Kakestykke Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg har begynt å lese filosofi nå, og det er mye mer interessant enn mye religion, fordi man kan bruke fornuften sin til å skjønne at det er riktig i stedet for å godta ting fordi man er redd for Helvete osv. Nok om det... En gresk filosof filosoferte seg en gang fram til at den eneste måten ting i naturen kan ta nye former, er ved at det finnes noen uomformelige og uknuselige minste byggesteiner. Han kalte disse atomer. Det har siden vist seg at han hadde delvis rett; det finens atomer, men også disse kan splittes opp i enda mindre biter. Så da kommer spørsmålet: FInnes det byggesteiner som ikke kan splittes opp? Og hadde denne filosofen (Democrit hvis jeg husker riktig) rett i at det må være slik? Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Vi har foreløpig ikke teorien om alt enda, så det vet vi ikke. Vi har derimot standarmodellen, som er den mest nøyaktige teorien noensinne, som beskriver elementærpartiklene, eller det materie er lagd av. Det eneste problemet er at denne teorien ikke kan beskrive gravitasjon. Så har vi strengteori hvor de minste byggesteinene er bittesmå strenger som vibrerer i forskjellige frekvenser for å danne forskjellige byggesteiner. Problemet med denne teorien er at vi ikke har noen måte å teste den. Forhåpentligvis kan man komme litt videre om ikke så lenge når LHC ( http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider ) blir ferdig. Der håper man å finne, eller avvise, the god particle ( http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson ) Lenke til kommentar
Heroes Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg har begynt å lese filosofi nå, og det er mye mer interessant enn mye religion, fordi man kan bruke fornuften sin til å skjønne at det er riktig i stedet for å godta ting fordi man er redd for Helvete osv. Nok om det... En gresk filosof filosoferte seg en gang fram til at den eneste måten ting i naturen kan ta nye former, er ved at det finnes noen uomformelige og uknuselige minste byggesteiner. Han kalte disse atomer. Det har siden vist seg at han hadde delvis rett; det finens atomer, men også disse kan splittes opp i enda mindre biter. Så da kommer spørsmålet: FInnes det byggesteiner som ikke kan splittes opp? Og hadde denne filosofen (Democrit hvis jeg husker riktig) rett i at det må være slik? Vel atomer er blitt splittet så han hadde litt feil.. men han var svært langt langt foran alle andre med den tankegangen. er omtrent umulig og si nå om det er umulig og splitte alle type ting. Siden vi vet ikke hva teknologi vill bringe. men en plass vill det nok stoppe. Handler egentlig bare om teknologi. for deg som er kristen synes jeg du burde lese om Thomas Aquinas, han jobbet for og innføre Aristoteles sin filisofi. Mye gøye tanker. Lenke til kommentar
andir Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 En underholdende og interessant dokumentar om strengteorien som du kan se på, er The Elegant Universe, av Brian Greene. Sett av tre timer en kveld, og la hjernen fylles med kunnskap. Riktignok kan jeg ikke gå god for at alt som presenteres er korrekt, da strengteori og fysikk generelt er felt jeg har svært liten kunnskap om, men det er nok ikke helt på viddene og det er veldig interessant for en lekmann som meg. - The Elegant Universe, del 1 - The Elegant Universe, del 2 - The Elegant Universe, del 3 Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Victor Stenger har også mye interessant å si om dette temaet. Filosofi er interessante saker, er faktisk imponert over kunnskapssuget du fremviser. Men så er det jo gøy å få skikkelige "aha-opplevelser" og hjernevridere av og til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå