Gå til innhold

Rar temp måling på gigabyte kort med P4 CPU

Nimzo

Anbefalte innlegg

Heisann, kanskje dere kan hjelpe meg. Hentet MBM 5 og startet det opp, så begynte maskinen å pipe fælt med engang.. Den ene måleren viser konstant 75-76 grader celsius.

Hovedkortet er et Gigabyte GA-8STXC, med en Pentium4 2.53 GHz CPU. Har ikke hatt noen problemer med maskinen i det hele tatt. Første måler viser 25ºC, denne kalles mainboard i Hmonitor, og det kan vel stemme. Andre måler viser 35-39ºC og kalles CPU1 i Hmonitor, antar det er vanlig temp på denne CPU'en ? Og så har vi CPU2 da, 74-76ºC. Har søkt litt på nettet, og har funnet forskjellige forklaringer på hva som er CPU1 og CPU2, noen sier CPU1 er kjernen andre at CPU2 er kjernen.

Sis950/ITE8705F-3 heter sensoren i MBM 5.

Noen som har en forklaring på hva denne sensoren er, og om jeg har et problem ? Såvidt jeg forstår så har ikke pentium4 problemer med høy temp. og skrur seg av før den brenner opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være en defekt sensor?

Fikk pc'en ferdig montert, og en ting jeg stusset litt på er at det er ingen kabinett vifter på den, kun PSU'en og CPU'en har vifter. Bør jeg sette på noen ekstra, og isåfall, hva er et bra oppsett? Har plass til en vifte foran og en bak.

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar

Tempen din på CPU1 på 39 grader høres normal ut. Tempen på CPU2 regner jeg med er ute av stilling fordi du ikke har noen sensor som gir målinger. At MBM 5 gir reultater på den synes merkelig.

Har du sjekket i bios på HW-monitor, hva er tempmålingene der?

Når det gjelder kabinettvifter anbefaler jeg deg å plassere en i front, slik at den suger inn luft. Gjerne i front av harddiskene slik at de får litt kjøling. Så ei vifte i bakkant som er snudd slik at den suger luft ut av kabinettet.

Yoda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...