Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten?

Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av. Brøling har man igjen bortimot ingenting av, etter mine erfaringer (annet enn slo-kommandoer), og alt dette vil man som regel oppleve under rekruttskolen, og kun unntaksvis for resten av førstegangstjenesten (såvidt jeg og de fleste jeg kjenner har erfart). Dette vil selvsagt sannsynligvis variere litt etter hva slags tjeneste du har, men på generell basis er jeg ganske sikker på at dette stemmer.

 

Om du prøver et års førstegangstjeneste, skal du nok se at dette utarter seg på en ganske annen måte enn hva forventningene dine tilsier.

HAHA, tror du jeg er 4 år siden jeg ifølge deg tror det er slik som i amerikanske filmer?!? Dette må være tidenes mest idiotiske komentar jeg har lest her inne.

Som flerne skriver er det en primitiv måte å "lære" folk noe på. Vi er faktisk i 2008 og ikke i 1958

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten?

Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av. Brøling har man igjen bortimot ingenting av, etter mine erfaringer (annet enn slo-kommandoer), og alt dette vil man som regel oppleve under rekruttskolen, og kun unntaksvis for resten av førstegangstjenesten (såvidt jeg og de fleste jeg kjenner har erfart). Dette vil selvsagt sannsynligvis variere litt etter hva slags tjeneste du har, men på generell basis er jeg ganske sikker på at dette stemmer.

 

Om du prøver et års førstegangstjeneste, skal du nok se at dette utarter seg på en ganske annen måte enn hva forventningene dine tilsier.

HAHA, tror du jeg er 4 år siden jeg ifølge deg tror det er slik som i amerikanske filmer?!? Dette må være tidenes mest idiotiske komentar jeg har lest her inne.

Som flerne skriver er det en primitiv måte å "lære" folk noe på. Vi er faktisk i 2008 og ikke i 1958

 

Du har ikke noe førstehånds erfaring for dine utalelser, ikke rart de blir avfeid på den måten.

Det kommer i grunn tydelig fram at du har en dårlig kjenskap til hvordan læreprossessene i forsvaret foretar seg.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Jeg blir provosert av de som "ikke gidder" å ta førstegangstjenesten. Tenk hvilken utvikling samfunnet tar. Hva skulle vi gjort hivs ingen "gadd å gå i militæret"?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du er provosert over at folk er imot noe som ofte for den enkelte er meningsløs og ikke-optimal bruk av tid. Det er myndighetenes og Forsvarets jobb å sørge for at fgtj er så attraktiv at man får frivillige og godt motiverte kandidater til å ønske seg dit.

 

Hilsen en som en gang ønsket seg til Forsvaret, men som fant ut at han ville tapt veldig mye på det.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten?

Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av. Brøling har man igjen bortimot ingenting av, etter mine erfaringer (annet enn slo-kommandoer), og alt dette vil man som regel oppleve under rekruttskolen, og kun unntaksvis for resten av førstegangstjenesten (såvidt jeg og de fleste jeg kjenner har erfart). Dette vil selvsagt sannsynligvis variere litt etter hva slags tjeneste du har, men på generell basis er jeg ganske sikker på at dette stemmer.

 

Om du prøver et års førstegangstjeneste, skal du nok se at dette utarter seg på en ganske annen måte enn hva forventningene dine tilsier.

HAHA, tror du jeg er 4 år siden jeg ifølge deg tror det er slik som i amerikanske filmer?!? Dette må være tidenes mest idiotiske komentar jeg har lest her inne.

Som flerne skriver er det en primitiv måte å "lære" folk noe på. Vi er faktisk i 2008 og ikke i 1958

.

Det kommer i grunn tydelig fram at du har en dårlig kjenskap til hvordan læreprossessene i forsvaret foretar seg.

jaja, det er jo bekreftet at det herses og brøles fra de som har vert i millitæret, så det får tale for seg selv.

Lenke til kommentar
Akkurat slik har jeg også. Kanskje jeg skal ta røntgen bilde jeg også å sende oppover?

 

Fenomenet heter scoliosis. Hoften og brystkassten min står heldigvis riktig, så det er kun selve ryggen som er tverr. Hadde vel en vinkel på rundt 17 grader, men jeg er ferdig utvokst og de mente at korsett ikke hadde noen effekt.

 

Ja, det vet jeg. Kom ikke på det i farta. Til meg så heller på en måte høyreskuler litt nede enn den andre og har går litt bøyd framover, nesten som om jeg skulle ha hatt pukkelrygg. Og jeg får en del vondt litt ovenfor korsryggen og i nakken om jeg står eller sitt for lenge i samme posisjon så jeg må bevege meg og forande stilling hele tiden osv.

 

Litt urettferdig hvis jeg ikke slipper når flere slipper pga litt dårlig hørsel og lyg på seg dårlig rygg når det er elektriker f.eks, er ikke akkurat det beste yrket for de meg dårlig rygg, men militærert slipper de unna.

Lenke til kommentar
Litt urettferdig hvis jeg ikke slipper når flere slipper pga litt dårlig hørsel og lyg på seg dårlig rygg når det er elektriker f.eks, er ikke akkurat det beste yrket for de meg dårlig rygg, men militærert slipper de unna.

Hva har det å si hvilken jobb de har? Nr1, om man har utdannet seg til elektriker tar det år å få omskolering pga av dårlig rygg. Nr2, penger motiverer mer enn nasjonalselvfølelse. Nr3, en arbeidsituasjon er noe HELT annet det ryggen vil bli utsatt for i felt o.l. Å klarer man ikke være i felt kan man heller ikke være i militæret.

Lenke til kommentar
Blir man erklært feltudyktig vil ikke forsvaret ha deg, så nei. Om det kommer av dårlig syn, allergi, dårlig rygg, bestemor knær eller tennisalbue er knekkende likegyldig.

 

Nå snakker vi over evne igjen. Har selv en kompis som ble erklært feltudyktig, men tjenestedyktig, og han ble satt til kontorarbeid i ett år. Uten ett eneste feltdøgn.

Lenke til kommentar
Blir man erklært feltudyktig vil ikke forsvaret ha deg, så nei. Om det kommer av dårlig syn, allergi, dårlig rygg, bestemor knær eller tennisalbue er knekkende likegyldig.

 

Nå snakker vi over evne igjen. Har selv en kompis som ble erklært feltudyktig, men tjenestedyktig, og han ble satt til kontorarbeid i ett år. Uten ett eneste feltdøgn.

?

 

Hvordan har det da seg at man blir erklært udyktig om man har dårlig syn med en gang på sesjon? Evt har dårlig rygg? Å dermed ikke blir innkalt?

 

Jeg har også ørten kompiser som har blitt satt til kontorarbeid, måtte uansett gjennom rekrutten med alt det innebærer.

Lenke til kommentar
Blir man erklært feltudyktig vil ikke forsvaret ha deg, så nei. Om det kommer av dårlig syn, allergi, dårlig rygg, bestemor knær eller tennisalbue er knekkende likegyldig.

 

Nå snakker vi over evne igjen. Har selv en kompis som ble erklært feltudyktig, men tjenestedyktig, og han ble satt til kontorarbeid i ett år. Uten ett eneste feltdøgn.

?

 

Hvordan har det da seg at man blir erklært udyktig om man har dårlig syn med en gang på sesjon? Evt har dårlig rygg? Å dermed ikke blir innkalt?

 

Jeg har også ørten kompiser som har blitt satt til kontorarbeid, måtte uansett gjennom rekrutten med alt det innebærer.

 

Min kompis ble erklært feltudyktig ved innrykk, og direkte overført til en eller annen telefonvaktstilling uten å gjennomføre rekrutten.

Lenke til kommentar

På HVUV var det jo en tropp som var full av div. "defekter på kadaveret" som befalet kalte de. De ble sesjonsassistenter omtrent alle mann, rundt om i Norge.

 

De måtte gjennomføre rekrutten, som alle andre. Men de fikk en lettet tjeneste i forhold til mange andre. Slik at de med skader her og der fikk gjennomføre førstegangstjenesten også.

Lenke til kommentar
Å være feltudyktig og tjenesteudyktig er ikke det samme. Bare så det er klart. Det er mange som har helt årlreite stillinger i forsvaret mtp. førstegangstjeneste, men de slipper feltuker og sånt.

Da må du isåfall gå inn for å få en slik stilling. Alle som blir erklært uegnet for felt blir da som regel dimmet, det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Å være feltudyktig og tjenesteudyktig er ikke det samme. Bare så det er klart. Det er mange som har helt årlreite stillinger i forsvaret mtp. førstegangstjeneste, men de slipper feltuker og sånt.

Da må du isåfall gå inn for å få en slik stilling. Alle som blir erklært uegnet for felt blir da som regel dimmet, det er hvertfall min erfaring.

 

Det har du helt rett i, men det avhenger som mye annet av forsvarets behov, og om "kadaverne";) innehar spesialkompetanse som forsvaret trenger, ofte It-relatert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...