srbz Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten? Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av. Brøling har man igjen bortimot ingenting av, etter mine erfaringer (annet enn slo-kommandoer), og alt dette vil man som regel oppleve under rekruttskolen, og kun unntaksvis for resten av førstegangstjenesten (såvidt jeg og de fleste jeg kjenner har erfart). Dette vil selvsagt sannsynligvis variere litt etter hva slags tjeneste du har, men på generell basis er jeg ganske sikker på at dette stemmer. Om du prøver et års førstegangstjeneste, skal du nok se at dette utarter seg på en ganske annen måte enn hva forventningene dine tilsier. HAHA, tror du jeg er 4 år siden jeg ifølge deg tror det er slik som i amerikanske filmer?!? Dette må være tidenes mest idiotiske komentar jeg har lest her inne. Som flerne skriver er det en primitiv måte å "lære" folk noe på. Vi er faktisk i 2008 og ikke i 1958 Hmf. Nei, det er ikke derfor jeg tror du er 4 år! =\ Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg dimmet meg ut av militæret. Jeg hadde meir lyst å arbeide, ta meg av familien min som jeg hadde netopp hadde stiftet. Hadde ikke lyst til å bli sendt 100 mil nord for å vandre i snø å jævelskap. (Ja jeg vet det finnes alternative plasser) Militæret passer for noen men ikke alle. Synes de skal gjøre det om, altså frivelig. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Dette du sier med respekt for autoriteter osv. er faktisk ikke noe man lærer i millitæret. Hvis man først misliker autoriteter blir det mest sannsynlig bare verre i millitæret. Selv har jeg alltid vært relativt frekk mot såkalte autoritære personer, inkludert mine egne foreldre (det er de som har lært meg å bruke ironi og sarkasme, og store deler av mitt autoritetshat kommer fra dem, så de kan ikke klage), og jeg har, da jeg traff tenårene og ungdomsskolen, lært meg å tøyle dette, fordi jeg vet at "autoritet" egentlig ikke er noe utenom noen som kan ta fra meg privelegier, ergo, jeg kan ikke frata dem makten de har, hvorfor utfordre den da? Det er en ting mennesker må lære seg selv, å tøyle sin manglende respekt. Respekt er ikke noe man lærer seg, ikke i millitæret, ikke i livet, det kommer naturlig, ingen kan tvinge det inn i hodet ditt. Det er en forskjell på frykt for straff og autoritetsrespekt. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg ser poenget ditt, og jeg hadde strengt tatt dette litt i bakhodet da jeg skrev sist. Man lærer kanskje ikke respekt i den forstand, men en person som er kronisk sta og obsternasig vil gjennom militærtjeneste erfare situasjoner der vedkommende rett og slett må holde kjeft og gjøre som han eller hun blir bedt om, som vedkommende sannsynligvis ikke kommer borti på samme måte utenom. Det blir vel riktigere å si at man lærer disiplin gjennom førstegangstjenesten, og selv om det å være litt sta og stå litt på krava som regel til en viss grad er en god egenskap, så finnes det plenty individer i samfunnet som har godt av en smule disiplin inn i livet sitt. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Aah, disiplin ovenfor andre er et konsept jeg aldri helt har forstått. Nå rjeg finner et menneske som fortjener min respekt får han/hun det, uansett hvem hun er. Disiplin ovenfor meg selv har jeg i bøtter og spann (med enkelte unntak, selvsagt. ). Selvsagt, absolutt mange som kan dra nytte av millitæret, men det endrer ikke det faktum at det burde vært frivillig. Millitæret er, tro det eller ei, den lette måten å få dette inn på, og mennesker som kun er direkte idioter og ikke fatter at av og til er det best for dem selv å holde kjeft kan jo få lære det på den tungvinte måten Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna. Vet ikke om du helt er klar over det, men det er mange som drar i militæret fordi de har lyst. Tror vi har langt flere som faktisk vil i militæret enn de som ikke vil, og de har jo selv sagt at de ikke har bruk for like mange som før. Hva skal de med en person som har null interesse? Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten? Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av. Brøling har man igjen bortimot ingenting av, etter mine erfaringer (annet enn slo-kommandoer), og alt dette vil man som regel oppleve under rekruttskolen, og kun unntaksvis for resten av førstegangstjenesten (såvidt jeg og de fleste jeg kjenner har erfart). Dette vil selvsagt sannsynligvis variere litt etter hva slags tjeneste du har, men på generell basis er jeg ganske sikker på at dette stemmer. Om du prøver et års førstegangstjeneste, skal du nok se at dette utarter seg på en ganske annen måte enn hva forventningene dine tilsier. HAHA, tror du jeg er 4 år siden jeg ifølge deg tror det er slik som i amerikanske filmer?!? Dette må være tidenes mest idiotiske komentar jeg har lest her inne. Som flerne skriver er det en primitiv måte å "lære" folk noe på. Vi er faktisk i 2008 og ikke i 1958 Hmf. Nei, det er ikke derfor jeg tror du er 4 år! =\ Når du får noen år til på baken, og gjerne noen lederkurs og ikke minst mangen års erfaring som leder så vil du se at man ikke kommer langt med å gjøre det slik man gjør det i millitæret. De bedriftene som praktisere slike millitærmetoder har somregel dårlig forhold mellom de forskjellige gradene i en bedrift. Det er faktisk enkelte firma som fortsatt praktiserer egen kantine for "arbederene" og egen kantine for formenn/saksbehandlere/ledere. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten? Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av. Brøling har man igjen bortimot ingenting av, etter mine erfaringer (annet enn slo-kommandoer), og alt dette vil man som regel oppleve under rekruttskolen, og kun unntaksvis for resten av førstegangstjenesten (såvidt jeg og de fleste jeg kjenner har erfart). Dette vil selvsagt sannsynligvis variere litt etter hva slags tjeneste du har, men på generell basis er jeg ganske sikker på at dette stemmer. Om du prøver et års førstegangstjeneste, skal du nok se at dette utarter seg på en ganske annen måte enn hva forventningene dine tilsier. HAHA, tror du jeg er 4 år siden jeg ifølge deg tror det er slik som i amerikanske filmer?!? Dette må være tidenes mest idiotiske komentar jeg har lest her inne. Som flerne skriver er det en primitiv måte å "lære" folk noe på. Vi er faktisk i 2008 og ikke i 1958 Hmf. Nei, det er ikke derfor jeg tror du er 4 år! =\ Når du får noen år til på baken, og gjerne noen lederkurs og ikke minst mangen års erfaring som leder så vil du se at man ikke kommer langt med å gjøre det slik man gjør det i millitæret. De bedriftene som praktisere slike millitærmetoder har somregel dårlig forhold mellom de forskjellige gradene i en bedrift. Det er faktisk enkelte firma som fortsatt praktiserer egen kantine for "arbederene" og egen kantine for formenn/saksbehandlere/ledere. Nå har jeg faktisk flere år på baken og en god del sivile lederkurs, og ditt syn på læringsprossesene i forsvaret er framdeles like feil. Soldat utdanningen i forsvaret går ikke ut på at alt skal skrikes inn.l I de tilfellene der det skrikes under øvelser så er det som regel under diverse opptak der man skal se hvordan personer fungerer under stress og måten de takler det på. Man lærer ikke ting fra seg i forsvaret ved å konstant bryte folk ned. Det du kaller militær metoder høres ut som noe du har sett på en amerikansk film der de har en "drill sarge" som skriker. Det er ikke sånn det fungerer i Norge. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Når du får noen år til på baken, og gjerne noen lederkurs og ikke minst mangen års erfaring som leder så vil du se at man ikke kommer langt med å gjøre det slik man gjør det i millitæret. De bedriftene som praktisere slike millitærmetoder har somregel dårlig forhold mellom de forskjellige gradene i en bedrift. Det er faktisk enkelte firma som fortsatt praktiserer egen kantine for "arbederene" og egen kantine for formenn/saksbehandlere/ledere. Et greit konkret eksempel. Jeg har spist i militære messebygg i 6 forskjellige militæranlegg rundt om i landet, og kun en av disse (Madla) hadde atskilt messe for rekrutter/menige og befal. Dette er sannsynligvis av praktiske årsaker, ettersom det er 1500 mennesker som spiser i denne messen daglig i rekruttperioden. Befalsmessen har kassaapparat ettersom befalet betaler for maten, mens rekrutter og menige får denne gratis, og derfor ville det nok vært upraktisk å ha en kombinert menig- og befalsmesse på et slikt sted. Der jeg tjenestegjør nå er det mye færre ansatte, og der deler jeg daglig bord med befal av høyere grad enn sjefen på Madla. Så det å ha atskilt messe er nok et eksempel på en disiplinsak som sikkert funker på amerikanske filmer, men som i aller minste grad er i brukt i det norske forsvaret i dag. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Har aldri vært slik, nå må du slutte å være så lettlurt å ikke tro på alle røverhistoriene fra militæret. PS, da jeg var inne kokte vi suppe på stein.... Endret 6. mars 2008 av HV-I BW Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Hehehe..den var god! Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Hva er det Norske forsvarte står for? Vel, ettersom at det er så stort er det mange ting det. Men også et viktig tema er et fritt land, at folk kan faktisk gjøre så de vil. Ville du likt å bli sendt en plass du ikke ville mot din vilje? Det tror jeg det ikke er så mangen andre her som vil heller. Jeg har heller ikke noen stor lyst til å dra i militæret, men jeg tenker som så at det er vel en kjangse jeg akter å ikke gå glipp av for å få lære meg litt disiplin (som jeg dessverre mangler mye av ) Så januar 2009 bærer det av gårde til Hæren nærmere bestemt Panserbataljonen, ser forsåvidt lyst på det. Håper bare jeg ikke havner med noen som har en negativ innstilling, da mister man så fort lysten til å fortsette! Noen andre her som skal i Panserbataljonen kansje? Endret 6. mars 2008 av Johsse Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Har aldri vært slik, nå må du slutte å være så lettlurt å ikke tro på alle røverhistoriene fra militæret. PS, da jeg var inne kokte vi suppe på stein.... Det var ikke noe befalet hadde noe med altså, men var mellom soldatene. At du ikke tror på det har jo ikke med at jeg er lettlurt å gjøre. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Har aldri hørt noe om noe slikt. Ettersom det ikke er forbudt forbudt, tviler jeg det håndheves særlig strengt isåfall. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Som regel er jo de ferske i leiren i et klart flertall ved innrykk. Å de kunne jo prøvd og nekte meg en cola. Lenke til kommentar
Brulf Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 jaja, ikke noe førstegangs tjeneste på meg Ble erklert tjeneste udykting pga. elending syn ( -5.4) på begge øynene, like bra egentlig. Militæret burde vært frivillig, da hadde man fått en bedre "hær", siden motiverte folk jobber bedre en de som er tvunget. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 # #3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. En del OT fjernet. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Tull. Sånn som jeg ser det, så har vi allmen verneplikt i norge. Det er LOVPÅLAGT og gå inn til førstegangstjeneste. Jeg ser på militæret som noe BRA. Det er bra og ha når du skal søke jobb, det er en fantastisk opplevelse og du møter nye folk og lærer veldig mye nytt. Når det kommer til folk som dimmer, så har jeg forståelse for de som gjør det av realistiske grunner, feks familie, økonomi osv. MEN, de som skryter på seg "vond rygg" og "jeg ble mobbet som barn" burde egentlig skamme seg. Og den "ropinga og hersinga" som det snakkes om her er så jææææææævla oppskrytt. Du blir kanskje hersa litt med på rekruttskolen, men det er aldri noen som står og roper deg opp i ansiktet og kaller deg for mennesklig avfall. Mottoet på leiren min er "Behandle folk som folk." Faen heller, fortjener du kjeft, så FÅR du det, enkelt og greit. Men det er ingen som blir hersa med, utover det "nødvendige". Nei faen. Dra inn i militæret såfremst det lar seg gjøre. De fleste som dimmer pga "vond rygg" vet ikke hva de går glipp av. Og en fremtidig arbeidsgiver vil se VELDIG positivt på et tjenestebevis som sier at du har gjort det bra. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Til dere som nettopp har vært i millitære: Er det fortsatt slik at de ferske i leirene ikke får "lov" å spise kvikklunsj, liten cola osv? En kammerat var i nord for 6 år siden, og da var det slik at kun de med liten tjenestetid igjen fikk lov til det. Og en fremtidig arbeidsgiver vil se VELDIG positivt på et tjenestebevis som sier at du har gjort det bra. Dette er fulstendig på jordet! Slik som arbeidsmarkede er nå, og kommer til å være i maaangen år frem over så har ikke arbeidsgiverene valg. De skal bare være glade folk vil søke jobb. Det finnes ikke en eneste sektor i dette landet som har råd til å prioritere på den måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg