monzilla Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Har tenkt litt rundt dette temaet de siste dagene, og jeg er interessert i å vite hvilke argumenter folk har for og imot. Slik jeg ser saken så må man ta stilling til når et liv begynner. Er to celler som smelter sammen (egg- og sædcellen) et liv? Eller er det når barnet ser dagslys for første gang? Jeg mener grensen går den dagen barnet er gammelt nok til å overleve. Hvordan stiller religiøse seg i forhold til dette spørsmålet? Er det fordi vatikanet sier at det er feil, eller er det fordi at religiøse skrifter sier at det er feil? Endret 5. januar 2008 av monzilla Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Er for abort frem til seks år. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Kan du utdype den? Ser helst at man holder seg til emnet. Abort dreier seg altså om foster. EDIT: For å holde diskusjonen innenfor det jeg så for meg når jeg startet tråden kan vi definere abort som et frivillig avbrutt svangerskap. Endret 5. januar 2008 av monzilla Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Abort fram til 6 år? :!: *************************** Jeg mener at abort er greit, en kvinne har rett til å bestemme over sin egen kropp. Og ingenting er værre en et uønsket barn. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Abort er helt greit opptil et punkt. Et foster er ikke bevisst. Det er mer logisk og naturlig å forby slakt av dyr enn det er abort. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Synes abort er greit, men synes kanskje mannen burde ha litt mer å si han og. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Enig med sistemann her, men spørsmålet er hvordan man kan gjennomføre det i praksis uten at kvinnen skal miste suverenitet over sin egen kropp. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Et foster er medisinsk sett en parasitt. At dette fosteret nærmes regnes som et av kvinnens organ er uvitenskapelig tull. Dersom en kvinne vil beholde et barn mot mannens vilje må hun ta ALT fremtidig ansvar for det, og om han ønsker, for alltid skjule identiteten hans ifra barnet. Noe annet ville være brudd på mannens grunnleggende menneskerettigheter. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg har hatt en del biologi, blant annet mye om parasitter, men jeg har aldri hørt at et avkom betegnes som parasitt. Har du noe steder jeg kan lese litt mer om dette? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Kan homofili da regnes som sykdom? Absolutt ingen ting mot homofile men ofte tenkt tanken at hvis homofili hindrer en mann i å få barn må det jo nesten kunne kalles noe sånt? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Biology An organism that grows, feeds, and is sheltered on or in a different organism while contributing nothing to the survival of its host. Kan homofili da regnes som sykdom? Absolutt ingen ting mot homofile men ofte tenkt tanken at hvis homofili hindrer en mann i å få barn må det jo nesten kunne kalles noe sånt? Homofili er helt klart en mutasjon eller fødselsdefekt (eller begge deler), så det kan med den største letthet godt hevde. Men om folk flest, som stort sett er mer opptatt av politisk korrekthet enn fakta, vil godta dette, er tvilsomt. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Homofili er helt klart en mutasjon eller fødselsdefekt (eller begge deler), så det kan med den største letthet godt hevde. Men om folk flest, som stort sett er mer opptatt av politisk korrekthet enn fakta, vil godta dette, er tvilsomt. Slett ikke. Homofili er selvsagt en mutasjon, i den forstand at alle egenskaper mennesker har, akkurat som alle egenskaper hunder, salamandere og bakterier har, er mutasjoner, akkurat som alle egenskaper noe liv har er mutasjoner av det originale livet. At noe er en mutasjon betyr ikke at det er galt eller rett, godt eller ondt. Alle våre egenskaper, slik som intelligens, språk, følelser, osv., er mutasjoner som på en eller annen måte forbedrer vår overlevelsesevne, eller som er konsekvenser av noe som gjør det. At det skulle være en defekt er det heller intet grunnlag for å hevde. Homofile mangler intet som andre mennesker har. Men hva har det i en abortdiskusjon å gjøre? Over på tema: Hvorfor er spørsmålet "greit med barnedrap?" Mener trådstarter å sammenligne abort med barnedrap, eller å spørre om abort er barnedrap, eller å spørre om det er greit å drepe barn? Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Abort på norsk vis går greit. Abort på amerikansk vis blir helt feil. I Norge kan man ta selvbestemt abort før 12. svangerskapsuke I USA kan man ta selvbestemt abort i uke 28 (7 mnd) The central holding of Roe v. Wade was that abortions are permissible for any reason a woman chooses, up until the "point at which the fetus becomes ‘viable,’ that is, potentially able to live outside the mother's womb, albeit with artificial aid. Viability is usually placed at about seven months (28 weeks) but may occur earlier, even at 24 weeks http://no.wikipedia.org/wiki/Abort#Den_norske_abortloven http://en.wikipedia.org/wiki/Roe_v._Wade Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Bedre med abort enn at foreldrene gir faen Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Over på tema: Hvorfor er spørsmålet "greit med barnedrap?" Mener trådstarter å sammenligne abort med barnedrap, eller å spørre om abort er barnedrap, eller å spørre om det er greit å drepe barn? Nei, var litt usikker på hvordan jeg skulle formulere det. Noen vil vel hevde at abort er det samme som å drepe barn. Jeg forutsetter at de fleste syntes det er galt å drepe barn Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Bedre med abort enn at foreldrene gir faen Barn kan adopteres bort, også da. Men jeg er enig i at det er bedre med abort enn vanskjøtsel av barn. Endret 6. januar 2008 av Me sjøl Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Bedre med abort enn at foreldrene gir faen Barn kan aborteres bort, også da. Ja, er det ikke det det er snakk om? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Bedre med abort enn at foreldrene gir faen Barn kan aborteres bort, også da. Men jeg er enig i at det er bedre med abort enn vanskjøtsel av barn. Du mener vel adoptere? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Bedre med abort enn at foreldrene gir faen Barn kan aborteres bort, også da. Men jeg er enig i at det er bedre med abort enn vanskjøtsel av barn. Du mener vel adoptere? Ja, selvfølgelig. Adopsjon. Mitt poeng er selvsagt at barn kan adopteres bort om foreldrene gir faen, så abort er ikke eneste utvei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå