bfweme Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Jeg har : win 2000 pro Abit kx-7 hovedkort AMD XP2000 cpu 512MB ram 333mhz 14Gig western digital disk ca 4år ata-66 20Gig Quantum disk ca 3år ata-66 40 Gig IMB deskstar disk ca 2år ata-100 liteon 32X og 52X cd-brennere (identisk problem på begge to) Problem: Når jeg brenner cd-r (har testet MASSE forskjellige merker), får jeg bufferunderun så fort brenneren kommer ca halvveis i brenningen. Farten ar da ca 20X. Resten av platen går dea kjempe tregt å brenne fordi bufferen tömmes hele tiden. Alle plater fungerer fint etter at de er brent...men hastigheten på selve brenningen er ALTFOR treg. Jeg har også byttet brennerne flere ganger for å skjekke om det er feil på brennerene. Alle er like. Tilsvarene brennere fungerer hos kamerater. Jeg har prövd å sette KUN 1 disk som master på ide kanal 1, og kun 1 brenner på master ide kanal 2. Men får nöyaktig samme resultat som å fylle opp alle kanaler med master og slaver. Alle diskene er testet på forskjellige plasser og med forskjellige konfigurasjoner, alene og sammen med andre. DMA er aktivert. Tidligere hadde jeg et Abit bp-6 hoved kort med Dual celeron 500mhz cpu og ca 200mb ram. Dette kortet hadde 66mhz buss. Når jeg brukte dual cpu på denne kunne jeg brenne i 32x uten problem, om jeg tok vekk ene cpuen klarte pc'n bare 8-10X. Virker for meg som at harddiskene mine er for trege, MEN hvorfor fikk jeg det da til med min gamle celeron pc?? Burde ikke den nye 2ghz pc'n veie opp for 2 celeron 500mhz?? Og jeg har kamerater med mindre prosessorkraft som brenner MYE raskere en meg...... Jeg driver også med videoredigering, BÅDE dv og analogt, det er INGEN problemer for meg å lagre fullkvalitets video fra videokameraet. Dette er da mye höyere dataström en 16Xbrenning??? Bör vel kjöpe meg en ny harddisk, men jeg vil gjerne väre sikker på at det er det som virkelig er problemet först. Håper noen her kan hjelpe meg...har fått bra svar för:) mvh Fredrik Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Sjekk at ingen andre programmer bruker harddisken, og at DMA er på, og holder seg på. (Jeg hadde problemer med at XP slo av DMA midt under brenning av og til). Nyeste BIOS, HK/Chipset/IDE-Ctrl-drivere? Lenke til kommentar
mungo Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Hei! Diskene er raske nok de. Den brenneren du har er vel på ATA33 hvis jeg ikke husker feil (har samme brenner selv). Da vil disker på ATA66 og ATA100 være bra nok. Men ettersom du sliter med alle brennere og de virker hos kameratene dine høres det for meg ut som om du har problemer med den enheten som kobler datastrømmene; hovedkortet. Har du lastet ned de siste VIA 4in1-driverne? Hva med å bruke bare én brenner og en vanlig CD/DVD-ROM-leser? Kan være at hovedkortet ditt er FUBAR (Fucked Up Beyond All Repair). Send en mail til Abit og hør om de har noen forslag. Søk på diverse forum etter liknende problem med samme hovedkort. Hva med strømforsyning? Er den kraftig nok? Håper noe av dette hjalp. Lykke til. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Som sagt ovenfor sjekk dma på alle ide enheter. Hadde samme problem og det virket :wink: Lenke til kommentar
bfweme Skrevet 12. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2003 somsagt har jeg prövd å bruke bare en had på ene kanalen og bare en cd brenner på andre kanalen. det hjalp ingenting. dere sier aktiver DMA på alle ide enheter....bruker cd dma??... hvordan aktiverer du isåfall det?? skal skjekke om jeg har lagt in siste via driverne når jeg kommer hjem, mulig at jeg har glemt det etter alle mulige ominstalasjoner og tester... takker for svar så langt...selv om jeg er skeptisk:) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Ja. CDROM/RW/DvD etc. bruker DMA. Du skrur den på i enhetsbehandlig - IDE ATA/ATAPI kontrollere Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 lite tips. sjekk at du har cder som kan brenne i 52x hastighet. hvis det stpr multi speed på coveret er jo muligheten for at den ikke brenner så fort ganske stor Lenke til kommentar
bfweme Skrevet 12. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2003 Tusen takk for alle svar! Det var dma som var problemet...kontrolleren som brenneren stod på var satt til PIO only. Nå brenner den 52X uten problemer!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå