforening. Hvorfor teller en befalutdanning så mye mer i kunnskapsindustrien? Ren nysgjerrighet. Kombinasjonen karakterer, relevant erfaring og engasjement, fagkombinasjon, type utdannelse og inntrykk i intervjusituasjon er så å si alltid det viktigste. Som sagt, skulle bare mangle. Jeg har kun sagt at utført Førstegangstjeneste er et pluss, spesielt om du har gode tjenestepapirer. At hvilken grad avhenger av type jobb er jo selvsagt. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hvorfor teller en befalutdanning så mye mer i kunnskapsindustrien? Ren nysgjerrighet. Er ikke det opplagt? Ledererfaring er vel et pluss uansett hva man driver med. Finnes selvsagt mye forskjellige utdanninger og mye rare sjanter, men stort sett har de et stort fortrinn. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hvorfor teller en befalutdanning så mye mer i kunnskapsindustrien? Ren nysgjerrighet. Er ikke det opplagt? Ledererfaring er vel et pluss uansett hva man driver med. Finnes selvsagt mye forskjellige utdanninger og mye rare sjanter, men stort sett har de et stort fortrinn. I et realfagyrke f.eks, er virkelig ledererfaring fra forsvaret så relevant? Forøvrig så har jo lederutdanningen i forsvaret tapt seg stort iforhold til utdanning i det sivile. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) På hvilken måte har lederutdanning i forsvaret tapt overfor det sivile utdanningssystemet? Edit: Dobbeltføring. Endret 26. mars 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg vil sammenligne det med et mindre tillitsverv i en studentforening. Her snakker vi altså om førstegangstjeneste, eventuell befalsutdanning teller selvfølgelig i langt større favør. Mindre tillitsverv? Ja du om det. Mener du lærer verdier i førstegangstjenesten du får få andre steder, å hvertfall ikke i en studentforening. Hvorfor teller en befalutdanning så mye mer i kunnskapsindustrien? Ren nysgjerrighet. Kombinasjonen karakterer, relevant erfaring og engasjement, fagkombinasjon, type utdannelse og inntrykk i intervjusituasjon er så å si alltid det viktigste. Som sagt, skulle bare mangle. Jeg har kun sagt at utført Førstegangstjeneste er et pluss, spesielt om du har gode tjenestepapirer. At hvilken grad avhenger av type jobb er jo selvsagt. Beklager, her mente jeg selvfølgelig høyere befalsutdanning (offiser) og lignende - ikke befalskurset. Jeg tror vel vi er nokså enige, men at jeg konkluderer med at et år i fgtj ikke er verdt den økonomiske kostnaden. Dersom man mener at man selv utvikler seg personlig og at det derfor lønner seg så er det jo en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg