subber Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 hei! jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til hvordan man lager høyttaler kasser:P jeg har 2 12" som jeg skulle gjerne hatt kasse til, å da tenkte jeg at jeg kunne prøvd meg på å lage en kasse selv. fins det muligheter for å lage en kasse i mettal også lime på 5cm lydisolasjon inni kassa rundt? hvor stor skal kassa være til 12"? mvh subber en ivrig lyd dilla gutt:P Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Prøv å poste på et DIY forum eller et forum for bilstereo. De kan nok litt mer om basskassebygging enn det de som leser mest på dette forumet kan. Men man må ha modellnavnet på høyttalerene for å kunne gi noe konkret svar. Og dersom du ikke finner noe info om dem på google selv, så ikke regn med at andre gjør det heller; så post alt du har av info i så fall. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Er nok best å lage kassa i tre, har bedre akustiske egenskaper enn metall. Det billigste blir å bruke sponplater, men har du råd, så kan du bruke MDF eller kryssfiner, med kryssfiner så kan du jo ha ekte tre-finish. Du bør finne informasjon om subbene før du lager kassa, lager du ei kasse med tilfeldig volum og bare setter i et par rør du har liggende(hvis du skal lage porta), så kan resultatet bli svært dårlig. Lenke til kommentar
harmanfreak Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 kassen bør vell være 120l ca, får jo kjøpt subbkasser til bilstereo til 2x12 men de er som regel 2 kammer inni kassen på 45-50 l Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Da jeg bygde basskasse brukte jeg selvsagt MDF-plater, 19mm. Frontveggen kjørte jeg dobbelplate på, og innvending brukte jeg forsterkninger i alle sidene. Dvs, jeg laget et "kryss" innvendig slik at jeg hadde 4 "seperate rom" i kassen. For best mulig resultat ville jeg stappet inn noe Rockwool for å dempe kasseresonans. Tror jeg brukte 25mm. Ta en titt på www.avforum.no og finn DIY-tråden, mange som prøver å etterligne SVS sine 12"'ere. Sjekk http://www.mamut.net/dynabel/ for egne basskonstruksjoner. Sitter på Brontes med Hypex ds 4.0 modulen, og det spiller svært heftig. Kjørte tester for noen år siden, og mener å huske jeg klarte rundt 110db på 25Hz. Hva for noe bassere har du...? ja, denne tråden var passe gammel ser, jeg. men poster alikevel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå