Gå til innhold

Hva brikkesett støtter hva (CF/SLI)?

Buzz76

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det virker som du har fått med det meste.

Jeg tror det også er slik at det i bunn og grunn bare kreves 2 stk 16x PCIe porter for å støtte Crossfire.

Hm! Så da skulle jeg kunne kjøre CF med 2x 3870 på mitt Asus A8N32-SLI? :-P

Takker for svar alle :)

Lenke til kommentar
Det virker som du har fått med det meste.

Jeg tror det også er slik at det i bunn og grunn bare kreves 2 stk 16x PCIe porter for å støtte Crossfire.

Hm! Så da skulle jeg kunne kjøre CF med 2x 3870 på mitt Asus A8N32-SLI? :-P

Takker for svar alle :)

Nei, det kan du ikke. To 8800 GT i SLi er et greit alternativ som gir omtrent lik ytelse for omtrent samme pris.

EDIT:

Jeg vet egentlig ikek noe om det tekniske bak SLi/CF-implementering, men jeg er rimelig sikker på at det bare er snakk om funksjoner i drivere. Produsentene trenger en lisens for å kunne implementere SLi- eller CF-støtte i brikkesetta deres. Det er mulig AMD har åpnet standarden sin, hørte noe om det for lenge siden, men jeg tror ikke det har skjedd ennå.

SLi er til nå bare implementert i Nvidia-brikkesett*, mens CF er implementert i AMD/ATi- og Intel-brikkesett. Dette er CFs store fordel, IMHO - Intel har veldig solide brikkesett.

* Det finnes et hederlig unntak: Intels brikkesett for bærbare, ikke at der relevant her, da.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Rent teknisk kan man kjøre både SLI og Crossfire bare man har 2 pcie x16 porter, begrensningen ligger i driverene - Nvidia sine drivere sjekker at hovedkortet har "lov" til å kjøre SLI, det samme gjør ATI sine, det er altså bare snakk om software.

Intel X38, P35 og 975x, samt noen få 965 kort kan støtter også Crossfire, nye X48 også selvfølgelig

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...