kapitalisten Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Thon støtter Hagen - Egentlig hadde tidligere næringsminister Björn Rosengren helt rett, da han karakteriserte Norge som den siste sovjetstat, sier Thon i et intervju med DN. Thon sier seg dermed enig med Stein Erik Hagen som før nyttår uttalte at Norge går i en sosialistisk retning og at statsminister Jens Stoltenberg er for svak til å stå imot. - Det tristeste er myndighetenes grunnholdning til det å tjene penger, bygge opp virksomhet og formue....jeg er forbauset over at staten ikke innser at det å skape verdier først og fremst er noe som kommer samfunnet til gode, sier han til dn. Er personlig langt på vei enig med Thon. Hva mener dere? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg mener at de som er så intellektuelt avstumpet at de må trekke paralleller til kommunistdiktatur i et forsøk på å sverte sin motstandere står nokså nakne og fjollete tilbake. Hvis Thon, som har tjent milliarder i Norge, mener miljøet han har vokst opp og samt bygget sitt forretningsimperium minner om tilstanden i Øst-Europa og Sovjetunionen burde han sporenstreks åpne en historiebok, snakke med personer som overlevde kommunismen, og høre se om det minner om tilstanden i dagens Norge. Verken politisk, økonomisk, ideologisk eller sosialt finner man likheter. Han kan godt være uenig i Regjeringens skattepolitikk, men ved å implisere at Norge er en kommuniststat gjør han ikke stort annet enn å latterliggjøre seg selv. Enten vet han ikke hvordan ting er i Norge, noe man må anse som usannsynlig, eller så forherliger han tilstanden i kommunststatene. En tredje mulighet er at rett og slett er for dum til å trekke de logiske slutningene av hans utsagn. 5 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jippi! Alle er likeverdige! Alle tenar likt! Komunismen her kommer vi! Lenke til kommentar
toysegutten Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Same shit, new wrapping, spør du meg. Og ikke så veldig ny innpakning heller, egentlig, debattene har jo rast om dette på nettet lenge. Selv om man neppe vil snakke så høyt offentlig om dette, fordi konsensus i Norge i dag er at Norge slett ikke er en "kommuniststat". Selv står jeg på at det norske skattesystemet fungerer godt nok. At det ikke er dårlige kår for næringslivet. Og at begrepet "kommuniststat" er krisemaksimering i mente. Orker ikke utdype dette så veldig, da det bare er å kaste inn min mening i debatten i likhet med trådstarters. For øvrig er vel ikke Hagen og de rikeste gutta de som lider mest av "kommuniststaten Norge", men det er i dette tilfellet en irrelevant side av saken. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg mener at de som er så intellektuelt avstumpet at de må trekke paralleller til kommunistdiktatur i et forsøk på å sverte sin motstandere står nokså nakne og fjollete tilbake. Hvis Thon, som har tjent milliarder i Norge, mener miljøet han har vokst opp og samt bygget sitt forretningsimperium minner om tilstanden i Øst-Europa og Sovjetunionen burde han sporenstreks åpne en historiebok, snakke med personer som overlevde kommunismen, og høre se om det minner om tilstanden i dagens Norge. Verken politisk, økonomisk, ideologisk eller sosialt finner man likheter. Han kan godt være uenig i Regjeringens skattepolitikk, men ved å implisere at Norge er en kommuniststat gjør han ikke stort annet enn å latterliggjøre seg selv. Enten vet han ikke hvordan ting er i Norge, noe man må anse som usannsynlig, eller så forherliger han tilstanden i kommunststatene. En tredje mulighet er at rett og slett er for dum til å trekke de logiske slutningene av hans utsagn. Er jo mulig at vedkommende som har kommet med uttalelsene bruker det som et retorisk virkemiddel (overdrivelse) for å fremme poenget sitt. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Er jo mulig at vedkommende som har kommet med uttalelsene bruker det som et retorisk virkemiddel (overdrivelse) for å fremme poenget sitt. Ikke bare er det mulig, det er nesten helt sikkert det det er. Men betyr det at vi skal sluke det rått? Betyr det at noe er et retorisk grep at vi bare skal nikke og la det gli? Hele poenget med innlegget du siterer er jo at de som må ty til slike overdrivelser og slappe sammenligninger gjør det fordi de ikke har noe bedre å komme med. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hvis man henger seg opp i retorikken fremfor budskapet så vil jo man ikke komme seg av flekken. Man trenger ikke å være medlem av mensaklubben for å se forskjellene mellom Norge 2008 og Sovjet 1960. Om staten er for aktiv i næringspolitikken (går ut i fra det var det disse folkene vil frem til) så er det et tema verdig til debatt. 1 Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Poenget til Thon og Co. er vel strengt tatt norsk skattepolitikk. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Ikke bare skattepolitikk, men detaljstyring. Det er umulig å forholde seg til byråkrater. Ringer du med et spørsmål en dag så får du et svar, ringer du en annen dag får du et annet svar. Farfar eier noen bygninger som har status "verneverdig". De er ikke i tip top shape, så han skulle bytte vinduer. Da måtte han snakke med kommunen for at de skulle godkjenne at han kunne bytte vinduer, også måtte de godkjenne typen vinduer som skulle settes inn. De ble til slutt enige om en plan og farfar kjøpte vinduer for tusenvis av kroner, så kommer kommunen etterpå å sier at det er feil vinduer og at han ikke kan sette de inn alikevel. Det ndte med at han måtte kjøpe nye vinduer til enda flere tusen kroner. Det er så mange tullete forskrifter og kunskapsløse byråkrater at det er nifst. 1 Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Verdens beste land å bo i 5-6-7 år på rad, nr 2 i år etter Island bare på grunn av innvandring. Fra Europas fattigste tilverdens rikeste. Åpenbart har sosialdemokratiet fungert SVÆRT bra i Norge. At folk uten ettertanke vil kaste bort alt dette i troen på en USA-modellert økonomi er for meg helt forunderlig. Går da utifra at de først og fremst håper på å betale mindre skatt selv. 1 Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Syntes det er jævla dumt at Norge som stat skal bli kritisert for dens styremåte. Vi er ikke for høyrevridd og vi er ikke for venstrevridd, i forhold til USA og Soviet ligger vi og vipper mellom de to, og er det så jævla galt da? Jeg liker å leve i et land, der vi har hatt et parti som har gjort mye bra for landets beste, etter krigen var det arbeiderpartiets politikk som førte til at Norge fikk suvernitet over mye havområder, områder der oljen og Norges rikdom ligger, vi hadde politikere som tenkte mer en sin egen regjeringsperiode, og det er det AP lever på i dag dessverre, og når oljen er nevnt, så var vi og veldig flinke til å fortelle amerikanerne, at hvis de skulle borre olje i Norge så skulle de faen meg skatte for den og, hadde Norge vært en stat drevet av forettningsmenn fra høyresiden hadde vi vært et land uten denne rikdommen og stadig bedre infrastruktur. Jeg er i tenårene, jeg går på gratis skole, jeg har en jobb som er bra betalt, og jeg kvir meg ikke for å betale den skatten staten krever igjen, for ikke så lenge siden måtte jeg operere ut en tann, den nye er på vei og det koster staten 40 000, ikke akkuratt noe du ville fått mulighet til i andre land. I andre land må du ikke betale så jævla mye mer i skatt, vi snakker prosenter, og vi har noe av det beste av velferd. Vil og nevne til de som satser på at FRP er det å stemme på, vil jeg bare si følgende Den velferdsstaten vi har i dag fungerer, å bygge ned på direktiver for å spare penger kan gå to veier, enten sparer vi eller går det til helvete Veiene i lander er ikke så jævla dårlig som folk skal ha det til, for 30 år siden var veiene her i landet ingenting i forrhold, vi bor alle på et jævla fjell flere KM fra hverandre, og slikt tar tid, bare ikke forvent at vi kan fikse det over natten. Og oljefondet er noe som vi må ha, det er den forsikringen vi har, for at når baby boomet slår til har vi middler til å stue folk på gamlehjem, vi kan kanskje sende dem hele gjengen til spania, vi kan kanskje kjøpe en øy eller noe Og vi kan ikke ta imot denne eldrebølgen uten midler, det å ta det når det kommer vil bli en krise økonomisk for landet, og å sette Norge i gjeld vil være noe av det mest avskylige vi kan gjøre, spesielt for de da som jobbet og skattet for at vi kunne nyte goder av velferdstaten. Det vi må begynne å fokusere på fra nå, er hva vi som innbyggere kan gjøre for staten i forhold til klimakutt, det kan ikke staten gjøre for oss, det er noe vi alle må gå inn i oss selv for å gjøre, slutte å konsumere av utenlandske varer, og begynne å bruke ting om igjen. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Norge er bra hvis du er ung eller hvis du er gravid. For resten av oss tar staten mye mer en den gir. Staten betaler ikke 40,000kr for en ny tann, VI betaler for din nye tann. Må VI trekke en tann, må også VI betale for den, men ikke via innbetalte avgifter, men rett av vår egen lomme. Skal si meg enig at denne sosialismen har gått over alle støvleskaft, og innrømmer gjerne at jeg holder på å flytte mine verdier ut av landet, det samme skal jeg om ikke så alt for lenge. Er trøtt av å måtte betale inn så mye penger til "fellesskapet" når det eneste jeg får igjen for meg og min familie er inkompitente leger og kvadruppelbeskattning. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Tenker vi stenger for å rydde opp litt her jeg. EDIT: Da var 15 innlegg med unødvendige poster slettet. Unødvendige og dårlige generaliseringer ikke noe vi ønsker her inne, ei heller persolinge korstog mot andre brukere på grunn av tidligere diskusjoner. Det å dra inn en tidligere diskusjon i en ny tråd er å anse som off topic (dette vet dere godt) og det har vi som kjent en paragraf som sier noe om: #4: Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder. Jeg vil også gjerne påpeke at høflighet er noe dere alle burde oppvise og at personangrep ikke vil bli tolerert. #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger. I tillegg vil jeg minne dere på at saklighet alltid er en god ting. # #2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel. Reaksjoner på moderering tas på PM med moderator, ikke i tråden som er blitt moderert. Endret 6. januar 2008 av Heilage Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Er jo mulig at vedkommende som har kommet med uttalelsene bruker det som et retorisk virkemiddel (overdrivelse) for å fremme poenget sitt. Et retorisk virkemiddel som ikke gjør annet enn å fremstille Thon som en tåpe. Hvis han ikke klarer å kritisere dagens regjering, venstresiden og norsk skattepolitikk uten å rasle med et kommunistspøkelse, burde han drive med andre ting. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Syntes det er jævla dumt at Norge som stat skal bli kritisert for dens styremåte. Vi er ikke for høyrevridd og vi er ikke for venstrevridd, i forhold til USA og Soviet ligger vi og vipper mellom de to, og er det så jævla galt da? Soviet finnes ikke lenger, så de kan vi ikke ha noe forhold til lenger. Russland derimot. Jeg liker å leve i et land, der vi har hatt et parti som har gjort mye bra for landets beste, etter krigen var det arbeiderpartiets politikk som førte til at Norge fikk suvernitet over mye havområder, områder der oljen og Norges rikdom ligger, vi hadde politikere som tenkte mer en sin egen regjeringsperiode, og det er det AP lever på i dag dessverre, og når oljen er nevnt, så var vi og veldig flinke til å fortelle amerikanerne, at hvis de skulle borre olje i Norge så skulle de faen meg skatte for den og, hadde Norge vært en stat drevet av forettningsmenn fra høyresiden hadde vi vært et land uten denne rikdommen og stadig bedre infrastruktur. Hva AP gjorde før har da ingenting med hva de gjør nå. Jeg er i tenårene, jeg går på gratis skole, jeg har en jobb som er bra betalt, og jeg kvir meg ikke for å betale den skatten staten krever igjen, for ikke så lenge siden måtte jeg operere ut en tann, den nye er på vei og det koster staten 40 000, ikke akkuratt noe du ville fått mulighet til i andre land. Gratis skole er fint. Men nesten alle land har vel gratis grunnskole? Og en hel del andre gratis vgs... Tannhelsa i norge er gratis frem til du er 18. Etter det må man betale det det koster ut av egen lomme. Vil og nevne til de som satser på at FRP er det å stemme på, vil jeg bare si følgende Veiene i lander er ikke så jævla dårlig som folk skal ha det til, for 30 år siden var veiene her i landet ingenting i forrhold, vi bor alle på et jævla fjell flere KM fra hverandre, og slikt tar tid, bare ikke forvent at vi kan fikse det over natten. Noe som irriterer meg er kapasiteten på veiene. Hvorfor i svarte skal jeg måtte stå i kø over alt jeg skal? Veiene er kanskje gode nok å kjøre på i sentrale områder, men de er for småe. Og oljefondet er noe som vi må ha, det er den forsikringen vi har, for at når baby boomet slår til har vi middler til å stue folk på gamlehjem, vi kan kanskje sende dem hele gjengen til spania, vi kan kanskje kjøpe en øy eller noe Oljefondet er fint ja. Men det burde brukes i stor grad til å finansiere forskning på ting vi kan tjene godt på i fremtiden også, da oljen er tom. f. eks thorium. Det vi må begynne å fokusere på fra nå, er hva vi som innbyggere kan gjøre for staten i forhold til klimakutt, det kan ikke staten gjøre for oss, det er noe vi alle må gå inn i oss selv for å gjøre, slutte å konsumere av utenlandske varer, og begynne å bruke ting om igjen. Staten kan gjøre masse for oss når det gjelder klimakutt. Det er ikke noe staten kan mene at jeg skal gjøre noe med selv. Ikke faen om jeg går 2 mil + hver vei til og fra jobb hver dag. Buss? Nei. Her er det lagt opp til at jeg ikke skal bruke kollektivtrafikken, men heller en bil som forrurenser mye. Jeg har jo heller ikke råd til en bil som forrurenser lite... Staten kan gjøre masse, de kan legge opp til at folk heller vil bruke kollektivtrafikken, istedet for bil. Jeg vil bruke det billigste og enkleste for meg. Og her er det ivvertfall lenge til jeg setter fra meg bilen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det er åpenbart at Thon og Hagen ønsker å betale mindre skatt selv. I land med lavere skatt og mindre "dataljstyring" så er jo arbedsledigheten høyere enn i Norge og drittjobber som burgerflipper har mye lavere lønn enn her i landet. Må innrømme at jeg blir litt dårlig når Norges rikeste sutrer og bærer seg over skattenivået. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det er åpenbart at Thon og Hagen ønsker å betale mindre skatt selv. I land med lavere skatt og mindre "dataljstyring" så er jo arbedsledigheten høyere enn i Norge og drittjobber som burgerflipper har mye lavere lønn enn her i landet. Må innrømme at jeg blir litt dårlig når Norges rikeste sutrer og bærer seg over skattenivået. Hvorfor skal de som tjener bra bli straffet for det? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det er åpenbart at Thon og Hagen ønsker å betale mindre skatt selv. I land med lavere skatt og mindre "dataljstyring" så er jo arbedsledigheten høyere enn i Norge og drittjobber som burgerflipper har mye lavere lønn enn her i landet. Må innrømme at jeg blir litt dårlig når Norges rikeste sutrer og bærer seg over skattenivået. Hvorfor skal de som tjener bra bli straffet for det? Hvorfor skal de som tjener dårlig bli straffet for det? Herregud for et spørsmål. Thon og Hagen betaler skatt som alle andre og burde slutte å sutre som to drittunger. 1 Lenke til kommentar
McFly Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hvorfor skal de som tjener bra bli straffet for det? Det blir bare tull å kalle skatt for straff, så lenge de har det så ekstremt bra som de faktisk har det også etter at skatten er betalt. Straff er tross alt noe man tildeler for å påvirke incentivene ved en handling slik at man taper nytte på å utføre handingen, og derfor avstår fra den. Når man fortsatt tjener på handlingen å jobbe for å tjene mye penger, så er det heller snakk om at man belønnes mindre, heller enn straffes. Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Ja til flat skatt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå