Gå til innhold

Prosjekt: "CubeX" (trekabinett)

Anbefalte innlegg

CubeX

Introduksjon:

Jeg har nå 16 uker på meg til å gjøre ferdig mitt "lille" pc prosjekt. Dette prosjektet ble først påtenkt i 2005, da jeg så en 10 klasse som hadde lagd et uferdig prosjekt til hovedopgaven i k & h. Så jeg får derfor både tid hjemme og på skolen til å jobbe med dette prosjektet, siden det er en slags eksamen i kunst og håndtverk. Jeg har planer om å bruke mye tid, og en del penger på dette prosjektet. Som sagt har jeg 16 uker på å gjøre dette ferdig, men det kan hende jeg gjør noe etter det også. Håper dere kan legge noen tips, triks eller forslag igjen i kommentartråden. :thumbup:

Selve pcen:

Selve pcen blir en svart boks, med blå lys og vifter. Jeg har utrolig lyst til å få satt inn et vindu i toppen, men den delen skal jeg skrive om senere. Tenker også å sette inn flere vifter, og viftestyring over cd-rom'en.

138728.jpeg

Per i dag vil disse delene bli brukt:

Ukjent hovedkort

512 mb ram

Intel Pentium 4: 2.4 Ghz prossesor

Enten Xion 600W strømforsyning, eller en eldre en med 300.

1x 80gig harddisk

2X 80MM blå led vifter.

Fremgangsplan for prosjekt «CubeX».

Uke 1: Bli ferdig med alle skisser, arbeidstegninger, finne ut mål og skrive ferdig fremgangsplan for prosjektet.

Uke 2: Få tak i treverket og sette i gang og skjære ut platene.

Uke 3: Fortsettelse med utskjæring av platene.

Uke 4: Utskjæring av bakplater, og vifteplasser på de platene som nå er i riktig mål.

Uke 5: Skjere ut cd-rom, og det som ikke ble ferdig fra uke 4. Om jeg får tid, skal jeg starte med pussingen.

Uke 6: Få pusset alle sidene glatte.

Uke 7: Sette sammen alle sidene, og se at det passer sammen. Siste puss før maling.

Uke 8: Male ferdig kabinettet

Uke 9: Starte med å rigge til bakplater, og sette inn vifter i kabinettet.

Uke 10: Rigge til cd rom og harddisk.

Uke 12: Rigge til hovedkort og strømforsyning.

Uke 11: Om jeg har fått tak idet, skjære ut og sette inn vindu i øverste platen.

Uke 12: Gjøre ferdig den skriftlige delen av arbeidet.

Uke 13, 14, 15: 3 uker til å gjøre ferdig ting som mangler, og ikke har blitt ferdig før.

Uke 16: Kabinettet skal være FERDIG.

>>>>>

KOMMENTARTRÅD <<<<<

Endret av Dronefucaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lørdag 05/01/08 og søndag 06/01/08

Har fått gjort ferdig alle skisser og arbeidstegninger, samt skrevet framgangsmåten. Skissene er på eget ark (og har egentlig bare laget dem siden det er med i oppgaven :thumbdown:) men har arbeidstegning i 3D, og også tegnet de for hånd. :p Så nå mener jeg ar lærerene ikke har noe å klage på når det gjelder det.

2 bilder fra i går kveld. :p

139019.jpeg

139020.jpeg

Her er det jeg så langt har kommet opp med:

Front:

138997.jpeg

Selfølgelig skal viftene stå ordentlig, og ikke sånn som på bilde. (Om det var noen som trodde det) :!:

Har også, kansje, tenkt å sette inn en viftestyring over cd-romen.

Bak:

138998.jpeg

Det blir heller ikke et åpent hull her, der skal nemelig bakplatene settes inn. (Vis det var noen som ikke skjønte det heller)

Ovenifra:

138999.jpeg

og et 3D bilde:

139000.jpeg

Toppen blir forhåpentligvis dekket av et vindu.

Lurer på om jeg skal ta 120MM eller 80MM i fronten. Og om jeg skal sette inn 2 vifter til på sidene eller noe.

Hva mener dere?

>>>>>

KOMMENTARTRÅD <<<<<

Endret av Dronefucaz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg har skrevet her, men nå kommer en bitte liten update.

I det siste har jeg fått tak i materialet, og fått sagd ut alle sidene. Nå gjenstår bare litt pussing på de, før jeg kan starte med å skjære ut vifte plasser, og I/O panelet osv.

GLemte dessverre å ta med meg kameraet på skolen, så fikk ikke tatt noe bilder denne gangen.

>>>>>

KOMMENTARTRÅD <<<<<

Endret av Dronefucaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...