Gå til innhold

Forsterke TV-signaler - vil det hjelpe?

Anbefalte innlegg

Har i "alle" år fått splittet TV-signalene fra stuen, og bildene jeg har fått inn har alltid minnet om en heller dårlig dag langt oppe på høyfjellet.

Dette har i grunnen ikke brydd meg stort, ettersom at TVet mitt har vært et 14 tommer Luxor TV produsert på midten av 90-tallet.

Men nå har jeg fått meg flatskjerm, og da tar snø seg heller dårlig ut. Derfor har jeg har gått til innkjøp av en tvillingdekoder, og nå er i hvert fall snøen borte.

Problemet nå er at bildet av og til hakker litt, og på dekoderen står det at Bit Error Rate er på ca. 2000.

Dette er dog ganske forståelig, ettersom at ledningen som sender signalene er bortimot 30 meter lang, og er innom 2 splittere på veien.

Spørsmålet mitt er: Ville det hjelpe på Bit Error Rate´n hvis jeg byttet en av splitterne (som er litt over halvveis på ledningen) med en forsterker? Har dere i så fall forslag til en spesiell type? (Dette er veldig langt fra mitt kompetanseområde).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil helt sikkert hjelpe. Kjøp en forsterker på Clas Ohlson eller biltema, de er ikke dyre. De kan justere forsterkningen og det er nødvendig siden du også forsterker støyen...

Gitt at du har et bra signal inn bør du sette forsterkeren tidlig (der du har minst støy). Start med laveste innstilling og skru deg forsiktig opp. Dersom du skrur for mye vil bildet låse seg. Jeg vet ikke hva du har på de andre droppene dine, men ulike dekodere "tåler" ulikt - da må du eventuelt flytte forsterkeren etter den splitten. Prøv deg frem - det er en billig og grei prosedyre. Alternativt kan du sette inn en husforsterker, men det er fort 2000 kroner...

Denne gjør jobben: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15084370

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...