reverto Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Etter at 611 har stemt på aftenposten.no ser det i hvert fall slik ut. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg mener at de som er så intellektuelt avstumpet at de må trekke paralleller til kommunistdiktatur i et forsøk på å sverte sin motstandere står nokså nakne og fjollete tilbake. Hvis Thon, som har tjent milliarder i Norge, mener miljøet han har vokst opp og samt bygget sitt forretningsimperium minner om tilstanden i Øst-Europa og Sovjetunionen burde han sporenstreks åpne en historiebok, snakke med personer som overlevde kommunismen, og høre se om det minner om tilstanden i dagens Norge. Verken politisk, økonomisk, ideologisk eller sosialt finner man likheter. Han kan godt være uenig i Regjeringens skattepolitikk, men ved å implisere at Norge er en kommuniststat gjør han ikke stort annet enn å latterliggjøre seg selv. Enten vet han ikke hvordan ting er i Norge, noe man må anse som usannsynlig, eller så forherliger han tilstanden i kommunststatene. En tredje mulighet er at rett og slett er for dum til å trekke de logiske slutningene av hans utsagn. Enig,veldig naivt og dumt av høyresiden å til enhver tid rope kommunisme for å rakke ned på motstanderne. Joda ting kunne vært anderledes,men det kunne de vært under høyredominerte regeringer også,men vi trekker ikke dermed paraleller til feks ekstreme teorier/politikk på ytterste høyresiden av den grunn. å rope kommunisme her blir like dumt som om vi skulle sammenligne en høyreregering med feks Tyskland på 30 tallet hver gang vi var missfornøyde med det regeringen gjorde. Et paradoks er jo at om alle sluttet å lete etter smutthull for å slippe å betale sin anndel til statskassen så kunne vel skattetrykket glatt vært redusert med 5-10% uten at staten hadde fått inn mindre av den grunn, og det er en kjent sak at de som tjener mest er som regel dem som også leter ivrigst etter muligheter for å slippe å betale for seg Lenke til kommentar
reverto Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Synes Mimir Kristjansson sa det bra på bloggen sin, jeg. Kommunisme meg her og kommunisme meg der Det er en kjent sak at når norsk høyreside blir skikkelig ute av seg, pleier de å komme trekkende med et helt arsenal av stygge merkelapper for å skremme folk bort fra sosialistene. Et av de mest populære av disse merkelappene er ordet 'kommunisme', som i Unge Høyre kan brukes om alt fra en fylkeskommunal regulering til den Rød Ungdoms grusomme visjon om det klasseløse samfunn. Men i det siste er det mye som tyder på at bruken av kommunisme som skjellsord kanskje har gått litt for langt, og at det er en fare for at det går så mye inflasjon i begrepet at det mister litt av sin injurierende kraft. I forrige uke kalte for eksempel Siv Jensen avgjørelsen om at Jan Reinås måtte gå som Hydro-styreleder for kommunisme. Og i hele går var hovedsaken på ungehoyre.no at regjeringens nye hjemfallsmodell også er kommunisme. Men det som virkelig tok kaka var da Hordaland Unge Høyre i gårsdagens BA tok til orde for flere 7-11er på Torgallmenningen under tittelen "Advarer mot kiosk-kommunismen". Altså, jeg skjønner at dere i Unge Høyre er redde for at noen snart kommer for å ta pengene deres og at dere derfor i ren og skjær panikk ser kommunister bak hvert eneste gatehjørne. Men er det ikke mulig å utbrodere vokabularet deres litt i alle fall? Noen av oss prøver tross alt å være kommunister på ekte her. Og tro meg, det vi står for blir mye skumlere for dere enn at et par kiosker fra eller til på Torgallmenningen. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg skulle også gjerne vite hvor mange prosenter av sin reelle intekt Thon og Hagen betaler. Jeg tviler sterkt på at de betaler 30% + i skatt av alle penger de har tjent i løpet av året. Skal ikke forundre meg om jeg betaler mer skatt i prosent. Jeg blir forbanna og oppgitt over at miliardærer klager over at Norge er en kommuniststat. De er jo selve beviset på at vi ikke er det. Enig med reveto. Høyresiden bruker kommunisme som skremsel. Det er litt det samme når alle på venstresiden blir stemplet som sosialister. Stemmer kanskje for SV ja, men ikke AP og SP (som i "sosialistregjeringen"). Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Norge er bra hvis du er ung eller hvis du er gravid.For resten av oss tar staten mye mer en den gir. Er ikke det liksom litt av poenget? Ja til flat skatt! På 40%? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 - Ditt første punkt er direkte falskt. Norges muligens mest profilerte og selvrike milliardær, Kjell Inge Røkke, har mottatt offentlige hederpriser (tross i at han er straffedømt) og har et milliardsamarbeid med staten inngått under dagens regjering. Det du sier er rett og slett ikke sant.Skal man bli rik i Norge uten å få pes for det må man satse på fotball eller Lotto. Eventuelt kan man holde seg anonym i mediabildet. At du finner unntak gjør ikke dette noe mindre sant. Kommentaren var generell. Når det snakkes om lavmål: Hvordan kan man sammenligne det å pumpe gass ned i jorden med å lande på månen? Når man klarer å sammenligne et fritt demokrati og en veldreven økonomisk politikk med kommunistdiktaturer burde man ha fantasi nok til å ta en analogi om å få til noe teknisk vanskelig. Du har fortsatt til gode å vise hvordan milliardærer blir forfulgt og hengt ut i media til applaus fra regjeringen (fordi de er milliardærer eller fordi de er høyprofilerte?), og henge dette sammen med din påstand om at enkelte ting i Norge "minner" om en kommuniststat. Du later til jo å forstå koblingen mellom "høyprofilert" og mediapress, så feilslutningen er ikke helt total. Jeg anser ditt og Thons forsøk på å koble venstresiden til kommunisstater på for ren brønnpissing. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Etter at 611 har stemt på aftenposten.no ser det i hvert fall slik ut. Og ikke et snev av misunnelse i den avstemningen vil jeg anta? Så AP nevnt tidligere. Er jo pussig at en tidligere statsminister fra AP flytter utenlands og blir nullskatteyter til Norge etter å ha belært resten av skattebetalerene om sosialismens gyldne prinsipper i åresvis, og tidligere SV's Paul Chaffy har blitt FRP mann? Nesten fristet til anbefale noen å lese George Orwells Animal Farm. Boken viser at kommunisme/sosialisme og kapitalisme faktisk går hånd i hånd og fungerer utmerket for de utvalgte Min mening er at det er bedre å være en ærlig kapitalist enn en uærlig sosialist. En virkningsfull måte og opprettholde en slik kommuniststat på er å la de som syter mest få det de trenger og heller redusere godene hos de som ikke høres så godt. Og etter å ha hørt på eldredebatten i snart 20 år, eller hva staten har planer om og gjøre for fattige barn i Norge nesten like lenge, for ikke å snakke om sykehuskøer etc. bør vi kanskje innse at slaget er litt tapt. Her om dagen satt vår alles kjære statsminister på frokost-TV og fortalte oss at den økningen i miljøutslipp Norge kommer til å bidra med de kommende år er et ledd i målet for en reduksjon totalt sett... Våre ekstrainntekter pga. høyere oljepris enn budsjettert antydes til 97 milliarder NOK, men alllikevel blir det for dyrt og overholde bare ett av miljøløftene da det vil koste bortimot 3 milliarder NOK? Satsningen på skole er en annen sak. Den ene reformen slår den andre i hjel på papiret av politikere som ikke har den minste anelse om hva de driver med... Norge ligger godt under gjennomsnittet i resten av Europa på det området også... Veier og infrastruktur generelt kan også nevnes... Det viktigste i god kommunistisk ånd er ikke at ting blir bra men at de som trives og har noe å skulle sagt får det de trenger. At jeg tråkker meg gjennom halvmeter høye snøfonner for å få en vidunderlig anledning til å betale min skatt med største glede blir selvsagt ikke mindre av å spasere forbi rådhuset på veien og se at der er både parkeringsplass og innkjøring ryddet klokken seks hver eneste morgen. Beste eksempelet på det her lokalt er fra i fjor sommer hvor vi fikk ny asfalt helt opp til kommunens rådmann i fjor sommer, men ovenfor hans bolig tok pengene slutt... Vi har til og med fått gatelys der hvor ungene hans må gå for å komme på skolen Beklager å måtte si det, men jeg tror vi blir lurt trill rundt jeg Lenke til kommentar
reverto Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Og ikke et snev av misunnelse i den avstemningen vil jeg anta? Nei, hvorfor skulle det vært det? Er du misunnelig? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Og ikke et snev av misunnelse i den avstemningen vil jeg anta? Nei, hvorfor skulle det vært det? Er du misunnelig? Ikke i det hele tatt, men synes litt synd på de som tror på det Alle 611 Endret 7. januar 2008 av trn100 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Politisk retorikk har vært, er og blir i mange tilfeller usaklig uansett hvilken side den kommer fra i debattene. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Og ikke et snev av misunnelse i den avstemningen vil jeg anta? Nei, hvorfor skulle det vært det? Er du misunnelig? Ikke i det hele tatt, men synes litt synd på de som tror på det Alle 611 Det er da vel strengt tatt a matter of opinion, og ingenting få synes synd på. Om folk mener rikningene syter for mye, så er haker de jo av for akkurat det. De som mener det motsatte, huker av for det andre. Eller er du ikke enig? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Og ikke et snev av misunnelse i den avstemningen vil jeg anta? Nei, hvorfor skulle det vært det? Er du misunnelig? Ikke i det hele tatt, men synes litt synd på de som tror på det Alle 611 Det er da vel strengt tatt a matter of opinion, og ingenting få synes synd på. Om folk mener rikningene syter for mye, så er haker de jo av for akkurat det. De som mener det motsatte, huker av for det andre. Eller er du ikke enig? Ikke alltid, men respekterer din rett til å ha andre meninger enn meg da Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Stoltenberg og Hagen i debatt Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 De aller fleste av oss, enten vi er sosialister eller liberalister, er enige om at arbeidsinnsats bør lønne seg. Ikke sant? Kan vi også være enige i at alle mennesker ikke har samme arbeidskapasitet? Hva er da problemet (for dere liberalister) med progressiv beskatning? For meg som sosialist er problemet at beskatningen ikke er progressiv nok. Jeg synes det er hårreisende at ett enkelt menneske kan tjene millioner og milliarder når denne personen ikke jobber noe hardere enn en snekker eller en lærer. Lenke til kommentar
[FH]Homer Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hvorfor har vi ikke en norsk Ron Paul? Lenke til kommentar
McFly Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hvorfor har vi ikke en norsk Ron Paul? Vi har det, Vegard Marthinsen. Det er dog kun i USA hvor en så libertariansk kandidat som Ron Paul kan få noe særlig støtte, fordi USA er det eneste landet hvor ganske mange faktisk tror på dette naturrettighetstullballet. 1 Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) For meg som sosialist er problemet at beskatningen ikke er progressiv nok. Jeg synes det er hårreisende at ett enkelt menneske kan tjene millioner og milliarder når denne personen ikke jobber noe hardere enn en snekker eller en lærer. Jeg syns det er hårreisende at du er så sikker på at rike mennesker ikke jobber hardere enn andre. Det hadde vært et morsomt eksperiment å innføre sekstimersdagen for næringslivstopper f.eks, da hadde mange bedrifter gått så det suste tror jeg. Det er også viktig å skille den reelle lønnen og hva personen er verdt, som ofte er markedsverdien og er utenfor hans kontroll. Grunnleggerene av Google har f.eks en årslønn på $1, men er verdt flere milliarder dollar fordi markedet har verdsatt dem til det. Endret 9. januar 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Kommunisten er ein fin tanke, om det hadde berre fått den til å fungera i praksis. og viss Noreg verkeleg er det ein kallar ein kommunisstat så har me jammen lukkast optimalt, siden noreg er verdas beste land å bo i liksom! Alle forbind liksom kommunisme med noke negativt, men likhet for alle er jo faktisk bra Endret 9. januar 2008 av Schnell Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 De aller fleste av oss, enten vi er sosialister eller liberalister, er enige om at arbeidsinnsats bør lønne seg. Ikke sant? Jadda. Jeg synes det er hårreisende at ett enkelt menneske kan tjene millioner og milliarder når denne personen ikke jobber noe hardere enn en snekker eller en lærer. De "enkelte" menneskene som "kan" tjene millioner og milliarder er viktige økonomiske katalysatorer som skaper nye arbeidsplasser. Syting over millionærer i grå dresser minner om SU.no oppgulp --- hva blir neste, legg ned børsen, statlig sponset vegansk suppekjøkken på hver gate? Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Kommunisten er ein fin tanke, om det hadde berre fått den til å fungera i praksis. og viss Noreg verkeleg er det ein kallar ein kommunisstat så har me jammen lukkast optimalt, siden noreg er verdas beste land å bo i liksom! Alle forbind liksom kommunisme med noke negativt, men likhet for alle er jo faktisk bra Kommunisme hadde vært en fin tanke om man ikke tok i betraktning menneskers natur; hvorfor skal jeg yte etter evne når jeg får etter behov uansett? Og med den i betraktning blir hele tanken katastrofal, da arbeidsinnsats lønnes på lik linje med latskap. Endret 9. januar 2008 av Idioteque Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå