Gå til innhold

Subsidiering av ny mobil? Hvilket abn skal du velge?

Anbefalte innlegg

@ Bmwpia82:

Den Samsungen (G800) var det kun NetCom som tilbød med subsidiering, er den fortsatt like interessant da?

Her er for SE K850i:

Dette er hvis du kun skulle hatt ett abn.

Her er det delt opp slik som du har det i dag:

Dette er for subsidiering og meldinger.

Dette er for samtalene.

Ut i fra det jeg kan se, så ligger du på 1.000,- +/- ca 200,- per mnd med den kombinasjonen du har?

Alle telenor abn er her med fri familie (har du det på begge forresten??).

For telenor sine abn: Den minste søylen er hvis alt er inad i familien, den lengste søylen er hvis alt er til andre operatører.

Her er to til, dette er de samme som de to siste over, men uten frifamilie:

Dette er for Subsidiering og meldinger uten frifamilie.

Dette er for Samtalene uten frifamilie.

For telenor sine abn: Den minste søylen er hvis alt er til andre med telenor, den lengste søylen er hvis alt er til andre operatører.

Er litt mye å ta hensyn til her, så i stedet for at jeg forklarer nå først, så studer de litt og spør! ;)

Den Samsungen er vel ikke så aktuell nå lengre siden jeg må ha Netcom for å få den, tror den kostet ca 2200 med SuperTalk og da kan jeg vel like gjerne kjøpe den uten abo...

Er det mulig å få lagt til Sony Ericsson W910 istedet for Samsungen? :blush:

Jeg fikk bare sett søyler og grafer i den første url'en du la ut... Kom opp at siden ikke fantes.. Men tror at jeg må lese de søylene og fremstillingen noen flere ganger før jeg forstår det, er ikke noen racer i matte ;)

Ut i fra det jeg kan se, så ligger du på 1.000,- +/- ca 200,- per mnd med den kombinasjonen du har? Mener du med dette spørsmålet om jeg har regning på rundt 800-1200 kr i mnd på abo mine tilsammen? Har vel mellom 700-1000 kr tror jeg :) Har kun FriFamilie på Nonstop, men Fritid nr mitt er med i den familien for det ;) hehe, komplisert eller? :)

Det jeg tenker er jo om at det vil lønne seg å kjøpe feks SE W910i med NonStop en eller annen plass, eller kjøpe feks den med Tele2 også bryte bindingen? Ser det er noen som har skrevet om det i andre tråder... Det er mulig jeg kanskje trenger en litt nærmere forklaring på dette da jeg er litt blond :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den Samsungen er vel ikke så aktuell nå lengre siden jeg må ha Netcom for å få den, tror den kostet ca 2200 med SuperTalk og da kan jeg vel like gjerne kjøpe den uten abo...

Er det mulig å få lagt til Sony Ericsson W910 istedet for Samsungen? :blush:

Ordner det ja.

Jeg fikk bare sett søyler og grafer i den første url'en du la ut... Kom opp at siden ikke fantes.. Men tror at jeg må lese de søylene og fremstillingen noen flere ganger før jeg forstår det, er ikke noen racer i matte ;)

Lenkene er fiksa, men bruk de under først, forklarer bedre samtidig under her.

Ut i fra det jeg kan se, så ligger du på 1.000,- +/- ca 200,- per mnd med den kombinasjonen du har? Mener du med dette spørsmålet om jeg har regning på rundt 800-1200 kr i mnd på abo mine tilsammen? Har vel mellom 700-1000 kr tror jeg :) Har kun FriFamilie på Nonstop, men Fritid nr mitt er med i den familien for det ;) hehe, komplisert eller? :)

Neida, en må bare få med alle detaljer ;) Og var jo ikke helt på jordet. Dette gjør at det er disse to du skal se på:

Dette er for subsidiering og meldinger der frifamilie er med (NonStop).

Her er det med kun meldinger og datatrafikk, evt om du bruker denne til å ringe inad i frifamilie, samt subsidiering av mobilen (K850i).

Dette er for Samtalene og uten frifamilie (FriTid).

Her er kun samtalene med. På Telenor sine abn, så er viser den korte søyla hva det vil koste dersom alle samtalene er til andre med telenor, og for Telenor FriTid dersom alle samtalene er mellom 18-07/helger.

Den lengste søyla viser hva det vil koste om alle samtaler er til andre operatører. Den lyse grønne viser bare "midten" i mellom disse to, så om du sier at du ringer 90% til telenor, så må du se i mellom den korte søylen og den lysegrønne.

Det jeg tenker er jo om at det vil lønne seg å kjøpe feks SE W910i med NonStop en eller annen plass, eller kjøpe feks den med Tele2 også bryte bindingen? Ser det er noen som har skrevet om det i andre tråder... Det er mulig jeg kanskje trenger en litt nærmere forklaring på dette da jeg er litt blond :p

Jeg veit at elkjøp hadde kampanje på W910i i forrige uke med tele2 mobil pluss til 1,-. På hjemmesiden deres skal de ha 999,- for samme løsningen, så sånn sett er det jo et bra tilbud. Men om det vil lønne seg i lengden med ditt forbruk er jo ikke sikkert av den grunn. Kan prøve å illustrere det.

En liten visualisering av FriTid abonementet:

post-107167-1200902534_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager sen respons her nå, litt pes med prosjekt for tida, med ferdig med det nå, så må prøve å komme ajour med resten! ;)

Nokia E90 eller HTC TyTnII med følgende ringemønster pr mnd;

Samtaler; ca.35

Minutter; ca.170

Sms; ca.35

Mms; ca.5

Mb; ca.1mb?

Operatør spiller ingen rolle,er villig til å skifte.

Kan gjerne bytte nr.

Efaktura foretrekkes.

Har ingen fri venner eller andre fordeler.

Har du tid,tar jeg gjerne kostnadsberegning uten subsidiering.

Det var kun NetCom og Chess som tilbød disse to telefonene med subsidiering fra nettsidene deres, så om du har noen priser på telefonene med telenor/tele2 fra andre steder så si ifra, så kan jeg oppdatere de. Innkjøpsprisene henta fra komplett når det kommer til OneCall og TalkMore sin abn.

Ingen tilleggstjenester er valgt (som familie, venner osv osv). Ingen papirfaktura gebyrer er lagt til heller. Jeg har ikke tatt med evt portering/etablerings gebyrer, så det kan komme i tillegg.

Her er beregning av kostnad av forbruket, uten subsidiert telefon, alle abn er med.

Her er beregning av kostnad av forbruket, samt kjøp av HTC Tytn II.

Her er beregning av kostnad av forbruket, samt kjøp av Nokia E90.

Jeg har flytta innkjøpsprisen (blå søyle) fra diagram 1 til diagram 2:

Diagram 1:

- Total kostnad pr mnd

Diagram 2:

- Innkjøpspris

- Total kostnad pr år

Diagram 3:

- Kostnadsutvikling mnd for mnd

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker har en tips til dere mobilkjøpere. Eller erfaring kan man det si ;)

Det går som følger at jeg skulle kjøpe en ny mobil. Jeg så på Nokia E51 og fant ut den mobilen var perfekt for meg, dekket alle behov jeg trengte. Så var det tingen at jeg ville ha den billigst mulig, helst subdisert med et abonemang.

Først så brukte jeg excel for å finne ut min gjennomsnittsforbruk, la inn mitt forbruk 5mnd bak i tid. Jeg brukte da Smarttalk de siste 5mnd.

Resultattet ble da:

- Antall samtaler: 134,6

- Antall ringe min: 199min

- Gjennomsnitt samtale: ca.2min varighet.

- Antall SMS: 244,8

- Datapris: 30kr

Mobilprisen fant jeg ut ved å bruke prisguiden. Fant ut at prisen lå mellim 2400kr - 2500kr uten abonemang(priser ifra jan.08)

Så sjekket jeg pris med abonemang hos forskjellige operatører som selger telefonen på nett, telenor.no, netcom.no, chess.no, ucan2.no og tele2.no. Fant ut at Netcom hadde kampanje/tilbud på Nokia E51 i januar for 590kr med et dyrt Supertalk abonemang. Heldigvis så solgte Netcom telefonen UTEN operatørlås, ganske kjekt.

Pris E51 med Netcom Supertalk.

Mobilpris: 590kr

Månedspris: 129kr * 12 = 1548kr

Totalpris mobil: 2138kr

Brukspris:

0,39kr/min til Netcom

0,99kr/min til Andre

0,69kr startpris

0,69kr SMS

1,99kr MMS

20kr Datapris pr.MB(maks 20kr pr.dag)

Som dere ser så er ikke Supertalk ikke akkurat det billigste på markedet... :p

Jeg la inn estimert brukspris med Supertalk, valgte da at 1/4 av mine samtaler går til Netcom. Resultatt nedenfor:

Netcom SuperTalk Estimert uten månedsavgift.

Netcom samtaler: (199 x 1/4) x 0,39 = 19,40kr

Andre samtaler: (199 x 3/4) x 0,99 =147,76kr

Startpris: 92,87kr

SMS: 168,91kr

SUM 430,94kr

Totalkonstnad med Nokia E51 hos Netcom med SuperTalk koster

430,94kr x 12mnd = 5171,28kr

Totalpris mobil = 2138kr

Totalpris 1år med forbruk: 7309,28kr

Her innså jeg at mobilbruken er ganske høy for å være på 1år, selv med en mobil som jeg skal bruke minst 1år. Dermed så la jeg mobilkjøpet i bakhodet og regnet ut hvor mye det vil koste meg å ha Onecall i 1år etter estimert bruk.

Onecall Faktura priser:

120 gratis ringe min i måneden

90 gratis SMS pr.mnd

Ringmin etter 120min: 0,80kr

SMS etter 90sms: 0,42kr

Startpris etter 120min: 0,59kr

Estimert bruk med OneCall 1år:

Samtalepris: 199min-120min= 79min x 0,80kr = 63,20kr

Startpris: 120min/2min= 60 samtaler ink. fri ringemin. 134,6-60= 74,6 x 0,59 = 44,01kr

SMSpris: 244,8 - 90 = 154,8 x 0,42 = 65,02kr

Totalbrukspris pr.mnd: 172,23kr

Totalbrukspris 1år: 172,23 x 12mnd = 2066,76kr

Her ser dere at Oncall ble mye rimeligere enn Netcom superTalk sine priser. Ganske mye billigere. Men dette var da uten mobil, da tenkte jeg hva med å kombinere begge to :)

Telefonen får jeg uten operatørlås hos Netcom ganske rimelig da kan jeg jo bruke hvilken som helst abonemang på mobilen. Det endte med at jeg kjøpte Nokia E51 med nytt mobilnr med Netcom Supertalk og porterte over mitt nr som jeg bruker nå til OneCall. Da får jeg kun månedsavgift som jeg skal betale til Netcom og jeg betaler mitt bruk til OneCall. Og har itillegg et backup mobilnr hvis det skulle skje noe..

Total mobilpris(Netcom SuperTalk): 2138kr

Total Brukspris 1år(OneCall): 2066,76kr

Totalsum 1år: 4204,76kr

På 1år sparer jeg hele 3104,52kr (7309,28kr - 4204,76kr) på denne løsningen. Vil anbefal dere å kombinere. Kjøp en mobil med nytt nr og betal kun månedavgift og bruk en annen abonemang til bruk. Kan spare masse penger på det :)

Da tenker du at jeg fikk mobilen uten operatørlås, men det finnes løsninger selv om mobilen er operatørlåst. Hos Telenor får du faktis operatørlåsen gratis ved kjøp av mobil med bindigstid. Hos Netcom så har de dessverre ikke denne løsningen, men der koster det 1500kr for å si opp SuperTalk abonemanget. Skal du kjøpe ny mobil så lønner det seg å kjøpe med abonemang og betal oppsigelsegebyr, blir billigere enn å kjøpe uten abonemang. Ble litt langt innlegg med masse tall og utregninger, men håper at din mobil kjøp blir lettere :)

Endret av Adda
Lenke til kommentar
Jeg vil ha en LGKU990 (Wiewty)

Per måned:

Ringeminutter: 30

Antall samtaler: 40

SMS: 120

MMS: 0

Datatrafikk: Vet ikke, pleier aldri å bruke det, men kan fort bli litt 3G med en slik mobil.. ;) Hvis du må ha no, kan vi jo ta 3 MB :)

Fant kun telefonen uten Operatørlås på netcom.no og elprice.no. Hos Telenor.no og tele2.no så hadde de ikke mobilen, hos chess var det med operatørlås.

Pris mobil:

- Netcom.no: 2190kr med Netcom SuperTalk(ikke lager)

Totalpris: 129kr x 12mnd = 1548kr + 2190kr = 3738kr

- elprice.no: 2399kr + frakt med Netcom SuperTalk (på lager)

Totalpris: 129kr x 12mnd = 1548kr + 2399kr = 3947kr

Vil anbfale deg å kjøpe mobilen med nytt nr enten hos elprice.no eller netcom.no. Deretter så porterer du over ditt nåværende nr til One Call faktura som passer prefekt til ditt bruk. Med One Call så får du 120min ringetid og 90sms gratis hver eneste måned. Du vil knapt få regning ifra One Call etter ditt bruk.

Du betaler enten 2190kr eller 2399kr først for telefonen deretter så betaler du 129kr mnd til netcom. Så betaler du ditt forbruk til OneCall, det blir beste løsning etter min mening! ;)

Lenke til kommentar
Heisann :) Må først og fremst rose deg for det arbeidet du gjør, du er meget dyktig :)

Jeg kunne meg en Sony Ericsson K850i eller Samsung G800.

Per i dag har jeg 2 abonnement som jeg er ganske sikker passer meg utmerket ettersom forbruket mitt er noe høyt :-D Jeg har Djuice Nonstop og Telenor Fritid... Så ubegrenset SMS/MMS/MSN og gratis ringing 18-07 + helger....

Per måned:

Ringeminutter: 1300

Antall samtaler: 130

SMS: 1000, noen ganger mer

MMS: 500, noen ganger mer

Datatrafikk: Hmm, vet ikke helt.. Men ser at jeg har sendt 63411735 byte på 10 måneder under anropsteller :)

Kan også legge til at jeg ringer 90% til telenor mobil og fasttlf.. Og at jeg har FriFamilie med de jeg ringer mest... Altså gratis til de hele døgnet... Og at bindingen er utgått Nonstop, slik at jeg kan binde ny tlf til det abonnementet :)

Litte sein, men det viser seg at Netcom(superTalk)har kampanjepris på k850i uten operatørlås, kun 990kr.

Det du kan gjør er å kjøpe mobilen med nytt mobil nr hos Netcom, deretter bytt Nonstop som du har hos Telenor til et billigere alternativ hos telenor, vil da anbefale deg Frifiks hos Telenor. Jeg regner med at fleste av dine SMS/MMS du sender til er med i FriFamilie og mer enn 50% du ringer til er med i frifamilie?

Pris mobil Netcom.no m/superTalk:

Prismobil: 990kr Gratis frakt!

Fastpris: 129kr x 12mnd = 1548kr

Totalpris mobil: 2538kr

Pris mobil Telenor.no m/supermin:

Prismobil: 2199kr

Fastpris: 139kr x 12mnd = 1668

Totalpris mobil: 3867kr

Pris mobil Telenor.no m/nonstop

Prismobil: 1899kr

Fastpris: 299kr x 12mnd = 3588

Totalpris mobil: 5487kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...