Robocoop Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Av og til opplever vi store snømengder eller uvær, sånn er det bare. Det jeg lurer på er hvor mye det koster å ha et samfunnsapparat\ teknisk etat som holder veiene åpne uansett og som skaffer folk strømmen tilbake etter kun noen timer. Må være rådyrt........Her finner vi nok grunnen til at b.l.a momsen er på 25 %. Og alt dette bare fordi noen ikke tåler å klare seg uten strøm i noen dager. Alle bør ha et backupsystem for varme og matlaging, kanskje en liten gasskomfyr eller noe. I hverfall på småsteder der man ikke kan kreve at mest ressurser settes inn for feilsøking. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Haha, joda. Strømmen er det strømleverandørene som skal ta seg av. Det er derfor du betaler nettleie via strømregningen. Selvfølgelig har kraftmafiaen satt den uforholdsmessig høy men det er en annen sak. Det koster staten 7061,5 millioner kroner for å vedlikeholde hele Norges veinett, eller det er ihvertfall så mye de bruker. Hvor mye av det som går til brøyting og strøing og andre vinteraktiviteter vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Selvfølgelig har kraftmafiaen satt den uforholdsmessig høy men det er en annen sak. Uforholdsmessig til hva da? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Av og til opplever vi store snømengder eller uvær, sånn er det bare. Det jeg lurer på er hvor mye det koster å ha et samfunnsapparat\ teknisk etat som holder veiene åpne uansett og som skaffer folk strømmen tilbake etter kun noen timer. Må være rådyrt........Her finner vi nok grunnen til at b.l.a momsen er på 25 %. Og alt dette bare fordi noen ikke tåler å klare seg uten strøm i noen dager. Alle bør ha et backupsystem for varme og matlaging, kanskje en liten gasskomfyr eller noe. I hverfall på småsteder der man ikke kan kreve at mest ressurser settes inn for feilsøking. det som er kjipt er at det er mange hundre tusen som ikke får jobbet når strømmen går. strømmen gikk på jobb en gang, var vel bare en time, men jeg regnet litt på kostnadene på det. ca 300 000 kostet det staten i lønn, hvis strømmen går en dag blir det 2,4 mill i direkte utgifter, samt kanskje 20 mill i inndirekte utgifter(servere kan gå ned, andre nett kan gå ned osv, man har 0 kontroll), man er da oppe i 22,4 mill, og det er kun på min arbeidsplass. jeg kan også tenke meg at innbrudd/ran blir lettere å utføre i dagene strømmen er borte. det er også kjipt for den gamle dama på 92 år som bor hjemme og må ut å bære ved for å overleve(hvis hun gjør det da) tror nok det er større utgifter å ikke holde det ved like enn å holde det ved like det største problemet er nok ikke privat-personer, men bedrifter og det offentlige. Lenke til kommentar
sneilerts Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 det som er kjipt er at det er mange hundre tusen som ikke får jobbet når strømmen går.strømmen gikk på jobb en gang, var vel bare en time, men jeg regnet litt på kostnadene på det. ca 300 000 kostet det staten i lønn, hvis strømmen går en dag blir det 2,4 mill i direkte utgifter, samt kanskje 20 mill i inndirekte utgifter(servere kan gå ned, andre nett kan gå ned osv, man har 0 kontroll), man er da oppe i 22,4 mill, og det er kun på min arbeidsplass. Da bør vel din arbeidsgiver vurdere nødstrømsaggregat. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) vi skal ha ett nødagregat, men det holder ikke så lenge grunnet stort strøm-forbruk. vet ikke hva som skjedde den gangen strømmen gikk, mulig det gikk tom for bensin/disel eller noe edit: strømmen vil også påvirke tog, fly(trolig) og trikk, MANGE er avhengig av dette for å komme seg til og fra jobb. Endret 5. januar 2008 av aklla Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Eit nødstraumsaggregat er det, til nød, ikkje meint å drive ein fabrikk, eit kontor eller liknande i timevis for å fortsetje med normal drift. Kvifor er brøyting årsaken til at momsen er 25%? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Eit nødstraumsaggregat er det, til nød, ikkje meint å drive ein fabrikk, eit kontor eller liknande i timevis for å fortsetje med normal drift. Kvifor er brøyting årsaken til at momsen er 25%? Blant annet.........pengene må jo komme fra et sted. Jeg sjekket også litt på nett og fant det tallet med 7 mrd. for drift av riksveiene som nevnt. Men etter å ha sjekket litt for også fylkesveier og kommunale veier, så kom jeg til 11-12 milliarder totalt. Det betyr at et gjennomsnittlig fylke bruker 600 millioner på drift av vei. Jeg tror de kunne klart seg godt med 300-400 mill. En million om dagen er ganske mye...... EDIT: 100 mann jobber med vei i vestfold: 250 kr\t x 8t x 100 = 200 000 Kr Drivstofforbruk for biler og lastebiler: 20 L pr. pers x 100 x 8kr/l = 16 000 Kr Reparasjoner av materiell samt driftsmateriell : 50 000 Kr ? Adm.kost: 10 000 Kr SUM = 276 000 Kr dagen Mulig driftsmateriell er litt dyrere, men det er snakk om pr. dag og ikke investeringer..... Endret 5. januar 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det koster å drifte maskiner, arbeidskraft, arbeidsgiveravgift, skatter og avgifter. Det var jo en debatt for en stund siden om hvor dårlig vedlikeholdt veiene våre var. Så de bruker tydeligvis ikke nok. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Da bør vel din arbeidsgiver vurdere nødstrømsaggregat. Aggregat og gjevnlig vedlikehold av det til alle Norges arbeidsplasser blir vel neppe noen billig affære det heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå