Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med ny PC, "CMOS checksum bad" m.m.[LØST]

Anbefalte innlegg

Hei,

Mottok i dag en ny PC fra Netshop som inneholder følgende:

Intel QX9650 CPU

Asus 8800 Ultra skjermkort

FOXCONN Digital Life X38A hovedkort

Vista Home Premium 64 bit

2X 2GB RAM (kjører den nå med bare 1)

Hver gang maskinen starter får jeg "CMOS checksum bad" og må enten inn i setup eller laste standard verdier. Jeg kommer inn i windows med standard verdiene, men ifølge CPUz og windows kjører CPU'en på bare 2GHz mot 3GHz default. Prøvde å starte programmet som fulgte med hovedkortet "FoxOne", men får bare bluescreen når det skjer, så jeg får ikke sjekket volt osv der. Skjønner ikke hva problemet er, så håper noen her kan hjelpe (holder for øyeblikket på å oppdatere Vista, sitter på den nye PC-en nå).

Takk for all hjelp :)

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å ta ut cmos batteri, husk ta ut strømkabelen, trykk også på av/på knappen en del ganger for å "tømme" kortet for strøm, vent noen minutter før du setter inn batteriet igjen. Da vil du få bad checksum ved første oppstart, gå inn i bios og velg "load optimized" og lagre.

Dette hovedkortet er også kjent for å være litt trøblete, oppdater bios hvis du ikke har gjort det.

Hva slags PSU har du?

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

PSU'en er en OCZ GameXstream 850W, og så vidt jeg har lest har den fått god kritikk. Skal prøve å oppdatere BIOS nå etter at Vista er ferdig med å oppdatere, så får vi se om det løser noe. Netshop bygget PC-en for meg, og jeg så at de hadde laget en testbruker på maskinen, så feilmeldingen med CMOS må de vel nesten ha sett...

Har prøvd å resette CMOS med en egen knapp på hovedkortet, men skal prøve å fjerne batteriet etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...