Gå til innhold

Hvilken RAID er raskest med raptor i Vista64

Anbefalte innlegg

Det går ikkje noe raskere med flere disker på pci kontroller. 133MB/s max. Kjøper du en ekstern kontroller kan du jo koble til flere disker senere også :)

Ok, en raptor 150MB/s 74gb, 2 raptorer 300MB/s 148gb, 3 raptorer 450MB/s 222gb, 4 raptorer 600MB/s 296gb i RIAD-0...

(Sikkert ikke mere enn 230gb man får brukt, men det er unnterresangt) .

Klarer PCI-E 1.1 x16 600MB/s?

Og sikkerhet, vis en av raptorene blir ødlagte på en eller annen måtte kortsluter, kortsluter alle 4 raptorene da vis jeg kjører Raid-0 eller er det bare inn holdet som blir borte?? (inndholdet er ikke viktig)

Og hvor kvikkt er et HK i RAID-0?, klarer det mere en 133MB/s som en PCI kontroller?

Det er bare innholdet som forsvinner om en klikker. Sørg for å ha aktiv kjøling forran diskene, så vil dette øke diskens levetid betraktelig.

Test av 150 gig raptorer i raid-0 med kontroller.

http://www.legitreviews.com/article/508/5/

Forskjell mellom raptor i raid-0 på hk og raid-0 på pci-e kontroller. :)

http://forums.legitreviews.com/post65227.html#p65227

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forskjell mellom raptor i raid-0 på hk og raid-0 på pci-e kontroller. :)

http://forums.legitreviews.com/post65227.html#p65227

Det var en sånn test jeg ville ha, Takk..

Tror dere at det går greit å kjøre 4 raptorer på denne Adaptec RAID 1430SA, eller må jeg kjøpe en Adaptec RAID 3405 . Har tenk å kjøre i RAID-0 :ph34r:

javel dette ble jo bare rot med quote

Endret av meto4
Lenke til kommentar
Dette er bra greier:

http://www.dingz.no/php/art.php?id=500462

Glem Raptorene, jeg tror jeg venter til prisen på disse diskene synker noen hundrelapper ja, kjører pr i dag med 4 Samsung 80gb disker i ett Raid 0+1 og synes det funker bra.

Dette har vi vært inne på før i denne tråden. èn disk på 64 gb koster 10 000! og for at ytelsen skal være i siget må man ha et par eller 4 stk i raid-0. Da er vi oppe i lett 50 000 med god kontroller ;)

De Mtron ssd diskene er forresten ikkje på lager noen plass heller, og er nok ikkje ventet inn på en lang stund.

Lenke til kommentar

Er den Adaptec 3405 kontrolleren du linker til noe av det bedre man får i den prisklassen? Trenger egentlig bare kontroller siden jeg har 4 stk raptordisker. Så får man heller vente med SSD til prisen blir litt mer normal. Eller kjøpe SAS disker senere.

Lenke til kommentar
Er den Adaptec 3405 kontrolleren du linker til noe av det bedre man får i den prisklassen? Trenger egentlig bare kontroller siden jeg har 4 stk raptordisker. Så får man heller vente med SSD til prisen blir litt mer normal. Eller kjøpe SAS disker senere.

Adaptec 3405 er en av de beste i den prisklassen ja. I tilleg så støtter Adaptec ALT av os, så du trenger ikkje å bekjymre deg for driverproblemer :)

Lenke til kommentar
Hadde vært veldig fint om noen med litt erfaring kunne kommet med forslag til andre kontrollere også. Sitter å lurer på om den jeg har sett på virkelig er verdt prisforskjellen til den du linker til.

Den stor forsjellen som JEG ser er at den dyre kan styre SAS og SATA disker, og den har RAID-0, 1, 5, 6, 10, 50, 60. Imotsetning til den billige som kun kan styre SATA disker i RAID 0, 1, 10

Det viktigste for meg er at jeg kan ha 4 SATA disker i RAID-0 og med Vista 64bit driver, og det har dem begge. Derfor skal jeg prøve den billigste.

Men hva vet jeg er Nizzen som kan detta :thumbup:

Endret av meto4
Lenke til kommentar
Siden jeg har 4 raptordisker lurte jeg nesten på om jeg skulle nøye meg med den jeg også.

Den saskontrolleren som dere ser på (Adaptec RAID 1430SA) likner litt på den ene gamle saskontrolleren jeg har som er pci-e x4. Denne har ikkje cpu på kortet. Samme som den dere ser på. Jeg får 220 MB/s med 2 sas disker, men får bare 230 MB/s med 4 disker.

Dette er forøvrig en LSI kontroller som faktisk er ganske bra. koster ca 2000.

Det har altså en del å si om en kontroller har cpu. i alle fall for meg så fungerer det slik. Adaptecen min fyker rett opp i ca 330 MB/s i gjennomsnitt lesehastighet med 4 disker i raid-0.

Tror det kommer til å bli det samme for dere med den billige kontrolleren, at det ikkje kommer til å være noe særlig ytelsesforskjell i raid-0 på 2 disker VS 4 disker.

I raid 5 er den sikkert grei. Har ikkje testet den billige kontrolleren, og har heller ikkje sett noen tester av den på internet. Så det er jo mulig jeg tar feil :D

Som sagt så bare forklarer jeg ut etter egene erfaringer med SAS.

Man få somregel det man betaler for. Det er en grunn for at en 12 porter adaptec (31205 kit) koster 5-6000 kr. Denne har forøvrig 256 mb ddr2 minne og 800mhz intel cpu.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Siden jeg har 4 raptordisker lurte jeg nesten på om jeg skulle nøye meg med den jeg også.

Den saskontrolleren som dere ser på likner litt på den ene gamle saskontrolleren jeg har som er pci-e x4. Denne har ikkje cpu på kortet. Samme som den dere ser på. Jeg får 220 MB/s med 2 sas disker, men får bare 230 MB/s med 4 disker.

Det har altså en del å si om en kontroller har cpu. i alle fall for meg så fungerer det slik. Adaptecen min fyker rett opp i ca 330 MB/s i gjennomsnitt lesehastighet med 4 disker i raid-0.

Tror det kommer til å bli det samme for dere med den billige kontrolleren, at det ikkje kommer til å være noe særlig ytelsesforskjell i raid-0 på 2 disker VS 4 disker.

I raid 5 er den sikkert grei. Har ikkje testet den billige kontrolleren, og har heller ikkje sett noen tester av den på internet. Så det er jo mulig jeg tar feil :D

Ok, kansje jeg ikke har bruk for 2 raptorer til (hadde kansje vert litt overkiller med 4 raptorer får å komme først inn på mapen på CSS, (Har ingen hensikt å komme inn på BF2 før deg NIzzen, får jeg spiller ikke BF2 :tease: ), blir trangt som faen i kabinnet også når jeg flytter vifter foran hardiskene som har gummi oppheng (1mm fra 8800GTX'en, vis jeg ikke treffer kablene)....

Har tilstrekkelig kjøling på kun 2 raptorer uten vifter foran, men har en rett over og under.. Så den har luftgjennomstrømning over og uner + at der er gitter på foran hardiskene. Og da får jeg brukt begge mine 250gb disker også, dissse å raid-0 på HK :whistle:

Kansje jeg heller bruker de 2150,- (+ 1400,- vis jeg måtte ha innvistert i enn bedre SATA/SAS kontrol) på et 8800GTX kort til, så jeg får kjørt i SLI på Crysis og Unreal Turnement 3:innocent:...

Et siste spørsmål Nizzen:

Tror DU at jeg vil merke forsjell på 2 eller 4 Raptorer på det billige SATA kontroll kortet??

Vis jeg forsto deg riktig, så har 2 raptorer ca 220MB/s og 4 raptorer ca 230MB/s på et billig SATA kort uten prossesor...

Endret av meto4
Lenke til kommentar

Den saskontrolleren som dere ser på likner litt på den ene gamle saskontrolleren jeg har som er pci-e x4. Denne har ikkje cpu på kortet. Samme som den dere ser på. Jeg får 220 MB/s med 2 sas disker, men får bare 230 MB/s med 4 disker.

Ok, kansje jeg ikke har bruk for 2 raptorer til (hadde kansje vert litt overkiller med 4 raptorer får å komme først inn på mapen på CSS, (Har ingen hensikt å komme inn på BF2 før deg NIzzen, får jeg spiller ikke BF2 :tease: ), blir trangt som faen i kabinnet også når jeg flytter vifter foran hardiskene som har gummi oppheng (1mm fra 8800GTX'en, vis jeg ikke treffer kablene)....

Har tilstrekkelig kjøling på kun 2 raptorer uten vifter foran, men har en rett over og under.. Så den har luftgjennomstrømning over og uner + at der er gitter på foran hardiskene. Og da får jeg brukt begge mine 250gb disker også, dissse å raid-0 på HK :whistle:

Kansje jeg heller bruker de 2150,- (+ 1400,- vis jeg måtte ha innvistert i enn bedre SATA/SAS kontrol) på et 8800GTX kort til, så jeg får kjørt i SLI på Crysis og Unreal Turnement 3:innocent:...

Et siste spørsmål Nizzen:

Tror DU at jeg vil merke forsjell på 2 eller 4 Raptorer på det billige SATA kontroll kortet??

Vis jeg forsto deg riktig, så har 2 raptorer ca 220MB/s og 4 raptorer ca 230MB/s på et billig SATA kort uten prossesor...

Svaret er nei.

Ikkje raptorer men Seagate 15000 rpm SAS disker :) Med saskontrolleren vil du få ca 170-180 MB/s med 2 raptorer.

Lenke til kommentar

Takk får all hjelpen Nizzen :thumbup:

Jeg får prøve å se hvordan alt funker når jeg får satt det opp den nye pcen,

men jeg får klarer med med de 2 raptorene jeg har og den nye Adaptec RAID 1430SA :roll:

Får heller innvistere i ny SAS kontrol og 4 SAS disken den gangen jeg føler behov og kansje har erfaring med SATA/SAS kontroller :yes:

Lenke til kommentar

Lurte litt på det samme, men det syns jeg blir litt mye "frem og tilbake" + at det blir dyrt. Valgte derfor å gå for 3405 Kit fra Amentio med en gang. Så får man heller fylle på mad SAS disker litt etter litt. Guttungen blir sikkert glad for å arve Raptorene til software raid på 680i HK sitt. Skal bli gøy å få testet ut dette! Regner med at man merker dette på flere måter. Man vil jo belaste HK mindre med egen kontroller, så da regner jeg med ytelsesforbedring både på disk ytelse og muligens også på HK ellers. Skal bli gøy :-)

Noen som har link til tester av diverse SAS disker opp mot hverandre?

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...