Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Serveren kan ikke kontaktes etter å ha brukt eksternt skrivebord fra Vista maskin.

Anbefalte innlegg

Serveren min går på et gammelt Windows XP Profesional operativsystem. Har virket fint i et halvt år. Har nettopp innstallert Vista Ultimate 64 bits på hovedmaskinen. Gikk som vanlig inn på eksternt skrivebord og koblet til serveren for litt vedlikehold.

Plutselig ble forbindelsen treg og stoppet opp.

Restartet serveren, men kom fremdeles ikke inn. Har nå koblet til skjerm og tastatur på serveren og startet opp på vanlig vis. Etter XP logoen skjer det ikke noe som helst.

Memtest viser ingen feil i minne og alle de grønne lysene på MSI braketten viser grønt.

Kan systemdisken ha tatt kvelden? Er ingen tikking eller ulyder og det er vanskelig å høre om en disk ikke sviver når den står nederst i en stabel av 6 disker.Er det noen programmer som kan kjøres før windows starter og tester hardisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk å kjøre en chkdsk fra recovery console.

Boot på XP CD-en, og velg recovery console. Da kommer du til en DOS lignende kommandolinje. Skriv "chkdsk" og trykk på enter. Når den er ferdig, skriver du "exit". Maskinen restarter. Ta ut CDen før oppstart.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd reinnstallering av XP. Maskinen henger ved ca 39 min igjen. Dvs at de grønne prikkene nede i hjørnet beveger seg og reklamen for alt det nye i XP skifter hele tiden.

Får prøve en annen harddisk i morgen og se om det hjelper.

Er alle data på de 5 andre diskene tapt da jeg har slått alle 5 sammen til en disk i Windows??

Lenke til kommentar

Problemet er løst: 2 av diskene i serveren var defekte. En hadde stoppet helt og den andre gikk ujevnt i turtallet.

En SMART sjekk viste at de var gått 14500 timer og hadde dårlige verdier på nesten alt.

Og for de som lurte: Jada alle data gikk tapt.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...