Lunden90 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hei! Har nå tenkt til å begynne litt som hobbyfotograf, men først trenger man jo et kamera. Så hva tror dere vil være det beste til meg? Ikke et som er altfor dyrt, MAKS 5000,- helst mindre enn det også Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Er visst flere tråder på dette her....men jeg kjøpte mitt første speilrefleks i fjor høst og er veldig godt fornøyd med det. (Canon EOS 400D). Prisen ikke noe å si på heller, sammenlignet med mange andre...(Men det blir jo en del utstyr kjøpt etter hvert som ferdighetene øker da . ) (PS. Ikke at jeg har noe med det, men emnet var vel kanskje litt galt plassert, skulle kanskje ikke stått under fotografering, men heller kamera, utstyr temaene...) RandiA Endret 5. januar 2008 av RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Som Randi sier, det er nok av tråder om temaet her. Spørsmålet er hvor mye tid du har tenkt å bruke på dette. Har du kun lyst til å ta med kamera når du holder på med andre aktiviteter, eller ønsker du å fotografere? Med det mener jeg at du tar bilder for bildenes skyld, og drar på turer for å ta bilder, osv. Hvis det er det første, så vil jeg anbefale et godt kompaktkamera rundt 3.000,- Hvis det er det andre, så bør du gå for en speilrefleks med et passende kit-objektiv. Tom Lenke til kommentar
Lunden90 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Ok, men ser på det kameraet der, så står det flere typer av det. En står med 18-55mm kit osv.? Hva betyr dette? Hmm, kanskje det. Kan få flyttet den jeg... Tom: Jeg ønsker å fotografere ja. Og dra til mange forskjellige steder for kun å ta bilder. Men det som Randi kom med da? For kom opp et som het Canon EOS 400D 18-55mm kit. Er det det du mener med kit-objektiv? Endret 5. januar 2008 av Lunden90 Lenke til kommentar
Lunden90 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Dette: http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=EOS400D og dette: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=30354 Er det samme kameraet? Hvordan kan de variere så i pris som 1000,- fra butikk til butikk egentlig? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Ok, men ser på det kameraet der, så står det flere typer av det. En står med 18-55mm kit osv.? Hva betyr dette? Hmm, kanskje det. Kan få flyttet den jeg... Tom: Jeg ønsker å fotografere ja. Og dra til mange forskjellige steder for kun å ta bilder. Men det som Randi kom med da? For kom opp et som het Canon EOS 400D 18-55mm kit. Er det det du mener med kit-objektiv? Ja det er med et kit-objektiv. Helt grei startpakke; det er to ting som trekker ned - grepet er kanske lite, slik at hvis du har lange fingre (eller store never), så kan det være ubehagelig å holde over lengre tid; samt at kit objektivet ikke er verdens beste; slik at du fort ønsker å bytte det. Interessante alternativer er (i alfabetisk rekkefølge): Canon EOS 350D med 18-55 (kun Komplett ?) Nikon D40 med 18-55mm Nikon D40 med 18-70mm (Japan Photo har hatt denne pakken til 4995,- - et kjempekjøp) Olympus E-410 med 14-42mm Pentax K100D (alternativt K100D Super) Sony A100 Oppløsningen på disse kameraene ligger mellom 6MP og 10MP. Det betyr i praksis veldig lite, da du fint kan skrive ut bilder som er over A3 selv med 6MP. Da er kvaliteten på objektivet mye viktigere. Dette: http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=EOS400Dog dette: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=30354 Er det samme kameraet? Hvordan kan de variere så i pris som 1000,- fra butikk til butikk egentlig? Det er samme kamera; og det kan variere mer enn 1000,- kroner selv i denne prisklassen! Endret 5. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Fujifilm S5700. Koster rundt 2000 kr i Norge. Lenke til kommentar
Lunden90 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Ok, men ser på det kameraet der, så står det flere typer av det. En står med 18-55mm kit osv.? Hva betyr dette? Hmm, kanskje det. Kan få flyttet den jeg... Tom: Jeg ønsker å fotografere ja. Og dra til mange forskjellige steder for kun å ta bilder. Men det som Randi kom med da? For kom opp et som het Canon EOS 400D 18-55mm kit. Er det det du mener med kit-objektiv? Ja det er med et kit-objektiv. Helt grei startpakke; det er to ting som trekker ned - grepet er kanske lite, slik at hvis du har lange fingre (eller store never), så kan det være ubehagelig å holde over lengre tid; samt at kit objektivet ikke er verdens beste; slik at du fort ønsker å bytte det. Interessante alternativer er (i alfabetisk rekkefølge): Canon EOS 350D med 18-55 (kun Komplett ?) Nikon D40 med 18-55mm Nikon D40 med 18-70mm (Japan Photo har hatt denne pakken til 4995,- - et kjempekjøp) Olympus E-410 med 14-42mm Pentax K100D (alternativt K100D Super) Sony A100 Oppløsningen på disse kameraene ligger mellom 6MP og 10MP. Det betyr i praksis veldig lite, da du fint kan skrive ut bilder som er over A3 selv med 6MP. Da er kvaliteten på objektivet mye viktigere. Dette: http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=EOS400Dog dette: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=30354 Er det samme kameraet? Hvordan kan de variere så i pris som 1000,- fra butikk til butikk egentlig? Det er samme kamera; og det kan variere mer enn 1000,- kroner selv i denne prisklassen! Tusen takk for hjelpen. Får se om jeg ikke går for et av de du har satt opp! Men hvilke av dem ville du anbefalt meg mest da? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Man får et personlig "like"- forhold til enkelte merker /kameraer tror jeg. I "gamle dager" holdt jeg meg til Minolta f.eks, men for en del år tilbake skiftet jeg til Canon, i flere år har jeg sverget til Canon ixus serien når det gjelder kompakt kamera, og har mitt 4. der nå, ixus 850, kjempebra. Og da ble det også til at jeg valgte Canon i Speilrefleks. Meg passer kameraet ypperlig, og jeg vil ikke si kit-objektivet var noe dårlig på mitt. (Selv om jeg har skiftet det nå med et annet), en venninne av meg liker objektivet som fulgte med så godt at hun kan ikke tenke seg å skifte det ut. Dessuten synes jeg Zoombrowser programmet som følger med Canon er skikkelig greit og enkelt og nyttig. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Tusen takk for hjelpen. Får se om jeg ikke går for et av de du har satt opp! Men hvilke av dem ville du anbefalt meg mest da? Det beste er om du har muligheter for å komme deg i en butikk og tafse litt på de forskjellige modellene. Det kameraet som ligger best i handa bør være første valg Tror nok en D40 med 18-70mm og Olympus E-410 er de to jeg ville sjekket opp først. Har du en Lefdal i nærheten, så har de hatt et tilbud på Pentax K100D for ca 3.000,- Det er så billig at det bare å kjøpe hvis du liker kameraet. Det er dessverre en stor fare for at de er allerede utsolgt. Når det gjelder butikker, så har de store elektro-kjedene mange av modellene inne; men betjeningen vet like mye som en gjennomsnittlig amøbe, og prisene er alt fra kjempetilbud til uanstendig dyrt. Gå til butikker som Elite Foto, Fotovideo, Japan Foto eller (hvis du er heldig å ha en) den lokale foto-butikken. Det kan være litt dyrere å handle i disse butikkene (lurt å sjekke prisene i prisguiden); men den hjelpen du får er verdt mellomlegget. Og du har et sted å gå hvis det noe som går galt. Det er en del her på forumet som er veldig keen på å kjøpe fra utlandet. Det er penger å spare, men du mister en del rettigheter som du har som forbruker. Og det er strengt tatt på dyrere utstyr hvor det er store penger å spare. Tom Lenke til kommentar
Stones_ Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg kjøpte Nikon 40D med kit og er fornøyd. Billig og helt greit. Lenke til kommentar
coban Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Tusen takk for hjelpen. Får se om jeg ikke går for et av de du har satt opp! Men hvilke av dem ville du anbefalt meg mest da? Det beste er om du har muligheter for å komme deg i en butikk og tafse litt på de forskjellige modellene. Det kameraet som ligger best i handa bør være første valg Tror nok en D40 med 18-70mm og Olympus E-410 er de to jeg ville sjekket opp først. Har du en Lefdal i nærheten, så har de hatt et tilbud på Pentax K100D for ca 3.000,- Det er så billig at det bare å kjøpe hvis du liker kameraet. Det er dessverre en stor fare for at de er allerede utsolgt. Når det gjelder butikker, så har de store elektro-kjedene mange av modellene inne; men betjeningen vet like mye som en gjennomsnittlig amøbe, og prisene er alt fra kjempetilbud til uanstendig dyrt. Gå til butikker som Elite Foto, Fotovideo, Japan Foto eller (hvis du er heldig å ha en) den lokale foto-butikken. Det kan være litt dyrere å handle i disse butikkene (lurt å sjekke prisene i prisguiden); men den hjelpen du får er verdt mellomlegget. Og du har et sted å gå hvis det noe som går galt. Det er en del her på forumet som er veldig keen på å kjøpe fra utlandet. Det er penger å spare, men du mister en del rettigheter som du har som forbruker. Og det er strengt tatt på dyrere utstyr hvor det er store penger å spare. Tom Nei vi er ikke utsolgt enda, fortsatt på lager. Lenke til kommentar
Lunden90 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Da har jeg fått bestilt meg kamera i dag. Valget falt på et Canon EOS 350D med 18-55mm objektiv, samt et Velbon DF-50/F Stativ. Så da blir det fotografering om ikke lenge Gleder meg! =) Lenke til kommentar
DHM Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Da har jeg fått bestilt meg kamera i dag. Valget falt på et Canon EOS 350D med 18-55mm objektiv, samt et Velbon DF-50/F Stativ. Så da blir det fotografering om ikke lenge Gleder meg! =) Gratulerer ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå