Gå til innhold

Norge - En kommuniststat?

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal de som tjener dårlig bli straffet for det?

De som tjener godt, blir straffet fordi de har tatt en utdannelse som gjør det mulig å tjene mye penger.

De som ikke tjener så mye, har da hatt/har muligheten til å ta en høyere utdannelse og så tjene mere.

Herregud for et spørsmål. Thon og Hagen betaler skatt som alle andre og burde slutte å sutre som to drittunger.

De betaler skatt ja, men jeg gjetter meg til at de betaler mere skatt enn det vi to noen gang kommer til å tjene. (Uten at jeg vet noe om din inntekt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som tjener godt, blir straffet fordi de har tatt en utdannelse som gjør det mulig å tjene mye penger.

De som ikke tjener så mye, har da hatt/har muligheten til å ta en høyere utdannelse og så tjene mere.

Nei, mange har rett og slett ikke de forutsetninger som skal til for å ta en høyere utdannelse. Det er også begrenset med plasser på høyere utdannelse, og hvis alle hadde tatt høyere utdannelse, så hadde man fått store overskudd av kvalifisert arbeidskraft slik at mange uansett måtte ta drittjobber.

Lenke til kommentar
Nei, mange har rett og slett ikke de forutsetninger som skal til for å ta en høyere utdannelse. Det er også begrenset med plasser på høyere utdannelse, og hvis alle hadde tatt høyere utdannelse, så hadde man fått store overskudd av kvalifisert arbeidskraft slik at mange uansett måtte ta drittjobber.

Noen har ikke forutsetningene, noen er ikke i stand til å arbeide, men det er en annen historie.

Men så er det også slik at ikke alle velger å ta en høyere utdannelse.

Lenke til kommentar

Herregud for et spørsmål. Thon og Hagen betaler skatt som alle andre og burde slutte å sutre som to drittunger.

De betaler skatt ja, men jeg gjetter meg til at de betaler mere skatt enn det vi to noen gang kommer til å tjene. (Uten at jeg vet noe om din inntekt).

Det jeg hintet til var at de som tjener dårlig også betaler skatt, uten at de sutrer og bærer seg som to drittunger som blir fratatt ukelønna slik som Thon og Hagen gjør.

At Hagen og Thon, som tilsammen er god for rundt 50 milliarder norske kroner (tipper jeg) betaler i overkant av en milliard i skatt til sammen over en tiårs periode skulle da fader meg bare mangle.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Noen har ikke forutsetningene, noen er ikke i stand til å arbeide, men det er en annen historie.

Men så er det også slik at ikke alle velger å ta en høyere utdannelse.

Hvorfor skal alle velge det da? Det er jo med unntak av realfag mer enn nok av folk som velger høyere utdanning idag. Faktisk, så er jo mange drittjobber faktisk mer viktige enn NOEN av jobbene som krever høyere utdannelse. Man kunne nok klart seg med noen konsulenter. designere og reklamefolk færre. Det er jo uansett de høyere utdanningene som er vanskeligst å komme inn på eller som er vanskeligst å fullføre som faktisk garanterer jobb. Det kan være lurer å bli håndtverker, både for individet og samfunnet, enn å velge en høyere utdanning som alt for mange andre også tar.

Det skal jo også nevnes at de aller rikeste i landet ofte ikke har noen høyere utdannelse i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Det jeg hintet til var at de som tjener dårlig også betaler skatt, uten at de sutrer og bærer seg som to drittunger som blir fratatt ukelønna slik som Thon og Hagen gjør.

At Hagen og Thon, som tilsammen er god for rundt 50 milliarder norske kroner (tipper jeg) betaler i overkant av en milliard i skatt til sammen over en tiårs periode skulle da fader meg bare mangle.

Men de som ikke tjener så mye, betaler heller ikke like mye i skatt.

Lenke til kommentar

Men de som ikke tjener så mye, betaler heller ikke like mye i skatt.

Prosentvis av egen inntekt betaler de stort sett mer, siden rikingene sylter ned formue og inntekt i aksjer og eiendom. De blir også hardere rammet av moms og avgifter.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

I Norge:

- Blir man forfulgt og hengt ut i media for den minste ting om man skulle komme i den ulykke å bli rik gjennom arbeid. Den sittende Regjeringen sitter og heier.

- Tror mange at økt skattetrykk bare er bra. Det snakkes om at man skal ta mer fra de rike, men det er den vanlige arbeider som betaler.

- Blander politiker inn og detaljstyrer næringslivet.

- Skattesnyteri mer alvorlig (hvis man ser på domsavsigelser) en grov vold og voldtekt.

- Minner folks forventninger til politikernes makt om planøkonomi.

Norge er ikke en kommuniststat, men vi har en del elementer som kan minne om det. Og mye av det er særegent for Norge som land. Det kan være nyttig å peke på at noe av det vi gjør har allerede blitt prøvd ut med ikke så veldig gode resultater.

Lenke til kommentar

Å sikte Norge for å være et kommunistiskstat blir vel litt drøyt? Under et diktaturstat har man dessverre ikke de mennskerettighetene som man faktisk har i Norge. Norge er et sosialdemokratisk land og alle har like rettigheter uansett hudfarge, utdannelde etc.

Lenke til kommentar

Er mye man kunne ha gjort for å gjøre livet bedre for befolkningen:

Flat skatt på 25%.

Halvere momsen både for forbrukere og næringsliv.

Fjerne arbeidsgiveravgiften, den mest patetiske avgiften man finner i Norge. Man betaler for å ha folk i arbeid, penger som kunne heller ha blitt brukt på å få flere ansatte over på fulltid istedenfor deltid.

Skal vi ha et offentlig helsevesen, så skal det være gratis. Uansett om det gjelder tannhelse, psykisk eller fysisk helse. Hvis ikke kan vi bare gå over til at alle betaler for seg selv.

Lengre skoledager, bedre utdanning & bedre tilrettelegging for folk som går til yrkesfag.

Fjerne arveavgift. Man betaler tonnevis med penger hvis man f.eks arver et hus. Et hus som andre allerede har skattet for i evigheter.

Mao Norge er ikke noe superland, er heller ikke mye å skryte av.

Alt fokuset er på de svakeste, og det har ikke noe med solidarietet å gjøre.

Er mer robin hood: stjel fra de rike (i dette tilfelle de som greier seg selv) å gi til de som ikke greier seg selv (noen som faktisk fortjener det og tonnevis med boms som ikke gjør det).

Lenke til kommentar
Mao Norge er ikke noe superland, er heller ikke mye å skryte av.

Alt fokuset er på de svakeste, og det har ikke noe med solidarietet å gjøre.

Er mer robin hood: stjel fra de rike (i dette tilfelle de som greier seg selv) å gi til de som ikke greier seg selv (noen som faktisk fortjener det og tonnevis med boms som ikke gjør det).

Er ikke dette typisk middelklassesyting? Hvorfor er det i seg selv galt å sikre boms en akseptabel standard? De som er boms kan jo stort sett ikke noe for det selv. Det er også slik at de laveste lønningene heves noe gjennom å holde noe arbeidskraft borte fra arbeidsmarkedet, fordi man har ment at de som jobber burde få en akseptabel lønn for sin innsats.

Det er også interessant at du hevder at Norge ikke er noe å skryte av, siden Norge sammen med de andre nordiske land lenge har figurert høyt på lister over hvilke land som er best å leve i, være seg alt fra velstand, generell livskvalitet til opplevd nytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener vaskere, hjelpepleiere og lastebilskjåfører burde tatt arkitektutdanning? Da tror jeg strengt tatt de fleste hadde blitt straffet hardere enn skattebetalerne idag, for vi er helt avhengig av mange av de som jobber i lavlønnede yrker.

Lenke til kommentar
Verdens beste land å bo i 5-6-7 år på rad, nr 2 i år etter Island bare på grunn av innvandring. Fra Europas fattigste tilverdens rikeste. Åpenbart har sosialdemokratiet fungert SVÆRT bra i Norge.

At folk uten ettertanke vil kaste bort alt dette i troen på en USA-modellert økonomi er for meg helt forunderlig. Går da utifra at de først og fremst håper på å betale mindre skatt selv.

grunnen til at vi ble så rike var pga all oljen... Dette førte videre til at norge ble verdens beste land og bo i...

• Liker 1
Lenke til kommentar
I Norge:

- Blir man forfulgt og hengt ut i media for den minste ting om man skulle komme i den ulykke å bli rik gjennom arbeid. Den sittende Regjeringen sitter og heier.

- Tror mange at økt skattetrykk bare er bra. Det snakkes om at man skal ta mer fra de rike, men det er den vanlige arbeider som betaler.

- Blander politiker inn og detaljstyrer næringslivet.

- Skattesnyteri mer alvorlig (hvis man ser på domsavsigelser) en grov vold og voldtekt.

- Minner folks forventninger til politikernes makt om planøkonomi.

Norge er ikke en kommuniststat, men vi har en del elementer som kan minne om det. Og mye av det er særegent for Norge som land. Det kan være nyttig å peke på at noe av det vi gjør har allerede blitt prøvd ut med ikke så veldig gode resultater.

- Ditt første punkt er direkte falskt. Norges muligens mest profilerte og selvrike milliardær, Kjell Inge Røkke, har mottatt offentlige hederpriser (tross i at han er straffedømt) og har et milliardsamarbeid med staten inngått under dagens regjering. Det du sier er rett og slett ikke sant.

- Ditt andre punkt er svært lite substansielt. Det har heller ikke noe med "elementer" av en kommuniststat å gjøre.

- Næringslivet i Norge er gjenstand for regulering, ikke ulikt så å si alle andre land. Detaljstyringen er dog liten, selv innenfor selskaper staten selv eier utøver politikerne liten innflytelse.

- Skattesnyteri er en alvorlig forbrytelse, men det straffes sjelden med fengsel. For øvrig, hva har dette med "kommuniststat"-påstanden din?

- Norge er "statist", eller statssentrert, det har du rett i, men med svært lite som minner om planøkonomi.

Det Norge gjør - ikke prøver ut for politikken har i det store og hele vært preget av stabilitet de siste 60 år - har vist seg å gi svært gode resultater: Norges effektivitet er i verdenstoppen, næringslivet går så det suser og folk - vanlige folk - har konsekvent opplevd velstandsøkninger (dette i motsetning til USA hvor middelklassen - dagens generasjon - er den første som ikke er rikere enn sine foreldre). Å diskutere norsk politikk ut i fra at den minner om en kommuniststat er lavmål.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
- Ditt første punkt er direkte falskt. Norges muligens mest profilerte og selvrike milliardær, Kjell Inge Røkke, har mottatt offentlige hederpriser (tross i at han er straffedømt) og har et milliardsamarbeid med staten inngått under dagens regjering. Det du sier er rett og slett ikke sant.
Skal man bli rik i Norge uten å få pes for det må man satse på fotball eller Lotto. Eventuelt kan man holde seg anonym i mediabildet. At du finner unntak gjør ikke dette noe mindre sant. Kommentaren var generell.

Når det snakkes om lavmål: Hvordan kan man sammenligne det å pumpe gass ned i jorden med å lande på månen?

Lenke til kommentar
Skal man bli rik i Norge uten å få pes for det må man satse på fotball eller Lotto.

Dette er løgn. Har du noen sinne lest VG eller Se og hør? Med mindre hjemme-hos-reportasjer og annen nesegrus beundring av ens livsstil er "pes", tar du antagelig feil.

Lenke til kommentar
Skal man bli rik i Norge uten å få pes for det må man satse på fotball eller Lotto.

Dette er løgn. Har du noen sinne lest VG eller Se og hør? Med mindre hjemme-hos-reportasjer og annen nesegrus beundring av ens livsstil er "pes", tar du antagelig feil.

Ja, antall millionærer øker stadig. Finnes helt klart muligheter, men det er jo klart at man må jobbe. Nytter ikke sitte på ræva og klage.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...