fossxplorer Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Hei, en bekjent av meg har Renault Clio 94, 1.4. Bilen har stått stille i garansjen i ca 1 år og jeg prøve å starte igår. Etter at batteiet fikk strøm fra en min bil, startet den. Men motoren dør heletiden. Så at VANNET i batteriet var helt TOMT. Kjøpte batteriet vann og fylte i de 6 hullet som var, samt bensin 5l som ble fylt inn. Men etterhvert klarte motoren å holde tomgang, men veldig ustabilt, døde ofte. Prøvde i ca 10 min, men fortsatt var ikke batteriet ladet opp. Prøvde å kjøre 5 m ut av garasjen, døde med en gang. Har gitt opp nå. Men noen sier det kan være tett bensinfilter.... Hva annet kan det være`? Det lukter mye bensin av eksosen... Setter stor pris på hjelp, da bilen må gjøres kjørbar snarest mulig. Takk på forhånd. Endret 7. januar 2008 av vwlt Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg ville forsøkt å bare bytte batteriet. Det kan være deffekt dersom det har stått utladet såpass lenge, spesielt om det er kaldt. Blybatteriet skiller ut vann som en del av reaksjonen som skjer, og vann fryser som kjent på 0 grader. Kun fullt oppladet skal det ikke være rent vann i batteriet, og det er dermed bare da det ikke fryser ved lave temperaturer. Et blybatteri er dessuten svært vanskelig å lade når det er helt utladet. Tar laaaang tid, så dersom den bare står og går en stund på tomgang med startkabler til et annet fungerende batteri, dvs. en halvtime-time eller noe, så er det mulig det blir bedre. Endret 5. januar 2008 av jonepet Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Oki, takker for svaret!! Har hørt fra andre også at batteriet bør byttes. Kjøper ny på mandag. Hva skal jeg kjøpe, som ikke er blybatteri? Har selv i bilen batteri som ikke trengs å fylle vann på, hva heter sånt? Hvor er det billigst å kjøpe? Kommer batteriene fullt ladet når de selges i butikken?? Jeg ville forsøkt å bare bytte batteriet. Det kan være deffekt dersom det har stått utladet såpass lenge, spesielt om det er kaldt. Blybatteriet skiller ut vann som en del av reaksjonen som skjer, og vann fryser som kjent på 0 grader. Kun fullt oppladet skal det ikke være rent vann i batteriet, og det er dermed bare da det ikke fryser ved lave temperaturer. Et blybatteri er dessuten svært vanskelig å lade når det er helt utladet. Tar laaaang tid, så dersom den bare står og går en stund på tomgang med startkabler til et annet fungerende batteri, dvs. en halvtime-time eller noe, så er det mulig det blir bedre. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det fylles på syre som lader batteriet over 12-24 timer ca. Så ja det er ladet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det er kun blybatteri som kan brukes i biler pr. dags dato. Dette kommer rett og slett av at anlegget er laget for blybatteri. Batterier som ikke trengs påfylling av vann kalles f.eks "gelèbatteri", "forseglet batteri", "ventilregulert batteri", osv. Spesielt de to første er mye brukt. Det er likefullt et blybatteri, med alle de ulemper et blybatteri tar med seg, bare at alt som ligger inni batteriet ligger der for alltid så lenge det ikke dannes trykk (en ventil åpner seg og slipper ut trykket, med resulterende lavere kapasitet). Slikt er unødvendig å sette i bilen med mindre du vet du trenger det av en eller annen grunn. Slike batterier er mest brukt innendørs hvor det ikke er særlig smart å slippe ut gass under lading. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Nytt batteri koster noen kroner. Forsøk først med et friskt batteri fra en annen bil. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) OKi, men må det nye batteriet jeg kjøper imorra lades først eller? Isåfall hvor lenge? Edit: bilen står ganske langt bort fra meg. 30min kjøring... Skal prøve å teste med batteriet fra min passat ikveld. Kommer tilbake med info Endret 6. januar 2008 av vwlt Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Tok med en mekaniker og sjekket litt nærmere. Siden jeg har dieselbil, kunne vi ikke bruke mitt batteri, tilfelle den kunne ødelelegge starter og evt andre ting pga at diesel bilbatteri har jo høyere volt. Sjekket ellers batteri med voltmeter, viste 0.00, helt død. Koblet med startkabel, startet med en gang. Mekanikeren sa med en gang at bilen gikk på 3 sylindre, ene fungerte ikke. Fikk beskjed om å kjøpte nytt batteri imorgen og prøve å kjøre litt med bilen i noen dager og se om siste sylinderen kommer i live, tilfelle det kan ha oppstått karbon greier rundt ventilene sa mekanikeren. Men vet dere hva som kan være prob med ene sylinderen? Han justerte også wire'en fra gass, slik at den ikke stopper heler tiden. Går på litt høyrere turtall nå. Da blir det batterikjøp imorgen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Et batteri som viser 0 V er i alle fall helt kaputt. Alt under 11,5V Er å regne som deffekt, eller svært utladet. Det at den ikke går på en syliner er enten at den ikke får drivstoff på den, eller at den tenner på den sylinderen. Om den ikke tenner kan det være så enkelt at du trenger ny tennplugg eller tennkabel. En liten annen ting. Batteriet i en dieselbil og bensinbil har samme spenning, 12V. Amper timer (Ah) og hvor mange A den kan gi på en gang til startmotor kan være forskjellig, da en dieselmotor er tyngre å starte pga høyere kompresjon. uansett ikke noe problem å bytte om. En bil som har stått stille et år får mer skader og feil enn en som har vært brukt daglig det året. bremser ruster fast. Dempere setter seg. Damp i eksosanlegg ruster det i filler. Elektriske anlegg korroderer. Motordeler ruster fast osv. Når du får motoren opp å gå igjen, skift olje og oljefilter med det samme! Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) logiman: Setter stor pris på svaret ditt. Veldig informerende!!! Jeg har bestilt batteri via en venn som får 50% rabatt, får det levert iløpet av dagen. Da skal jeg bort til bilen (som står i Jessheim og jeg bor i Oslo.) og bytte batteriet, ta med bilen til Oslo for videre service. Tenkte å bytte olje, filter og tappeplugg(med pakning) med en gang ja, det er bestilt hos Renualt Økern, skulle komme idag, får se. Får bestille tennplugger også nå tenkte jeg. Ja, du har rett at biler som står stille såpass lenge, spes gamle biler, kan gi problemer når det skal kjøres igjen. Håper bare at sylinderet funker igjen, ellers ingen vits å betale årsavgift. Endret 7. januar 2008 av vwlt Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Da har jeg putta inn et bra brukt batteri og starta bilen og kjørt til oslo. Fylt på bensin for 100kr og kjørte fra Gardermoen - Oslo, nesten alt bensin ble brukt opp(litt er det igjen). Men til å være 1.4L motor, så er det tydelig noe galt her. Sikkert ene sylinderen som ikke funker. Sjekket følgende nå: tok ut alle 4 tennplugger: de to nærmest sjåfør-side så ganske bra ut, ,litt brunaktig, de to andre hadde sot avleiring og svartaktig. Men alle 4 så ut til å ha olje.... Tok også ut fordeler lokket. Alt så liksom greit ut der, litt svart pulver, som jeg renset vekk. Hvordan sjekker man om fordelere gjør jobben? Kan fordeler kjøpes på biltema? Jeg tror jeg kjøper 4 stk tennkabel og fordelerlokk fra biltema imorgen, men 4 stk tennplugger kjøper jeg fra Renault tror jeg. Tenkte at motorting bør jeg kjøpe originalt. Eller hva sier dere? Noe annet jeg bør gjøre som er billig? Motoren rister over normalt. Når jeg kjørte oppoverbakken forbi Hellerudsletta/Olavsgård på motorveien, kom jeg i ca 100Km/t i 5gir, men farten ble fort redusert til 80 og jeg måtte bytte til 4 for å holde 80Km/t. Kan det være flere sylinder som har gått?? Takk for hjelpem alle sammmen!!! EDIT: Biltema ser ikke ut til å ha fordelerlokk, men tennpluggkabler!!! Hva er inlet manifold gasket? Intakpakning? Leste på nettet at denne pakningen kan blokkere tilførsel av bensin/luft til ene synlinderen kanskje... Endret 7. januar 2008 av vwlt Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Da kan du prøve mekonomen for bildeler. Det skal ikke mer en enn sylinder som ikke tenner før rister fælt. En sylinder som ikke går gir ujevn gange og selvfølgelig redusert motoreffekt som øker bensinforbruket. Nye tennkabler, tennplugger ville jeg satsa på først. Kjøp gjerne plugger på biltema, bare få riktig. Overslag på fordelerlokk ser man gjerne som svarte strekk(er). Du kan også koble fra en og en kabel og koble mot en annen plugg du vet virker, mens motoren går. Hold pluggen mot gods/jord så ser du om den gnistrer. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Du mener jeg kan kjøpe tennplugger uorignalt fra biltema, vil ikke by på problemer? Da kjøper jeg det også derfra, sammen med tennkabler som du skriver. "Du kan også koble fra en og en kabel og koble mot en annen plugg du vet virker, mens motoren går. Hold pluggen mot gods/jord så ser du om den gnistrer." Dette skjønte jeg ikke. Skal jeg ta ut en tennpluggkabel fra pluggen og koble til en annen plugg? Hva skal jeg holde mot jord? Jeg kan gjøre det med en gang nå Da kan du prøve mekonomen for bildeler. Det skal ikke mer en enn sylinder som ikke tenner før rister fælt. En sylinder som ikke går gir ujevn gange og selvfølgelig redusert motoreffekt som øker bensinforbruket. Nye tennkabler, tennplugger ville jeg satsa på først. Kjøp gjerne plugger på biltema, bare få riktig. Overslag på fordelerlokk ser man gjerne som svarte strekk(er). Du kan også koble fra en og en kabel og koble mot en annen plugg du vet virker, mens motoren går. Hold pluggen mot gods/jord så ser du om den gnistrer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) For det første: du skal ikke kjøre med en motor som ikke går på alle sylindre, bensinen som normalt skulle blitt forbrent vasker bort oljefilmen i sylinderen (noe som forårsaker mye slitasje) og mye av bensinen går rett i olja. Dra ut peilepinnen, å se på olja, jeg tør vedde på at den oser bensin og er tynnflytende etter at 100 kr med bensin er kjørt på denne motoren.. Men det du skal gjøre er å finne ut hvilken sylinder motoren ikke går på. Da starter du bilen, åpner panseret og drar av en og en plugg kabel mens motoren går, du hører med en gang om motoren slutter å gå på den sylinderen du deaktiverer. den sylinderen som ikke påvirkes av dette tenner ikke. Vanligste feil som fører til dette er enten falskluft eller mangel på gnist, men kan også være komprisjons mangel men det er mer skjeldent og koster som regel en del å fikse. Endret 7. januar 2008 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Til Logiman og Almar84: Nå var jeg ute og startet motoren. Tok deretter ut en og en tennkabel fra tennpluggene, begynte fra den som er lengst vekk fra sjåførsiden, her er resultat: Plugg-kabel nr 1 : motoren stoppet ikke 2 : motoren stoppet ikke 3: motoren stoppet umiddelbart 4: motoren stoppet umiddelbart det var tennplugg 1 og 2 som hadde sot avleiringer og 3 og 4 så bra ut. Betyr dette at KUN 2 synlindere funker? herregud!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det gjør nok det, da det er 2 sylindre på siden av hverandre som ikke går er det ikke uvanlig at topp pakningen er defekt. Den biten som holder tett mellom sylindrene kan være "borte" dette har jeg sett flere ganger. Ta kompresjons test, dette vil avsløre om det er nødvendig å ta av toppen for å feilsøke. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Heldigvis så har du et stempel nede og et oppe når den går, da det er som reglel de ytre som er par og de midtre :-) Bytt det mest elementære først, som plugger og tennkabler, evnt sjekk fordelerlokk/bytt det. Enkleste er å utelukke det enkleste først. I og med at det er såpass mye bensin i olja ville jeg allerede bytta den ut. Den kan antenne i olja og mer eller mindre sprenge blokka så den sprekker om du er riktig uheldig. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg var ute nå igjen og testa følgende: Siden sylinder nr 4 og 3 ikke virker, kobla jeg tennkabelen som går fra plugg nr 4 inn på 2, som jeg vet virker. Prøvde å starte 2 ganger, motoren starta ikke, men hørte at det smella noe steder. ble litt redd for at noe ryker, så jeg koblet tilbake. Hørtes nesten ut som noe metall biter slår med hverandre el.l. Også merka jeg noe mer også: når jeg har motoren på tomgang og drar ut tennkabel nr 4 fra pluggen, så slutter det med en lyd som høres ut som man har bakre eksospotta løs, hvis dere skjønner meg Dersom jeg kobler tennkabelen tilbake, så kommer den lyden igjen. Det virker som sylinder nr.4 som er nærmest passasjeren, sliter med noe inni.... denne lyden hørte jeg allerede idag når jeg bytta batteri og starta bilen... Sylinder nr 3 er helt død, ingen lyd heller.. EDIT: har rekkefølgen til tennkabelene mye å si på fordelerlokket? Hvor evt. starter det og dreier den mot venstre? Endret 8. januar 2008 av vwlt Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Det er vel ikke bare tennkabelene som er feil kobla på fordeleren? Hvordan sjekker jeg rekkefølge på disse? Dette er en Renault Clio 94mod, 1.4L bensin. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Tennkabelene må du ikke tulle med, ellers kan du få gnist å antenne mens stempel er på vei opp osv!! 1 og 4 kan vel byttes om på, det samme med 2 og 3, så lenge disse virker sammen. Om du bytta om kabelen på fordelerlokk og tennplugg blir saken en annen. Det beste er bare å få satt i nye plugger og kabler, så er det ute av verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå