Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Clio 94mod, 1.4, 1 eller 2 sylinder(e) virker ikke

Anbefalte innlegg

Oh shit , helvete.

Vet ikke hva jeg har ødelagt nå!!!

Men bilen reagerer akkurat som før, ingen endringer. Jeg fikk høre fra den personen som eier bilen at de hadde bytta

tennpluggene og tatt ut fordeleren for å sjekke litt. mulig de har satt på plass feil etter det??

Vet du hva som er riktig rekkefølge?

Tennkabelene må du ikke tulle med, ellers kan du få gnist å antenne mens stempel er på vei opp osv!!

1 og 4 kan vel byttes om på, det samme med 2 og 3, så lenge disse virker sammen.

Om du bytta om kabelen på fordelerlokk og tennplugg blir saken en annen.

Det beste er bare å få satt i nye plugger og kabler, så er det ute av verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde samme dilemma, og hadde egentlig tenkt å gå for Acer pcen. Den er bra den, men det var noen småtterier som jeg syntes Asusen ble bedre på.

Det er to utgaver av denne Asusen i samme prisklasse. En har 250GB T5250 CPU til 6995 på PSdata. Det som jeg synes gjør denne bedre, er at webkamera er på 1,3 og cpuen er en Core 2 Duo (T5XXX serie) og ikke en Dobbeltkjerne pentium (T2XX serie). Aceren er med andre ord ikke Centrino godkjent. Hovedforskjellen ligger i L2 cache, ellers samme arktiektur. De reele forskjellene i praksis er vel ikke de helt store, men dobbel L2 bør merkes.

Den utgaven av Asusen jeg gikk for på Amentio koster 6875kr. i forhold til den andre Asusen har denne bare 160GB disk, men i gjengjeld har denne en T5450 Cpu (1,5Ghz mot 1,66) som gjør at den yter litt mer i prosessorkrevende oppgaver. Den har også innebygd bluetooh modul, samt leveres med veske og mus. Å bytte disse fordelene mot litt mindre disk synes jeg var greit (sparer en hundrelapp og :), da dette er en PC nr 2 i tillegg til stasjonær er ikke lagringsplass kritisk.

En annen ting som jeg likte med Asus F3 serien er at de har eSata port. Det er svært kjekt om man skal overføre en del filer til eksterne disker og mellom pcer. Hastigheten er oppmot intern sata, og dermed en del kjappere enn usb. veldig greit da de fleste nyere hk (kvalitetskortene i alle fall) til stasjonære i dag har esata.

Alt i alt gjenstår det bare å teste den ut i praksis om noen dager.

Om tennkablene er satt feil på fordelerlokket ville den ikke gått, dvs gnisten kom til feil tid. Det kan være at de to som ikke går er bytta om. Om det er tilfelle aner jeg ikke. Skal du på biltema så kan du slenge med haynesboka for den bilen om det finnes. Koster 200kr og gir deg svar på det meste.

Lenke til kommentar

Byttet følgende idag: alle tennpluggkabelene, inkl kabelen fra coil'en, samt alle 4 plugger.

Når jeg jeg satte på plass pluggkabelene på de to pluggene/sylinderene, hører jeg lyder, sikkert gnist, like før de faller på plass. Det er nok ingen vits å bytte fordelerlokk/rotor.

Skulle også bytte olje, men da bilen ble heist opp, så jeg at det var en sånn avlang firkanta skrue som trengs for å skrue tappepluggen...

Nå tror jeg det må skrues i motoren for å finne ut av hvorfor sylinderene ikke funker. Har nok gjort det jeg kan.

Og det lukter bensin når jeg tar ut olje peilepinna !!!

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Hvordan ser stiftene ut på rotoren da?

Du kan jo koble en plugg ut å se om du får gnist, Skru plugg ut, sett på tennkabelen igjen, å få gjengedelen mot motorblokka. Da burde du se en synlig fin gnist.

Greit å vite om det er mangel på strøm eller drivstoff. Det siste virker de ikke som pga lukta, så det kan være deffekt toppakning og mangel på kompresjon og bensinblandinga blir bare presset ut.

Lenke til kommentar

Rotoren som er inne i fordelerlokket, som var koblet til kamaksel , eller hva dett heter( liten stang som stikker ut fra motoren) så grei ut. Vet ikke hva du tenker på?

OKi, skal ut og sjekke om det er gnist på de to syl som ikke funker.

Kommer tilbake med svar om 10min

EDIT:

1: skrudde jeg ut plugg fra syl nr 1 og koblet til pluggledningen og la den på motorfeste(av metall), starta bilen, så masse gnist mens jeg starta. Trengte ikke å holde mot sylinderen en gang. Men bilen ville ikke gå på tomgang. Prøvde et par tenningsforsøk, så masse gnist.

2: Skrudde tilbake plugg fra syl. 1 og kabelen. Skrudde ut plugg fra syl. 2 og koblet til kabelen. Lukta bensin som bare det fra denne pluggen! Prøvde å starte bilen, så masse gnist mens jeg starta.

Det lukta ikke bensin fra plugg 1 pga at bilen ikke ble starta før den ble skrudd ut..

Så regner med at det er bensintilførsel til sylinderene og gnist.

Bensinen forsvinner jo fort som bare det, så det må vel havne i sylinderene til ingen nytte!! Kanskje det kan havne andre steder og??

Men så langt, kan vi utelukke plugger , kabler, også fordeler => alt det elektrisk tror jeg..

Hva er neste som bør sjekkes? Skal kjøre til en mekaniker jeg kjenner. HVa skal jeg be han sjekke? Toppakning?

Hvordan ser stiftene ut på rotoren da?

Du kan jo koble en plugg ut å se om du får gnist, Skru plugg ut, sett på tennkabelen igjen, å få gjengedelen mot motorblokka. Da burde du se en synlig fin gnist.

Greit å vite om det er mangel på strøm eller drivstoff. Det siste virker de ikke som pga lukta, så det kan være deffekt toppakning og mangel på kompresjon og bensinblandinga blir bare presset ut.

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

OK.

Tenker du på en slik en: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82423

denne stopper på avlest verdi, finnes en annen til 139,- også.

denne kobles til tennplugghullet står det og hvormye skal det da vise?

Hvilken verdi betyr at toppakningen har gått?

jeg kjøper imorgen hvis det er så lett å finne ut av om toppakningen er defekt.. :)

Da er det å få tatt en kompresjonstest. Biltema har en sånn du setter i plugghullene og måler med. Da vil en fort se om toppakningen er deffekt.
Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Da takker jeg deg SÅ MYE for alle den hjelpen hittill.

Skal prøve å skifte olja imorra tidlig(dersom nøkkelen fra biltema passer, skal kjøpe imorra) og kjøre bilen til Lier, et verksted der som jeg kjenner til.

Så får de finne ut.

Har nesten brukt 1000kr hittill. Batteri, tennkabelene(kosta 320) , tennplugger, og olje !!!!

Gidder ikke mer.

Men TAKK til alle dere. Skal gi beskjed når mek har sett på bilen. Kan ta 2 uker...

Det er en sånn ja. Hvor mye vet jeg ikke, men 12-14 Bar vil jeg anta`?
Lenke til kommentar
Tennkabelene må du ikke tulle med, ellers kan du få gnist å antenne mens stempel er på vei opp osv!!

1 og 4 kan vel byttes om på, det samme med 2 og 3, så lenge disse virker sammen.

Selv om sylinder 1+4 og 2+3 er på topp samtidig, så kan likevel ikke disse pluggledningene byttes om. Når sylinder 1 er på topp i slutten av kompresjonsslaget er sylinder 4 på topp i eksosslaget. Bytter du om ledningene får du gnist og forbrenning med åpne ventiler, og det blir det nok lite effekt av...

Forresten, vanlig tenningsrekkefølge på en 4-sylindret motor er enten 1-3-4-2 (vanligst) eller 1-2-4-3 (mer uvanlig) :)

Lenke til kommentar

Før jeg byttet pluggkabelene sjekket jeg at kabelene fra pluggen gikk slik til fordeleren, og jeg antar at nr 1 på fordeler er der pluggkabelen fra syl nr 1 var koblet til. Den var øverst til høyre, hvis dere skjønner plasseringen av fordelerkontakten. Det var 4 kontakter, to oppe, to nede og samt en i midten for kobling til coilen.

Syl nr - Fordeler kontakt nr

1 - 1

2 - 2

3 - 4

4 - 3

Da er det vel 1-2-4-3 som er av UVANLIG type da?

Selv om sylinder 1+4 og 2+3 er på topp samtidig, så kan likevel ikke disse pluggledningene byttes om. Når sylinder 1 er på topp i slutten av kompresjonsslaget er sylinder 4 på topp i eksosslaget. Bytter du om ledningene får du gnist og forbrenning med åpne ventiler, og det blir det nok lite effekt av...

Forresten, vanlig tenningsrekkefølge på en 4-sylindret motor er enten 1-3-4-2 (vanligst) eller 1-2-4-3 (mer uvanlig) :)

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

jeg kan fort finne ut hvilken tenningsrekkefølge du har, gå inn på mekonomen.no å tast inn reg.nr. på bilen. Da får du opp en del information om bilen, bl.a. motorkoden som jeg må ha siden 94 clio 1,4 er levert med 4 forskjellige motorer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du har 1-3-4-2, det vil da si at dine pluggledninger står feil slik du beskriver det. se på bildet, den sorte prikken på fordeleren her er den som skal til sylinder 1, det vil da si at sylinder 3 skal på neste når du følger pilen. pilen ved motor peker mot bilens front.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...