Anarkosyndikalist1 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Denne tråden feiler, når den sammenligner Soviet med kommunisme. Komunisme er per definisjon "et klasseløst og stateløst samfunn" noe vi (desverre) ikke er i nærheten av å være i Norge. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Denne tråden feiler, når den sammenligner Soviet med kommunisme. Komunisme er per definisjon "et klasseløst og stateløst samfunn" noe vi (desverre) ikke er i nærheten av å være i Norge. HÆ!? HVA? Stateløst samfunn? Nå har jeg hørt det også... (Elsker avateren din btw!) Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Ikke bare skattepolitikk, men detaljstyring. Det er umulig å forholde seg til byråkrater. Ringer du med et spørsmål en dag så får du et svar, ringer du en annen dag får du et annet svar. Farfar eier noen bygninger som har status "verneverdig". De er ikke i tip top shape, så han skulle bytte vinduer. Da måtte han snakke med kommunen for at de skulle godkjenne at han kunne bytte vinduer, også måtte de godkjenne typen vinduer som skulle settes inn. De ble til slutt enige om en plan og farfar kjøpte vinduer for tusenvis av kroner, så kommer kommunen etterpå å sier at det er feil vinduer og at han ikke kan sette de inn alikevel. Det ndte med at han måtte kjøpe nye vinduer til enda flere tusen kroner. Det er så mange tullete forskrifter og kunskapsløse byråkrater at det er nifst. De aller, aller færreste vet hva en "verneverdig" bygning er. Valg handler om enkeltsaker som alle kjenner, som TV lisens og skoler generelt. Det er ingen mennesker som har et perspektiv på disse negative og plagsomme konsekvensene av sentralisme. Endret 11. januar 2011 av Nihilist1 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Skjelden jeg hører Norge bli nevnt når det gjelder kommuniststater, så, nei... Neppe. I så fall kunne Norge blitt nevnt som et eksempel på at kommunisme fungerer meget godt (ref. vi topper diverse lister for livskvalitet, frihet, lavt korrupsjonsnivå, etc.). Men, som nevnt tidligere, så tror jeg sosialdemokrati er den mest dekkende definisjonen. Dette med at Norge utvikler seg i retning av kommunisme skjønner jeg heller ikke noe av. På hvilken måte gjør vi det? Hva er det som gjør at vi er mer "kommunistiske" enn vi var for f.eks. 30 år siden? Staten blir jo stadig bare mer privatisert. Før hadde vi så vidt jeg vet f.eks. statlig strømleverandør og teleleverandør. Vi hadde ingen kommersielle radio eller tvkanaler, osv. osv. Jeg ender opp med å tenke at trådstarters påstander ikke stemmer i det hele tatt. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Norge er nok mye mer Sosialistisk enn Kommunistisk, Og det er jo nærme men ikke helt kommunisme. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Kan noen forklare meg hvilke arbeidsplasser Staten ikke holder opp direkte eller indirekte i det landet her? Lenke til kommentar
STEMI Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Ikke bare skattepolitikk, men detaljstyring. Det er umulig å forholde seg til byråkrater. Ringer du med et spørsmål en dag så får du et svar, ringer du en annen dag får du et annet svar. Farfar eier noen bygninger som har status "verneverdig". De er ikke i tip top shape, så han skulle bytte vinduer. Da måtte han snakke med kommunen for at de skulle godkjenne at han kunne bytte vinduer, også måtte de godkjenne typen vinduer som skulle settes inn. De ble til slutt enige om en plan og farfar kjøpte vinduer for tusenvis av kroner, så kommer kommunen etterpå å sier at det er feil vinduer og at han ikke kan sette de inn alikevel. Det ndte med at han måtte kjøpe nye vinduer til enda flere tusen kroner. Det er så mange tullete forskrifter og kunskapsløse byråkrater at det er nifst. Byråkratiet kan være helt jævlig. Men nå er jeg offentlig ansatt selv, og har en solskinnshistorie: Jeg er lege og jobber på en ortopedisk avdeling på sykehus. Det var rett etter forrige stortingsvalg, da jeg fikk en dame inn på sykehus med en volar barton-fraktur. Det var litt vanskelig å se akkurat hvordan bruddlinjen gikk, så under vanlige omstendigheter hadde man tatt et CT-bilde + litt ekstra modding for å se etter intraartikulær affeksjon. Men jeg sa jeg ikke ville gjøre dette, fordi jeg kjente igjen pasienten som en arbeiderparti-lokalpolitiker. Jeg fortalte henne at den beste utredningen var med CT-bilder, men siden stillingen var fin, og det ikke var 100% nødvendig, så ville jeg ikke ta CT. Da hun protesterte, så sa jeg at jeg ikke brydde meg, fordi i Norge er det ikke pasienten som bestemmer, de må ta til takke med hva de får, og dersom kjerringa ikke likte det, så burde hun kanskje ikke være politiker for et parti som har slik sentralisme og påfølgende råtten pasientbehandling som mål. Hehe. Hun anmeldte meg til pasientskadeerstatningen, men det ble henlagt, for det var ikke mulig å si at manglende CT-bilder hadde noen innvirkning på prognosen. Jeg fikk en advarsel for empatiløs adferd (politikere har connections, Norge er jævlig korrupt), men det driter jeg i, og jeg ler fremdeles når jeg tenker tilbake. 3 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Cool story bro. Lagde du virkelig en ny bruker for å servere det der. Barnsligheten og usakeligheten til enkelte virker ikke å ha noen ende. 2 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 uansett sant eller ikke, er det riktig måte å gjøre det på! De kan f... ikke få i pose og sekk JA til direktedemokrati. 2 Lenke til kommentar
Anarkosyndikalist1 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Denne tråden feiler, når den sammenligner Soviet med kommunisme. Komunisme er per definisjon "et klasseløst og stateløst samfunn" noe vi (desverre) ikke er i nærheten av å være i Norge. HÆ!? HVA? Stateløst samfunn? Nå har jeg hørt det også... (Elsker avateren din btw!) Ja, Marx mente at et stateløst samfunn ville være konsekvensen av kommunisme. Derfor er faktisk Anarkisme og Kommunisme det samme. http://en.wikipedia.org/wiki/Stateless_communism Sosialisme derimot, definerer de fleste som statstyrt økonomi.Lenin mente sosialisme bare var en fase som ble etterfulgt av kommunismen. Og for guds skyld: Soviet var ikke Kommunistisk! Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hvis Sovjet ikke var kommunistisk, hva var de da? Eneste jeg kan tenke meg er Marxsisme-leninisme... Lenke til kommentar
Anarkosyndikalist1 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 én ting om marxismen at folk glemmer er at kommunismen ikke kommer umiddelbart etter kapitalismen. i stedet er det en overgangsfase kalt proletariatd for kommunisme). dette stadiet er det som skiller Marx fra den utopiske sosialistene før ham. så Sovjetunionen var absolutt ikke kommunistisk, og de visste det, derfor det faktum at den andre bokstaven i USSR er S og ikke C. men gjorde Sovjetunionen samsvar med Marx 'visjon om proletariatets diktatur? vi aldri vite. Marx skrev nær ingenting om hva slags samfunn som ville komme fra arbeidstakerens revolusjonen. Han gjorde noen vage kommentarer, men av varierende tolkninger kan det passer inn i Sovjetunionen, eller gjøre akkurat det motsatte. prinsippene for kommunistiske samfunnet var allerede på plass da Marx kom på scenen, og de hadde det meste vært tenkt av Gracchus Babeuf, som ønsket å fullføre den franske revolusjonen. NEP ble beskrevet av Lenin som «to skritt bakover for å ta ett skritt frem." og det er akkurat hva det var. det endte like etter Lenins død, og ble erstattet av mer sosialistisk økonomi. som til fascismen, kan det hende at Sovjetunionen har vært fascist under Stalin, men ikke før eller etter. og under Stalin var det fortsatt sosialistisk, så jeg vil si på hele det var mye mer sosialist enn fascistisk (og ja, det er en stor forskjell som jeg ikke går inn på. Lenke til kommentar
Anarkosyndikalist1 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 én ting om marxismen at folk glemmer er at kommunismen ikke kommer umiddelbart etter kapitalismen. i stedet er det en overgangsfase kalt proletariatd for kommunisme). dette stadiet er det som skiller Marx fra den utopiske sosialistene før ham. så Sovjetunionen var absolutt ikke kommunistisk, og de visste det, derfor det faktum at den andre bokstaven i USSR er S og ikke C. men gjorde Sovjetunionen samsvar med Marx 'visjon om proletariatets diktatur? vi aldri vite. Marx skrev nær ingenting om hva slags samfunn som ville komme fra arbeidstakerens revolusjonen. Han gjorde noen vage kommentarer, men av varierende tolkninger kan det passer inn i Sovjetunionen, eller gjøre akkurat det motsatte. prinsippene for kommunistiske samfunnet var allerede på plass da Marx kom på scenen, og de hadde det meste vært tenkt av Gracchus Babeuf, som ønsket å fullføre den franske revolusjonen. NEP ble beskrevet av Lenin som «to skritt bakover for å ta ett skritt frem." og det er akkurat hva det var. det endte like etter Lenins død, og ble erstattet av mer sosialistisk økonomi. som til fascismen, kan det hende at Sovjetunionen har vært fascist under Stalin, men ikke før eller etter. og under Stalin var det fortsatt sosialistisk, så jeg vil si på hele det var mye mer sosialist enn fascistisk (og ja, det er en stor forskjell som jeg ikke går inn på. TL;DR: Soviet var ikke kommunistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå