Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna.

Jeg var keen på å ta militærtjenesten min, men ble ikke tjenestedyktig, pga ca -2,5 på hvert øye. Og jeg ville inn.

Klag heller på millitæret i stedet for folk som ikke kommer inn.

 

 

Jaha? Jeg har da -3,50 på høyre og -2,50 på venstre og itillegg skjev hørnhinne på venstre øyet, tror jeg det var.

 

Jeg har lest igjennom denne tråden og syns hele opplegget med å tvingen noe er helt latterlig. I min situasjon nå så er jeg i fastjobb og blir 22 år i november og skal på førstegangstjenerste i januar 2009, og vil da tape rundt 300tusen det året og ikke få noe form for feriepenger i 2010, man får jo ikke lønn den mnd man får utbetalt feriepenger. Og jeg har ikke noe form for interesser eller motivert for det, speiselt når jeg har fast jobb og er i etlaberingsfasen. Jeg hadde valgt militæret om jeg ikke hadde noe jobbe eller var skolelei. En kompis av meg hadde ikke noe jobb og var skole lei og han ringte til militæret om å få komme å avgi førstegangstjenesten. Og jeg har født med skjevrygg kalt skoliose og plages med ryggen og får vondt i ryggen om jeg står eller sitt for lenge og blir lett utålmodig av det og må skifte sitte/stå stillinger stadig. Noe galt i det om jeg velger å ikke ta førstegangstjeneste da? Skal til fastlegen på tirsdag og får han til å skrivet et brev til militærlegen. Men da jeg var på sesjon så hadde jeg med legeattest på at jeg har dårlig rygg og astma/allergi som jeg ikke har plagdes med på mange år men kan blusse opp igjen. Men de brydde seg ikke spesielt om det, men en annen kompis som de fant at hadde bare litt dårlig høresel slapp lett. Det er helt latterlig og provoserende etter min mening....

Lenke til kommentar
Forsvaret er livredd folk med dårlig rygg, så når du kommer inn går du bare rett til avd. legen og legger frem legeattesten, og du er nok fri i løpet av kort tid.

 

 

Hadde jo tenkt til å unngå at jeg må reise, for å reise igjen løpet av kort tiden. Men hvorfor ble jeg ikke tjenesteudyktig på sesjonen da? Hadde jo legeatteste der også.

Lenke til kommentar
Forsvaret er livredd folk med dårlig rygg, så når du kommer inn går du bare rett til avd. legen og legger frem legeattesten, og du er nok fri i løpet av kort tid.

 

 

Hadde jo tenkt til å unngå at jeg må reise, for å reise igjen løpet av kort tiden. Men hvorfor ble jeg ikke tjenesteudyktig på sesjonen da? Hadde jo legeatteste der også.

En lege-attest er ikke gyldig på sesjon, fordi forsvaret veit at det er fryktelig lett å skaffe seg en legeattest på bagateller hos en sivil lege, noe fryktelig mange gjør, uten at man egentlig er tjeneste-udyktig for det. Forsvaret vil at dems egene leger skal se på deg, å avgjøre hvor skikket du er til å fullføre, istedefor å la DU fortelle en sivil lege hvor sjuk du er, slik at han kan skrive det ned å gi deg lege-ærklæring. Samma hvis du er kommet inn å er hjemme på perm,..da er ikke en sivil lege-attest gyldig hvis du ikke kan reise tilbake pga sykdom. Du er nødt til å oppsøke nærmeste militære lege, uansett hvor langt det er å reise, for å få en lege-attest som er bra nok for forsvaret

Lenke til kommentar
En lege-attest er ikke gyldig på sesjon, fordi forsvaret veit at det er fryktelig lett å skaffe seg en legeattest på bagateller hos en sivil lege, noe fryktelig mange gjør, uten at man egentlig er tjeneste-udyktig for det. Forsvaret vil at dems egene leger skal se på deg, å avgjøre hvor skikket du er til å fullføre, istedefor å la DU fortelle en sivil lege hvor sjuk du er, slik at han kan skrive det ned å gi deg lege-ærklæring.

 

Sorry kompis, men dette er bare tull. Slapp nettopp å møte opp til sesjon ved at jeg sendte en legeattest hvor jeg var "såå" syk. Sannheten er at man i dag ikke har penger nok til å drive folk ufrivilig inn i forsvaret.

Lenke til kommentar
En lege-attest er ikke gyldig på sesjon, fordi forsvaret veit at det er fryktelig lett å skaffe seg en legeattest på bagateller hos en sivil lege, noe fryktelig mange gjør, uten at man egentlig er tjeneste-udyktig for det. Forsvaret vil at dems egene leger skal se på deg, å avgjøre hvor skikket du er til å fullføre, istedefor å la DU fortelle en sivil lege hvor sjuk du er, slik at han kan skrive det ned å gi deg lege-ærklæring.

 

Sorry kompis, men dette er bare tull. Slapp nettopp å møte opp til sesjon ved at jeg sendte en legeattest hvor jeg var "såå" syk. Sannheten er at man i dag ikke har penger nok til å drive folk ufrivilig inn i forsvaret.

 

Ekke mye tull. En i mitt kull hadde slike attester, men ble likevel sendt inn. Jeg hadde uttalelse fra en spesialist på problemet jeg hadde. Jeg ble fortalt at jeg neppe ville få det jeg ønsket, og egenlig kunne få helt fritak om jeg ønsket det, ene og alene pga den.

Lenke til kommentar
synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten?

Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av. Brøling har man igjen bortimot ingenting av, etter mine erfaringer (annet enn slo-kommandoer), og alt dette vil man som regel oppleve under rekruttskolen, og kun unntaksvis for resten av førstegangstjenesten (såvidt jeg og de fleste jeg kjenner har erfart). Dette vil selvsagt sannsynligvis variere litt etter hva slags tjeneste du har, men på generell basis er jeg ganske sikker på at dette stemmer.

 

Om du prøver et års førstegangstjeneste, skal du nok se at dette utarter seg på en ganske annen måte enn hva forventningene dine tilsier.

Lenke til kommentar
synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten?

Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av.

HA! Hersingen som skjer er kun et middel for å bryte deg psykisk ned slik at du automatisk søker samhold hos de i samme situasjon som deg. Samt at det er lettere å forme gruppen. Jeg mener det er en ufattelig gammeldags metode, men det er slik det må være når flesteparten av befal er degenererte fucktarder som jeg i en vanlig situasjon ville gitt totalt faen i siden den naturlige autoriteten ikke finnes hos mesteparten. Samt at de er så sosialt tilbakestående at de ikke kan få respekt på andre måter heller. Eneste grunnen til at jeg tolererte noe av hersingen var siden jeg ikke giddet ødelegge den lille respekten de hadde i troppen. Men å vippe 19-årige befal av pinnen er for lett, endte jo med at de mest markante i troppen satt igjen med mer respekt enn befalet.

Lenke til kommentar

Så sant du ikke klager som en unge og bare gjør det du skal så får du høre minimalt negativt fra befalet, det har hvertfall jeg opplevd. På en skitur jeg var med på så hadde vi alle vondt i ryggen, var sliten og lei, vi fikk ikke høre noe fra befalet, men så var det en som klagde konstant over at det var så tungt, og han spurte en UB om ikke han kunne ta sekken hans, fordi den var så tung, klart man blir kjeftet på da.

 

Så hvis man vil gjennom førstegangstjenesten uten noe stress så er det bare å gjøre ting man får beskjed om og ikke syte, vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
synes du at du er så veldig smart som avfeier mine kunskaper om millitæret bare siden jeg ikke har avtjent verneplikten?

Jeg tror du mangler mye bakgrunn for uttalelsene dine, ja. Den "brølingen og hersingen" du nevner, tror jeg du har en noe overdimensjonert oppfatning av, som fedtcreme sier, så er nok dette i stor grad forbeholdt amerikanske filmer. Under rekruttskolen vil man muligens oppleve noe hersing, men det er i mine øyne viktig for både å lære seg respekt for andre mennesker/autoriteter, noe alle vil dra nytte av senere i livet, og fordi "hersingen" for det meste utarter seg i form av fysisk trening som alle normalt friske personer har godt av.

HA! Hersingen som skjer er kun et middel for å bryte deg psykisk ned slik at du automatisk søker samhold hos de i samme situasjon som deg. Samt at det er lettere å forme gruppen. Jeg mener det er en ufattelig gammeldags metode, men det er slik det må være når flesteparten av befal er degenererte fucktarder som jeg i en vanlig situasjon ville gitt totalt faen i siden den naturlige autoriteten ikke finnes hos mesteparten. Samt at de er så sosialt tilbakestående at de ikke kan få respekt på andre måter heller. Eneste grunnen til at jeg tolererte noe av hersingen var siden jeg ikke giddet ødelegge den lille respekten de hadde i troppen. Men å vippe 19-årige befal av pinnen er for lett, endte jo med at de mest markante i troppen satt igjen med mer respekt enn befalet.

Hm. Jeg har tydeligvis vært heldigere med befalet enn deg.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er på høy tid at Norge slutter seg til resten av den vestlige verden og fjerner verneplikten. Hvorfor kan det ikke være valgfritt?

 

Jeg mener det er ingen stolthet i det på den måten, så lenge det ikke er valgfritt.

Har selv ikke vært i militæret (hørte aldri noe mer etter sesjon), men kunne egentlig tenkt meg inn i luftforsvaret/sanitetstjeneste.

 

Prinsipielt så synes jeg verneplikten er så latterlig at jeg har av den grunn rett å slett ikke lyst til å søke en gang. Skal jeg inn så skal det være på grunnlag av egne premisser.

Lenke til kommentar

Som jeg sikkert har nevnt flere ganger så er jeg enig i at førstegangstjeneste bør være frivillig, men da må man også spe på med goder for å gjøre det mer attraktivt å avtjene denne. Høyere lønninger er én ting, det som også kan være aktuelt er å gi f.eks. samfunnsmessige fordeler ved bl.a. skolesøknader senere i det sivile liv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...