ArmenMinAU Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Inntektsskatten burde avskaffes wahu yeah I said it. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 joda, vi har det forferdelig Dei fattige er teite latinger middelklassen har det grusomt Og dei rikaste har det værst.. (sarkasme ) Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Når trådstarteren ikke differensierer mellom kommuniststat og sovjetstatene, vet jeg at tråden ikke er verdt å svare på. ... Faen driver jeg med? 1 Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg syns det er hårreisende at du er så sikker på at rike mennesker ikke jobber hardere enn andre Hvis vi går ut ifra at gjennomsnittsnordmannen ikke er så altfor lat, og jobber 40-timers uke, og tjener 350.000kr eller noe slikt... hvordan kan man rettferdiggjøre en lønn på millioner eller milliarder? De "enkelte" menneskene som "kan" tjene millioner og milliarder er viktige økonomiske katalysatorer som skaper nye arbeidsplasser. De fleste rike mennesker i verden har nå arvet rikdommen sin. Dessuten er det ingenting som gir velstandsvekst som det å ha mange småbedrifter. Med andre ord er store selskaper og deres eiere ingen unskyldning. Syting over millionærer i grå dresser minner om SU.no oppgulp --- hva blir neste, legg ned børsen, statlig sponset vegansk suppekjøkken på hver gate? Jeg er riktignok sosialist, men SV og særlig SU har jeg lite til overs for. Når det er sagt så er dagens frie markedssystem gjennomsyret av plutokrati. Statlig sponset vegetarmat er heller ingen dårlig idè. Ennå bedre, stans de statlige overføringene til bøndene og hev tollbarrierene. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg syns det er hårreisende at du er så sikker på at rike mennesker ikke jobber hardere enn andre Hvis vi går ut ifra at gjennomsnittsnordmannen ikke er så altfor lat, og jobber 40-timers uke, og tjener 350.000kr eller noe slikt... hvordan kan man rettferdiggjøre en lønn på millioner eller milliarder? Blandt annet ved at personen har skaffet tusenvis av arbeidsplasser, tilført samfunnet et produkt det tydeligvis trenger/vil ha, bidrar til å styrke økonomien mye mer enn en vanlig arbeidstaker osv. Det virker som sosialister ikke skjønner at når folk skaper verdier så kommer det samfunnet til gode. De sitter ikke med 3 mrd. i cash hjemme i safen, det er investert i markedet som igjen gjør livet ditt bedre. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Kommunisten er ein fin tanke, om det hadde berre fått den til å fungera i praksis. og viss Noreg verkeleg er det ein kallar ein kommunisstat så har me jammen lukkast optimalt, siden noreg er verdas beste land å bo i liksom! Alle forbind liksom kommunisme med noke negativt, men likhet for alle er jo faktisk bra Kommunisme hadde vært en fin tanke om man ikke tok i betraktning menneskers natur; hvorfor skal jeg yte etter evne når jeg får etter behov uansett? Og med den i betraktning blir hele tanken katastrofal, da arbeidsinnsats lønnes på lik linje med latskap. Det er nettopp det Kommunisme er en fin tanke, men fører gjerne til at de fleste får det like dårlig og ikke like bra... At dette ikke fungerer ser vi nå i praksis i skolen hvor man i steden for å måle resultater og verdsette ambisjoner og innsats har bestemt at ingen skal være/bli bedre, alle skal være like dårlige... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 De "enkelte" menneskene som "kan" tjene millioner og milliarder er viktige økonomiske katalysatorer som skaper nye arbeidsplasser. De fleste rike mennesker i verden har nå arvet rikdommen sin. Dessuten er det ingenting som gir velstandsvekst som det å ha mange småbedrifter. Med andre ord er store selskaper og deres eiere ingen unskyldning. Da bør det legges til rette for at slike bedrifter kan blomstre. Vi gjøre en del bra i Norge, bl.a. ved å tilby god utdanning, men skattesystemet lager en del hindringer. Et eksempel er selskaper i vekst som børsnoteres: de som startet selskapet sitter gjerne med store eierandeler i firmaet og dersom selskapet gjør suksess vil formueskatten merkes. Av og til må slike folk enten låne penger for å betale skatten eller selge seg ut av sitt eget firma. Jeg har litt vondt for å tro at dette er rettferdig og effektivt for samfunnet. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) De fleste rike mennesker i verden har nå arvet rikdommen sin. Dessuten er det ingenting som gir velstandsvekst som det å ha mange småbedrifter. Med andre ord er store selskaper og deres eiere ingen unskyldning. Hvordan kan du sitte å si dette? de fleste rike mennesker i verden har arvet? Hva er dette for noe tull? Og hvor kommer da denne arven fra? Ett sted i rekken må jo noen ha jobbet hardt! Det er ingen som får dumpet masse penger i fanget utenom lotto eller folk som går på trygd. EDIT: Masse penger på trygd er vel litt å ta i kanskje.. Endret 7. januar 2011 av spax Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Thon støtter Hagen - Egentlig hadde tidligere næringsminister Björn Rosengren helt rett, da han karakteriserte Norge som den siste sovjetstat, sier Thon i et intervju med DN. Thon sier seg dermed enig med Stein Erik Hagen som før nyttår uttalte at Norge går i en sosialistisk retning og at statsminister Jens Stoltenberg er for svak til å stå imot. Med tanke på hvor usaklig det er å kalle Norge en sovjetstat så kan man spørre seg om det er lommeboken eller fornuften som taler her. Det er faktisk ganske provoserende at folk med såpass mye oppmerksomhet rundt seg uttaler seg slik. Han burde bruke mer tid på å bygge gode holdninger og lære bort næringslivets finesser til den yngre garde, fremfor å ta en sånn negativ tone. Selvsagt er det lov til å være kritisk, men hold det på et seriøst nivå. Tenk hvor mange uopplyste mennesker som fikk med seg den uttalelsen og tenkte: "ja, selvfølgelig, sånn er det! Vi er en sovjetstat"! - Det tristeste er myndighetenes grunnholdning til det å tjene penger, bygge opp virksomhet og formue....jeg er forbauset over at staten ikke innser at det å skape verdier først og fremst er noe som kommer samfunnet til gode, sier han til dn. Er personlig langt på vei enig med Thon. Hva mener dere? "Myndighetene" har ved flere anledninger sagt at de er for verdiskapning, og de har ført politikk som skal underbygge dette. Men, i Norge ønsker man ikke at den verdiskapningen bare skal komme noen få utvalgte til gode. Alle skal skatte etter evne. Dessuten så betaler de rikeste som regel svært lite skatt i forhold til hva de tjener og eier, og i noen tilfeller kan de være nullskatteytere gjennom smart planlegging av økonomien sin (dette har de rødgrønne gjort noe med). Det som forbauser meg mest av alt er at folk snakker om skatt som det ENESTE relevante forholdet for verdiskapning. Det finnes en hel del med andre rammevilkår som er minst like viktige for verdiskapningen. Tenk på hvordan skattepengene i Norge bidrar til å holde arbeidsstyrken relativt frisk, veiene er under konstant utbedring, svært få lever i fattigdom (dvs. at de har betalingsevne), osv. Vi har hatt en veldig stabil og trygg økonomi gjennom finanskrisen også. 1 Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Norge är inte ett kommunistiskt land. Att hävda detta är ignorant. Om något land i Skandinavien är kommunistiskt så är det Sverige. Se vilken yttrandefrihet ni har i Norge! Hade jag skrivit det jag skriver här på ett Svenskt forum hade jag blivit bannlyst och polisanmäld. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Kommunisten er ein fin tanke, om det hadde berre fått den til å fungera i praksis. og viss Noreg verkeleg er det ein kallar ein kommunisstat så har me jammen lukkast optimalt, siden noreg er verdas beste land å bo i liksom! Alle forbind liksom kommunisme med noke negativt, men likhet for alle er jo faktisk bra Kommunisme hadde vært en fin tanke om man ikke tok i betraktning menneskers natur; hvorfor skal jeg yte etter evne når jeg får etter behov uansett? Og med den i betraktning blir hele tanken katastrofal, da arbeidsinnsats lønnes på lik linje med latskap. Hæ? Nei!? Det er lik lønn for LIKT ARBEID, ikke lik lønn for alle. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Som venstreradikal (kall meg sosialist/kommunist eller hva du vil) blir jeg fornærmet når dere kaller regjeringen sosialister og Norge for kommunistisk! 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Som venstreradikal (kall meg sosialist/kommunist eller hva du vil) blir jeg fornærmet når dere kaller regjeringen sosialister og Norge for kommunistisk! Regjeringen er sosialistisk, men Norge er ikke kommunistisk. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Som venstreradikal (kall meg sosialist/kommunist eller hva du vil) blir jeg fornærmet når dere kaller regjeringen sosialister og Norge for kommunistisk! Regjeringen er sosialistisk, men Norge er ikke kommunistisk. Så hvorfor oppfører de seg ikke sånn? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg tror ikke vi har samme oppfatning av hva sosialisme er. Kanskje det er jeg som tar feil. Jeg tror vel at moderne sosialisme har forandret seg, i takt med alt annet. Sosialismen er jo et utspring av Marxismen, så at den forandrer seg er ikke så overraskende. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Så du kaller Stoltenberg for marxist? Les en bok eller noe. INGEN har vel privatisert så mye som Stoltenberg som solgte deler av Telenor, Statkraft og Statoil. For ikke å snakke om snik-FrPiseringen i utenrikspolitikken. Nei, det er ikke mye til sosialister å finne i den regjeringen. Unntaket er vel gjerne Audun Lysbakken som gjør en bra jobb. Endret 7. januar 2011 av Maddafakka 2 Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det beste hadde vært at SV kom under sperregrensa, SP og Arbeiderpartiet er gode partp, men ved kommunevalget står jeg nå mellom Høyre, FRP. Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Er ikke noe nytt at norge er kommunister..... Hele europa sier jo det såå. Overvåking, staten skal bestemme mer og mer pengene våre etc.. og vi nermer oss kommunister håper på sterkt blått valg får og få balanse i landet. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Som venstreradikal (kall meg sosialist/kommunist eller hva du vil) blir jeg fornærmet når dere kaller regjeringen sosialister og Norge for kommunistisk! Regjeringen er sosialdemokratisk, men Norge er ikke kommunistisk. Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Noen i norge har våkna og sett at norge blir kommunisert ;P av AP og disse stalin partiene. men noen tenker inni en boks og ikke klarer og tenke ut over den. Saken er at staten ta mere og mere over når det gjelder bedrifter,overvåking,pengene dine osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå